Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.781
    Jørn Sund - Henriksen vet hva han snakker om. En god artikkel - som vanlig. Etterlater NRK liten ære, med rette. Samt ynkryggen Jonas G - shame on you.

"Dagsrevyen i går oppsummerte NRK hvordan 2024 har gått for Ukraina i et segment på to minutter. Det var likevel mettet med misvisende informasjon"

Om Støre og regjeringen:

"Til tross for at Ukraina hadde vært sulteforet gjennom mange måneder og var teknisk konkurs, valgte regjeringen å presentere en økt støtte på bare sju milliarder. Hvorav deler av det allerede var allokert til norsk forsvarsindustri.

Den fremleggelsen er det øyeblikket i livet mitt da jeg mistet mest troen på norsk politikk, systemet vårt og vår evne til å respondere på trusler. Det var også da jeg mistet helt troen på Jonas Gahr Støre som statsminister. Han er statsminister i en av Europas mest dramatiske perioder i moderne tid og velger passivitet. I skarp kontrast til de andre nordiske lederne."

1736150985582.png

NRK, Zelenskyj | Et krevende år: – Vi har ingen grunn til å gratulere oss selv

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Har lenge vært skeptisk til "Makronen", men nå i den senere tid ser det faktisk ut som at han har funnet igjen det som skaper en statsmann.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.255
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.622
    Sted
    Bergen
    store styrker på russisk side. Har de virkelig så store styrker tilgjengelig nå? Evt hvor lang tid trenger de for å bygge opp store nok styrker? Og vil det være kortere tid en tilsvarende i NATO?
    Ser vel antydninger om at noen NATO land ikke vil bidra med mye…

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Sunnmøre
    Kommentar er vel overflødig
    Det er sjølvsagt ubehageleg å lesa slikt som dette - særleg når vi veit kva Russland heilt faktisk er i stand til gjera (kanskje ikkje nett no, men etter nokre år med kinesiske leveransar og opprusting i nord-koreansk tempo).

Likevel tenkjer eg det eg har tenkt når ulike planar frå den kalde krigen har dukka opp: generalstabar legg alltid planar, spelar krigsspel og testar ut ulike scenario. I seg sjølv er ikkje det ei nyheit, det som er ubehageleg er at det er kortare veg enn på veldig lenge for Putin å seia noko i retning «finn fram den beste planen de har for å angripa NATO i nord».

Men: Amfibieoperasjonar på Finnmarkskysten? Eg stussa litt på den. Svalbard, ja, men Finnmark?

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.631
    Torget vurderinger
    2
    FPV droner blir skutt av marine droner, for å ta ut utstyr på land

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.255
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er sjølvsagt ubehageleg å lesa slikt som dette - særleg når vi veit kva Russland heilt faktisk er i stand til gjera (kanskje ikkje nett no, men etter nokre år med kinesiske leveransar og opprusting i nord-koreansk tempo).

Likevel tenkjer eg det eg har tenkt når ulike planar frå den kalde krigen har dukka opp: generalstabar legg alltid planar, spelar krigsspel og testar ut ulike scenario. I seg sjølv er ikkje det ei nyheit, det som er ubehageleg er at det er kortare veg enn på veldig lenge for Putin å seia noko i retning «finn fram den beste planen de har for å angripa NATO i nord».

Men: Amfibieoperasjonar på Finnmarkskysten? Eg stussa litt på den. Svalbard, ja, men Finnmark?
    Ja, tenk Vardø.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Har lenge vært skeptisk til "Makroner", men nå i den senere tid ser det faktisk ut som at han har funnet igjen det som skaper en statsmann
    Ja, det hjelper litt...
    Men, til sammenligning
    Bidragsytere økonomisk fra USA'nerne, Finland, Nederland...osv.osv.
    ..jeg blir så flau på Jonas vegne, at jeg vil gå å hjemme meg i nede i mancaven.

:unsure:

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Sunnmøre
    Ja, tenk Vardø.
    Dette høyrest kanskje hjartelaust ut, men eg ville sett føre meg at det logiske var å leggja både byen og radaren i grus på russisk vis (vi snakkar ordentleg krig her, ikkje hybrid).

Tilsvarande for kvar einaste andre tettstad med militær betydning (eg veit ikkje heilt kvar @Spiralis bur, men særleg der).

Å landa masse folk på kysten, og flytta dei rundt på vegane i Finnmark?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.255
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    FPV droner blir skutt av marine droner, for å ta ut utstyr på land
    Det der er teknisk litt kult. Mini hangarskip, liksom. Kombinasjonen av det og luftvernmissiler på sjødronen gir motparten litt hodepine. Kan ikke bare sende helikoptre på jakt heller.

Det virker forøvrig som om det skjer interessante ting i kursk-området. Ukrainerne vet hvordan man forhandler med muskovitter.

1736194950007.png

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.877
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vardøradaren har vært en torn i øyet på russerne siden etableringen av v.1.0.... samt en rekke andre etterretningsanlegg i Finnmark, alle godt dokumentert i norsk presse... forsåvidt som om ikke russerne vet/visste om de basert på egen etterretnig... Alle disse står nok i første linje om det en gang skulle bli noe varmere enn varmt...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.255
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette høyrest kanskje hjartelaust ut, men eg ville sett føre meg at det logiske var å leggja både byen og radaren i grus på russisk vis (vi snakkar ordentleg krig her, ikkje hybrid).

Tilsvarande for kvar einaste andre tettstad med militær betydning (eg veit ikkje heilt kvar @Spiralis bur, men særleg der).

Å landa masse folk på kysten, og flytta dei rundt på vegane i Finnmark?
    Ja, det første først, men jeg ville regnet med at man også ville forsøke å sette i land kjøttbølger via ropuchaer og lignende. Fryktelig vanskelig å hive ut igjen hvis de først rekker å bite seg fast. Okkuperte ruiner er noe annet enn ruiner som kan bygges opp igjen.

Forhåpentligvis vil F-35 med NSM og ubåter gjøre det til en særdeles dårlig dag for ivan, men det vil sette norske beslutningsveier på prøve. Senker man f..nskapet i åpen sjø, eller venter man til missilene har landet og radarne er blindet? Og hvis de først har kommet på land, er man selv villig til å knuse ruinene en gang til for å få dem ut igjen?

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.631
    Torget vurderinger
    2
    På overtid at Moldova ber Ukraina om hjelp til å ta ut søpla fra egen bakgård. Hvis de noen gang skal få tilbake kontroll over eget land, så er det nå! Både for å kunne hjelpe humanitært med energi, men også siden putler ikke ville oppskalert rett før Trump blir innsatt. Er ganske sikker på at det hele kunne vært fikset på noen få uker, maks.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.255
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De vil knele med en gang. Det er ca 1500 muskovittiske offiserer og soldater der og et gigantisk ammunisjonslager. Ingen sjans for etterforsyning hjemmefra. Et velplassert missil i lageret og game over. Utpressingen andre veien har vært et gasskraftverk i bandittrepublikken som gikk på muskovittisk gass og leverte strøm til resten av Moldova. Det spørsmålet er ikke så veldig aktuelt lenger.

Big bavovna. Really big. Really really big.

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.631
    Torget vurderinger
    2
    De kan gå ut med mer våpen og ammunisjon de går inn med. Høres ut som en god deal

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.781
    Ja, det første først, men jeg ville regnet med at man også ville forsøke å sette i land kjøttbølger via ropuchaer og lignende. Fryktelig vanskelig å hive ut igjen hvis de først rekker å bite seg fast. Okkuperte ruiner er noe annet enn ruiner som kan bygges opp igjen.

Forhåpentligvis vil F-35 med NSM og ubåter gjøre det til en særdeles dårlig dag for ivan, men det vil sette norske beslutningsveier på prøve. Senker man f..nskapet i åpen sjø, eller venter man til missilene har landet og radarne er blindet? Og hvis de først har kommet på land, er man selv villig til å knuse ruinene en gang til for å få dem ut igjen?
    I pirkemodus. F-35 med JSM..... . Ska det ver så ska det ver .

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.631
    Torget vurderinger
    2
    Ankeret til russisk tanker funnet etter mulig sabotasje

Ankeret til tankskipet Eagle S, som mistenkes for å ha ødelagt en elektrisk kabel mellom Finland og Estland samt skadet fire datakabler, er funnet og hevet fra havbunnen i Finskebukta, ifølge den finske avisen Yle.

Operasjonen ble gjennomført med bistand fra det svenske forsvarsfartøyet HMS Belos, som har returnert til Sverige. Ankeret er nå i finske myndigheters besittelse, og den nasjonale kriminalpolitiet har startet etterforskning.

Åtte medlemmer av Eagle S' mannskap er mistenkt for grov sabotasje og grov forstyrrelse av telekommunikasjon. Politiet undersøker nå steder på havbunnen der ankeret kan ha blitt sluppet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.255
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det foregår et eller annet i Kattegat. Det var nettopp en ubåt med eskorterende taubåt der også, og en missilkorvett kom nettopp nordover gjennom Storebælt.

1736252564117.png

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.255
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fortsatt ikke godt å si hva muskovittene holder på med i Kattegat. Den ene slepebåten går langsomt mot Storebælt med et lasteskip etter seg, mens to slepebåter virrer rundt der fortsatt. Det er også noen der uten AIS påslått:

1736263547657.png

Ca her, antar jeg. Markerte slepet på vei sørover og de to andre slepebåtene som virrer rundt, tydeligvis nå også med heavy duty eskorte. Det der er ikke bare en bergingsoperasjon for et lasteskip med frossen fisk ombord.

1736263842922.png

Rødt symbol er tankskip. Tankeren foran det finske skipet er den Barbados-registrerte LNG-tankeren «velikiy novgorod», uten oppgitt destinasjon. Det er vel neppe et helt tilfeldig sammentreff, det heller.

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.622
    Sted
    Bergen
    Må ikke terge putin blir vel omkvedet fra noen prinsippfaste politikere nå...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.255
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En kilo-klasse angrepsubåt og en missilkorvett (egentlig fregatt) er såpass mye ildkraft at det skal mer til for å stoppe dem enn en dansk patruljebåt og et tysk kystvaktskip, selv om man veldig gjerne vil terge dem.

F..n vet hva de holder på med der. Det er ganske nær hvor det kinesiske skipet lå i ukesvis, men midt i trafikken. De prøver ikke akkurat å gjemme seg, selv ikke med avslåtte AIS-transpondere. Har noen mistet noe som de leter etter? Er det eskorte for neste dregge-operasjon?

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.622
    Sted
    Bergen
    Har NATO en fartøystyrke gående i Østersjøen nå? Er det kanskje noen på vei? Eller er amerikanerne nå helt lammet inntil 21. jan? Det kan være et perfekt tidspunkt for russerne å dra igang noe nå.
    Norge får fyre opp noen indre KV båter..

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.255
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser ingen i Skagerrak på AIS. Det er mye NATO i Finskebukten nå, spesielt rundt den gjenværende strømkabelen Finland-Estland, så noen har kanskje et behov for å vise seg frem andre steder? Men, ja, det kunne nok passe noen å fyre opp litt f..nskap.

Mulig de bare spoofer, men det ser ut til at missilkorvetten som gikk opp Storebælt i dag tidlig hadde AIS på og sendte id «warship 532» like før den møtte slepet. Den fotograferte sammen med ubåten er 531, eller hadde i det minste de tallene påmalt. Hmmm.
    1736270888473.png

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.255
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Krig. Å senke et lands krigsskip i internasjonalt farvann vil være en åpenbar krigshandling. Sverige og Danmark har dessuten begrensede virkemidler for å senke de der selv om de gjerne ville.

Jeg antar noen følger nøye med (på orntli’) her, men fraværet av synlige NATO-fartøy er nesten litt påfallende.

budda

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    190
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Lurer på hvordan vi og våre naboer ligger ann.Tenker på utstasjonerte russere klare til å sabotere i tilfelle krig ?

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.064
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    "De må ha kjørt på en gammel mine eller noe slikt. Fryktelig tragisk ulykke. Utrolig flaks at ingen har kjørt på den tidligere."

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn