Roons venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Nå vet ikke jeg prisen på ferdigmaskin fra Roon, men kjøper du minste DIY-anbefaling så kommer du på ca 3400,-

    Vis vedlegget 462862

    https://kb.roonlabs.com/Roon_Optimized_Core_Kit

    Maskin: NUC7i3BNH - https://www.komplett.no/product/912...e-m-hovedkort/intel-nuc-nuc7i3bnh-baby-canyon
    Ram: CT4G4SFS8213 - https://www.komplett.no/product/866.../minnebrikker/crucial-ddr4-2133mhz-4gb-sodimm
    HD: - https://www.komplett.no/product/897...iskerssd/ssd-m2/intel-600p-128gb-m2-pcie-ssd#

    Maskin: 2849
    Ram: 459
    HD: 690

    Sum: 3.377,-

    OS - Rock/Roon OS - kan lastes ned gratis - lisens på Roon må derimot kjøpes.
    Var ikke det ca. $2000 for Nucleus ? ( er ikke lansert enda). Om en ikke har basis datakunnskaper så er det sikkert et OK kjøp, men går nok for en NUC selv.
    Usikker på om jeg trenger noe mer en i3/8 GB RAM. i7 anbefales ved bruk av mye DSP noe som ikke er aktuelt nå, men kanskje senere.
     

    jaeger

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2012
    Innlegg
    116
    Antall liker
    33
    Glimrende. Den smørbrødlista skal jeg følge ved neste forsøk. Takk for link ;)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Mener jeg så at Nucleus toppmodellen (ferdigutgaven) var nesten 3-gangen mhp. pris i forhold til DIY alternativet.
    Fordelen her er jo at man vet at maskinen vil fungere skikkelig med Roon ombord.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Glimrende. Den smørbrødlista skal jeg følge ved neste forsøk. Takk for link ;)
    RAM

    Jeg ville vurdert litt mer RAM enn 4GB. Her Roons anbefaling:

    4gb RAM minimum, 8gb is more than you will ever need. More than 8GB is not used ever.

    https://www.komplett.no/product/866...minnebrikker/crucial-ddr4-2133mhz-8gb-sodimm# (859,-)

    SSD

    64GB ser ut til å være ok

    It is extremely rare you will need more than 64GB of storage on this SSD. ROCK will not use it.

    NUC

    If this is still not enough information, you should wait to see what works for other Roon members, or go with the NUC7i7BNH, as that is the best NUC that we've used.

    https://www.komplett.no/product/912...e-m-hovedkort/intel-nuc-nuc7i7bnh-baby-canyon (4.899,-)
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Mener jeg så at Nucleus toppmodellen (ferdigutgaven) var nesten 3-gangen mhp. pris i forhold til DIY alternativet.
    Fordelen her er jo at man vet at maskinen vil fungere skikkelig med Roon ombord.
    Det var vel $2000 for i7 modellen og $1200 for i3. Om du ikke har kunnskap eller gidder å knote med DIY så er det jo ikke så ekstrem kostbart nå du ser på hva som blir brukt på andre deler av en anlegg hos mange her inne.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Hadde jeg vært på jakt etter et musikk anlegg i dag (og ikke hadde hatt en noe fra før av) så hadde jeg kjøpt aktive høyttalere ala KEF LS50 Wireless og en NUC med Roon. Ser ikke bortfra at jeg går for en slik løsning om noen år, men er ikke helt klar for å kvitte meg med cdene/lpene enda.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Vinylen forsvinner ikke med det første, men sølvskivene (og gull) har flyttet inn i slike

    8871478198302.jpg
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Mener jeg så at Nucleus toppmodellen (ferdigutgaven) var nesten 3-gangen mhp. pris i forhold til DIY alternativet.
    Fordelen her er jo at man vet at maskinen vil fungere skikkelig med Roon ombord.
    Det var vel $2000 for i7 modellen og $1200 for i3. Om du ikke har kunnskap eller gidder å knote med DIY så er det jo ikke så ekstrem kostbart nå du ser på hva som blir brukt på andre deler av en anlegg hos mange her inne.
    Det kan nok stemme, men hvis man bruker 10 gangen for $ til NOK så blir det jo litt med tanke på den korte livssyklusen slike enheter har.
    Et annet moment er at noen muligens vurderer å kjøre HQP på denne maskinen også, og da må man virkelig sjekke ytelsen, da i7 6700 CPU vel er minimum her.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Har den noe kortere livssyklus en f.eks en streamer nå til dags? Mange bytter jo rett så ofte p.g.a nye formater, interface osv.
    10-12 tusen (eller 20 om du trenger mye DSP) for en ferdig oppsatt maskin som du sikker kan ha i 5-7 år (ren tipping) i et middel HFS anlegg (100-200K?) er vel ikke så galt. Men jeg siden jeg nok klarer å sette opp en NUC så sparer jeg nok en 5-7 tusen på det, men husk det er ikke alle som ønsker å knote med dette noen vil bare ha noe som virker for å spille musikk.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Min største bekymring med Roon er om Tidal og de andre streaming tjenestene som er tilgjengelig overlever. Hvor lenge kan de fortsette å tape penger? Selv Spotify (ikke tilgjengelig i Roon) som er desidert størst tapte 3 milliarder av en omsetning på 25 i fjor.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Man kan heller ikke se bort fra muligheten for at Roon går dukken.
    Dette faktum er bla. årsaken til at PS Audio utvikler Octave plattformen som helt frikobles fra Roon, selv om PS Audio snakker varmt om Roon. Når man utvikler noe som baserer seg på andre for økt verdiskapning så tar man en stor risiko.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.619
    Antall liker
    3.733
    har kjøpt roon, men får ikke lagt inn på ipad, som jeg bruker til å styr lumin.

    Har modell mc77okn/a med versjon 9,3.5 (13g36)

    er årsaken at paden er for gammel?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Kravet er iOS 8.3, hvilken ipad har du?
    Edit: Tror det bare er den aller første Ipad fra 2010 som ikke kan brukes.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.619
    Antall liker
    3.733
    Takker, minutten.

    Må ha blingsa. har en ipad2, så det er nok problemet. Så det nå på roonsidene. F... også, jeg som har kjøpt årslisens :(
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Men en Ipad2 kjører opptil iOS 9.3.5, så det burde jo gå når kravet er min 8.3?
    EDIT: Kom på jeg hadde lest noe om det før, kravet er også 64 bit support så da fungerer ikke ipad 2.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Ser Roon anbefaler den største Ipad pro. Jeg har vurdert en mini men Proen ser jo greit ut (om vel dyr for en remote), kun 12.9 pro som støtter portrett visning nå, de andre får dette neste år.

    roon portret.jpg
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    450
    Antall liker
    387
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Jeg kjører Roon remote på 7" android pad fra Asus fra 2012. Med lekker dock som now playing display og det hele, har to slike så den ene får stå og lade og vise hva som spilles, mens den andre styrer musikken.
    Den ligger mye bedre i hånda, er lettere for fingrene og strekke seg over flata, samtidig som jeg ikke savner noe på oversikt i forhold til en nyere større 10.1" som jeg og har.

    Det er ikke alltid at større er bedre :rolleyes:
    DSC_1761.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Fra 8" og oppover kjører tablet mode, mindre skjermer bruker mobile mode. Satte opp en 7" Android som Sonos remote for noen i helgen, første gang jeg har prøvd Android, fungerte jo til dette bruket men var jo ikke så "smoot" i bruk som en Ipad men mye rimeligere.
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    450
    Antall liker
    387
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Mine 7" kjører tablet mode.
    Mobile mode sånn som er på mobilen, synes jeg man mister for mye funksjoner til å kunne ha som eneste remote.
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    450
    Antall liker
    387
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Roon remote bruker jo prosessorkraften på serveren for å vise innhold på skjermen, så det blir vel noe litt annet enn Sonos?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har ikke prøve Roon på Android så bare på Roons support side.

    "Android devices that are at least 8 inches run the full Roon interface. Tablets smaller than 8 inches run an interface designed for smaller screens and phones."

    Uten å gjøre dette til en ios vs Android så likte jeg ios bedre, har ingen problemer med at andre foretrekker Android og kunne sikkert levd med det jeg også.
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    450
    Antall liker
    387
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Det er vel bare litt helgarderende av Roon og si det på generell basis. Betyr ikke at det må være sånn, android lar seg tross alt manipulere :)

    Men man behøver ikke maskinkraft på remote-siden, for det tar server seg av - så og svi av masse penger på håndholt maskinkraft bare for Roon er ikke nødvendig iallefall.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Fant en mini 32gb uten lader til en tusenlapp på Finn nå, så da blir det å teste en slik.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Kjøpte Roon i dag, skulle gjort det for lenge siden, MM på Bdp er ikke best for og si det mildt.
    Innstallerte core på en MacBook og satt Bryston Bdp3 i Roon ready modus, filene ligger på en NAS.
    Fungerer knirkefritt så jeg er egentlig veldig fornøyd.
    Så til spørsmålet:)
    Hva blir bedre hvis jeg kjøper en NUC, innstallerer ROCK og kjører Core på den?

    Mvh fersk, men optimistisk Roon bruker8)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Fant ut at når jeg lukket Macbooken stoppet musikken, sikkert andre fordeler med NUC.
    Bestillte like godt en NUC som tipset av Mteinum:)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg har veldig lyst til å komme i gang med Roon.

    Tenkte å bestille en maskin og installere ROCK. Skal bruke løsningen i kablet nett og mot Wi-Fi "Devialet AIR". Jeg her meget god erfarng og opplevelser med Jriver og AIR.

    Hvilken maskn trenger jeg?
     

    deleted

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2011
    Innlegg
    118
    Antall liker
    73
    Jeg har veldig lyst til å komme i gang med Roon.

    Tenkte å bestille en maskin og installere ROCK. Skal bruke løsningen i kablet nett og mot Wi-Fi "Devialet AIR". Jeg her meget god erfarng og opplevelser med Jriver og AIR.

    Hvilken maskn trenger jeg?
    Roonlabs har en god guide for maskinvare til ROCK.

    https://kb.roonlabs.com/Roon_Optimized_Core_Kit


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har veldig lyst til å komme i gang med Roon.

    Tenkte å bestille en maskin og installere ROCK. Skal bruke løsningen i kablet nett og mot Wi-Fi "Devialet AIR". Jeg her meget god erfarng og opplevelser med Jriver og AIR.

    Hvilken maskn trenger jeg?
    Du vil ikke komme til å ha behov for mer minne en 8GB (kjører fint med 4GB nå) og du klarer deg med den minste nye SSD disken (jo raskere diske jo bedre). Slike jeg ser det så er det på prosessor siden du må ta et valg. For en streaming (Tidal) og en "normal" samling lokal musikk uten mye dsp så er i3 nok, for kraftig dsp og store musikksamlinger så anbefales i7. Jeg kommer nok til å gå for 8GB/i5 så har jeg en maskin som jeg kan ha noen år da jeg streamer mer og mer og ikke bruker mye dsp.
     

    Norway1000

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    198
    Antall liker
    51
    Jeg har veldig lyst til å komme i gang med Roon.

    Tenkte å bestille en maskin og installere ROCK. Skal bruke løsningen i kablet nett og mot Wi-Fi "Devialet AIR". Jeg her meget god erfarng og opplevelser med Jriver og AIR.

    Hvilken maskn trenger jeg?
    Roonlabs har en god guide for maskinvare til ROCK.

    https://kb.roonlabs.com/Roon_Optimized_Core_Kit


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
    Vær obs på at Intel NUC maskinene har viftestøy, anbefaler å flytte maskina over i et vifteløst kabinett, f.eks Akasa Plato X7. Valgte NUC7i5 i stedet for NUC7i7 for lavere temperature (kun 10% lavere ytelse)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Kjekk sak den Akasa chassis enheten.
    Kjøper du bare en MB-utgave av NUC'en og setter denne inni?
     

    Norway1000

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    198
    Antall liker
    51
    Kjekk sak den Akasa chassis enheten.
    Kjøper du bare en MB-utgave av NUC'en og setter denne inni?
    Jeg fant ikke MB utgave løst rimeligere enn komplett NUC, skrudde ut MB (et par minutters arbeid). Brukte kjølepasta i stedet for tapen som fulgte med Akasa kabinettet.
     
    Sist redigert:

    deleted

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2011
    Innlegg
    118
    Antall liker
    73
    Hvis maskinen uansett bare skal kjøre Core, er det vel bare å sette maskinen i et annet rom? Problem solved.


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Melder meg inn i fanklubben jeg også. Etter noen dagers prøvelisens er jeg solgt. Radio-funksjonalitet på egen filserver er ganske kult. Kommer stadig opp med relevante spor som jeg ikke ville tenkt på selv. At Roon viser en grov bølgeform og dynamisk spenn tyder på at det er noen som har skjønt det som står bak.

    Roon kjører direkte på PC som et separat program med lydfilene på en intern 4 TB RAID 0 disk array (stripede disker) og Roon database på 1 TB SSD systemdisk. PC'en er en hexacore Xeon-sak med 32 GB RAM. Overkill til dette formålet, men det pleier ikke å hindre oss i andre sammenhenger. PC'en må stå på når det skal spilles, men viftene parkerer hvis det bare er Roon som kjører og PC'en er da nokså stille. Til gjengjeld kan NAS'en slå seg av når den ikke er i bruk. Den er nå først og fremst en backup, heller enn aktiv kilde. (Man kjører definitivt ikke RAID 0 uten backup.)

    Dette er en litt annen systemarkitektur enn med LMS. Den kjørte jeg direkte på Synology NAS med et web interface fra PC og apper som Squeezepad og iPeng på iPad. I tillegg hadde jeg gjerne en browser oppe med AllMusic og discogs for bakgrunnsinfo, kanskje MetroLyrics eller li8gnende for teksten, muligens MP3tag for å lese/redigere metadata. Roon samler all den funksjonaliteten på ett sted.

    Det var problemfritt å kontrollere Transporter fra Roon. Bare å stenge ned LMS, starte Roon, og la Transporter og Roon finne hverandre.

    Overraskelser så langt: Min gamle iPad kunne ikke kjøre Roon-appen, så der blir det en nødvendig utskiftning til en nyere iPad. Dessuten fungerer ikke standby-knappen på Transporter lenger. Roon setter den i standby etterhvert, men jeg har ikke funnet ut hvordan jeg skal styre det fra Roon ennå. Noen som vet?
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har veldig lyst til å komme i gang med Roon.

    Tenkte å bestille en maskin og installere ROCK. Skal bruke løsningen i kablet nett og mot Wi-Fi "Devialet AIR". Jeg her meget god erfarng og opplevelser med Jriver og AIR.

    Hvilken maskn trenger jeg?
    Roonlabs har en god guide for maskinvare til ROCK.

    https://kb.roonlabs.com/Roon_Optimized_Core_Kit


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
    Vær obs på at Intel NUC maskinene har viftestøy, anbefaler å flytte maskina over i et vifteløst kabinett, f.eks Akasa Plato X7. Valgte NUC7i5 i stedet for NUC7i7 for lavere temperature (kun 10% lavere ytelse)
    De fleste vil vel sette denne langt vekk fra anlegget så viftestøy er vel kun et problem om du må plassere den i rommet du spiller i.

    EDIT: Så Thiver nevnte det samme.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Overraskelser så langt: Min gamle iPad kunne ikke kjøre Roon-appen, så der blir det en nødvendig utskiftning til en nyere iPad. Dessuten fungerer ikke standby-knappen på Transporter lenger. Roon setter den i standby etterhvert, men jeg har ikke funnet ut hvordan jeg skal styre det fra Roon ennå. Noen som vet?
    Du vil sette den direkte i standby fra Roon appen? Som nevnt tidligere så må du ha en Ipad som støtter 64 bit, dvs minimum Ipad Air eller mini 2 (disse ble lansert for 3-4 år siden)
     

    Norway1000

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    198
    Antall liker
    51
    Hvis maskinen uansett bare skal kjøre Core, er det vel bare å sette maskinen i et annet rom? Problem solved.
    Ingen god løsning for meg, maskina står på 24/7 og nærmeste rom er utendørs. Ønsker ikke å trekke nettverkskabel gjennom etasjene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du vil sette den direkte i standby fra Roon appen? Som nevnt tidligere så må du ha en Ipad som støtter 64 bit, dvs minimum Ipad Air eller mini 2 (disse ble lansert for 3-4 år siden)
    Ja, jeg vil gjerne sette den i standby manuelt fra appen. Er det mulig?'

    Bestilte ny iPad Pro 10.5" - den gamle er en iPad 3 fra ca 2012 med iOS 9.3.5. End of support...
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn