Rotel RC-1082/RB-1080 Transistor-dur(humming) i venstre høyttaler.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
31
Skal ikke være bare fryd med nytt forsterker-sett. :-\

Merket at høyre høyttaler har en ganske høy dure-lyd enda jeg ikke spiller noe.Venstre høyttaler er forbausende nok ganske stille.

Jeg har funnet ut litt men vet enda ikke hva det er som er galt.Mens jeg testet dette sto Pre-ampen hele tiden i stand-by siden ulyden var der uansett om pre-ampen var av eller på.

-Jeg fjernet 12v triggeren mellom Pre og effekt uten noe demping av støyen i det heletatt.

-Da jeg koblet fra signalkablene mellom pre og effekt ble det mye stillere.Like stille i begge kanalene.Altså litt sus var det eneste men det kan jeg leve med.Dette var slik jeg normalt forventer at det høres ut.

-Da jeg koblet bare venstre signalkabel mellom pre og effekt var det forstsatt like stille.Med bare en antydning til mer støy i høyre høyttaler.

-Da jeg koblet bare høyre side bråket det til og med mer enn det jeg hadde hørt første gang.Altså høyre side er der problemet sitter,og det slår ut i høyre kanal på høyttalerne?

-For å sjekke om Signalkabelen var i orden skiftet jeg til et par Kimber Hero jeg bruker mellom RIAA`en og Pre-ampen.Men brummingen kom tilbake igjen.Altså ikke signalkabelen som er problemet.

-Til slutt trakk jeg ut kontakten til Preampen fra veggstøpselet.Men det virker som at så lenge Effekttrinnet er koblet til Pre-ampen så gir ikke durelyden i høyre høyttaler seg.

Jeg er tom for alternativer her føler jeg.Det som gjør at jeg undrer her er at når bare effekttrinnet er koblet på høyttalerne så er det så å si helt stille i høyttalerne,men med en gang jeg kobler til signalpluggene mellom Pre og effektdel så kommer problemet med denne durelyden i høyre høyttaler igjen.

Hva kan dette være? ???
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.311
Antall liker
4.681
Torget vurderinger
1
Rotel RC-1082/RB-1080 Transistor-dur(humming) i Venstre høyttaler.

Prøv å krysskoble kanalene mellom pre og effekt.

mvh
KJ
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
31
Rotel RC-1082/RB-1080 Transistor-dur(humming) i Venstre høyttaler.

Har vært på Ton art i dag med både effekttrinn og forforsterker.De konstaterte at det er Effektforsterkeren det er noe galt med og ikke noe annet.Har i senere tid funnet ut at dette trinnet som jeg kjøpte Brukt og som selger annonserte som strøkent hadde feilen før det ble solgt.Så her er det ugler i mosen.Dette kommer jeg til å følge hele veien til sak om jeg må.Ingen får meg til å betale for sine problemer.Det er i alle fall sikkert.Er ikke sint bare veldig, veldig skuffet. :mad: :(
 

bassminister

Medlem
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
21
Antall liker
1
Sted
Røyken
Rotel RC-1082/RB-1080 Transistor-dur(humming) i Venstre høyttaler.

Phu.. flott du fant ut hvor feilen ligger.. men ergelig om denne feilen har vært der hele tiden(ærlighet varer lengst.. i begge ender av kjøpet)
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
31
Rotel RC-1082/RB-1080 Transistor-dur(humming) i Venstre høyttaler.

Denne feilen er ikke en typisk feil hos RB-1080.Den er ganske unik og derfor lett og kjenne igjen ved beskrivelse.Ikke en feil som typisk oppstår på nyere RB-1080.Har ikke funnet noen som beskriver lignende feil på RB-1080 heller.Kun selgers beskrivelser fra tidligere i år stemmer og det på en prikk.Ton Art syntes feilen var merkelig og kunne fortelle meg at de ikke har hatt en eneste Reklamasjon på de nyere rb-1080 trinnene.Både jeg og han som solgte meg trinnet har beskrevet denne feilen ved dette trinnet ved forskjellige tidspunkt men beskrivelsene er så å si identiske.To trinn med samme feil er ikke tenkelig da dette er en litt meget merkelig sådan.Men selger sier at det trinnet han snakket om da var et helt annet......Skjønner ikke hvorfor han ikke bare leverte det til reparasjon selv istedenfor å prøve å dytte problemene over på andre og i tillegg forlange penger for det.

Ja jeg og er av den tro at ærilghet varer lengst,da løgnen som regel innhenter en selv til slutt.Synd er det som skjer her. :-\
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
31
Da ble det fredelig løsning på denne triste saken også ser det ut til. :)

Selger hadde rettferdighetens instinkt intakt og betalte for reparasjon så nå blir RB-1080 så god som ny igjen etter det de kunne si på verkstedet Ton Art sendte den til.Puh!Da er dette forhåpentligvis ut av verden og musikken kan strømme i mot meg i rikt monn på ny om noen dager.Det gjør den likevel for så vidt da jeg har denne lille kruttønna av en gammel Rotel RA-930AX som vikar.Det er virkelig en artig og musikalsk forsterker som gjør akkurat det den skal...spille musikk med stor M. :)
 
Topp Bunn