Room Play, Jim Smith "Spille rommet"

tokha

Medlem
Ble medlem
07.04.2006
Antall liker
0
Hei,

Kjenner noen til aktører i Norge som leverer tilsvarende tjenester, eller personer som innehar tilsvarende kompetanse som Jim Smith?
Tenker da på Room Play -kalibrerings tjenestene han tilbyr.

( Regner med det bir uforholdsmessig dyrt å fly han til Norge. Med mindre flere ønsker samme tjeneste utført)

Ut klipp fra: Get Better Sound - roomplay-concept-pricing-guarantee

"Jim tilpassede voicing tjenesten inkluderer, men er ikke begrenset til, følgende verktøy: 1/3 Octave sanntidsanalysator Kalibrert Omni kondensatormikrofon 15 "MacBook Pro, optimalisert spesielt for RoomPlay Applications Bosch laseravstandsmåler Fire Laser Levels Custom Grid System Grid Stativer Woodworx Acoustic Polaritetsindikator Ayre QB-9 DAC Fluke VTVM Mark-fri Merking Tape etikettene First Reflection Point Systemutvalgt musikk fra Top 185 Reference Disc List Jim Smiths 35 år voicing erfaring og kunnskap Verktøyene for denne voicing kit er verdt godt over $ 10.000. Du får fullt utbytte av det, men du trenger ikke å kjøpe den, eller har du å lære hvordan du bruker disse elementene (med mindre det interesserer deg til så)."

Mvh Tommy Hagen

M

MPT

Gjest
Du får kjøpt en bok og 3 stk dvd fra Jim Smith, der er det bra forklaring på alt du skal gjøre, jeg ville prøvd dette først. Uansett om du ikke får det like bra til som Jim gjør, så vil du få en mye bedre musikk opplevelse enn dagens plassering.

tokha

Medlem
Ble medlem
07.04.2006
Antall liker
0
Hei og takk for svar.

Jeg har bestilt boken og regner med å få et betydelig løft i både kunnskap og lydopplevelse.

Men uavhengig av dette har jeg et ønske om å få en spesialist innen området til å vurdere resultatet og videre om mulig hente ut enda mer av systemet og rommets potensiale.

Håper noen her på forumet kjenner til personer eller firma som innehar tilsvarende kunnskap og evne til å hente ut det maksimale av et hvert rom og system. Evnen til å spille rommet.

Mvh Tommy Hagen

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Hei,
Kan du si litt om rommet ditt, plassering, etc. og utstyr du har?
Gjerne litt om hva du ser av utfordringer og problemer også.

Er det f.eks. mulig å gjøre litt akustikktiltak i tak og vegger, eller er det i en stue med fastlåst plassering/interiør?

tokha

Medlem
Ble medlem
07.04.2006
Antall liker
0
Hei,

Huset er nytt, sto ferdig i juli.
Har fra planleggingsfasen hatt fokus på rommets akustiske egenskaper.

Rommets mål:
5,96 m bredt
4,95 m langt
2,7 m høyt
Åpent mot kjøkken/trappe "hull" på høyre side.

Som det framgår på bilde er det teppe på hele gulvets flate, som fortsetter i en bue opp bak veggen til taket.
På bakveggen er det bygget ut en "svevende" vegg med en betong hylle innfelt.
Ellers er det akustikkplater i taket, samt at det på sikt kommer gardiner foran vinduer og et stort bilde på bakvegg med dempemateriale integrert.

Ellers er sofa, puffer og puter i tekstil.

Jeg har ikke funnet noen problemer så langt. Stuen framstår som meget behagelig akustisk, men har en utfordring med litt lang etterklangstid fra området kjøkken/trappehall.
Denne utfordringen planlegger jeg tiltak for i disse dager. Avventer noe her til vi har fått hengt opp bilder i dette området. Her også med dempemateriale integrert.
Etter det jeg kan høre, er det trappehall ned til 1 etg som genererer etterklangstiden.

Jeg har følgende utstyr:
BeoLab 5
Diverse kilder via surroundreceiver SC-LX85, her kjører jeg Pure Direct.

Jeg er ingen ekspert på plassering av høyttaler, så jeg har som tidligere nevnt bestilt både boken og DVD settet fra Jim Smith.
Selv om jeg er meget fornøyd med plassering av høyttalerne og lydbildet pr i dag, forventer jeg et skikkelig løft etter veiledning fra Jim Smith.

Først da, når dette er gjort er det ønskelig med målinger og vurderinger fra noen med ekspertise innen området.

Fra stue mot kjøkken.jpg
Fra kjøkken mot stue.jpg

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.072
Torget vurderinger
1
Er du virkelig interessert i å få det beste ut av anlegget er jeg redd du må snu oppsettet 90 grader og spille i retning kjøkkenet.

Du vil da gi høyttalerne like arbeidsbetingelser noe som med deres virkemåte gjør dette ekstra viktig, tillegg slipper du å sitte så nært bakvegg noe som nesten alltid er en fordel

tokha

Medlem
Ble medlem
07.04.2006
Antall liker
0
Roald,
Leste du hva denne tråden omhandler?

Jeg setter pris på tilbakemeldinger og tips innenfor det forespurte og de fysiske forhold som her er beskrevet.
Selv om dette ikke skal være gjenstand for diskusjon i denne tråden, er jeg ikke enig i din påstand.
Dette er det fullt mulig å få til med nåværende plassering.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.072
Torget vurderinger
1
Du gir klart uttrykk for et ønske om å hente ut maksimalt potensiale av anlegg/rom eller?

Med en høyttaler som har linser for bevist bruk av rommet og så ulike arbeidsbetingelser og hodet plassert tett til bakvegg får jeg ønske deg lykke til, men fullt potensiale kommer du ikke i nærheten av.

Mvh Roald

tokha

Medlem
Ble medlem
07.04.2006
Antall liker
0
Du gir klart uttrykk for et ønske om å hente ut maksimalt potensiale av anlegg/rom eller?

Med en høyttaler som har linser for bevist bruk av rommet og så ulike arbeidsbetingelser og hodet plassert tett til bakvegg får jeg ønske deg lykke til, men fullt potensiale kommer du ikke i nærheten av.

Mvh Roald
Jeg gir et klar utrykk for et ønske om tips til firma eller personer med tilsvarende kompetanse og evner som Jim Smith.
Når du på tross av dette velger å anbefalle noe helt annet, er det på sin plass at du underbygger og begrunner påstandene dine, dette framstår som dine subjektive meninger. Dette uten at du besitter inngående kjennskap til hverken rommet eller høyttalernes egenskaper.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Roald Mikkelsen i Renaissance Audio

Du kan kontakte Roald Mikkelsen i Renaissance Audio. Han kan hjelpe med slikt og er kjent for å være god til å få god lyd ut av det meste av utstyr i de fleste rom.

Kopi av innlegg i tråden "Jim Smith har nå sluppet ny bok - "Get better sound"":

Jeg har tidligere ved flere anledninger sammenlignet Jim Smith og Roald Mikkelsen i Renaissance Audio, og finner det naturlig å sitere meg selv:

CDWMcInSpots skrev:
sense skrev:
[...]
Jeg tror Roald har noe magisk over butikken sin jeg.... uansett hva jeg hører på så låter det fantastisk bra der :D
Jeg tror, som tidligere sagt, også til Roald, at dette "magiske" er en egenskap ved Roald selv. Han har en egen evne til å få god lyd ut av det meste av utstyr i de fleste rom. Jeg er langt fra den eneste som har lagt merke til nettopp dette. Jeg tror denne evnen skyldes en kombinasjon av talent og erfaring.

Jeg har også sagt til ham at det kan virke som om han har denne egenskapen til felles med Jim Smith, forfatteren av "Get Better Sound" (http://www.getbettersound.com/). Forøvrig har Roald faktisk møtt Jim Smith.

Når du går derifra så smiler du og har det ganske så godt inni deg ;)
[...]
Dette skyldes både ovennevnte og Roalds generelle vennlighet og hjelpsomhet. Man kan godt forlate Roald i en slik tilstand uten å ha hørt en eneste tone.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
En dyktig konsulent ville ha anbefalt det samme som Roald. Å snu oppsettet. Er du låst til denne plasseringen, må du gjøre det beste ut av det. Bor du i Bergens området, så kan jeg bistå med målinger, finne noenlunde best plassering av høyttalerne og forslag til tiltak. Jeg tar i utgangspunktet ikke betalt.

Torry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.04.2009
Antall liker
17
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
3
Hei, hvilke erfaringer gjorde du deg med pakken fra Smith?

Hei og takk for svar.

Jeg har bestilt boken og regner med å få et betydelig løft i både kunnskap og lydopplevelse.

Men uavhengig av dette har jeg et ønske om å få en spesialist innen området til å vurdere resultatet og videre om mulig hente ut enda mer av systemet og rommets potensiale.

Håper noen her på forumet kjenner til personer eller firma som innehar tilsvarende kunnskap og evne til å hente ut det maksimale av et hvert rom og system. Evnen til å spille rommet.

Mvh Tommy Hagen

Topp Bunn