Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.781
    De russiske styrkene som stikker fra Syria blir vel raskt ekspedert til Ukraina, må man anta.Militært er åpenbart Syria et lost case for Russland, men om det på noen måte hjelper situasjonen i Ukraina er ikke akkurat opplagt. Man har jo lært at Russland ikke er i stand til å operere på to fronter samtidig. men akkurat det visste man vel allerede gitt hvor langt ned i lagerbeholdningen både på materiell og personell de har vært lenge.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Og disse har vi seilende i Østersjøen og Kattegat....

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.658
    Torget vurderinger
    2

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.658
    Torget vurderinger
    2
    Utrolig mange missiler og droner som blir skutt inn vest i Ukraina, et område som norsk myndigheter (som eneste land i Europa) mener er trygge områder. Bare å flytte tilbake, blir du ikke truffet av droner eller missiler, så får du prøvd deg i -20°C uten varmtvann og strøm i løpet av vinteren. Så får ukrainske myndigheter, som ikke har andre ting å tenke på, ta hånd om deg.

1000010844.jpg

1000010845.jpg 1000010845.jpg

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Portugal

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.788
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Utrolig mange missiler og droner som blir skutt inn vest i Ukraina, et område som norsk myndigheter (som eneste land i Europa) mener er trygge områder. Bare å flytte tilbake, blir du ikke truffet av droner eller missiler, så får du prøvd deg i -20°C uten varmtvann og strøm i løpet av vinteren. Så får ukrainske myndigheter, som ikke har andre ting å tenke på, ta hånd om deg.

Vis vedlegget 1082444

Vis vedlegget 1082445 Vis vedlegget 1082445
    Vedtaket Norge har gjort om trygge områder ble gjort i panikk og av skrivebordsgeneraler, det er flaut.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.074
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Treneringskongen ser ut til å bli tuppa ut, og blir erstattet omtrent samtidig som den oransje klovnen entrer scenen.
    Vil dette kunne kompensere noe for den forventede sabotasjen fra vest, eller blir det en enda verre propp i systemet som settes inn?

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.090
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Vedtaket Norge har gjort om trygge områder ble gjort i panikk og av skrivebordsgeneraler, det er flaut.
    Det er jeg fullstendig enig i.

Men hva med de gutta som er mellom 18 og 40?
    Det finnes mange på 50-60+ som deltar i krigen, og gjør en enorm innsats.

Riktignok kan man "unnskylde" seg med å være familie far, men det holder dessverre ikke i en slik situasjon
    landet befinner seg i.
    Alt for mange stridsdyktige rømmer landet, som igjen tømmer Ukraina for nødvendige ressurser.
    Jeg har ila. de siste par åra blitt kjent med flere ukrainere som er frustrert over alle feiginger som løper fra sitt ansvar.

Selv fyller jeg snart 60, men er usikker på hva jeg selv ville gjort i en lignende situasjon.
    Fysikkmessig, ville jeg muligens klart å knerte et dusin dårlig utstyrte russere før jeg selv falt om.
    ...vet ikke. Bare en hypotetisk tanke.

Med det sagt, er vel personell tilgang ikke den største utfordringen for Ukraina.
    Heller våpen og ammo fra vesten...som er ALT for treige.
    Spesielt rike Norge (Støre), som "følger situasjonen nøye"

...i rest my case. :(:mad::confused:

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.658
    Torget vurderinger
    2
    Det er jeg fullstendig enig i.

Men hva med de gutta som er mellom 18 og 40?
    Det finnes mange på 50-60+ som deltar i krigen, og gjør en enorm innsats.

Riktignok kan man "unnskylde" seg med å være familie far, men det holder dessverre ikke i en slik situasjon
    landet befinner seg i.
    Alt for mange stridsdyktige rømmer landet, som igjen tømmer Ukraina for nødvendige ressurser.
    Jeg har ila. de siste par åra blitt kjent med flere ukrainere som er frustrert over alle feiginger som løper fra sitt ansvar.

Selv fyller jeg snart 60, men er usikker på hva jeg selv ville gjort i en lignende situasjon.
    Fysikkmessig, ville jeg muligens klart å knerte et dusin dårlig utstyrte russere før jeg selv falt om.
    ...vet ikke. Bare en hypotetisk tanke.

Med det sagt, er vel personell tilgang ikke den største utfordringen for Ukraina.
    Heller våpen og ammo fra vesten...som er ALT for treige.
    Spesielt rike Norge (Støre), som "følger situasjonen nøye"

...i rest my case. :(:mad::confused:
    Man må ha minst 3 barn i Ukraina for å slippe unna militærtjeneste nå. De som har 1 eller 2 barn har ikke gyldig grunn til å slippe. Hvis det var det du tenkte på med familiefar.

Problemet for Ukraina er at det er utrolig få i generasjonen som i dag er 18-24, som nå slipper unna tjeneste, før de blir 25. Tar man av den begrensede massen, som er de samme som man forventer skal lage barn. Så kommer fremtiden til hele befolkningen/landet til å være borte. De burde heller ta mer av de på 25+ (eller 30+), som allerede skal inn til tjeneste. Kan ikke forvente at hele landet skal sendes i en kjøttkvern, bare fordi vesten har vært alt for Scholzete og sendt utstyr de trenger, alt for seint.

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.658
    Torget vurderinger
    2
    Ser ikke ut til at russerne får med seg all ammunisjonen. Selv hadde jeg håpet at opprørerne skulle gjøre slutt på alt i de russiske basene der, sånn at de ikke fikk brukt det i Ukraina.

1734382580762.png

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.658
    Torget vurderinger
    2
    De unnslipper ikke alltid karmaen, selv i Moskva

Mandag siktet ukrainske påtalemyndigheter generalløytnant Igor Kirillov for bruk av forbudte kjemiske våpen i Ukraina.

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.492
    Det viktige i denne saken er at ingen russiske generaler og andre høytstående russiske militære personer som tjener Putin skal føle seg trygge, selv ikke i hjertet av Moskva. Håpet er at dem skal føle på frykt og usikkerhet.

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.658
    Torget vurderinger
    2
    Det viktige i denne saken er at ingen russiske generaler og andre høytstående russiske militære personer som tjener Putin skal føle seg trygge, selv ikke i hjertet av Moskva. Håpet er at dem skal føle på frykt og usikkerhet.
    De kan legge ned så mye vetoer for krigsforbrytelser i FN, eller unngå land som sender dem til Haag, men det kan allikevel de får en brakende god gave fra Ukraina.

Men, disse hendelsene skjer kanskje ikke ofte nok til at de som beordrer krigsforbrytelsene faktisk tenker på det.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.023
    Sted
    Trondheim
    Gjennomsnitlig levealder er vel rundt 67, så han mener vel at han skal dø snart uansett. Like godt å "få det unnagjort" og kunne etterlate litt penger til familien.

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.658
    Torget vurderinger
    2
    Gjennomsnitlig levealder er vel rundt 67, så han mener vel at han skal dø snart uansett. Like godt å "få det unnagjort" og kunne etterlate litt penger til familien.
    De har funnet løsningen på eldrebølgen disse ruzzerne.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.599
    Kanskje best slik. Dem har jo allerede effektivt ryddet bort deler av generasjone med unge som skulle sikre verdiskapning til pensjoner og pleie for disse eldre.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.731
    Sted
    Bergen
    Og snart må de vel ta fatt på de middelaldrende.. dette går rett vei, tar bare litt tid

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.599
    Tyskerne endte vel med å sende barn på slutten. Putin slipper trolig det siden det virker være nok kanonføde i Nord Korea. Nei, vent.... nå fabler jeg. NRK kunne jo melde i går at mer enn 1000 frivilige meldte seg hver da i rUsseland.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.023
    Sted
    Trondheim
    De må jo få penger et eller annet sted fra. Reelle lånerenter på 40% og enkelte matvarer har økt med 100% siste året. De har jo ikke råd til å la være.
    Nå har de vel begynt å sende ut rasjoneringskort også.

For å gjøre nybygg billigere har visst russerne bestemt at byggeforskrifter ikke gjelder lenger, så man kan bygge som man vil uten å ta hensyn til isolasjon, brannsikring mm... så lenge det bare blir billig. Nye muligheter for oligarker til å skaffe seg mer penger på bekostning av befolkningen.
    Og en 3. tankbåt har fått problemer utenfor Krasnodar Kraj - det blir vel i Azovhavet smtidig med at man har begynt å observere olje på strendene rundt Kerchbroen.

Sist redigert:

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Portugal

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.074
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    En del russiske soldater er godt voksne

Til gamleguttas forsvar så synes jeg de får unødig kritikk i denne videoen. Magasinbytte på AK er _ekstremt_ kronglete, og det er en veldig god grunn til at de står der og trener på akkurat dette. Utrolig lett å få følelsen av at man har fått det til riktig, men så låser det ikke skikkelig også må man starte på nytt igjen. Ferrbainna herk, rett og slett.
    På en AR kan du etter to minutters tørrtrening klare magasinbytte på under to sekunder i 8 av 10 forsøk Som da inkluderer at man står i skyteposisjon med begge henda på våpenet og magasinet i beltet, til man er tilbake i skyteposisjon igjen.
    Med en AK tipper jeg at du etter 10 minutters tørrtrening kan få til under 5 sekunders magbytte på 2 av 10 forsøk. maks. De resterende åtte forsøkene vil sannsynligvis inkludere en del ukvemsord av ymse sorter. og mye , MYE fomling.

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Portugal
    Satellitbilder visar: Ryska trupper drar sig tillbaka
    Nya satellitbilder från Maxar Technologies som tagits mellan den 15 och 17 december visar hur ryska trupper fortsätter att dra sig tillbaka i Syrien.
    Bilderna beskrivs visa hur Ryssland drar tillbaka militärfordon och utrustning från flygbasen i Khmeimim nära staden Latakia. Enligt Maxar Technologies har trupperna sannolikt anlänt till den närliggande hamnen i staden Tartus.
    SVT

Vedlegg

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.599
    Innimellom undrer jeg om Putin noengang får innsyn i virkeligheten? Eller om staben rundt ham fortsatt lar ham leve i en illusjon om hvor utmerket jobb dem utfører?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.492
    Innimellom undrer jeg om Putin noengang får innsyn i virkeligheten? Eller om staben rundt ham fortsatt lar ham leve i en illusjon om hvor utmerket jobb dem utfører?
    Fakta er at krigen koster det russiske samfunnet enormt, men dem kjører på med full gass. Dette uroer meg, det vitner om noe som ligner fanatisme. Det er dette som jeg ikke liker.

• Liker
    Reaksjoner: Bx

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.471
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Han må vel ha en liten mistanke per nå om at ting muligens ikke har gått helt 100% på skinner...

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.658
    Torget vurderinger
    2
    Satellitbilder visar: Ryska trupper drar sig tillbaka
    Nya satellitbilder från Maxar Technologies som tagits mellan den 15 och 17 december visar hur ryska trupper fortsätter att dra sig tillbaka i Syrien.
    Bilderna beskrivs visa hur Ryssland drar tillbaka militärfordon och utrustning från flygbasen i Khmeimim nära staden Latakia. Enligt Maxar Technologies har trupperna sannolikt anlänt till den närliggande hamnen i staden Tartus.
    SVT
    EU går sannsynligvis for at EU ikke vil anerkjenne det nye styret i Syria før russerne er helt ute av militærbasene i Syria. Kan nok ta noen uker.

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.658
    Torget vurderinger
    2
    Jake Broe forteller om hvorfor oljetankerne brakk (3 stk) i Svartehavet. Det er både som skal brukes i kanaler og inne i Asovhavet. De er ikke dimensjonert for å klare seg på "åpent hav". De klarer ikke å få store oljeskip inn i Asovhavet, siden de har så mange sperrer ved Kerch-broen, for å beskytte seg mot sjødroner. Får håpe oljen treffer russisk kyst, ikke ukrainsk.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.023
    Sted
    Trondheim
    Han sier jo at grunnet geografiske forhold vil oljesølet mest sannsynlig bevege seg med klokken og derfor østover og treffe Russland, Georgia og Tyrkia, og kanskje også Bulgaria og Romania. Vindretning vil vel også bety en del.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn