Rottenikkens Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Rottenikken

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.12.2008
    Antall liker
    1
    Hallo!

Lager en tråd om annlegget mitt i håp om innspill, råd, tips og alt det som følger med i den kategorien. Gjerne kritikk også.
    Har vært en passiv leser her på sentralen siden denne hobbyen begynnte for fullt men nå er vel tiden inne for å bli litt mer aktiv.

Litt om meg
    19 år gammel kar. Har alltid vært glad i musikk, og det har vel ikke vært èn dag siden jeg kom til verden det ikke har blitt spilt musikk konstant rundt meg. Var "aktiv" amatørmusiker fra tidlig tenåringsår og har vært med på UKM et par ganger og spilt diverse minikonserter rundt om kring med kompiser. Blir ikke så mye spilling lengere, men det er ikke sjeldent den akustiske gitaren og munnspillet blir tatt frem ;) Men nok om det...

Mitt Oppsett

Kilder

- Project Debut 3 Esprit med Rega mini RIAA

- Squeezebox Duet

Preamp

- Classè Cp-35

Effektforsterker

- Dynamic Precision A1b

Høyttaler

- Gradient Revolution Mk 2

Kabler

- Van Den Hul The D-102 III hybrid

- Nordost Blue Heaven XLR

- Nordost Super Flatline

Rommet

Rommet som hifien står i er litt under 20 kvm. Ca 3,8m * 5m - 2,25m takhøyde.

Plassering

180cm mellom diskantene, 110cm fra bakvegg og 75cm fra sidevegg. Litt kraftig vinkling mot sweetspot.

Prøvde også å vende basstårnene men fikk best resultat med bassene pekende mot sveetspot (1)
    Fikk også et bra resultat med det venstere bassmodulen pekende mot venstere (5) men fikk ikke like mye punch som nummer 1.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hjertelig velkommen til oss stereohuer her på HFS! :)

Fint og voksent oppsett for en ung mann må jeg si.

Og du, uansett hva du kommer til å gjøre i fremtiden, lov på heder og ære med alle medlemmene her på HFS som vitne. at du aldri kommer til å slutte å spille instrument selv.

Rottenikken

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.12.2008
    Antall liker
    1
    Takker for det! ;D

Det skal jeg love ja! Det er snarere tvert imot. I tillegg til å forbedre seg på gitaren har jeg tatt opp munnspill og piano (keyboard). Det går litt trått med de to sistnevnte men øvelse gjør mester! Å spille er noe jeg aldri skal slutte med. Oppfordrer alle til å plukke opp et instrument enten det er gitar, percussion eller kastanjetter..

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.204
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kloke ord fra emotikon, jeg slutter meg til.

Velkommen, og honnør for et voksent High-End system allerede. Uvanlig flott, uansett alder!
    Hvis du fortsetter å oppgradere, hva i all verden skal dette bli til om noen år?
    Kan nok være lurt å ha gitar å ty til da, ja ! ;)

og: Hmm...akustisk gitar, munnspill, keyboard ---jeg lurer litt på hva slags skiver som snurrer på den røde ?

Rottenikken

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.12.2008
    Antall liker
    1
    Nå går vel strengt talt kastanjetter under percission men dere skjønner pointet ;)

Rottenikken

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.12.2008
    Antall liker
    1
    Jøgga skrev:
    og: Hmm...akustisk gitar, munnspill, keyboard ---jeg lurer litt på hva slags skiver som snurrer på den røde ?
    "Arvet" litt over 100 LP plater så tok valget å gå til innkjøp av vinylsnurrer for ikke så lenge siden. Blandt lpene var det en del Johnny Cash, som jeg digger, Jennings og de gutta der. Går mye av den type musikk... Men har ikke gått til innkjøp av så mange vinylskiver enda men det kommer! Utrolig sjarmerende måte å spille musikk. Skikkelig eierglede!

Men ellers går det MYE Steve Earle, Townes Van Zandt og den slags. Men er glad i det meste jeg da :)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.204
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Akustisk gitar, kastanjetter?
    Da kjenner du kanskje Vicente:

Unnskyld kuppet, du fortsetter, det er din tråd!
    :)

Rottenikken

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.12.2008
    Antall liker
    1
    Har sett en del klipp av han men har ingen cd enda. Av den type musikk liker jeg egentlig John Butler trio best. Noe ala samme type men med en 12 strengers gitar med 11 strenger;) Ta deg en lytt til Ocean hvis du ikke alt har gjort det.

Rottenikken

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.12.2008
    Antall liker
    1
    Skal få tatt noen oversiktsbilder når effektforsterkeren er på plass.

:)

StereoJoe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.11.2004
    Antall liker
    2
    Velkomen hit til bildehjørnet, og gratulere med et spennende oppsett! Gradient og DP er en topp kombinasjon, ta en kikk i DP-tråden så ser du flere som har gått den veien.

Ser frem til oversiktsbildene!

Rottenikken

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.12.2008
    Antall liker
    1
    Takker for det!

Hadde håpet DPen skulle komme idag, men posten kan ikke sies å være så alt for rask  :mad:
    Men har koblet Classèen til -main in- på en stor integrert fra Nad som jeg har lånt inntil videre, så får da snurra noen skiver.

Rottenikken

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.12.2008
    Antall liker
    1
    Slenger opp et raskt ubehandlet bilde av oppsettet slik det står akkurat nå.. Den integrerte Naden som innlegget mitt over sier er kun en midlertidlig løsning til Dpen kommer. Skal ta noen bedre bilder når den kommer ;D

Vedlegg

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Velkommen til HFS! Flotte bilder av et fint oppsett. :) Regner med det spiller musikk allerede? Hva regner du med å oppnå med DP-en?

Mvh

Rottenikken

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.12.2008
    Antall liker
    1
    Takker for det! Musikk spiller det vettu. Med Dp effekten er jeg først og fremst ute etter mer engasjement, punch og mer kontroll. Har vært litt plaget med hissig øvre mellomtone men det tror jeg rommet kan ha mye skylda for. Har litt jobb igjen med rommet.

Det var alt jeg rakk nå. Forte meg på jobb. Men kommer med mer tekst senere :)

Rottenikken

Rottenikken

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.12.2008
    Antall liker
    1
    Litt Historie

Som sagt så er jeg først og fremst ute etter mer engasjement, punch og kontroll. Skal ikke skryte på meg å ha testet så mye forskjellig utstyr for det har jeg ikke, men klarer til en viss grad å sette ord på det jeg hører.
    Kjørte en integrert Hegel en stund på Gradienta med squeezebox som kilde (FLAC). Dette låt rett og slett kjedelig på moderat volum. Det var ikke før jeg kom opp på konsertnivå det begynte å engasjere, men da var diskant og øvre mellomtone så plagsom, spesielt på rock og litt tyngere musikk, at lyttetrettheten kom rimelig fort..

Mens jakten på effekt gikk smått gjorde jeg en liten helomvending i min lydfilosofi og kjøpte meg en ferrarirød Pro-Ject Debut lll Esprit med Rega mini riaa. Falt så å si pladask med en gang den første LPen ble spilt. Maken til sjarm og eierglede vinyl gir! Selfølgelig var det knitring og den slags, forsterkeren fikk jeg ikke spilt høyt med, og ikke hadde jeg så mange LPer (har fremdees ikke så mange gode), men maken til sjarmerende lyd vinyl gav.

Hadde et stramt budsjett på nytt sluttrinn, så var veldig mye på brukten å kikket. Kikket mye...
    Så kom muligheten.. Så en Coda forsterker som såvidt var over mitt budsjett lå på brukten. Her slår jeg til tenkte jeg, PM Audio bruker jo disse med Gradient. Sendte mail med selger men tapte budrunden i siste liten. Så var det tilbake på ny jakt. Det gikk et par dager også så jeg en Dp A1b ligge til salgs. Dog 4-5k over mitt budsjett.
    Hadde jo hørt Dp på Gradient hos Tand her på forumet og det låt bra! Skitt au tenkte jeg.. Jeg får heller spise brød med sukker på i noen uker for denne skal jeg ha! Vips så ble det Dp-kraft! ;)
    - Men problemet var at Dpen bare har balanserte innganger, og min Hegel, som jeg hadde tenkt å bruke som pre, bare har rca utganger. Har noen rca/hunn - xlr/hann overganger på lur et sted med mener og huske at disse gav en del støy  :-\ (Jording?) Så solgte Hegelen ganske fort og kjøpte meg en Classè pre for pengene jeg fikk for Hegelen. Så nå har jeg balanserte utganger ;)

Ps: Dpen står i Oslo og venter på å bli sendt videre, men denna forbaskede helligdagen ødelegger...  :-\ ;)

Rottenikken

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.12.2008
    Antall liker
    1
    Litt akustikk:

Har tidligere prøvd litt DIY innen akustikkplater, men har ikke merket så store forskjeller. Det jeg har prøvd, i tak og bak sweetspot, har gitt minimalt utslag på lyden. Prøvde i dag med ei korkeplate bak sweetspot. Wow! Har brukt introen på Michael Jacksons Man In The Mirror som test hver gang jeg har prøvd litt DIY. Denne ble også spilt nå og for en forskjell i diskanten! Mye mer avslappet og ekkoet er borte.
    -Amused to death går ofte hos meg, men jeg har ikke helt skjønt dette her med q-sound.. Bikkja på spor nummer 1. skal være heelt ute på høyere side? Greit den er på høyere side men ikke såå langt ut? Prøvd å vinkle høyttalerene mer ut til siden men det har ikke blitt store forskjeller, helt til korkeplata mi ble satt bak sweetspot!
    Nå skjønner jeg hva innspilling i q-sound gjør med lyden! Jeg må snu hodet 90 grader til sidene or å "se" etter lyden. Gøy!

Her er forresten et bilde av den minste katten min; Sara Marie! Blir helt fra seg når bikkja til Roger Waters kommer inn i introen  ;D  ;D  ;D

Vedlegg

Rottenikken

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.12.2008
    Antall liker
    1
    Ryddet litt i kablene idag også. Syntes det blei bra :)

Edit - Må legge til at riaa og squeezebox står pent plassert bak komponentene ;)

Vedlegg

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    514
    Torget vurderinger
    2
    Flott oppsett og flott pus :) Artig å høre at den korkplata ga slik effekt,kanskje æ skulle prøve ::) Vinyl e tingen ja,enig med dæ,spiller nesten ikkje cd etter æ fikk vinyl i hus.Et lite tips,her får du kjøpt nye og brukte plater http://litenytt.no/ Har til gode å kjøpe ei plate der som ikkje va i bra stand,fikk nylig 11plater derfra,2 va nye og resten brukt.Alle så nye ut ;D Og prisene;fra 25kr og oppover :eek:

mvh Filip

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.382
    Torget vurderinger
    1
    Rottenikken: hva slags Samsung LP-spiller er det du har kjøpt deg?? ;D

Mvh. Bjørn

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.204
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    bjornh skrev:

Mvh. Bjørn
    Ikke kødd med Samsung 8)
    Kan det være en pirat-kopi?

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.204
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ajajaj, hvor du gliser !

Og det med god grunn tror jeg. Får vi lese hva du hører ?

Og gratulerer så mye, du har nådd langt allerede!

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    flotte bilder, flott tråd.
    grattis og velkommen til hfs.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.382
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    bjornh skrev:

Mvh. Bjørn
    Ikke kødd med Samsung 8)
    Kan det være en pirat-kopi?
    Smilte litt da jeg så det. ;D

Rottenikken

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.12.2008
    Antall liker
    1
    Takker for gratulasjonene og velkomstene!

Men det nye slutttrinnet spiller det BRA! Men tror jeg bør vente med beskrivelse av det jeg hører til jeg er i "nøytral" tilstand. Med Carlsberg i blodet virker ting litt mer engasjerende enn vanlig.. ;)
    Kom med en liten beskrivelse i - Norsk Audiofilt Revolusjonsråd (Gradient) - tråden. Ta en kikk er hvis dere er nysjerringe ;)

Jon-Inge

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.204
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Der har du alt det vesentlige på plass. Ser ut som god helg det der!

Rottenikken

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.12.2008
    Antall liker
    1
    Dette er en god helg ja.. Ny effekt + Classè + Gradient og pils er en match made in heaven... ;)

Rottenikken

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.12.2008
    Antall liker
    1
    Med litt Strathisla pure highland malt scotch whisky blir opplevelsen enda litt bedre.. ;)

Edit - Litt støy på bildene, men det får gå..

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.204
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Utfordringen kan bli å ikke snuble i dyre kabler nå da.
    Skål !

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn