royervins anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Ett spørsmål, er det du som skriver bla riaa anmeldelser og slikt for HK ?

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.273
    Torget vurderinger
    32
    jokris skrev:
    Ett spørsmål, er det du som skriver bla riaa anmeldelser og slikt for HK ?
    Jeg tester hva som helst, også riaaer.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.273
    Torget vurderinger
    32
    jokris skrev:
    oki , likte veldig godt den med ear riaa ;D
    Håper du gjenkjente lydbeskrivelsen min i forhold til dine erfaringer.

Roy

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    R.E.S. skrev:
    jokris skrev:
    oki , likte veldig godt den med ear riaa ;D
    Håper du gjenkjente lydbeskrivelsen min i forhold til dine erfaringer.

Roy
    rimelig spinkel erfaring med den enda, noen timer bare, men kjenenr meg igjen ja
    musikalitet står i førersetet synes jeg
    forøvrig var reportsjen meget fint skrevet synes jeg, uavhengig av hvilket produkt det var
    flere slike ;D ;D

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.273
    Torget vurderinger
    32
    Lurer på om jeg skal flytte VPI-spilleren min ned på racket i stedet for på vegghylle. Årsaken er at min nye phonokabel fra Black Magic (Revelation mk2) er så stiv at kablene kommer i spenn mot veggen bak spilleren når den står på vegghylla.

Noen som har erfaringer med VPI på rack kontra vegghylle?

Roy

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    440
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke erfaring med VPI, men generelt vil normalt en platespiller låte bedre på en dedikert vegghylle enn på et rack som står på samme gulv som høyttalerne.
    Det finnes selvsagt unntak. Vegghylle på en lettvegg fungerer som regel dårlig og da vil ofte spilleren klare seg bedre på et rack, spesielt hvis racket er stivt nok til ikke overføre for mye vibrasjoner og gulvet er dødt.
    Finnes altså ikke noe orakelsvar, du må nok prøve deg fram sjøl, men det spørs om bytte av phonokabel rettferdiggjør en mindre optimal plassering av spilleren.......

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.273
    Torget vurderinger
    32
    Var egentlig redd for at det kom til å være svaret, ja...

Får håpe det går bra likevel, til tross for litt spenn mot bakvegg. Mulig løsningen ercå lage meg en litt dypere hylle som kan bruke ramma og spikesene til Audio Magic-hylla jeg bruker.

Roy

Jens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Nåja.........
    Om det er behov for vegghylle kommer først og fremst an på spilleren.
    En solid og kraftig spiller som veier 20-30kg+ er slettes ikke på langt nær like sårbar for vibrasjoner og kritisk til underlag som en lettere spiller (ala Rega, Linn eller lignende).
    Vil altså si at det kommer an på hvilken VPI du har.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.273
    Torget vurderinger
    32
    Den veier bortimot 22 kilo, men i tillegg kommer periferi-ringen og tnt-føttene og sentervekta.

Roy

Jens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Da er den vel i et grenseland og du har ingen annen mulighet enn å teste ut selv hva som duger eller ikke..........

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.273
    Torget vurderinger
    32
    Ja, det er vel det enkleste.

Roy

Jens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Beklager at jeg ikke kunne gi deg noe bedre svar :-[
    Hadde håpet at du hadde en Classic noe som ville gjort saken mye enklere.........

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.273
    Torget vurderinger
    32
    Ser ut som jeg beholder Montanaene en stund til. Kona liker utseendey på dem og jeg digger lyden, så med mindre noen gir meg et tilbud jeg ikke klarer å si nei til, så er det ingen grunn til å bytte.

Roy

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.759
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    høres fornuftig ut, res.

hva var grunnen til at du i det hele tatt vurderte salg?
    håpløs forsøk på nedgradering, sånn som meg?

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    R.E.S. skrev:
    Ser ut som jeg beholder Montanaene en stund til. Kona liker utseendey på dem og jeg digger lyden, så med mindre noen gir meg et tilbud jeg ikke klarer å si nei til, så er det ingen grunn til å bytte.

Roy
    Det må man si. Sikkert strålende lyd, men Montana er ikke det første som slår meg når WAF nevnes :)
    Sikkert et klokt valg å beholde dem, virker som du virkelig har fått ting til å sitte som det skal.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.273
    Torget vurderinger
    32
    Jeg har siklet litt på Wilson Sophia 3, og målet var vel å slippe nedgradering lydmessig, men få noe mindre i stua. Det hadde blant annet gjort det noe enklere når jeg skal ha andre høyttalere på test, siden XPSene er et h..vete å flytte på :)

Det var riktignok en her på mandag og lyttet til dem, og han virket fornøyd både med lyd og pris, men jeg har ikke hørt noe fra ham siden, så det er vel mulig han fant noe som fristet enda mer.

Lydmessig bekymrer det meg null og niks, for jeg har en lyd hjemme nå som passer meg svært godt, og når designet ikke skremmer kona heller, er det vel lite å lure på. Særlig siden hun syntes Sophia 3-høyttalerne var mye styggere enn de jeg har nå.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.273
    Torget vurderinger
    32
    Audiophile-Arve skrev:
    R.E.S. skrev:
    Noen som har erfaringer med VPI på rack kontra vegghylle?

Roy
    Har drive maleprosjekt, og måtte såleis ta ned vegghylla. No har eg fått ho opp att, og lyden er mykje betre. Dessutan kan eg gå over golvet utan å vere forsiktig (det problemet har nok ikkje du, men likevel...)
    Jeg pleier sjelden å ta spaserturer på golvet når jeg spiller vinyl, men skjønner tegninga ;D

Roy

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    R.E.S. skrev:
    Det var riktignok en her på mandag og lyttet til dem, og han virket fornøyd både med lyd og pris, men jeg har ikke hørt noe fra ham siden, så det er vel mulig han fant noe som fristet enda mer.
    Eller rett og slett bare hadde lyst til å høre oppsettet og "faket" en interesse.... ;)

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.273
    Torget vurderinger
    32
    Anfield skrev:
    R.E.S. skrev:
    Eller rett og slett bare hadde lyst til å høre oppsettet og "faket" en interesse.... ;)
    Det virket ikke sånn, men det kan jo selvsagt være. Fyren var kjempehyggelig han.

Roy

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.959
    R.E.S. skrev:

Roy
    Jeg er enig med både din kjære kone og deg.
    La dem bli, legg deg i hardtrening og meld deg på NM i styrkeløft ;)
    Det spiller fett med Montana hos deg Roy.

Her i huset har BM R IC mk.II SE XLR entret anlegget.
    Joda, her beveger vi oss ytterligere et hørbart skritt i riktig retning for min del 8)

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.273
    Torget vurderinger
    32
    Powerpoint skrev:
    R.E.S. skrev:

Roy
    Jeg er enig med både din kjære kone og deg.
    La dem bli, legg deg i hardtrening og meld deg på NM i styrkeløft ;)
    Det spiller fett med Montana hos deg Roy.

Her i huset har BM R IC mk.II SE XLR entret anlegget.
    Joda, her beveger vi oss ytterligere et hørbart skritt i riktig retning for min del 8)
    Styrkeløft hadde kanskje vært noe, he-he...

Roy

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    992
    R.E.S. skrev:
    Særlig siden hun syntes Sophia 3-høyttalerne var mye styggere enn de jeg har nå.
    DET er du vel ikke enig i? En meget flott høyttaler som til størrelsen leverer imponerende lyd imo
    (Snakket faktisk akkurat om den som en av få mulige kandidter til oppgradering hos en bekjent som ikke vil ha noe som overtar stua totalt, slik vi andre har)

Flott møbel de Wilson ht.

mvh

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.273
    Torget vurderinger
    32
    Nei, jeg synes også de er veldig flotte. Men kvinner og hifi er ikke alltid like lett å forstå...

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.273
    Torget vurderinger
    32
    Da fant jeg endelig Danish Radio Big Band & Eivør Pàlsdottir med "Trøllabundin" på cd.

Gleder meg til den dukker opp.

Roy

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.959
    R.E.S. skrev:
    Da fant jeg endelig Danish Radio Big Band & Eivør Pàlsdottir med "Trøllabundin" på cd.

Roy
    Kan lett bli et hælvetes rabalder i heimen det der 8) i positiv forstand.

Ellers holder jeg nok en knapp på frøken Sasha fermfor tante Sophie 8)
    Montanaene er jo heller ikke stygge, det er bare det at en +150 år gammel trestamme på 2 m splittet i 2 er litt plasskrevende ;D
    Røslig mann - røslig høyttaler, sånn er`e!

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.273
    Torget vurderinger
    32
    Powerpoint skrev:
    R.E.S. skrev:

Roy

Montanaene er jo heller ikke stygge, det er bare det at en +150 år gammel trestamme på 2 m splittet i 2 er litt plasskrevende ;D
    Er det lydmessig eller visuelt du snakker om? Selv synes jeg nemlig Sophia er penere enn Sasha, selv om det nok er sistnevnte som har den beste lyden.

Derimot er jeg usikker på hvilke høyttalere som låter best av Montana og Wilson i og med at jeg ikke har hatt Wilson hjemme til test - ennå (hører du Frode i Acoustic Tuning?) ;D

Roy

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.469
    Sted
    Skien
    Hei Roy
    Ser du har lagt ut høytallerene dine til salg, hva blir det som kommer i stuen din nå da?
    Har du bestemt deg eller er du tenkeboksen :)
    Espen L

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.273
    Torget vurderinger
    32
    Espen L skrev:
    Hei Roy
    Ser du har lagt ut høytallerene dine til salg, hva blir det som kommer i stuen din nå da?
    Espen L
    De har ligget ute flere ganger, men bestemt meg har jeg ikke...

Roy

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.469
    Sted
    Skien
    R.E.S. skrev:
    Espen L skrev:
    Hei Roy
    Espen L
    De har ligget ute flere ganger, men bestemt meg har jeg ikke...

Roy
    ok
    Espen

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.959
    R.E.S. skrev:
    Powerpoint skrev:
    R.E.S. skrev:

Roy

Er det lydmessig eller visuelt du snakker om? Selv synes jeg nemlig Sophia er penere enn Sasha, selv om det nok er sistnevnte som har den beste lyden.

Derimot er jeg usikker på hvilke høyttalere som låter best av Montana og Wilson i og med at jeg ikke har hatt Wilson hjemme til test - ennå (hører du Frode i Acoustic Tuning?) ;D

Roy
    Visuelt når det gjelder herren i huset, begge deler når det gjeder Montanaene ;)
    Da har vi forskjellig smak på mhp utforming av kabinett, og det er det jo intet galt i.
    Husk, jeg lever til daglig med 2 halve sorte dører på sokkel.
    Rå tipping mhp på lydgjengivelse er at dine Montana stikker av med seieren nedover - "and then some" sammenlignet med tante Sophie.
    Jeg lyttet mye til tante Sophie i fjor på Gøteborg messa (tar høyde for det), og har hatt gleden av å hygge meg hjemme hos deg med dine Montana.
    Skal byttet være reelt et ørlite steg oppover snakker vi frøken Sasha hjemme hos deg - trur nå eg.

Klokere eller mer forvirret.
    Velkommen i klubben 8)

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.273
    Torget vurderinger
    32
    Powerpoint skrev:
    R.E.S. skrev:
    Powerpoint skrev:
    R.E.S. skrev:

Roy

Roy
    Visuelt når det gjelder herren i huset, begge deler når det gjeder Montanaene ;)
    Da har vi forskjellig smak på mhp utforming av kabinett, og det er det jo intet galt i.
    Rå tipping mhp på lydgjengivelse er at dine Montana stikker av med seieren nedover - "and then some" sammenlignet med tante Sophie.
    Jeg lyttet mye til tante Sophie i fjor på Gøteborg messa (tar høyde for det), og har hatt gleden av å hygge meg hjemme hos deg med dine Montana.
    Skal byttet være reelt et ørlite steg oppover snakker vi frøken Sasha hjemme hos deg - trur nå eg.

Velkommen i klubben 8)
    Det kan godt hende du har rett i det. Montana er jo faktisk dyrere enn Sasha i USA. Ergo burde jeg vel økt til Maxx for å få noe bedre, he-he

Roy

kwil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Antall liker
    992
    Maxx er greier det :) (bortsett fra at øra blødde når jeg hørte de demonstrert, skulle tro det var verdensmesterskap i å spille høyt for enkelte, men JA de spiller høyt ingen problem med det:eek:).

Enig med vurderingen som gis ift. Sasha og Sophia. Bassen vil jo måtte "lide" i den minste, selv om JEG ble imponert av hva de kunne prestere på det området størrelsen tatt i betraktning.

AT Sophia er noe av det lekreste du kan putte av høyttaler i stua BURDE være innlysende, men altså den gang ei skjønner jeg, vi ER jo forskjellige. Liker å tro designsjefen her i huset hadde blitt nøyd om Sophia eller Sasha entret stua :)

Mellomtone og diskant skal vel være lik fra Sophia via Sasha til Maxx, så i prinsippet skal de spille rimelig likt her. Erfaringsmessig stemmer dette ikke helt alltid. Synes større høyttalere ofte spiller, ja nettopp "større".

Har kun erfaring med disse fra messe og for det, det er verd tror jeg hverken Maxx eller Sasha fikk vist sitt sanne potensiale (med Krell og høyt volum ble det skarpt for mine ører). Likte bedre ARC på Sophia. At alle disse er høyttalerkonstruksjoner av ypperste merke heves over tvil herfra. Har det noen gang kommet en dårlig høyttaler fra Wilson?

mvh

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.273
    Torget vurderinger
    32
    Selv innstegsmodellen til Wilson koster en god slump med penger, og det har vel noe betydning i forhold til hva de har lagt av komponenter i høyttalerne.

Roy

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.959
    R.E.S. skrev:
    Powerpoint skrev:
    R.E.S. skrev:
    Powerpoint skrev:
    R.E.S. skrev:

Roy

Roy

Velkommen i klubben 8)
    Det kan godt hende du har rett i det. Montana er jo faktisk dyrere enn Sasha i USA. Ergo burde jeg vel økt til Maxx for å få noe bedre, he-he

Roy
    Nope, not in my ears. Sasha er Wilsons columbi egg.
    Maxx 3 har jeg tilgode å høre spille fett, men Alexandria derimot, da snakker vi nok julekake ;D
    På den annen side hadde du og jeg nok mye heller gått for Marten Coltrane II eller Magico Q5 før vi lekte med Wilson Maxx 3 ;)
    Størrelse og pris henger ikke alltid sammen i mine ører jmfr. KISO høyttalerne som Stig Inge Bjørge presenterte på Munchen messa i år.
    Nå var det jo ikke spart noen andre steder i avspillingskjeden heller da.
    Jeg skjønner uroen din Roy, men jeg tror du sitter bedre i det enn du er klar over.
    Det får vel være nok snusfornuftige insigelser for i dag fra min side.
    Eller kvasibabbel om man vil ;)

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.273
    Torget vurderinger
    32
    Det kan godt hende du har helt rett. Det er jo enda mer å hente fra Montanaene med grommere forsterker(e).

Så kanskje jeg bør begynne i den enden i stedet...

Roy

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.959
    R.E.S. skrev:
    Det kan godt hende du har helt rett. Det er jo enda mer å hente fra Montanaene med grommere forsterker(e).

Roy
    BINGO, der tog du an ;)
    Du kan jo starte med å låne Krell settet til jamakr 8)
    På den annen side hadde du det vel ikke akkurat vemmelig med VTL settet du hadde til test.
    Det er bare å begynne og spare.

Selv henter jeg tro det eller ei ut ting fra Quadene ennå (se tråden til Gismo). Få deg en god natts søvn nå.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.273
    Torget vurderinger
    32
    Powerpoint skrev:
    R.E.S. skrev:

Roy
    BINGO, der tog du an ;)
    Du kan jo starte med å låne Krell settet til jamakr 8)
    På den annen side hadde du det vel ikke akkurat vemmelig med VTL settet du hadde til test.
    Det er bare å begynne og spare.

Selv henter jeg tro det eller ei ut ting fra Quadene ennå (se tråden til Gismo). Få deg en god natts søvn nå.
    Vet ikke om jeg har råd til å prøve det, he-he.

I forhold til testing, så vil jeg holde meg til transistorutstyr.

Roy

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn