Roons venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• haber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    306
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Er man på Win11 Home har man ikke gpedit (group policy). For Home brukere sier veiledning at man skal bruke punkt 8. Hvor langt kommer du i dette steget?
    Hmm, ja har sett det, men der er jeg på så tynn is at jeg ikke tør prøve. Har skrevet powershell i startmenyen, og får da opp noe som angivelig skal være windows powershell. Men finner ikke det noe som ligner på " click Run as administrator" der. Det er det meningen at jeg skal skrive det inn der, og deretter trykke enter? Langt utenfor komfortsonen der altså.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.133
    På tynn is her siden jeg ikke har W11, men forsøk høyreklikke Windowsknappen og se om du ikke ser valget å kjøre PS som adm.

haber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    306
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    På tynn is her siden jeg ikke har W11, men forsøk høyreklikke Windowsknappen og se om du ikke ser valget å kjøre PS som adm.
    Jo, det funker faktisk! Får kjørt powershell som administrator da. Takk for tips!.. Dersom jeg skriver inn "Set-SmbClientConfiguration -RequireSecuritySignature $false", som beskrevet i linken får jeg spørsmål om jeg er sikker på at jeg ønsker dette. og valget mellom Yes or No osv. Er dog VELDIG usikker på dette, da jeg ikke aner hva jeg egentlig gjør, og hvordan jeg evt reverserer dette dersom noe går skeis.:rolleyes:

Er dog fortsatt usikker på om

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.133
    Kjør samme kommando med parameter verdi til true, 1 eller on aktiverer nok regestry setting på nytt.

Hva den gjør er å deaktivere et sikkerhetsparameter som i et hjemmenett normalt ikke er nødvendig. Det gjør det mulig for en falsk tjener å utgi seg for å være din NAS med Roon biblioteket.

haber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    306
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Kjør samme kommando med parameter verdi til true, 1 eller on aktiverer nok regestry setting på nytt.

Hva den gjør er å deaktivere et sikkerhetsparameter som i et hjemmenett normalt ikke er nødvendig. Det gjør det mulig for en falsk tjener å utgi seg for å være din NAS med Roon biblioteket.
    Ok. Nå er det jo ikke NAS-en med musikkbiblioteket jeg ikke kommer inn på, men roon databasen på NUC-en, men det blir kanskje samme prosedyre/prinsipp uansett?

haber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    306
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    21.594
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Vinylstrømming er i emninga.

Sist redigert:

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.655
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Noen som vet om det er planer for roon arc for windows?
    Hadde vært greit å ha på PCen på jobben.

GreggeryP

Medlem
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    17
    Nokon som får Roon ARC til å fungere med CG-NAT? Har mista fast ipv4 adresse (da forsvant også ARC).

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    21.594
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    @TGB
    Synes å huske at du er arkitekten bak den strålende oversettelsen av Roon til norsk. Oppdaget en liten morsomhet i kveldingen:
    Skjermbilde 2025-03-29 213720.png

Helge Sten er sannsynligvis også, blant mye annet, en mestringsingeniør, men tror tittelen er litt feil i denne settingen. Jeg husker ikke hvordan jeg går fram for å foreslå endringer til oversettelsen i Roon, er dette noe du kan endre?

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.344
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    @TGB
    Synes å huske at du er arkitekten bak den strålende oversettelsen av Roon til norsk. Oppdaget en liten morsomhet i kveldingen:
    Vis vedlegget 1110145
    Helge Sten er sannsynligvis også, blant mye annet, en mestringsingeniør, men tror tittelen er litt feil i denne settingen. Jeg husker ikke hvordan jeg går fram for å foreslå endringer til oversettelsen i Roon, er dette noe du kan endre?
    Ta et skjermbilde og forklar hva du synes er litt off (med mindre det er selvforklarende) - så blir det nok fikset (ikke hengt helt med i det siste). Mestringsingeniør :D

Edit:
    Har gjort noen justeringer, alle disse titlene ligger i eget system som jeg ikke har fulgt så godt med på - tro alle rundt mastering skal være i bedre form nå :)

Skjermbilde 2025-03-31 kl. 12.44.31.png

Sist redigert:

GreggeryP

Medlem
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    17
    Takk for tipset! Jeg er ganske blank på slike ting. Jeg har ROCK satt opp på en NUC. Ifølge guiden skal Tailscale være forhåndsinstallert i RoonOS, slik at det bare er å logge inn på Tailscale-kontoen via webgrensesnittet. Jeg finner imidlertid ikke denne muligheten hos meg. Jeg kjører OS v1.0 (build 259). Er eg på villspor? :)

Bilde 30.03.2025 klokken 13.13.jpg

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    21.594
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Takk for tipset! Jeg er ganske blank på slike ting. Jeg har ROCK satt opp på en NUC. Ifølge guiden skal Tailscale være forhåndsinstallert i RoonOS, slik at det bare er å logge inn på Tailscale-kontoen via webgrensesnittet. Jeg finner imidlertid ikke denne muligheten hos meg. Jeg kjører OS v1.0 (build 259). Er eg på villspor? :)

Vis vedlegget 1110262
    Du må oppgradere OSet. Prøv å trykke reinstall.
    Screenshot_20250330-212842.png

GreggeryP

Medlem
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    17
    @GreggeryP
    Hvilken NUC har du? Kan du aktivere UEFI boot?
    NUC-en er en Intel NUC8i3BEH. Jeg kjøpte den med RoonOS/ROCK ferdig installert. Jeg er usikker på om den kan boote i UEFI. Etter å ha lest på Roon-brukerforumet, ser det ut til at det skal være mulig, men oppsettet har fungert problemfritt i 6 år, så jeg er litt usikker på om jeg tør å klusse med det.

Men det hadde jo vært gull å få ARC til å fungere igjen!

Setter stor pris på hjelpen jeg får her på forumet! @ragwo, @Minutten: takk :11

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    21.594
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    NUC-en er en Intel NUC8i3BEH. Jeg kjøpte den med RoonOS/ROCK ferdig installert. Jeg er usikker på om den kan boote i UEFI. Etter å ha lest på Roon-brukerforumet, ser det ut til at det skal være mulig, men oppsettet har fungert problemfritt i 6 år, så jeg er litt usikker på om jeg tør å klusse med det.

Men det hadde jo vært gull å få ARC til å fungere igjen!

Setter stor pris på hjelpen jeg får her på forumet! @ragwo, @Minutten: takk :11
    Har samme NUC selv, og den har støtte for UEFI. Synes å huske at det er en liten endring i BIOS-menyen som skal til for at det funker. Tar ikke mange minuttene.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn