okidoki
Hei Roy Ervin, OBS NERDEVARSEL.
Service i Fredrikstad hos Elektisk bureau koster X men jeg syns det er verdt det absolutt for å holde liv i en så kul spiller. , jeg inkuderte motor service også og han justert litt på armen sa han- Det fikset en resonans som armen hadde. Jeg strammet skruene på armfoten litt mer selv nylig og det ble enda bedre. Ikke dra for hard til... trefiber..
Disse Denon spillerne kan gå bananas plutselig om ikke kondensatorene byttes i tide, all mulig merkelig oppførsel siden interne spenninger blir gale. Spilleren kontrolleres av en microprosessor som ikke kan repareres derfor er det viktig å unngå kondensatorsvikt som kan ta med seg prosessoren i graven. Det er også 3stk photoresistorer CdS som svikter av elde før eller siden, mine funker forsatt meg jeg har de på lager, og bytter dem selv om armen begynner å bevege seg rart.
Denon Photoresistors CDS confusion- Vinyl Engine
Ang Super OM40.
Basert på teknisk info her så vil jeg si at OM40 og andre fra Ortofon har bedtydelig høyere forvregning (-15db 10k) dårliger crosstalk og sporer dårlige ved de høye frekevenser enn alternativene. OM40 har ikke den uttalte kulen som AudioTechnica har ved 10-16k, og OM40 kan sies å være mer korrekt linjær om man vil. Styrken til OM og Ortofon 2M i øvre klasser generelt at at de ikke har den typiske kulen opp i frekvens før 16-20kHz,og er dermed er flatere opp til 10-12k enn andre, men med høyere forvregning og dårliger crosstalk generelt,
Jeg har hørt OM5 10 og 2M Red Blue Black LVB, og kan bare si at 5m og 10 er dårlige greier grått og uinteressant, men Blue Black og LVB låter fint. Selv spiller jeg på AT OC9MLii og AT 33PTGii og den nevnte Shure V15-IV +Jico SASB( Microline spiss og Bor nålefane «samme» som ML på AT sine MC), ATOC9MLii er min foretrukne, klar oppløst fin 3d dybde og rom rundt instrumenter og lite sibilianter og sporer godt med ingen ulyder .selv på innerste rille.
Det er der MMene faller litt igjennom, Shuren taper også for OC9 der... såvidt på torturspor. Jeg har OC9 på SME V på Michell Gyro og Shure V15 IV Jico SASB på Denon 51F og kan svippe mellom spillerne og sammenlige, begge høres bra ut for min ører, men jeg syns/vet Gyro/SME/OC9 er "best".
mvh'
BC
(1) Introducing the Phono Cartridge Measurement Library | Audio Science Review (ASR) Forum
Vis vedlegget 1114651
Shure +Jico, fler i databasen forvregningen er 1/3 av Ortofon, denne Jico en vipper litt opp- høy kapasitans?, graden kan variere,min rullet litt ned men blir korrigert med eq... se under
Vis vedlegget 1114656
Mer er min Shure med JICO SAS B og litt EQ ved hjelp av Parks Audio Puffin, stort bedre enn dette lar det seg ikke gjøre å gjengi vinyl...
Denon 51F spiller lignende arm som din.
Vis vedlegget 1114668
Audio Technica VM540ML er overlegen OM40 om man ser bort i fra den typisk AT kulen ( som forresten veldig mange har og 99% av alle MC også).. 540ML den låter nok mer detaljert enn OM40 men samtidig antagelig renere og oppløst pga mindre forvregning, har ikke hørt dem mot hverandre så jeg spekulerer fra kurvene
Vis vedlegget 1114659
Serviceinfo
-renset for smuss innvendig
-byttet alle elektrolytt kondensatorer -renset knappepanel for støv,
-renset brytere -strammet armlager -renset potmetere til vekt/damping
-demontert motor, renset og smørt bærelager og spindel
-renset stift og justert pickup -lett kosmetisk rens -testet ok
Vis vedlegget 1114647
EDIT. jeg tar den helt ut og legger ute AnalogMagik test data for sammenligning mellom AT OC9MLii og Shure V15-IV med samme stift Jico SASB laget av bor og microline slipning,,, raden er stort sett forvregning i en eller annen form
Noen kan lure på hvorfor Jico har dårligere VTA intermodulasjonforvregning enn AT OC9?... vel nålene er laget med ulik VTA 28 mot 23. Burde senket armen på Denon men det går ikke på den spilleren