rotecop roter med Plint

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.153
    Antall liker
    974
    Torget vurderinger
    2
    Advarsel!
    Til de som måtte finne på å følge denne tråden. Dette blir en laaaang byggetråd. Ikke fordi jeg kommer til å skrive så mye. Men rett og slett fordi jeg er treg.
    Har hatt dette prosjektet i tankene en stund. Men har ingenting konkretisert. Ble inspirert av @soundscape sin lille krok, hvor han la ut link til materialer som fristet han. Som den skrotnissen jeg er klart jeg ikke la være, og handle inn.
    Så langt har prosjektet kommet:)
    DSC_1190.JPG
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.153
    Antall liker
    974
    Torget vurderinger
    2
    Egentlig er det litt misvisende å kalle dette prosjektet for plint.
    Vel, egentlig er det en armbase jeg skal lage.
    Planen er at min eksisterende spiller integreres i en omsluttende armbase. Thales TTT spilleren jeg skal benytte er komplett med arm, motor og det hele. Spiller er valgt fordi den er meget kompakt og lav, og er kjøpt inn med baktanke på dette prosjektet. Se blide nederst i posten
    Armbasen eller det jeg i fortsettelsen misvisende vil kalle plint, er tenkt bygget i sammenlimt Svart amerikansk valnøttplank fordelt over 2 lag plater.

    Eksisterende spiller vil stå med føtter på nederste platelaget. Det monters et dempemateriale mellom platene. Øverste platen (armbasen) står da kun i kontakt med spilleren via dempematerialet mellom platene.
    Sluttmålet er å kunne benytte en arm til, sammen med denne spilleren. Arm er ikke avklart, og vil bli vurdert senere utifra hvilke nål jeg velger å satse på, og hvilke erfaringer jeg gjør meg underveis med armer og PUer jeg har fra før.


    Noen utfordringer som må avklares. Mange flere kommer helt sikkert opp underveis i prosessen.
    Her er jeg åpen for innspill fra ekspertisen.

    Plinten
    Kløyve alle bord i smale staver eller beholde mest mulig av tegningene i materialet?
    Mørk eller lys olje (olje blir det uansett)

    Armbasen
    Borre ett hull til konkret arm når valgt, eller felle inn en standardiser base som SME eller annet forslag på en annen basestandard?
    Hva er best teknisk som base?
    Hva er mest fleksibel base?

    Dempelag
    Føtter eller dempe materiale mellom platespiller og nederste platelaget,
    Materiale som isolerer godt, men samtidig er stivt og stabilt nok til å ikke skape svingning og ustabilt forhold mellom nål og tallerken?


    Materiale som gir best demping mellom de to lagene med plater.
    Hva kan være egnet her. Et viskost limstoff eller noe litt tykkere materiale?

    Her er profilen på dingsen som skal tilpasses inn i prosjektet.
    DSC_1196 - u.JPG
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.153
    Antall liker
    974
    Torget vurderinger
    2
    Har begynt se litt på materialene. Oppdaget fort at for å velge størrelse på plinten må jeg allerede nå gjøre noen valg angående armbasen. Er det noen som har et godt forslag til en base som gir god fleksibilitet til senere? Eller vil dere foreslå og bare frese ut plass undersiden for direkte montering av arm. Har egentlig litt ønske om å kunne benytte i allefall 11" arm?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.765
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Klassisk fleksibilitet er SME, men den har begrensninger i maksimal armtårndiameter.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.078
    Antall liker
    33.801
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Har begynt se litt på materialene. Oppdaget fort at for å velge størrelse på plinten må jeg allerede nå gjøre noen valg angående armbasen. Er det noen som har et godt forslag til en base som gir god fleksibilitet til senere? Eller vil dere foreslå og bare frese ut plass undersiden for direkte montering av arm. Har egentlig litt ønske om å kunne benytte i allefall 11" arm?
    Hvis jeg har forstått deg rett skal du bruke spilleren som den er , men lage et mer massivt Plinth som omslutter eksisterende ?
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.153
    Antall liker
    974
    Torget vurderinger
    2
    Ja det er det som er tanken soundscape.
    Behøver da en form for innfesting av ekstern arm. Hva kan være egnet som løsning for å få best mulig fleksibilitet for arm?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.765
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dr. Feickert ser ut som SME på stereoider. Kunne det være noe å satse på? Ellers tenker jeg på armbordløsningen på Luxman 444. Den er kanskje enda mer fleksibel.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.153
    Antall liker
    974
    Torget vurderinger
    2
    Hei Valentino takk for tipset. Tipper du tenker på 12" bordet til Luxman. Det ser litt komplisert ut å i intigrere i en trevirke konstruksjon? Men ser ut til å være veldig fleksibel :) Har også sett på Dr. Feickert Blackbird. Men jeg må ha en base som på en måte har innmat, som jeg i sin helhet kan frese ned i treverket på den plata jeg lager. Har du sett noe sånt på det store nett?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.078
    Antall liker
    33.801
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Sorry for evt. dumme spørsmål, men forsøker å se hele bildet her . Regner med at du skal ha en arm nr. 2 og bruke den eksisterende armbasen på spilleren slik den er ? I så fall ville jeg laget et tårn og plassert bak til venstre. En massiv base i valnøtt under Plinth somk følger formen på TTT + tårn i samme materiale , evt. med utskiftbar topp(armbord). Jeg lagde et par tårn når jeg testet ut en Jelco 12 tommer på mitt forrige Plinth til Garrard 401.


    Garrard.jpg
    D.jpg


    Hvis spilleren din ser sånn ut ser jeg for meg en massiv valnøtt base og et rundt armtårn stående til venstre bak.


    thales.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.765
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Jeg har ikke sett slike ting på nett.
    Dårlig med leteevnene akkurat nå, men om man kunne finne dimensjonene på stereoidehullet hans kunne msn få tegnet ut overganger til de fleste armer?
    Dersom du ikke skal bruke armer med større mastdiameter enn 25 mm er ebukta og SME din venn sammen med en step-utgave av armbordsideen fra Luxman 444.
    Forresten har jeg til gode å se at noen har vært så barske at de har snudd et 401-drivverk 90 grader medurs.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    finnes og en fyr i Tyskland som støper armtårn i en kompositt betongaktig blanding
    ligger ofte ute på Ebay
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.153
    Antall liker
    974
    Torget vurderinger
    2
    Tanken var å senke den spilleren jeg har ned på samme måte som Garrard 401 hos soundscape. Men istedet for å en løs kloss for ekstra arm til venstre. Så vil jeg lage det så det fremgår som en hel Plint med arm ved samme plass som hos soundscape.
    Siden det da ikke er mulig i den konstruksjonen å flytte kloss for å justere armen, så lurer på om standard skinnesystem for å ha mulighet til flere armer og arm lengder uten måtte bore nye hull i Plinten.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.078
    Antall liker
    33.801
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Tanken var å senke den spilleren jeg har ned på samme måte som Garrard 401 hos soundscape. Men istedet for å en løs kloss for ekstra arm til venstre. Så vil jeg lage det så det fremgår som en hel Plint med arm ved samme plass som hos soundscape.
    Siden det da ikke er mulig i den konstruksjonen å flytte kloss for å justere armen, så lurer på om standard skinnesystem for å ha mulighet til flere armer og arm lengder uten måtte bore nye hull i Plinten.
    Løst armbord er nok tingen da ja. Lager du det rundt vil du låse deg til enten 9 eller 12 tommer , men man kan jo lage noe som blir mer fleskibelt som det er gjort her.


    plinth.jpg
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.153
    Antall liker
    974
    Torget vurderinger
    2
    Ja den løsningen med en kloss som er felt ned i Plinten er tingen. Det var noe i den retningen jeg tenkte :) Hadde i tillegg vært en sånn som var til en standar, så man kunne bytte hele klassen etter hvilken arm man valgte, hadde det vært perfekt. Men alternativ kan jo være å lage opp en del klosser som man borer hull i etter behov:)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.765
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tenker litt i de banene selv. Det kjekke med å bruke SME er at det samme hullet vil kunne dekke de aller fleste 9” og et annet de aller fleste 12”.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.153
    Antall liker
    974
    Torget vurderinger
    2
    Prosjektet mitt ser ut til å stagnere litt.
    Ser litt på hvilken arm jeg skal vurdere som ekstra arm til plinten. Er viktig for meg att ny arm dekker spekter jeg mangler fra før, med Thales og Well Tempered armene.
    Ellers har prosjektet teknisk stoppet opp. Da venstre hånd har fått utført ett inngrep på sykehuset i starten av Desember. Jeg må holde hånden i ro noen uker til. Kan hende jeg må ha en operasjon til også. Så plankene får ligge i fred litt til :)
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.153
    Antall liker
    974
    Torget vurderinger
    2
    Takk skal du ha Atlerovik. Godt nyttår til deg også. Ser ut som du har fått roet ned investeringene :)
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.153
    Antall liker
    974
    Torget vurderinger
    2
    Godt nyttår til de arktiske strøk :)
    Ble det noen skoesker på deg i år YesJens ?
    Mvh WTvenn
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.153
    Antall liker
    974
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut som dette prosjektet blir en mye lenger bygge tråd enn først tenkt.
    Ryker på ett inngrep til på sykehuset i februar. Det ble ikke helt bra første i omgang. Så nye 6 uker uten tunge løft. I denne sammenheng får jeg ikke klemme til med klypa :( I tillegg regner jeg med å måtte ta investering på ny PU først. Purpleheart får jeg ikke til å spille så bra i Thales armen. Så regner med at Purpleheart ryker tilbake på Well Tempered spilleren. På WT spilleren har jeg nå stående en At33ev. Det er en utrolig kjedelig PU som er verdt prisen, men ikke verdt tiden min:) Uansett, prosjektet står stille frem til våren. Tiden benyttes til å utforske hva som passer av PU på Thales. Og samle inn gryn til kostnaden.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Godt nyttår til de arktiske strøk :)
    Ble det noen skoesker på deg i år YesJens ?
    Mvh WTvenn
    Takk
    Ja,det ble skoesker eller kanskje fuglekasser.
    Egentlig høyttalerne og stativene som det ble spilt på på Horten messa.

    Har testa ut en puck på TWT, den blir ikke sendt tilbake.

    Hilsen fra Poerto Rico😉
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.153
    Antall liker
    974
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer YesJens. De fuglekassene låt veldig bra på messa. Kanskje best av alle. Hørtes ut som de behøver litt plass? Hvordan har du løst det i furtebua?
    Takk for lykkeønskninger :)
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Har brukt samme "kottet" i snart 40 år.
    Bruker 2 absorbenter på hver side, 4 i taket og 1 bak.
    Samt 2 bassabsorbenter bak hver høyttaler og 2 gamlebassabsorbente fra 80 tallet bak i rommet.

    På åpningssporet på Al Jarreau " Look at Rainbow" låt klappinga unaturlig skarp.
    Flyttet absorbenten på baksiden til
    frontveggen og det hele låt mer naturlig.
    Har i ettertid kledd frontveggen med noen "lette" italienske absorbenter.

    Samme greia med når Mola Mola kom i hus, rommet måtte akustikk behandles.

    Kona klager litt på at det spilles høyere enn før😉
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Ser ut som dette prosjektet blir en mye lenger bygge tråd enn først tenkt.
    Ryker på ett inngrep til på sykehuset i februar. Det ble ikke helt bra første i omgang. Så nye 6 uker uten tunge løft. I denne sammenheng får jeg ikke klemme til med klypa :( I tillegg regner jeg med å måtte ta investering på ny PU først. Purpleheart får jeg ikke til å spille så bra i Thales armen. Så regner med at Purpleheart ryker tilbake på Well Tempered spilleren. På WT spilleren har jeg nå stående en At33ev. Det er en utrolig kjedelig PU som er verdt prisen, men ikke verdt tiden min:) Uansett, prosjektet står stille frem til våren. Tiden benyttes til å utforske hva som passer av PU på Thales. Og samle inn gryn til kostnaden.
    Betyr det at TWT må en tur innom Mala for justering av arm/PU?😉
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.153
    Antall liker
    974
    Torget vurderinger
    2
    Kan hende vi ender med det :). Først må jeg finne ny PU til Thales spilleren. Hvilke strammer var det du kjøpte til WT YesJens?
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Omicron Magic Dream Black turnable clamp.
    Den koster 1900.
    Har en avtale om å teste ut Silver, den koster 4500.
    Nordic Design/Miles
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.153
    Antall liker
    974
    Torget vurderinger
    2
    De hadde ganske høy egen vekt ? Kjøpte en selv for Thales spilleren . Lav vekt og mye kraft ned :)
    Clearaudio Twister Record Clamp
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Nei, har ikke reagert på at den er noe særlig tyngere enn originalen.
    Har riktignok ikke veid de.

    Må innrømme at jeg ikke hadde noen tro på de, men der tok æ feil😉

    Den største modellen skal vist være tung.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.153
    Antall liker
    974
    Torget vurderinger
    2
    Siden du har så godt utbytte av tweak . Jeg hadde veldig godt utbytte av å sette en Dereneville -magic- mat på min WT. Også hjalp den veldig bra på statisk elektrisitet og støv. Mekaniske egenskaper og komfortfordeler blir det samme for deg. men lyden er ikke sikker at du får noe gevinst på din tallerken:)
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Siden du har så godt utbytte av tweak . Jeg hadde veldig godt utbytte av å sette en Dereneville -magic- mat på min WT. Også hjalp den veldig bra på statisk elektrisitet og støv. Mekaniske egenskaper og komfortfordeler blir det samme for deg. men lyden er ikke sikker at du får noe gevinst på din tallerken:)
    Enig.
    Trur heller ikke det er noe positivt å hente med en matte på den sorte dempede tallerkenen.
     
    Sist redigert:

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.153
    Antall liker
    974
    Torget vurderinger
    2
    Da er våren igang. Men det drøyer litt med utvikling av dette prosjektet. Jeg advarte egentlig allerede i tittelen om at jeg kom til å være treg:) Men hadde egentlig ikke forutsett alle muligheter for sommel.
    Nå blir det noen uker på latsiden. Så får vi se hva sommeren bringer av fremdrift. Har No pickup prosjekt også. Men har ikke bestemt meg for hvilken. Først må jeg bli kvitt dette:)
    DSC_1369.JPG
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.153
    Antall liker
    974
    Torget vurderinger
    2
    Hei ingen oppdatering på ny plint til dette prosjektet. Har litt for dårlige hender til å gjennomføre prosjektet for tiden. Litt synd med så fine materialer. Men trengte noen klosser til å løfte trafo fra gulvet. Så da rappet jeg litt fra det som var kjøp inn til plint :)
    20240219_141905.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn