ROTEL

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • D

    Desillusjonert

    Gjest
    Lite som skjer her?
    Et lite spørsmål, har noen testet ut hvilke forskjeller det er mellom de litt tyngre effektrinn?
    Hva er forskjellen mellom RB991 og RB1090 foreksempel?
    Jeg leste i et svensk hifiblad at RB991 ble sammenlignet med Michi-seriens effektrinn og kom bedre ut på alle punkter. Litt merkelig, spør du meg...?
    Noen som har erfaring med flere effektrinn?
     

    Drua

    Fersking
    Ble medlem
    24.09.2013
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Hvor får en kjøpt Rotel RB 1092 ampen?
    Hva er prisen ny?

    Er på utkikk etter akkurat presis denna, noen som kan hjelpe?
    Har noen B&W CM9 som jeg trenger litt mere futt i :)

    Send PM

    Drua
     

    setfro

    Medlem
    Ble medlem
    05.03.2013
    Innlegg
    35
    Antall liker
    1
    Svar til 'Desillusjonert' RB-991 går på +/- 73V, RB-1090 går på +/- 96V og har andre utgangstransistorer.
    Michi serien er noe eldre enn disse og RHB-10 går på +/- 70V, men med liknende utgangstransistorer som RB-1090 (ikke helt like).
     

    jonevettu

    Fersking
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2
    Antall liker
    1
    Tror dem er gått ut av produksjon å sluttet å selge rb1092. (Jeg har en selv å vil aldri skilles fra denne!) Men tror det et en arvtager som har tatt over , rb1592 tror jeg?!? Noen som bruker xlr på sine effekt forsterkere fra rotel? Jeg bruker rca å mener jeg ikke har sjangs å høre forskjell!
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Tror dem er gått ut av produksjon å sluttet å selge rb1092. (Jeg har en selv å vil aldri skilles fra denne!) Men tror det et en arvtager som har tatt over , rb1592 tror jeg?!? Noen som bruker xlr på sine effekt forsterkere fra rotel? Jeg bruker rca å mener jeg ikke har sjangs å høre forskjell!
    I motsetning til mange her inne, så tror jeg at dette kommer ann på hva du har i resten av anlegget og ikke at XLR nødvendigvis er noe dritt. Selv om du ikke hører forskjell, så kan det være at andre gjør med andre anlegg.

    Jeg har for tiden en Doxa 70 Signature til låns og må medgi at den nok låter litt mere hifi enn min 991, men i mitt anlegg låter 991 utrolig bra. Spesielt i mellomtonen og bassen er det noe som gjør at den passer mitt anlegg. Men allikevel, jeg hører fortsatt på Doxa'en, fordi den har noe mere å gi i toppen.
     

    Pug-Nose

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    173
    Antall liker
    53
    Noen som vet om Rotel RA-12 vil matche med et par Tannoy DC6T SE?
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Michi Serien var vel etter hva jeg husker på slutten av 90 tallet. Enkelere sagt rundt 15 år gamel modell. Effekten er langt mindre enn 1091 eller 1092 som bruker Klasse D teknologi. 1091 er monoblokk mens 1092 er stereo. Her snakker vi 2 * 500 Watt 8Ohm og 2 * 1000 Watt 4Ohm.
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.051
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Melder meg på her jeg også. :)
    I benken her står en RC 1580 og RB 1582.
    Har frem til nylig kjørt de på System Audio's Explorere med godt hell i mine ører.

    Har fundert noe på hvorfor de ikke har valgt balansert innganger/utganger på disse? :confused: I allefall når jeg ser dere skriver tidligere modeller hadde.
     

    Creative

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    106
    Antall liker
    19
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Hva med rotel rhb 05 effektforsterker 2x100 watt? Har noen erfaring med den?
     

    setfro

    Medlem
    Ble medlem
    05.03.2013
    Innlegg
    35
    Antall liker
    1
    rhb 05 tilsvarer omtrent rb 980bx, rb 981, rb-1070 og rb 1552, Michi effektene (rhb 05 og rhb 10) skiller seg fra resterende rotel klasse ab forsterkere (untatt rb 1090 og rb 1592) ved å ha to nett transformatorer.
     
    Sist redigert:

    Creative

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    106
    Antall liker
    19
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Takk for svar. Da ble jeg litt klokere.
    høytalere: acendo C 8. Integrert forsterker Arcus DPA300. Cd spiller. Arcus dar 300.
    Radiotuner pioneer tx 9500
     

    GunR

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2011
    Innlegg
    26
    Antall liker
    11
    Sted
    Kristiansund
    Hei, her passer jeg sikkert inn.. :)
    Har nettopp ødelagt en fantastisk Rb 991, den må jeg få fikset selvsagt.. Har hatt en (modifisert) Rotel cd spiller, og har nettopp bestilt meg Rb 1582, og Rc 1580. :)
    Gleder meg til ting kommer!
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Hva skjedde med 991? Kan det være du har et sikringsbrudd?
     

    GunR

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2011
    Innlegg
    26
    Antall liker
    11
    Sted
    Kristiansund
    Sikringene er sjekket, 3 stykker. Det som skjedde, var at jeg skulle bytte tilbake til min kjære Rotel fra den lånte effektforsterkeren. Forhaster meg, og vrir strømkabelen litt, type grov og veldig lite smidig..
    Når jeg slår på forsterkeren kommer det en kort lyd, type lysbue/dårlig kontakt.. Tror først jeg ikke har fått kontakten på plass, og gjentar prosedyren.. :(
    Var 2 brudd i kontakten på nettkabelen.
    Har fått et forslag på likeretterdioder, kan det være noe i det?
    Når jeg slår den på er det helt stille, men hvis jeg skrur opp blir det bare et svare leven.. Spraking og knatring og fæl lyd! Prøver å finne en lokal reparatør, men vil ikke slippe hvem som helst borti.. Hadde vært morro å fikse den selv også.. ;)

    Edit: Det er 5 sikringer! Men det hjalp ikke å finne 2 mer enn jeg var klar over, har sjekket dem grundig, og de er hele..
    Spenningen på stømforsyningen er 73V, men høyre side tappes fort for spenning når jeg slår av. Venstre holder mye bedre på spenningen. Kan man nå tro at strømforsyning/likeretting er friskmeldt? Em komponent som "lekker" spenning", slipper vel gjennom strøm den egentlig ikke skal ? Så da mistenker jeg dioder og kondiser på høyre print? På tide å finne proff hjelp snart, men gøy å prøve litt selv først..
    Edit 2: Enhver sikring bør sjekkes med multimeter, enten ohmmeter eller kretstester av noe slag.. Lurte meg selv på en sikring! Nå er det fryd & gammen, håper jeg.. :) Har fått i hus RB1582, men er det noen her som har noe erfaring med Hordaland Hifi? Syns de tar deg god tid, har ikke fått neon tilbakemelding siden jeg bestilte en Rc1580. Gleder meg til å få ting på plass! :)
     
    Sist redigert:

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    Hei.

    Melder meg inn som ROTEL venn etter ny innkjøp av en RB-1552 mkII. ( Stereo Design Rotel RB 1552 Mk.II Stereo Amplifier in HD - YouTube )

    Har ikke fått koblet den opp enda, og får nok ikke gjort det på en stund pga oppussing, så hvis det er noen her som sitter inne med førstehåndserfaringer, del gjerne. :)
    Min frykt er at den ikke skal være strøm sterk nok til Klipsch Forte II, selv om selgeren på soundgarden kunne garantere meg det..:rolleyes:
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hei. Jeg vurderer en Rotel RC1570 preamp mot min RB1572. Nå bruker jeg en Marantz nr1504 (Marantz US | NR1504) som preamp (Da den har preout på front :)).

    Marantz'en er genial den, da jeg får alt man har i en surroundreciver (som, subwoofer utgang med crossover mot frontene, HDMI, airplay o.l.). Problemet med den er at jeg tror den er for "svak" som preamp mot RB1572 og Klipsch RF83. spilte rimelig høyt, og mellomtone registeret begynte å skurre litt, men jeg er rimelig sikker på at Klipsch har mer å gå på her :)..

    Eller hva tror dere? Noen som har testet RC1570 ?
    Home Theater System Surround Sound Amplifier DVD Player - Rotel PRODUCT SPECIFICATIONS

    Jeg går glipp av mye features med en slik, men den har iallefall digitale innganger :).
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Da er valget tatt. RC1570 er bestilt. Var utrolig vanskelig å velge farge, da Rotel sin sølvfarge er veldig fin. Men siden RB 1572 er i svart, så ble det det :). Gleder meg til å "hilse"på den nye preampen ;).
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Da er Rotel RC1570 i hus. Ikke koblet opp enda, men jeg ble faktisk imponert over kvaliteten på materialet på denne relativt billige preampen.

    Topplokket viker bunnsolid med bra tykkelse som gir en stivhet i chasis som jeg forbinder med mye dyre saker. "knokktesten" på toppen gir så si ingen "etterklang" eller spor av tynn plate!
    Volumknappen er også helt fantastisk, i metall! Parasound P5 som jeg anser som konkurent nr1 virker mye mer "plastikk" her.
    Knappene på frontplata er gode, men kan virke litt "løse" (du kan putte fingeren på dem og kjenne at dem ikke er 100% fast).
    Fjernkontrollen er grei og oversikkelig, og veldig lett!
    Enheten virker tyngre enn den faktisk er!
    Bluetooth har jeg ikke trua på, men kan jo være at Rotel har fått til noe bra her!

    Nå gjennstår det bare å se hvor bra DAC det er i den. Analog biten får jeg ikke testet spesielt mye der denne skal kobles opp, da alt som skal på den benytter digital overføring!

    Til 8000kr syns jeg dette er et produkt som gir veldig høy eierglede, synd den skal "gjemmes" inni stereoskapet. Titta også på 1582mk2 idag, dæven den var endel større enn ventet, men jeg beholder nok min RB1572. RB1572 blir jo eller ikke så varm (dog blir den relativt varm med tanke på at det er klasse D), og den står også inni skapet.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Da er 2015 her, og vi brukte mitt stue anlegg til feiringa. Først brukte vi Squeezebox, men siden folk flest er mest vant til Spotify på telefon, så valgte jeg å ta en PAD og kjøre Bluetooth mot Rotel RC1570. Dette fungerte faktisk over all forventing, spesielt med tanke på stabilitet. Lydkvaliteten var nok litt tildugget med tanke på hva man hadde innabords.

    Men jeg syns faktisk den løsningen var ekstemt velykket, da Squeezebox (og Sonos sin for den saks skyld) sin Spotify klient kan være noe tungvin for nye brukere. :).

    Så, enda et lyspunkt jeg aldri trodde kom til å teste. Bluetooth'en funker problemfritt til slike sammenhenger iallefall!! :D.
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Er på jakt etter en ny integrert forsterker, fortrinnsvis med DAC (og evt DLNA eller tilsvarende for streaming, men kan gå for en ekstra boks her). Tenkte i den forbindelse på RA-1570, en forsterker som fikk ok omtale i L&B, men som jeg finner lite info fra eiere rundt om. Noen her med erfaring med denne og kan sammenligne med andre forsterkere? Tenker budsjett innenfor 30k.

    Alternativ så langt er:
    Hegel H160.
    Creek 100A m/Ruby DAC
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Er på jakt etter en ny integrert forsterker, fortrinnsvis med DAC (og evt DLNA eller tilsvarende for streaming, men kan gå for en ekstra boks her). Tenkte i den forbindelse på RA-1570, en forsterker som fikk ok omtale i L&B, men som jeg finner lite info fra eiere rundt om. Noen her med erfaring med denne og kan sammenligne med andre forsterkere? Tenker budsjett innenfor 30k.

    Alternativ så langt er:
    Hegel H160.
    Creek 100A m/Ruby DAC
    Lurer på det samme. Skal hjelpe en kompis med å få satt sammen ett stereoanlegg. Det blir en matchende integrert til Sonus Faber Vene 2.5 HT i tilfelle, så da er RT-1570 oppe til vurdering. Han har ellers kikket på H160 han også.
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Gratulerer. Hadde vært kult å testet denne DACen. Virker som et skikkelig produkt i kjent Rotel kvalitet.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.919
    Antall liker
    1.980
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Får søke medlemskap hos Rotels venner vel. Hentet en ny 1552 Mk2 på fredag. Dævven, den var det drag i gitt:)! Ble skikkelig kraftig, ørevennlig fundament i lyden.Må spille litt før erfaringer deles. Ingen mekanisk støy overhodet, helt tyst når den skal være det. Deilig!


    Naim UnitiQute som DAC/pre.
     
    Sist redigert:

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Får melde meg inn her, har bestilt meg en Rotel Rb-970Bxmk2 som venteforsterker mens jeg bygger ny. Noen som har erfaringer med den?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    "Det beste Rotel har laget"? Det er en "tall order", synes jeg.

    Selv savner jeg forresten min første skikkelige forsterker, en Rotel RA-820B, kjøpt sent på åttitallet. Skulle ønske jeg hadde den enda. :)
    Jeg ble akkurat oppmerksom på at jeg har løyet. Min første integrerte forsterker var en RA-810A, så jeg har jugd på meg 10 Watt. ;) ...men jeg skulle gjerne hatt den nå. Flott liten sak. Dessverre solgte jeg den sa jeg fikk wattsyken et par år senere. ;)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Jeg er veldig imponert over Rotel 15xx serien. Selv har jeg "bare" RC1570 og RB1572, men hos meg spiller dette som ei kule på Klipsch RF83 (kunne kanskje tenkt med en litt mer fremoverlent lyd, men RF83 er veldig tilbakelente).

    Rotel har en spilleglede som få andre har til prisen syns jeg. De små RA ampene er også i mine ører kjempebra saker!

    RC1570 imponerer også, men merker fort at RDD1580 drar ifra på lydkvalitet, selv om dem bygger på samme DAC chip. RC1570 er en kjempefin "alt i et" preamp produkt som jeg anbefaler veldig. Minus for manglende Sub ut og "delefilter" kanskje, men til prisen er det lite å si på det. Kvalitetsintrykket er iallefall skyhøyt.

    RB1572, ICEPOWER, elsket av noen, dømt av andre. Jeg hadde mindre hell med Midgard Oberon 6.1, og dømte nok ICEPOWER en hvis plass selv. Men etter å lest at Rotel har gjort noe som gjør at ICEPOWER er brukanes i rimelig sjikte også ga interessen tilbake (god ordene gjaldt da 1091 og 1092). Fikk fatt i en latterlig priset 1572 på bruktmarkedet. Klasse D "måtte" jeg nesten ha da alt sku puttes inni et UNNU møbbel med stoffdører. Virker som at denne "aldri" går tom på mine RF83 iallefall, selv om RF serien kan dippe endel i impendance når man drar på skikkelig(virker på meg som en meget stabil amp). Merkelig nok unnlater Rotel å smykke den opp med XLR, enda ICEPOWER i utgangpunktet er balansert?!

    Pre amp/DAC: 9000kr Power amp: 11000kr minus litt pakketilbud som man sikkert får her. Til 20.000kr får du i mine øyne ekstremt mye for penga :).


    PS: Når RF7 kom, skulle mange bruke Rotel 1090 på den (2x380watt 8 ohm), det spilte ikke bra i mine ører! Men så er RF7mk1 også rimelig vanskelig å ha med å gjøre.

    Nye RB1590 blir en spennende sak syns jeg, men så kommer den til koste endel også :).
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Gav Rb970en en liten tuneup idag. Renset den for støv, byttet lysdioder og økte biasen litt. Må si at denne forsterkeren imponerer stort til prisen.
    DSC_0584.jpg

    DSC_0585.jpg

    DSC_0590.jpg


    Edit:
    Oppgraderte fra 8200uF til 10000uF kondensatorer med godt resultat. Den har mye bedre kontroll på bassen når jeg kjører den på klipsch rp280.
    Den dårligste kondensatoren var nedi 7800uF og den beste var 8128uF.
    DSC_0625.jpg
     
    Sist redigert:

    Marco2013

    Fersking
    Ble medlem
    22.09.2015
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Jeg har lyst på en rc-972 kombinert med en rb-981.
    Skulle noen ha noe sånt til salgs, si gjerne fra.

    Mvh Tomas
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Vurderer Rotel sin siste monsterforsterker RB-1590 i klasse A/B drift.

    Svenske Hifi & Musik hadde nylig en kortomtale/test av denne, hvor de mente den ikke var effektforsterkeren for rør- og klasse A entusiaster. De målte den forresten til rundt 2 x 500 W i 8 Ohm og 2 x 1000 W i 4 Ohm. Riktig nok ramlet den litt ned i kubemålingen i 2 og 1 Ohm, mot tidligere fete Rotel forsterkere, men med dagens nye krav til hvor lite en forsterker skal få lov til å yte er vel dette noe som dessverre vil ramme de fleste som ikke kjører "disse klasse D greiene...."

    Fra før av mener jeg Rotel heller mot det varme. Er det noen som har hørt denne nye kraftkaren på ca. 38 kg?

    Er det noen jeg stoler på så er det dette svenske tidsskriftet, samtidig som jeg undres om den gode gamle Rotel varmen (virkelig) ikke er ivaretatt på RB-1590.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Hentet meg en RDA975 for 300kr idag for å bruke som stereo dac. Den spiller kjempebra! Det virker som eldre rotel saker gir enormt mye godlyd for vekslepenger.
    DSC_0712.jpg
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hentet meg en RDA975 for 300kr idag for å bruke som stereo dac. Den spiller kjempebra! Det virker som eldre rotel saker gir enormt mye godlyd for vekslepenger. Vis vedlegget 343180


    Rotel koster trolig litt for lite til å bli tatt på (nok) alvor. Hvordan opplever du lyden i Rotel DACen i forhold til NAD M51?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Den farger nok lyden litt mer enn m51. Rotelen oppleves litt mørkere/varmere i klangen noe som jeg liker veldig godt. Ellers merker jeg egentlig ikke særlig forskjell bortsett fra at Nad m51 hadde flere innganger og volumkontroll.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Den farger nok lyden litt mer enn m51. Rotelen oppleves litt mørkere/varmere i klangen noe som jeg liker veldig godt. Ellers merker jeg egentlig ikke særlig forskjell bortsett fra at Nad m51 hadde flere innganger og volumkontroll.

    Mener du med dette at Rotellen også gjør det omtrent like bra i bassen som NADen?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Det er kanskje litt tidlig å si da jeg bare har testet den på middels volum, men den virker å spille som den skal i bassen. Naden var nok mer hifikorrekt, men litt kjedelig i lengden.
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Da har det sannelig sneket seg inn en Rotel her også, fikk godfølelsen for den rimelige RA-10 som Stereofil hadde en grei pris på under BF-helgen. Ikke store saken dette her, og ribbet for det meste ekstra dill & dall og levers pent uten fjernkontroll. Står og synger for full krets nå og jeg liker veldig det jeg hører altså :) Skal ha denne i oppsettet en stund og bytte over til den gamle Sony sliteren og ta en lytt der igjen.

    Og takk til Stereofil som nok en gang er kjappe i svingene og leverer til god pris :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn