N
nb
Gjest
En kompis av meg jobber der - ska få han til å sjekke hvilke toleranser de opererer med på frekvensen.Audiomix skrev:Her i Norge er det trolig NVE som har ansvaret for nøyaktigheten på vår 50Hz.
En kompis av meg jobber der - ska få han til å sjekke hvilke toleranser de opererer med på frekvensen.Audiomix skrev:Her i Norge er det trolig NVE som har ansvaret for nøyaktigheten på vår 50Hz.
Jeg har kjøpt denne hos Svalander. seK.H. skrev:Hvor får man kjøpt en slik stroboskopplate og lampe?break_in skrev:Ingen tilfeldigheter her i gåren, bruker strobe på stativ og det skal være 100% før jeg gir meg :.
Hvor mye var "en anelse"? Spør i nysjerrighet da jeg ikke har testet min egen hastighet veldig nøyaktig selv og lurer på hvor mye som passerer ubemerket. Får teste selv ved en anledning hvordan det ligger an hjemme hos meg.Erland skrev:Testet med lampelyset og 50hz/33 1/3 rpm platen jeg skrev ut fra The Vinylengine i går.
Det viste seg at jeg hadde kjørt en anelse for sakte
Nå er marsjfarten stabil 33 1/3 igjen.
Lampen skal ikke trenge noen kalibrering og gir en stabil 50Hz.Pink_Panther skrev:Hvordan kalibrerer du lampen?break_in skrev:Ingen tilfeldigheter her i gåren, bruker strobe på stativ og det skal være 100% før jeg gir meg :.
Ahaaa...det er lysbildet som er hemmeligheten med en strobelampe, ikke frekvensen.Audiomix skrev:Har du sovet i timen?Pink_Panther skrev:Hvordan kalibrerer du lampen?
Nettfrekvensen (50Hz) brukes til å "blinke" lampen. Her i Norge er det trolig NVE som har ansvaret for nøyaktigheten på vår 50Hz.
Gunnen til at jeg startet denne tråden i utgangspunktet, var nettopp at det ikke passerte "ubemerket".nb skrev:Hvor mye var "en anelse"? Spør i nysjerrighet da jeg ikke har testet min egen hastighet veldig nøyaktig selv og lurer på hvor mye som passerer ubemerket. Får teste selv ved en anledning hvordan det ligger an hjemme hos meg.
Ok - skjønner. Lettest måte er kanskje å sammenligne pitch om man har samme innspilling på vinyl og CD - det er kun slik jeg har testet det selv - platespilleren var finjustert av noen jeg antar kan sakene sine når jeg kjøpte den.Erland skrev:Gunnen til at jeg startet denne tråden i utgangspunktet, var nettopp at det ikke passerte "ubemerket".
På enkelte kjente skiver som jeg også har på CD, fikk jeg en følelse av at det snurret for sakte. I mine ører er ikke slik alltid å lett å verifisere uten å måle, men når usikkerhetsfølelsen først får tak, begynner man å justere i hytt og pine.
Jeg har ikke noe måltall på hvor mye for sakte spilleren gikk.
Godt å høre at du kunne nytte linken til Vinylengine til litt justeringer hos deg. Takken bør her gå til Nightpuma som sendte linken til meg ifm at jeg nylig skulle sette opp min TW Acustic Raven One. Jeg brukte til slutt strobeplaten som følger med i Dr Freickerts protactor løsning for justering av rotasjonshastigheten på min ravnErland skrev:Testet med lampelyset og 50hz/33 1/3 rpm platen jeg skrev ut fra The Vinylengine i går.
Det viste seg at jeg hadde kjørt en anelse for sakte
Nå er marsjfarten stabil 33 1/3 igjen.
Blinket bør være så klart definert som mulig. Det er frekvensen som bestemmer hvor ofte det skal blinke. Hvordan lampa styres ut bestemmer "utseendet" på blinket.Pink_Panther skrev:Ahaaa...det er lysbildet som er hemmeligheten med en strobelampe, ikke frekvensen.Audiomix skrev:Har du sovet i timen?Pink_Panther skrev:Hvordan kalibrerer du lampen?
Nettfrekvensen (50Hz) brukes til å "blinke" lampen. Her i Norge er det trolig NVE som har ansvaret for nøyaktigheten på vår 50Hz.
Jeg sente et spørsmål om dette til NVE da tråden startet. De har ikke svart ennå.nb skrev:En kompis av meg jobber der - ska få han til å sjekke hvilke toleranser de opererer med på frekvensen.Audiomix skrev:Her i Norge er det trolig NVE som har ansvaret for nøyaktigheten på vår 50Hz.
Mulig at høyere harmoniske av 50Hz gir mer eksakt avlesning eller skarpere bilde(kommer ikke på et bedre uttrykkFZ skrev:Jeg bruker Linns 300Hz strobelampe og tilhørende stroboskop. Strobelampen drives av et 9 Volts batteri og genererer frekvensen helt uavhengig av nettfrekvensen.....
Tror du skal prøve driftssentralen til Statnett istedet for NVE ang. nettfrekvensen.Audiomix skrev:Jeg sente et spørsmål om dette til NVE da tråden startet. De har ikke svart ennå.
Er dette å få kjøpt fra Kontrapunkt og i så fall til hvilken pris?FZ skrev:Jeg bruker Linns 300Hz strobelampe og tilhørende stroboskop. Strobelampen drives av et 9 Volts batteri og genererer frekvensen helt uavhengig av nettfrekvensen.....
1. Vet ikke.K.H. skrev:Er dette å få kjøpt fra Kontrapunkt og i så fall til hvilken pris?
Jeg ser dette på en litt annen måte:Jøgga skrev:Hm....Man kan spørre seg hvor nøyaktig dette skal/bør være, og hvorfor vi bryr oss i det hele tatt.
Hvis det er et absolutt prinsipp at alt skal være (målt) så nære spesifikasjon som mulig så kan vi holde på i det uendelige.
Hvis poenget er man ikke skal høre forskjellen (hastighets-feil) så blir det noe annet.
Selv sjekker jeg platespilleren mot pianoet med grunntonen i et klassisk stykke med kjent toneart.
Og jeg liker å spille med, og da må det stemme.
(men skyt meg hvis jeg regner feil her![]()
J
knutinh skrev:![]()
Dersom denne kan være noe indikator så snakker vi kanskje i området 50Hz +/- 0.01 .
...
http://en.wikipedia.org/wiki/Pitch_(music)Jøgga skrev:Hvis det er et absolutt prinsipp at alt skal være (målt) så nære spesifikasjon som mulig så kan vi holde på i det uendelige.
Hvis poenget er man ikke skal høre forskjellen (hastighets-feil) så blir det noe annet.
Det varierer fra person til person hvor presist en kan høre/skille tonehøyde, dette kalles gehør. Noen folk med absolutt gehør 'får vondt' når de hører musikk som ikke er helt riktig stemt, de fleste av oss plages ikke med dette selv om vi har vært utøvende i mange år.
Et tonesprang på en oktav tilsvarer en økning av frekvensen med 100%, eller mulitpikasjon med faktor 2. Tilsvarer også halvering av lengden på en gitarstreng. En halv tone tilsvarer en faktor på 1.05946 (12'te roten av 2), eller ca. 6%, siden det er tolv halv-toner i en skala (dekker en oktav). Dette er det minste intervallet som brukes i vestlig 'notert' musikk. De fleste mennesker vil høre forskjell på en kvart tone, altså 3%. Folk med bra gehør under 1%.
Tone-frekvensen er proporsjonal med rotasjonshastigheten på analoge plater.
Hvis presisjonskravet er at du vil f.eks. spille et instrument sammen med platen, så vil det for et trent øre begynne å låte 'litt surt' hvis det er frekvens-forskjell på 0.5%. I praksis vil det si at 0.5% er rikelig presist nok til justering av en platespiller. Hvis du 'spiller med' kan du være kresen og gå under dette. Til vanlig platespilling er 1% presist nok, og da vil det være OK å telle 100 omdreininger på 3 minutter. Får du 101 eller 99 ligger du på 1% eller en sjette-del av en halv tone, ikke hørbart med mindre du 'spiller med'.
Selv sjekker jeg platespilleren mot pianoet med grunntonen i et klassisk stykke med kjent toneart.
Jeg mener at denne faktiske målingen av strømnettet, sammenholdt med posten om hørbarhet er tilstrekkelig for å avskrive dette som et problem. De færreste av oss har absolutt gehør, dvs selv om vi kan høre forskjell mellom en tone og samme tone avspilt en kvart-tone høyere rett etter hverandre, så er det de færreste forunt å kunne høre at et damekor synger en kvart-tone for lyst (så lenge den relative tonehøyden er rett)....
The just noticeable difference (the threshold at which a change in pitch is perceived) is about five cents (hundredths of a semitone), or about 0.3% in frequency, but varies over the range of hearing and is more precise when the two pitches are played simultaneously
...
Jeg kjenner til et produkt som kalles PURE CYCLE. Det er litt kronglete å finne på nettet. Jeg finner kanskje en link etter hvertnb skrev:Finnes det forresten noen HiFi-strømdings der det reklameres med at man endelig kan få 50Hz ut om man går til innkjøp av den dingsen?
Jaja. Basert på det NVE sier så er det neppe mye vits i å betale for å få stabil 50Hz, den ser ut til å være fin og stabil helt gratis. Vikigheten av nøyaktig 230V skal ikke jeg ha ment så mye om.Audiomix skrev:Jeg kjenner til et produkt som kalles PURE CYCLE. Det er litt kronglete å finne på nettet. Jeg finner kanskje en link etter hvert
Den produserer 50 Hz / 230V som vil passe til 33 1/3 rpm eller 67.5Hz for 45 rpm.