En entusiast av uhørte dimensjoner er borte fra vår hobby. En virkelig fargeklatt på den til tider heller gråmelerte arena som utgjør hifimiljøet vårt. Jeg kjenner ingen som har glødet med en slik pasjon som Roy, og hans approach til kvalitet og søken etter "det beste" var uten sidestykke. Selv om våre tilnærminger til hvordan best mulig lyd kunne oppnås var tildels diametralt motsatt så var målsettingen ihvertfall den samme - og som kjent så er det flere veier til Rom. Det viktigste er at man er underveis. Og det var Roy, så til de grader - han hadde en helt eneståend evilje og evne til å få frem opplysninger og informasjon om de seneste og mest esoteriske nyvinninger og utvikling på utstyrsmarkedet, jakten på forbderingene, det beste... det var nok det største for ham. Vi hadde våre diskusjoner - heldigvis vennlige og alltid med et glimt i øye (øre?) og jeg hadde mye glede av de, forhåpentligvis fikk han noe ut av det også. Men aller mest glede hadde jeg av hans kunnskaper om musikk og forskjellige formater og utgivelser, han hadde store kunnskaper på dette området og vi mailet en del frem og tilbake om dette og det er en solid bunke med materiale som nå befinner seg i Slukoteket anskaffet på basis av Roy's tips og erfaringer.
Så en liten bombe kanskje..... - both ways; jeg lærte litt om ydmykhet av nettopp Roy. Gjennom å observere en del av kontroversene som ofte oppstod i kjølvannet av hans mange innlegg og sterke meninger. Det gikk ikke alltid pent for seg og han fikk mye urettmessig juling og ofte på en ufin måte. Det var mange som til tider ikke skilte på sak og person og da kan det gå litt varmt. Som det ofte gjør når kompromissløse holdninger møter mer filosofiske og overfladiske motpoler. Men når det var saklige kommentarer og innspill var Roy faktisk lydhør og villig til å revurdere standpunkt og egne holdninger selv om dette kanskje ikke alltid var like synlig for alle. Og som det allerede er nevnt tidligere i tråden - Roy var en ganske annen person "live" enn bak tastaturet, en egenskap som vi mange har faktisk, kanskje ikke fullt så utpreget men dog.
Roy var en livsnyter på så mange områder, og besatt store kunnskaper om så mye av de ting og opplevelser som er til for å gi oss glede her i livet. Mat, drikke, biler, musikk - you name it, Roy loved it. Hans higen etter det beste, det perfekte, det optimale bla kanskje av noen oppfattet som snobbisme, men det tror jeg ikke var tilfelle. Jeg kjenner litt til den "sykdommen" selv, og de som kjenner meg vil nok ikke akkurat karakterisere meg som noen snobb. Men det er lett å bli oppfattet slik, særlig av de som ikke deler samme interessene. Derfor er det dobbelt trist at en slik livsnyter fikk så kort liv til å nyte... mange går gjennom et dobbelt så langt liv uten å brenne for noe som helst og det må på mange måter være nesten tristere.
Noe åndelig etterspill etter vår kjødelige opptreden her på jorda har jeg ikke noe forhold til - så jeg gleder meg over det som har vært og tar frem minnene når det måtte passe!
"It is better to have loved and lost, than never to have loved at all"
R.I.P.