Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Russerne er selv gissel for Putins diktatur
    Det er ikke bare Ukraina som lider under Putins regime. Den jevne russer blir også trakkasert og undertrykt. I sitt eget land. Tenk litt over det.

Man kan ikke legge til grunn at Putin representerer Russland eller Russlands historie. Han representerer et diktatur, til fordel for seg selv og sine nærmeste. Omtrent som i enkelte afrikanske land, hvor en klan tilraner seg makten og sikrer stammen sin mest mulig verdier. Helt uten tanke for hva som best for landet og dens innbyggere.

På tide å slutte å snakke om "russiske interesser". Dette står om Putins interesser.

LINK: https://www.oslodebatten.no/verden-...eg6wEJ9WOAGSkz-x8I7CEjKBG0Tecbc2Es1_BYFsmPik4
    Nei, Russland har vært et diktatur svært lenge. Putin bærer bare stafettpinnen videre. Han representerer ikke bare Russland men Sovjetunionen, som han mener ble avviklet på falskt grunnlag. Kremlin andre Ukraina som et internt anliggende i Sovjetunionen og dermed ikke noen fra ikke-røde land har noe med å gjøre.

Grunnen til at man legger press på alt Russland representerer er jo fordi man håper på at folk endelig skal oppgi kommunismen og diktaturet og heller velge fred, frihet og demokrati. Putin og kommunistene kan kun fjernes innenifra og det kan kun skjer om man legger press på alt og alle som representerer Russland-

Er det en eller annen skiløpers feil... nei men denne vifter med Russiske flagg, representerer nasjonen, landet og ledelsen. La Russland bli et gigantisk Nord Korea .. la dem koke i smult til de er lei sosialismen, klynger Putin i en lyktestolpe og igjen søker medlemskap i den siviliserte verden.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Smurfeland
    Et lite innblikk i hvordan "vanlige" russere opplever krigen og Putin.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.187
    Sted
    Oslo
    Hvordan man i all verden kan kalle gangster kapitalister og oligarker for kommunister går over min fatte evne.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Termobarisk bombe – Wikipedia

Alle er redd for atomkrig, men termobariske bomber gjør mye av samme nytten, uten de enorme miljøødeleggelsene, og er derfor mye mer sannsynlig. Russerne har brukt dem før, bl.a. i Tsjetsjenia, og faren for at de vil bli brukt i Ukraina er dessverre stor. Dette er en bombe som sprenger i to omganger. Den første sprer brennstoff i lufta, den andre antenner brennstoffet, som da "bruker opp" alt oksygenet. Så hvis man skulle være så uheldig å overleve trykkbølgen har man ikke noe oksygen å puste i etterpå.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.501
    Som weld77 har påpekt er oljefondet allerede ute av eiendom i Russland. Det eneste som står igjen er en håndfull aksjer i russiske selskaper som man ennå ikke har rukket å komme seg ut av.
    Tipper de aldri var inne i russisk eiendom og det er en feil i Finansavisen. De har tidligere hatt en del obligasjoner (russisk statsgjeld) men det har de solgt seg gradvis ut av og ser ut til å ha vært helt ute ved nyttår 2021. Så med mindre en eller annen forvalter har prøvd å fange en fallende kniv tidligere i 2022 så bør man anta at den beholdningen fortsatt er 0.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.541
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Typisk sleivspark med venstre fot, "ALT er Trump sin feil" Derfor er den hysteriske venstresiden så vanskelig å ta alvorlig.
    Hvis Trump klarer å oppløse NATO betyr det at Trump er NATO, så kan du tygge litt den.
    Jeg vet ikke om jeg skal føle meg smigret eller ikke. Det er i hvert fall en helt ny opplevelse for meg å bli plassert på venstresiden, for ikke å snakke om den hysteriske venstresiden.

USA er den absolutt største bidragsyteren til NATO. Hvis USA trekker seg ut, blir det ikke mye igjen.
    Leseverdig 1:
    world-europe-50335257
    Leseverdig2:
    scholz-proposes-100-billion-euro-defense-fund-vows-to-exceed-nato-spending-goal

Mvh

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.628
    Macron holder ut.

Ære være ham for at han prøver. Jeg heier på hans initiativ.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.852
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Alle er redd for atomkrig, men termobariske bomber gjør mye av samme nytten, uten de enorme miljøødeleggelsene, og er derfor mye mer sannsynlig. Russerne har brukt dem før, bl.a. i Tsjetsjenia, og faren for at de vil bli brukt i Ukraina er dessverre stor. Dette er en bombe som sprenger i to omganger. Den første sprer brennstoff i lufta, den andre antenner brennstoffet, som da "bruker opp" alt oksygenet. Så hvis man skulle være så uheldig å overleve trykkbølgen har man ikke noe oksygen å puste i etterpå.
    Eksempel på fuel air explosive:

Som sagt, det er utrivelige greier i en bunker eller et leilighetsbygg, men ute i åpent landskap med snø på bakken, noen minusgrader og litt vind er det ikke spesielt effektivt. Så man kan jo gjette på hva russerne tenker å bruke disse til.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Russland prøver også å bølle med Sverige og Finland. Ubåter og luftkrenkelser er nesten dagligdags. På tide å beviser at Vigger en mer en en avansert Cesna med noen nyttårsraketter. De prøvde å selge dem til Norge... her er en god anledning til å vise hva de duger til, til å øke presset og vise at man ikke er kujoner ... som de har en lang og trist historie som.

De fucket opp når det kom til tyskerne. På tide nå å gjenopprette æren, sende skarpe fly på vingene og snaret poste søknaden til NATO.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.736
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke om jeg skal føle meg smigret eller ikke. Det er i hvert fall en helt ny opplevelse for meg å bli plassert på venstresiden, for ikke å snakke om den hysteriske venstresiden.
    Du står antagelig til venstre for Djengis Khan og da er du både hysterisk og kommunist i enkeltes øyne..-.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.187
    Sted
    Oslo

Det meldes allerede at slike bomber er tatt i bruk. Dessuten brukes klase bomber, som forresten hverken Russland eller Ukraina har undertegnet moratorium mot.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Eksempel på fuel air explosive:
    Dagligdags hendels i Sverigistan. Eksplosjoner, bomber, granater, mord og branner er vel neppe noe som engang lenger får en notis i dagspressen etter at de har kapitulert.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873

USA er den absolutt største bidragsyteren til NATO. Hvis USA trekker seg ut, blir det ikke mye igjen.
    Leseverdig 1:
    world-europe-50335257
    Leseverdig2:

Mvh
    Uten USA ville NATO bestått av 29 land. Jeg vil påstå at det fortsatt er litt igjen. Særlig når vi ser hvordan Ukraina alene biter i fra seg.

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    509

Leseverdig 1:
    world-europe-50335257
    Leseverdig2:

Mvh
    Trump mener at denne ikke er rettferdig: Screenshot_20220303-133920_Chrome.jpg
    Noe han har helt rett i.
    Så å gå derfra til at Trump vil oppløse NATO er temmelig søkt. Dette sørger vi for helt alene.

G

Gjestemedlem

Gjest
    NATO kan ikke lenger belage seg på at USA bærer alliansen, men må planlegge videre om om de ikke eksisterte. Galninger som Trump og demente tutlinger som Biden demonstrerer at det landet ikke lenger er hva det var, Canada også er ledet av en trassig imbesil 5-åring.

Europeiske natoland må øke forsvarsevnen betydelig, og det må også bygget en mektig EU-hær for å kunne forsvare Europas interesser. Og Norge må være med.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Det er nok sannsynlig at europeiske land kommer til å ruste opp forsvaret et par knepp etter det som skjer nå.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Samtidig vil de russiske "fredsbevarende" styrkene bli en del svekket.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.541
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Trump mener at denne ikke er rettferdig: Vis vedlegget 796817
    Noe han har helt rett i.
    Så å gå derfra til at Trump vil oppløse NATO er temmelig søkt. Dette sørger vi for helt alene.
    Vel- USA har ikke bare NATO som binder opp penger. De har en hel haug med andre forpliktelser, ikke minst i og rundt Stillehavet. Siden NATO har fint lite med det å gjøre, synes jeg at sammenlikningen din er temmelig låghalt. En helt annen sak er at Europa absolutt skulle ha økt sine forsvarsbudsjett for lenge siden. Si vis pacem, para bellum.

Når det er sagt: Trump har gjentatte ganger ytret ønske om at USA skal trekke seg ut av NATO:
    trump-pull-out-of-nato-nyt-mattis

Og, ja, jeg tror at Trumps systematiske og konsekvente svekkelse av det transatlantiske samarbeidet absolutt er en medvirkende årsak til det vi ser i Ukraina i dag.

Mvh

Sist redigert:

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.614
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok ikke mulig å selge dem tilbake til noen russisk oligark uansett, siden pengestrømmene derfra er sperret og Moskva-børsen stengt, så jeg tipper det man i praksis vil gjøre er å skrive det ned til null regnskapsmessig og la det ligge i roteskuffen inntil videre. Tror ikke man vil finne mange kjøpere i vestlige markeder heller.

Som weld77 har påpekt er oljefondet allerede ute av eiendom i Russland. Det eneste som står igjen er en håndfull aksjer i russiske selskaper som man ennå ikke har rukket å komme seg ut av.
    Enig i at man bare bør la dette stå, la disse investeringene ligge i roteskuffen. Mitt innspill var bare at det vil være veldig dumt å selge dem nå for knapper og glansbilder, det er ingen mening i det etter min oppfatning.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.660
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    NATO kan ikke lenger belage seg på at USA bærer alliansen, men må planlegge videre om om de ikke eksisterte. Galninger som Trump og demente tutlinger som Biden demonstrerer at det landet ikke lenger er hva det var, Canada også er ledet av en trassig imbesil 5-åring.

Europeiske natoland må øke forsvarsevnen betydelig, og det må også bygget en mektig EU-hær for å kunne forsvare Europas interesser. Og Norge må være med.
    Frankrike tar ansvar og Tyskland har økt forsvarsbudsjettet med over 100% for 2022. (Fra 41 milliarder til 100 milliarder euro) om et par år ser Nato ganske så anderledes ut....

Sist redigert:

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.364
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Neste offer:
    Tror de vil tenke seg om en ekstra runde da Kina garantert er like overrasket som russerne mht vestens reaksjon mot økonomien. Er det et land som stopper opp uten handel med vesten er det Kina. Så kan man selvsagt si at vesten er like avhengig av Kina som Kina er av vesten. Men kineserne er ikke interessert i 1 frem og 2-tilbake-leken.
    Men som nevnt tidligere; forhåpentligvis åpnes noen øyne i disse tider vedr det å gjøre seg avhengig av handel med fjerne diktaturer.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.139
    Sted
    Sørlandet

Dem er beviselig allerede i bruk i Ukraina. Du kan følge krigen der nede mer eller mindre direkte på Twitter, Tik Tok, og Facebook. Vær beredt på grusomme bilder!

-BB-

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.199
    Høyst sannsynlig at oligark-penger er banditt penger men det er jo etablerte oligarker rundt omkring og de har vært delvis velkommen. Jeg ser at det nå tas arrest i yachter og private jets, men er det så enkelt juridisk? Låse bank konti også.
    Skulle tro at eier kan protestere på dette selv om han er Putinvenn.

Tilbake i 2006, fikk jeg kjennskap til en Ukrainer som drev eiendomssalg på Krim, fine prospekt og fine og dyre eiendommer og solgte til mange russere og tjente gode penger som han brukte på kvinner og alkohol og fest. Alle prospekter var falske og omhandlet eiendommer som ikke eksisterte. Hans familie ble bekymret for ham og sa dette var svært risikabelt og han burde slutte med dette. Men, nei, dette var ikke farlig for de som hadde kjøpt og gitt ham gode penger var alle banditter med uerlige penger og kunne aldri møte i en rettsal.
    Han gjorde det bra økonomisk men med fyll og annet spetakkel ble han slått ihjel av politiet på cella, 37 år gammel. Hans mor var historiker og drev omvisning i Yalta hvor herrene møttes etter WW II for å dele Europa.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.364
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Høyst sannsynlig at oligark-penger er banditt penger men det er jo etablerte oligarker rundt omkring og de har vært delvis velkommen. Jeg ser at det nå tas arrest i yachter og private jets, men er det så enkelt juridisk? Låse bank konti også.
    Skulle tro at eier kan protestere på dette selv om han er Putinvenn.

Tilbake i 2006, fikk jeg kjennskap til en Ukrainer som drev eiendomssalg på Krim, fine prospekt og fine og dyre eiendommer og solgte til mange russere og tjente gode penger som han brukte på kvinner og alkohol og fest. Alle prospekter var falske og omhandlet eiendommer som ikke eksisterte. Hans familie ble bekymret for ham og sa dette var svært risikabelt og han burde slutte med dette. Men, nei, dette var ikke farlig for de som hadde kjøpt og gitt ham gode penger var alle banditter med uerlige penger og kunne aldri møte i en rettsal.
    Han gjorde det bra økonomisk men med fyll og annet spetakkel ble han slått ihjel av politiet på cella, 37 år gammel. Hans mor var historiker og drev omvisning i Yalta hvor herrene møttes etter WW II for å dele Europa.

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Det tar tid for Europa å bygge opp forsvarsevnen. Det må anskaffes materiell som ikke er produsert og folk som skal læres opp. Vi har litt tid på oss før eventuelt Donald er tilbake, men vi bør starte nå. Frankrige og Tyskland tar ansvar og øker budsjettene, Norge har vel mange bestillinger inne og jeg leste at Polen skulle skaffe 250 stk Abrahams. Vi kan vel håpe på å låne satelitter fra USA! Tror likevel ikke at Russland ønsker krig på mange fronter selv uten USA på laget.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er gledelig å se at de fleste folk tilsynelatende er villig til å hjelpe flyktninger fra krigen i Ukraina. Men jeg regner med at vi vil se en god del surmuling fra venstresiden siden denne sorten flyktninger ikke passer inn i deres agenda. Ønsket om å endre Norsk demografi i sosialist-vennlig retning blir ikke styrket av ukrainere. Tvert i mot har de levd med det røde og avskyr kommunismen og sosialismen som pesten, og oppfører seg derfor helt annet enn analfabete islamister fra den tredje veden som importeres for å bli takknemlig stemmekveg for SV og Rødt. Allernødigt vil nok de røde gå med på en hayg med ukrainere så lenge det ikke går ut over deres importkvoter, slik at de i det minste går i null.

Re røde vet i det minste at det er sannsynlig at de fleste vil ønske å vende hjem når tiden er riktig, i motsetning fra opportunistene fra den tredje verden som man aldri blir kvitt uansett hvor fredelig hjemlandet deres blir. Trygd og rød stemmeseddel til Dovre faller.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.501
    Det er visstnok en betydelig del av russiske kampstyrker som nå er involverte i Ukraina. For moderne militære så gir antall "ansatte" et ganske skjevt bilde av hvor mange de faktisk er - det er bøtter og spann av støttefunksjoner og de langt fleste ser aldri kamper og er ikke meningen skal se det, da med mindre man selv blir invadert. Luftforsvaret i Norge er f.eks ca 4500 personer men det er ikke spesielt mange fly osv de opererer.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.012
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Mange av de ødelagte russiske kjøretøyene har en hvit Z malt på:

Skjermbilde 2022-03-03 kl. 15.04.16.png

Noen som har en formening om hva det står for? Tenkte først det kunne ha noe med "øvelsen" i Hviterussland å gjøre, men det ser ut som alle kjøretøyene har denne Z-en på. Jeg tror ikke jeg har sett noen andre bokstaver.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.614
    Torget vurderinger
    2
    Frankrike tar ansvar og Tyskland har økt forsvarsbudsjettet med over 100% for 2022. (Fra 41 milliarder til 100 milliarder euro) om et par år ser Nato ganske så anderledes ut....
    På tide at Norge gjør det samme, men har hørt lite fra norske politikere dessverre.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Smurfeland

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.736
    Torget vurderinger
    1
    Tror de vil tenke seg om en ekstra runde da Kina garantert er like overrasket som russerne mht vestens reaksjon mot økonomien. Er det et land som stopper opp uten handel med vesten er det Kina. Så kan man selvsagt si at vesten er like avhengig av Kina som Kina er av vesten. Men kineserne er ikke interessert i 1 frem og 2-tilbake-leken.
    Men som nevnt tidligere; forhåpentligvis åpnes noen øyne i disse tider vedr det å gjøre seg avhengig av handel med fjerne diktaturer.

Kineserne har fått sjokk av det som skjer. Dersom dette trekker ut er jeg rimelig sikker på at kineserne blir presset av vesten til å ta et klart standpunkt. De blir nødt til å velge...

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.740
    Russland prøver også å bølle med Sverige og Finland. Ubåter og luftkrenkelser er nesten dagligdags. På tide å beviser at Vigger en mer en en avansert Cesna med noen nyttårsraketter. De prøvde å selge dem til Norge... her er en god anledning til å vise hva de duger til, til å øke presset og vise at man ikke er kujoner ... som de har en lang og trist historie som.

De fucket opp når det kom til tyskerne. På tide nå å gjenopprette æren, sende skarpe fly på vingene og snaret poste søknaden til NATO.
    Litt kjapp nå Deffer`n . Utviklinga av Saab 37 Viggen blei blei starta tidlig 50 -tall. Det blei tatt ut av tjeneste i 2005. Erstattet av Gripen. Begge flyene var aktuelle i våre jagerflykjøp, det første som en konkurrent til F-16. Det andre nå sist hvor F-35 blei valgt.

Dr.E

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn