Dyr, jakt, våpen og fiske Rotter i nabolaget

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.826
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
For første gang har vi sett rotter i nabolaget. Hvordan bli kvitt på mest effektiv måte? Det er ikke noen som har katt her btw.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.746
Torget vurderinger
1
Sørg for at det ikke er åpninger der de kan komme inn.
Det er rotter rundt her jeg bor også. Har aldri hatt dem inn i huset. Men et hus 200m unna måtte totalrenoveres pga av rotteinvasjon....

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.368
Torget vurderinger
1
Sørg for at søppel og mat ikke ligger åpent og fristende er vel bud 1 for å unngå at de slår reir, mat i bod er også veldig fristende for de. Når de først har kommet inn så er det bare å ringe et firma som håndterer det først som sist, med feller og åte. Om en felle ligger der over tid så vil de unngå den, og er det en familie så hjelper de hverandre. Så det trengs jevn oppfølging for å bli kvitt. Om man først klarer å ta en rotte i fellen, så vil de andre unngå den senere. De er vanskelige å bli kvitt, de kommer seg inn via gamle rør og graver lett i litt porøs betong.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.307
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
mener du rotter eller dårlige naboer aka rotter?
Hvis det første er vel bare å sette ut rottegift
Hvis det siste så ville jeg prøvd dialog

oseanna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
129
Torget vurderinger
1
Ikke legg ut gift! En rotte som holder på å dø vil gjemme seg, f ex i et hus. Hvis den dør inne i kledningen, i bjelkelaget eller den kommer inn et annet sted i reisverket så blir huset ubeboelig inntil liket blir funnet. Og det kan kreve mye riving!
Rotter finnes overalt, kloakken er full av dem! Det beste man kan gjøre er å være nøye med å ikke la mat være tilgjengelig. Mat for rotter er et vidt begrep, f ex oppsamlet fett fra grillen.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.597
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Der det er folk, er det også rotter. Her hos oss klatret de opp et espalier med klatreroser og presset seg inn mellom grunnmur og ytterkledningen. Har montert muselist langs hver eneste millimeter ytterkledning, og det hjalp. Finner jeg rottehull i hagen, og det skjer i ny og ne, blir de rutinemessig fylt med betong. Slik har jeg fått fordrevet rottene bort fra huset, og vi er blitt veldig nøye på å aldri etterlate noe spiselig ute.
Vi har forøvrig katt, men vårt eksemplar er fullstendig udugelig når det gjelder jakt.
Mvh

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.826
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ikke noe som er kommet inn i noen hus. Vi har god nabodialog og i første omgang skal alle hustander kjøpe inn en rottefanger eller 2.

Foresten, for en tid tilbake så endret renovasjonsselskapet tømmetider og hyppighet og slikt. Vi har en felles oppsamlingsplass der vi advarte mot potensielle skadedyr pga. den negative endringen som ble foretatt. Nå er vi altså der. Om det faktisk har en sammenheng eller ikke kan vi jo bare spekulere i.

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Antall liker
1.840
Sted
Sunndalsøra
Eddik er også effektivt. hvis en dynker en svamp. Musa liker det i vertfall ikke:) Så må man også ta de som kaster ut brødbiter til fugler o.a. Noe som alltid har stått i vedtekter for borettslag. Søppelskur bør være låst/lukket. Men problemet har blitt bedre etter bruk av konteinere eller ''igloo'er''
Ellers så synes jeg at brunsneglen er ufyselig. Nå er det mindre enn i fjor. Ferramol var effektivt. Ikke bruk av salt, da det skiller ut slim. Den mest humane avlivning skal vær å klippe hodet;)
Da jeg en gang var i Trondheim, så var det en diger rotte som passert rett utfor inngangen til en Bank. Det var ikke noe kvinnfolk i nærheten da :)

Sist redigert:

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
782
Ingen rotter, men var plaget av mus i vegger og spesielt på loftet.
Sluttet å mate fugler og voila, mus borte. 😊

Topp Bunn