Hadde besøk av OAS-gjengen i går, og det ble spilt veldig mye bra musikk. De siste ukene etter at jeg fikk subwooferen i hus har jeg delt subwooferen veldig lavt, dvs. der Magnepanene slutter (rundt 35 hz).
Jeg oppdaget derimot at jeg hadde en dip rundt 63 hertz som jeg ikke fikk gjort noe med med en slik innstilling, så da tok jeg en runde med måling og flytting av både høyttalere og sub i formiddag.
Først bar jeg subwooferen helt vekk før jeg begynte å måle på både plassering av lyttestol og høyttalere. Resultatet med jevnest frekvensgang var å trekke høyttalerne enda lenger ut på gulvet, samt trekke lyttestolen litt bakover. Det gjorde dessverre ingenting med dipen.
Så plasserte jeg suben bak den høyre høyttaleren slik som sist, men med større avstand til høyttaleren. Deretter skrudde jeg opp delefrekvensen ganske brutalt, og også litt ekstra på volumet. Dermed fikk jeg gjort masse med den dipen rundt 63 hertz. I tillegg forsvant romnoden som XTZ Room Analyzer Pro II hadde detektert.
Jeg fryktet at en slik justering ville ødelegge lyden nedover der hvor Magnepanene fremdeles fungerer, men jeg synes det integrerer veldig, veldig bra. Det er fremdeles ultrakjapt og detaljert nedover, men nå virker bassen mye jevnere hele veien nedover.
Har spilt masse basstung musikk i dag for å sjekke ut, og konklusjonen er at dette funker utrolig bra.
Jeg har også saumfart nettet etter demospor med masse dypbass, og laget det som en spilleliste.
Den finner du her.
http://www.tidal.com/playlist/115c5421-1575-4f9c-a7f1-132c846a6166
Roy