Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    7.133
    Melby utmerket seg såpass mye at hun fikk vel i praksis munnkurv av resten av Stortinget på et tidspunkt.

    Vi var vel innom dette også her på den tiden om jeg minnes rett?

    Vel setter Grunnlovens paragraf 26 et skille mellom utenrikspolitikk og andre politiske saksområder. Men så er det også andre prinsipper som spiller inn, spesielt i en uforutsett krisetid og hvor av noen kun kan vurderes i etterpåklokskapens tid og lys.

    Irriterende kleggaktig brudd med konstitusjonell kotyme, kan hende, men som jeg mener har stått seg godt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.570
    Antall liker
    8.150
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Håper Melby og Venstre gir en god F i korreksen og fortsetter som før. Kanskje kritikerne kan tenke over hvorfor utspillene kommer så ofte som de gjør, heller enn å forsøke å kneble dem.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.926
    Antall liker
    22.036
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har stemt V ved tidligere valg. De er definitivt best uten ball, men jeg synes det er bra å ha dem på banen, ref. Melby.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.166
    Antall liker
    2.677
    Lederen i partiet Rødt, Marie Sneve Martinussen ble spurt ut i politisk kvarter på Nrk nå i morges. Martinussen klargjorde at hun nå er klar for å bli valgt som partileder på landsmøtet.

    Da hun ble spurt om Nato, bekreftet hun at Norge ut av Nato fortsatt står fast i partiprogrammet.
    Tidligere har jo argumentet vært at Norge utenfor Nato kunne danne en sterk forsvarsallianse med andre land i norden som ikke er nato-medlemmer. Nå er situasjonen blitt sånn at Norge må danne en forsvarsallianse med seg selv hvis vi trer ut av Nato.

    Martinussen er sterkt kritisk til at udemokratiske land som Tyrkia og Ungarn kan legge ned veto mot at Norge får hjelp til å forsvare oss den dagen vi blir angrepet. Derfor må Norge ha et samarbeid med kun demokratiske land, ifølge den fungerende partilederen i Rødt.

    Sneve Martinussen burde vite at det er ikke landet som er demokratisk/udemokratisk, det er det styresettet i landet som er. Historien har vist oss at styresett er i endring over tid. Om få år kan f eks Nederland og Tyskland igjen bli ikke-demokratiske samfunn. Derfor er det viktig for Norge å være med i en forsvarsallianse som over tid og i en omskiftelig verden har vist seg å ha et sterkt fundament og høy grad av troverdighet. Det er tross alt det beste alternativet vi har i dag.
    Alternativet til partiet Rødt er en vits som ikke kan taes seriøst.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.702
    Antall liker
    103.523
    Torget vurderinger
    23
    Det er så hinsides all fornuft at folk som i det hele tatt bare tenker tanken burde vært stilt for riksrett.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.976
    Antall liker
    1.305
    Torget vurderinger
    2
    Brygger opp til "valg". Da er det bare å mose på med folk til graven.

    1000006355.png
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.976
    Antall liker
    1.305
    Torget vurderinger
    2
    Håper Melby og Venstre gir en god F i korreksen og fortsetter som før. Kanskje kritikerne kan tenke over hvorfor utspillene kommer så ofte som de gjør, heller enn å forsøke å kneble dem.
    Politikere liker ikke å få kritikk for å sitte på hendene sine.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.166
    Antall liker
    2.677
    Putin har holdt tale i dag. I større grad enn tidligere snakker gubben om bruk av atomvåpen og total utslettelse av sivilisasjonen hvis vesten blander seg mer inn i krigen, jfr Macrons uttalelser tidligere i uken.

    Ikke bare snakker Putin til sitt eget folk, han snakker til beslutningstakere i alle vestlige land, medlemmer av parlamenter etc. Hensikten er handlingslammelse i vesten siden vi aldri kan være sikker på hvor mye alvor som ligger bak truslene.

    Og så sa Putin at vestlige demokratier er på full fart utfor stupet, han brukte bare noen andre ord på det.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.074
    Antall liker
    3.763
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    " Russland vil for alltid minnes sine falne helter, sa Putin og ba om et minutts stillhet. "

    Tja, la oss se.... 413760 minutters stillhet
    Om de skal kjøre et minutts stillhet for hver falne russer, så er det bare å sette i gang. Om man kjører stillhet 24/7, så vil det ta 288 døgn med _dagens_ tapstall.
    Så spørs det hvor mange som stryker med i løpet av den tida. Slik det ligger an nå vil de måtte legge til 16-17 timers stillhet hver eneste dag, så det kan ta litt tid....


    edit: med dagens tempo vil det ta rundt 930 dager før man muligens rekker å trekke pusten før man må ta en ny runde med stillhet, dersom hver fallen soldat på russisk side skal få et minutts stillhet.
    Da har jeg tatt høyde for at det dør stadig nye soldater mens man er stille og hedrer de tidligere falne.
    etter 930 dager begynner man å komme i rute igjen, men da må man kalkulere inn litt over 16 og en halvt time stillhet hver dag da, men i forhold til de første 930 dagene med total stillhet er det sikkert helt greit.

    Russland vil da ha mistet 1 340 000 soldater
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.691
    Antall liker
    10.272
    Jeg kan ikke forstå annet enn at de vanvittige tapstallene for utstyr begynner å bite? Det som er tatt ut, overstiger jo med god margin et godt bevæpnet forsvar i en rekke land i Europa. Og det tar tid å bygge nye stridsvogner, for ikke å snakke om fly og skip! Dessuten nærmer man seg etter hvert en halv million unge russere som har måttet ofre livet for denne galskapen, og uansett hvor mange ganger Putin påstår at dette er Vestens feil, må han nok helt egenhendig stå ansvarlig for dette blodbadet.
    Despoter suger.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.131
    Antall liker
    3.272
    Torget vurderinger
    1
    ^ Tror det begynner å gå etter med erfarne piloter og personell til de gjenværende jagerflyene og A-50 også.

    ....og det er kanskje derfor de faller ned enda oftere i det siste?
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.976
    Antall liker
    1.305
    Torget vurderinger
    2
    Russisk sjefsredaktør arrestert

    Den uavhengige russiske avisa Novaja Gazetas sjefredaktør, Sergej Sokolov, har blitt arrestert i Russland. Det skriver avisen selv.

    Sokolov er arrestert for å «diskreditere» den russiske hæren.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.166
    Antall liker
    2.677
    Russisk sjefsredaktør arrestert

    Den uavhengige russiske avisa Novaja Gazetas sjefredaktør, Sergej Sokolov, har blitt arrestert i Russland. Det skriver avisen selv.

    Sokolov er arrestert for å «diskreditere» den russiske hæren.
    Det å diskreditere regimet i Kreml = det å diskreditere den russiske hæren
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.976
    Antall liker
    1.305
    Torget vurderinger
    2
    Fucker har oppdaget at han fikk betalt 1 million Rubler og ikke Dollar for propaganda jobben.
    Lurer på hva som skjer når Moskva-Mike oppdager det samme? Få kongressen til å godkjenne hjelpepakken til Ukraina?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.570
    Antall liker
    8.150
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4

    Det er jo ikke det at jeg har veldig lyst, men alternativet kan fort bli å ikke løfte seg fra sofaen på valgdagen. Bondepartiet har føkka dagens regjering fullstendig og er uansett en politisk møkkakjeller i mine øyne; Frp er partiet for alle landets fascister, rasister og nazister og dermed automatisk ekskludert; Høyres leder er korrupt og solgte i forrige omgang norsk integritet for litt lakseeksport; KrF passer en ateist heller dårlig; Rødt er...Rødt; SV har knappest vært en pådriver for våpenhjelp til Ukraina og AP har vist handlekraft som minner mest om et murmeldyr i tidlig januar.

    De åpenbare motkandidatene står ikke nettopp i kø.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.316
    Antall liker
    7.974
    Sted
    Oslo
    Det er jo ikke det at jeg har veldig lyst, men alternativet kan fort bli å ikke løfte seg fra sofaen på valgdagen. Bondepartiet har føkka dagens regjering fullstendig og er uansett en politisk møkkakjeller i mine øyne; Frp er partiet for alle landets fascister, rasister og nazister og dermed automatisk ekskludert; Høyres leder er korrupt og solgte i forrige omgang norsk integritet for litt lakseeksport; KrF passer en ateist heller dårlig; Rødt er...Rødt; SV har knappest vært en pådriver for våpenhjelp til Ukraina og AP har vist handlekraft som minner mest om et murmeldyr i tidlig januar.

    De åpenbare motkandidatene står ikke nettopp i kø.
    Og politikere undres over hvor politiker forakt kommer fra
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.043
    Antall liker
    11.460
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det sier jo litt om mange politikeres virkelighetsorientering.... det begynner å bli noen år siden den forsvant...
    Jeg har aldri vært medlem av noe politisk parti, men hatt mine klare preferanser i mange år... nå er jeg "partiløs".... toskeskapen har nådd slike høyder at det ikke engang nytter å holde seg for nesa...og jeg er svært langt fra å være alene, etter det jeg skjønner.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.702
    Antall liker
    103.523
    Torget vurderinger
    23
    Hadde Støre hatt bare et snev av genialitet nå så hadde han gått all in på Ukrainabistand, økt produksjon av ammo, klar tale om umiddelbar styrking av forsvar etc. etc. OG gjennomført et par ting sånn på sparket slik at folk så at han mente det..
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.773
    Sted
    Bergen
    Kanskje kan jeg komme til å stemme V ved neste valg, for første og sikkert siste gang.
    Har tenkt på akkurat det samme (postet det i en eller annen tråd) utelukkende for Guris standhaftige pågangsmot for støtte til Ukraina og forsvar

    Må også legge til Abids heroiske kamp om å fjerne den 289 års gamle loven om forbud mot å vise kino før kl 13 på søndager (sabbatsordning av 1735). En viktig kamp av rent politiske grunner; eventyrlig festlig på Debatten idag ca kl 18:30; utrolig hva de folkevalgte kan lage brudulje og politikk av
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.574
    Antall liker
    9.764
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg deler JNN sin oppsummering og har også tenkt på V. Mye liberalistisk vrøvl, men stødig støtte til Ukraina, miljø og EU, trolig tidens aller viktigste saker
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn