Rotasjonshastighet

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Jeg forstår viktigheten av at platen snurrer med korrekt hastighet.

Før i tiden hadde man gjerne platespillere med fastmontert stobelight osv. men mange platespillere inkl min har ikke noen slik funksjon. Men den har en flytende justering. Inntill nå har jeg justert dette etter øret, men det begynner å demre for meg at dette bør være mer akkurat enn som så....

Jeg har en slik platematte fra "Antistat" liggende. Den har strekene, men det hjelpe vel lite når jeg ikke har den tilhørende stobe-light?

Hva bruker dere for å sjekke/kalibrere hastigheten?

Fant et produkt her:
http://www.kabusa.com/frameset.htm?/
som ser brukbart ut. Er det det?

Andre forslag?

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Vi med loddebolt mekker lys selv. Skal bare finne frem en tråd til deg, og så må du finne frem noen resistorer og en LED.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Det finnes hjelpemidler man kan laste ned fra nett. Mener du finner linker til aktuelle sider i tråden vinylressurser på nett øverst på vinylavdelingen. Du bruker lyset fra en vanlig lyspære, ikke en halogenpære for å sjekke. Ellers kan man jo også gå til anskaffelse av Dr. Feichert's utrolig spennende Adjust+ plate + software der man kan avlese hastigheten på spilleren direkte på pc skjermen, og justere mye mer nøyaktig enn med en strobeplate. Dette systemet har selvfølgelig en hel masse andre features i tillegg, som måling av frekvensrespons og korrekt azimuth m.m. Jeg har Adjust+ på vei i posten as we speak ;) Denne løsningen koster deg et par tusen, mens en strobeplate lager du enkelt selv nesten gratis! Du har forøvrig helt rett i at det er viktig å ha korrekt hastighet :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har en slik KAB SpeedStrobe som du tenker på, dekker iallefall mine behov. Og mer også. Blir lite brukt, for å si det sånn. Jeg sjekker en gang pr spiller :)

Noe helt annet vil det kanskje være for de som justerer spillere eller bytter spillere i "eininga", da blir den nok mer brukt. Men er det verdt mange LP'er? Hmmm..

Mvh Vidar P

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Du trenger et stroboskop (f.eks. en LED med en mostand tilkoblet ei AC veggvorte, mostanden tilpasses «peak» AC spenningen ift. «peak» strøm i LEDen) og en «stroboskopdisk» for 50Hz. Fikk dette fra KJ da jeg mekket på min spiller. Fungerte utmerket. Datablad for LED finner du på ELFA, så er det bare å bruke Ohms lov for å finne resistorverdien.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
Erland skrev:
Jeg forstår viktigheten av at platen snurrer med korrekt hastighet.

Før i tiden hadde man gjerne platespillere med fastmontert stobelight osv. men mange platespillere inkl min har ikke noen slik funksjon. Men den har en flytende justering. Inntill nå har jeg justert dette etter øret, men det begynner å demre for meg at dette bør være mer akkurat enn som så....

Jeg har en slik platematte fra "Antistat" liggende. Den har strekene, men det hjelpe vel lite når jeg ikke har den tilhørende stobe-light?

Hva bruker dere for å sjekke/kalibrere hastigheten?

Fant et produkt her:
http://www.kabusa.com/frameset.htm?/
som ser brukbart ut. Er det det?

Andre forslag?
Strobe: 1 stk trafo/veggvorte som leverer omkring 5-24 VAC, en LED med passe lysstyrke, 1 motstand som begrenser peak strømmen igjennom LEDen til ca 20 mA. ++ passende ledningsstumper, kontakter, og kosmetikk.

mvh
KJ

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.286
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg synes det går helt fint å bruke en vanlig glødelampe.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Valentino skrev:
Takk, begynte å bli redd for at jeg hadde misforstått noe her :)

ahe

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.05.2002
Antall liker
484
Torget vurderinger
4
Enkel løsning. Lim en liten tape-bit på siden av platetallerken. Ta tiden på 33 omdreininger med stoppeklokke. Skal bruke ett minutt.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.286
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ikke dum den, men det er bedre med 100 omdreininger på tre minutter. Må få med den tredjedelen, som i Mannen med den nakne pistol 33 1/3.

ahe

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.05.2002
Antall liker
484
Torget vurderinger
4
100 omdreninger på 3 min. er nok riktig når jrg tenker meg om, ja.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
ahe skrev:
Enkel løsning. Lim en liten tape-bit på siden av platetallerken. Ta tiden på 33 omdreininger med stoppeklokke. Skal bruke ett minutt.
ahe skrev:
100 omdreninger på 3 min. er nok riktig når jrg tenker meg om, ja.
Den var genial. Hadde jeg hatt tankeevne til å komme på noe slikt, så hadde jeg aldri brukt penger på stroboskoplampe og -skiver! 3 minutter er jo kortere enn det tar bare å bestille en slik fra nett.

Da hadde jeg målt en gang, brukt 3 minutter og ingen penger, og vært glad og fornøyd.

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.286
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Om man kan justere hastigheten på spilleren "on the fly" kan allikevel en stroboskopskive være langt mer effektiv. Man kunne f.eks nyte Gulda i Mozarts KV466 etter et par minutters arbeid i stedet for å telle og skru og telle og skru og telle...

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
gut_man skrev:
Valentino skrev:
Takk, begynte å bli redd for at jeg hadde misforstått noe her :)
Den «eneste» fordelen med det foreskrevne LED-stroboskopet er at det er mindre følsomt for strølys.

mvh
KJ

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.286
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Lettere å se med stroboskop, men siden jeg ikke har et...
På den annen side har jeg både deler og loddebolt. God idé, KJ.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.286
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det spørs...
Hvordan er motor og motorstyring løst på din?

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
519
Sted
Stockholm
Absolutt ingen idé for å være helt ærlig, men det er vel en ac sak mener jeg.. QC, for den som kjenner til Michell :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
Cundis skrev:
Hmm.. 52 runder på 90 sek. her... For høy spenning..?
Gyrodec med QC PSU -> AC-motor? AC-syncron-motorer varierer ikke hastigheten med spenning, men med frekvensen på AC-spenningen. QC Strømforsyningen har vel et par trimpoter for å regulere frkevensen til AC-speningen?

mvh
KJ

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
519
Sted
Stockholm
Takker KJ! Skal undresøkes straks plikta mi er gjort for idag! :)

N

nb

Gjest
Audiomix(?) sa en gang at nettfrekvensen er noe av det mest stabile som finnes og den er helt gratis ;) Det var i en diskusjon der noen lurte på om man kunne overlate noe så kritisk som styring av platespillerhastighet til noe så lite HiFi som nettfrekvensen ;)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Glødelamper er ofte for trege til å være gode som stroboskop lys. Gammeldags glimlampe, LED er kvikke lyskilder. Noen ganger går det bra med et lysstoffrør i nærheten.Det er viktig at de tenner og slukker i takt med frekvensen. Et blink hver 1/50 sek.
Fordelen med stroboskop kontra stoppeklokke er at det er enkelt å se om hastigheten er korrekt og enkelt å justere inn til riktig hastighet.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
nb skrev:
Audiomix(?) sa en gang at nettfrekvensen er noe av det mest stabile som finnes og den er helt gratis ;) Det var i en diskusjon der noen lurte på om man kunne overlate noe så kritisk som styring av platespillerhastighet til noe så lite HiFi som nettfrekvensen ;)
Det stemmer det :)
Gjelder fortsatt.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Takker for gode og enkle tips.

Ser fram til at det blir mørkt i kveld slik at jeg får testet dette;)

K

knutinh

Gjest
Audiomix skrev:
nb skrev:
Gjelder fortsatt.
Anekdote #1:
50Hz "brum" som lekker inn til opptak kan brukes til å bestemme når (og til dels hvor) et lydopptak er gjort, ut fra variasjon i nettfrekvensen:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,22607.0.html

Anekdote #2:
Gamle Hammond-orgler med tonehjul benyttet seg av en synkronmotor for å drive en aksling med mange tannhjul som ble registrert av pickuper for å bygge opp en "sinus"-rekke. Dvs at variasjon i nettfrekvensen gav direkte utslag på stemmingen av instrumentet :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Hammond_organ#Tone_generation

-k

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
knutinh skrev:
Audiomix skrev:
nb skrev:
Gjelder fortsatt.
Anekdote #1:
50Hz "brum" som lekker inn til opptak kan brukes til å bestemme når (og til dels hvor) et lydopptak er gjort, ut fra variasjon i nettfrekvensen:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,22607.0.html

Anekdote #2:
Gamle Hammond-orgler med tonehjul benyttet seg av en synkronmotor for å drive en aksling med mange tannhjul som ble registrert av pickuper for å bygge opp en "sinus"-rekke. Dvs at variasjon i nettfrekvensen gav direkte utslag på stemmingen av instrumentet :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Hammond_organ#Tone_generation

-k
En av el-forskriftene (i tilfelle det skulle være flere), foreskriver et maksimalt avvik på 2% fra 50Hz for frittsående/uavhengige el-nett (dvs tiltenkt «ordinære» formål). For strømnett som er tilsluttet det nordiske distribusjonssystemet (dvs de aller fleste) så er maksimalt tilltat avvik fastsatt i avtalene mellom de nordiske landene. Jeg har ikke funnet ut av hva denne avtalen fastsetter som maksimalt avvik fra 50Hz, men jeg tror dette er mye mindre enn 2%.

mvh
KJ

K

knutinh

Gjest
KJ skrev:
...Jeg har ikke funnet ut av hva denne avtalen fastsetter som maksimalt avvik fra 50Hz, men jeg tror dette er mye mindre enn 2%.

Dersom denne kan være noe indikator så snakker vi kanskje i området 50Hz +/- 0.01 .

-k

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
Den var genial. Hadde jeg hatt tankeevne til å komme på noe slikt, så hadde jeg aldri brukt penger på stroboskoplampe og -skiver! 3 minutter er jo kortere enn det tar bare å bestille en slik fra nett.

Da hadde jeg målt en gang, brukt 3 minutter og ingen penger, og vært glad og fornøyd.

Mvh Vidar P
Og hvis du ikke hadde kommet til hundre måtte du av med platetallerkenen, justere vinkelen på motoren, på med tallerkenen igjen, ny telling osv. osv.

Hadde nok tatt lengre tid enn nett-bestillingen ;)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Nettfrekvensen ER stabil. Skal se om jeg finner fakta for lokale forhold.

"Stability
The frequency of large interconnected power distribution systems is tightly regulated so that, over the course of a day, the average frequency is maintained at the nominal value within a few hundred parts per million.[13] While this allows simple electric clocks and motors, based on synchronous electric motors, to keep accurate time, the primary reason for accurate frequency control is to allow the flow of alternating current power from multiple generators through the network to be controlled. The trend in system frequency is a measure of mismatch between demand and generation, and so is a necessary parameter for load control in interconnected systems. Regulation of power system frequency for timekeeping accuracy was not commonplace until after 1926 and the invention of the electric clock driven by a synchronous motor.

Frequency of the system will vary as load and generation change. Increasing the mechanical input power to a synchronous generator will not greatly affect the system frequency but will produce more electric power from that unit. During a severe overload caused by tripping or failure of generators or transmission lines the power system frequency will decline, due to an imbalance of load versus generation. Loss of an interconnection, while exporting power (relative to system total generation) will cause system frequency to rise. AGC (automatic generation control) is used to maintain scheduled frequency and interchange power flows.

Frequency protection relays on the power system network sense the decline of frequency and automatically initiate load shedding or tripping of interconnection lines, to preserve the operation of at least part of the network. Small frequency deviations (i.e.- 0.5 Hz on a 50 Hz or 60 Hz network) will result in automatic load shedding or other control actions to restore system frequency.

Smaller power systems, not extensively interconnected with many generators and loads, will not maintain frequency with the same degree of accuracy. Where system frequency is not tightly regulated during heavy load periods, the system operators may allow system frequency to rise during periods of light load, to maintain a daily average frequency of acceptable accuracy"

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har du eit nokolunde stemt instrument og ei plate du er trygg på er spelt med rett stemte instrument og samanliknar, får det etter mitt syn vere greitt nok. Høyrer ein ikkje skilnad då, har ein vel ikkje bruk for større presisjon?

"Og den som 'kje kråka kan nytta så
hei fara
er fan ikkje verd ei kråke å få
faltu riltu raltu ra"

Då er det verre med svai i vinylplatene, slik min gamle ven oboisten hadde oppdaga. Han filte opp senterholet og sentrerte dei platene han var misnøgde med til dei var "sånn nokonlunde". Dette var eit mykje større problem enn at dei ikkje heldt kammertonen...

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Nokonlunde er vel ikke i nærheten av den presisjonen vi snakker om her?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Audiophile-Arve skrev:
Har du eit nokolunde stemt instrument og ei plate du er trygg på er spelt med rett stemte instrument og samanliknar, får det etter mitt syn vere greitt nok. Høyrer ein ikkje skilnad då, har ein vel ikkje bruk for større presisjon?
Det er vel billigere å kjøpe en strobelampe og -skive enn å investere i et instrument for å sammenligne toner. Og instrumentet må være mer enn noenlunde stemt IMHO og hvordan vet du at den plata du spiller er spillt inn med riktig hastighet?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.479
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
FZ skrev:
Audiophile-Arve skrev:
1. Det er vel billigere å kjøpe en strobelampe og -skive enn å investere i et instrument for å sammenligne toner.

2. Og instrumentet må være mer enn noenlunde stemt IMHO og

3. hvordan vet du at den plata du spiller er spillt inn med riktig hastighet?
1. Ikkje om du alt har instrumentet...
2. Tjah, det er vel dette som er cluet med mitt lettvinte framlegg. Høyrer ein ikkje at det er falsk samanlikna med instrumentet, er det vel liten sjanse for at feil pitch skal sjenere...
3. For eigen del brukar eg berre ei av dei platene eg hadde som referanse i den tida då eg hadde den kvartsstyrte Technics SL 1000 som referanse...eg brukte eit par-tre plater som utgangspunkt for å stemme m.a. gitaren, etter å ha lånt ein sånn nymotens stemmeboks i min stormfulle ungdom.

break_in

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2008
Antall liker
18
Ingen tilfeldigheter her i gården, bruker strobe på stativ og det skal være 100% før jeg gir meg ::).

Vedlegg

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
break_in skrev:
Ingen tilfeldigheter her i gåren, bruker strobe på stativ og det skal være 100% før jeg gir meg ::).
Hvor får man kjøpt en slik stroboskopplate og lampe?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.839
break_in skrev:
Ingen tilfeldigheter her i gåren, bruker strobe på stativ og det skal være 100% før jeg gir meg ::).
Hvordan kalibrerer du lampen?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
K.H. skrev:
break_in skrev:
Hvor får man kjøpt en slik stroboskopplate og lampe?
Sjekk ebay. Der ligger det hele tiden både plater og lamper. Plater koster ca EUR 30. Med lampe vesentlig dyrere.
Søk på stroboscope eller strobo record under HiFi.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Pink_Panther skrev:
Hvordan kalibrerer du lampen?
Har du sovet i timen? ;)
Nettfrekvensen (50Hz) brukes til å "blinke" lampen. Her i Norge er det trolig NVE som har ansvaret for nøyaktigheten på vår 50Hz.

Topp Bunn