Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.862
    Det går mot sommer så det ordner seg nok. Håper dette er over før neste vinter
    De brukte vel 8 år og 2 kriger på å innlemme Tsjetsjenia i det russiske imperium.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.159
    Torget vurderinger
    4
    Ja men tror at det denne gangen blir mye vanskligere da støtten og flommen av våpen er helt annerledes samt sanksjoner. Puting får nok deler av landet men han tar ikke hele håper jeg

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.280
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg registrerer at noen av haukene i denne tråden nå oppdager at russerne vil bruke tungt artilleri mot byer.

Velkommen til det som er svært forutsigbart.
    Så veldig forutsigbart var det vel ikke - skulle ikke Ukrania ha kapitulert nå?

Det er vel først og fremst et tegn på at Ukrania yter formidabel motstand og at det nå faktisk ikke er åpenbart at Russland kommer til å greie å ta Ukrania.

(Og det er vel åpenbart for alle - at vi nå har kommet ganske langt ned i planlisten til Putin - selv hvor ravende gal fyren er - så hadde han vel ikke sett for seg å knuse by etter by med artelleri. Jeg kan jo minne om at han i "krigstalen" sin - kalte det "spesialoperasjoner" - mens det han holder på med nå er god gammeldags russisk invasjon.)

Og for å sitere meg selv fra litt tidligere:
    En annen ting er jo at det er ikke sikkert livet blir så veldig bra for en ukrainer som del av Russland, selv om enkelte av de slipper å dø i krig. Vanskelig å sette seg inn i en slik situasjon, men håper jeg hadde valgt å kjempe for at mine barn skulle få leve fritt i en slik håpløs situasjon. Ukraina vet vel også at dersom de " vinner" krigen, så vil de få massiv støtte fra vesten til å bygge opp landet igjen. Taper de, vil de stå nederst på stigen i et mislykket konkursbo. At de kjemper til siste mann fremstår i det store og hele som et rasjonelt valg.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.862
    Tsjetsjenia gir noen indikasjoner.
    1. De har god tid
    2. De kommer ikke til å gi seg før de klarer det.
    3. Menneskelige lidelser har lav betydning

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det ligner mer og mer på operasjon Barbarossa.

• Liker
    Reaksjoner: tkr

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.031
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mistenker at løsningen fra Putins side vil bli:
    Ødelegg alt. Absolutt alt. Gjør hele Ukraina ubeboelig for mennesker.

Nøytral sone opprettet, problem løst.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Jeg mistenker at løsningen fra Putins side vil bli:
    Ødelegg alt. Absolutt alt. Gjør hele Ukraina ubeboelig for mennesker.

Nøytral sone opprettet, problem løst.
    Og haukene vil stå der og slå seg på brystet og si at russerne blødde godt.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.602
    Torget vurderinger
    2
    1. De har god tid
    Tror dette er riktig dessverre.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.031
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    " President Vladimir Putin er en rasjonell person og kommer ikke til å starte atomkrig " , sier Russlands tidligere utenriksminister Andrej Kozyrev.

Det første er åpenbart feil.
    Hvorfor skal vi da anta at det andre er korrekt?

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig. Og Putin er villig til å bruke alle midler, inkludert atombombe. Våpnene blir bare tyngre og tyngre. Sier han noe, må man ta det med en stooor klype salt.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.503
    " President Vladimir Putin er en rasjonell person og kommer ikke til å starte atomkrig " , sier Russlands tidligere utenriksminister Andrej Kozyrev.

Dongen som er fagmann i hvis p, så q får arrestere meg her, men jeg tror putin kan være rasjonell selv om det han gjør fremstår som irrasjonelt for oss. Mulig vi må dra inn den hermeneutiske sirkel her også, men han har nok tatt det han mener er de beste avgjørelser basert på den infoen han har hatt tilgjengelig. Bare fordi det av ulike grunner har gått ordentlig på tverke er det ikke dermed sagt at han er skvett gæren og på nippet til å trykke på atomknappen. Han er derimot tjent med vår redsel for at han kan komme til å gjøre det dersom vi ikke innretter oss.

Så jeg håper at Kozyrev bedriver innertier her.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.862
    Jeg tviler sterkt på at de kommer til å bruke atomvåpen. Vakuumbombene gjør unytten, uten at de ødelegger planeten.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.280
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det blir nok litt mer trøbbel her.
    Folketallet er mange ganger større i Ukrania.
    Ukranierne får hele tiden friske forsyninger fra Vesten.

Jeg har ikke fått med meg noen gode oppdateringer av tilstanden til Ukranias forsvar, men selv om mange mister livet, så er vel mitt inntrykk at de faktisk er flere som kjemper i dag enn ved krigens start - pga hjemvendte/fremmed soldater. Og de kommer nok ikke til å gå tom for antitank og anti luft våpen med det første.

Man skal heller ikke undervurdere at Ukrania trolig har omtrent 100% presis sanntid etterretning på alle russiske troppeforflytninger.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.862
    Problemet med Tsjetsjenia var at det er stort sett bare fjell. Men Ukraina er et veldig mye større land og mange flere mennesker.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.159
    Torget vurderinger
    4

Ifølge Ydstebø skyldes det blant annet dårlig planlegging, dårlig ledelse og dårlig koordinering. Karlsen trekker også frem at flere av kjøretøyene kan ha gått tom for drivstoff, ikke får strøm til radio, og at lav kampmoral kan gjøre at russiske soldater ikke er spesielt interessert i å rykke frem mer enn nødvendig.

– Det er en gigantisk militær fadese, sier Karlsen.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.727
    Torget vurderinger
    1
    1. De har god tid

Denne gangen har de dårlig tid. Det koster penger å drive krig. Sanksjonene tar tid for å virke. I tillegg foregår denne krigen live for åpne kameraer på en måte knapt sett før, rett til en interessert internasjonal opinion....

Sist redigert:
    U

Utgatt24668

Gjest

Det er nok rasjonelt fra et Russisk perspektiv:

- Nato har kommet nærmere deres grenser i strid med avtaler ifm Sovjets fall.
    - De ønsker økt innflytelse i gamle Sovjetstater
    - Dette er ikke noe nytt, ref Georgia.
    - Ukraina flørter mye med EU og NATO og truer deres grenser
    - Russland anser NATO som en trussel, selv om vi ikke anser oss som en trussel mot dem.

De har derimot undervurdert reaksjonene både i Vesten og FN, samt kampmoralen i Ukraina. Alt er oppskriften til langvarige lidelser i Ukraina og Russland.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.616
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Denne gangen har de dårlig tid. Det koster penger å drive krig. Sanksjonene tar tid for å virke. I tillegg foregår denne krigen live for åpne kameraer på en måte knapt sett før, rett til en interessert internasjonal opinion....
    Ja, og det virker ikke som russerne var forberedt på informasjonskrigen heller, all sin maskirovka og cyberkrigføring til tross. De fremstår som håpløst akterutseilt og fullstendig uten troverdighet.

Det er fortsatt en del å gå på med sanksjoner. Det begynner å gå opp for en del at det er vi som betaler for Putins krigføring ved å kjøpe olje og gass fra ham. Smulene som drypper på oligarkene er lett synlige, men hele korthuset er finansiert med våre penger.
    – Energiressurser som vi importerer, betaler for den russiske militæroperasjonen. Vi kan ikke betale for olje og gass med Ukrainas blod, sier Litauens utenriksminister Gabrielius Landsbergis.
    Jeg vil tippe at de kranene stenger ganske snart. Vesten vil greie seg uten, Putin behøver pengene mer enn vi behøver varene, og Norge blir enda rikere som en bivirkning.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.727
    Torget vurderinger
    1
    Og hvem tenker du skulle slå seg på brystet over noe som helst i denne tragedien?? Her finnes I-N-G-E-N vinnere. Men det finnes en ansvarlig. Ganske nøyaktig én.

USA/NATO? :LOL:

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.727
    Torget vurderinger
    1
    Det er fortsatt en del å gå på med sanksjoner. Det begynner å gå opp for en del at det er vi som betaler for Putins krigføring ved å kjøpe olje og gass fra ham. Smulene som drypper på oligarkene er lett synlige, men hele korthuset er finansiert med våre penger.
    Det samme er Kina. Kan være nyttig å ha i bakhodet. Det sies at det kinesiske militæret er enda mer stusslig enn det Russiske; dårlig trent og motivert. Kineserne følger nervøst med. Den samstemte og kraftige reaksjonen fra vesten er nok en overraskelse for dem også.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.602
    Torget vurderinger
    2
    Ja, og det virker ikke som russerne var forberedt på informasjonskrigen heller, all sin maskirovka og cyberkrigføring til tross. De fremstår som håpløst akterutseilt og fullstendig uten troverdighet.

Jeg vil tippe at de kranene stenger ganske snart. Vesten vil greie seg uten, Putin behøver pengene mer enn vi behøver varene, og Norge blir enda rikere som en bivirkning.
    Oljen får nok Putin solgt til noen uansett. Gass er nok vanskeligere, men også betydelig vanskeligere for Europa å klare seg uten.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.031
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dongen som er fagmann i hvis p, så q får arrestere meg her, men jeg tror putin kan være rasjonell selv om det han gjør fremstår som irrasjonelt for oss.
    Da blir oppfølgningsspørsmålet: Dersom det vi har sett hittil er rasjonelt, hvorfor vil ikke et par atomstridshoder strategisk detonert i Ukraina være rasjonelt?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.407
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.292
    Torget vurderinger
    2
    For mange oligarker med snuten i korrupsjonsrenna, det ble bare smuler til overs til forsvaret.

Vi satser på at tilfluktsrom ikke behøver anvendes til annet enn dette, selv om NFZ (flyforbudssone) er tema både her og der.

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    509
    Hva tenker du er en bedre måte enn å spørre folk hvorfor de tenker som de gjør?
    Da har du allerede gitt uttrykk for at personen har feil mening og prøver å finne ut hva som er galt med personen som gjør at han mener det han gjør!
    Nei, prøv igjen! Hva med saklig motargument?

Vi burde kunne gi litt nødhjelp samt penger så de kan kjøpe seg våpen
    Vis vedlegget 798264
    Nødhjelp til verdens nest mest korrupte land?? Vel....

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.503
    Som det meste annet rundt denne suppedassen til putin har jeg ikke noe godt svar på det, @AndersR, men jeg tror at de sanksjonene vi har sett hittil er blåbær i forhold til svaret på atombombe i Ukraina. Og at samme hvor dypt putin er i blodtåka nå er han fullstendig klar over det.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Ukraina er ca midt på treet på korrupsjonsskalaen. Russland er verre. Ukraina er på 122-plass mens Russland er 136. Skalaen går til 180. Danmark, Finland og New Zealand på førsteplass, Norge, Sverige og Singapore nr. 4.

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    tror det er behov for at man leser denne , meget bra i Aftenposten i dag

«Nå er det på ny krig i Europa, sies det. Nei, det har allerede vært krig i Europa i åtte år.»

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.031
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Som det meste annet rundt denne suppedassen til putin har jeg ikke noe godt svar på det, @AndersR, men jeg tror at de sanksjonene vi har sett hittil er blåbær i forhold til svaret på atombombe i Ukraina. Og at samme hvor dypt putin er i blodtåka nå er han fullstendig klar over det.
    Sannsynligvis ja, men spørsmålet er hva slags reaksjoner man ville utløst fra resten av verden dersom man slapp en liten en midt i ukraina som sannsynligvis ikke ville gjøre noe skade på resten av verden?
    Hittil anser jo Nato denne situasjonen som noe Ukraina må fikse selv. Uansett hvor store bombene blir og hvor mange sivile som blir brukt som målskive for artilleriet deres.
    Hvorfor skulle det ha så mye å si for reaksjonene om det er en liten atombombe som smeller over ukraina istedenfor en haug termobariske bomber?

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.892
    «The list includes the United States and Canada, the EU states, the UK (including Jersey, Anguilla, the British Virgin Islands, Gibraltar), Ukraine, Montenegro, Switzerland, Albania, Andorra, Iceland, Liechtenstein, Monaco, Norway, San Marino, North Macedonia, and also Japan, South Korea, Australia, Micronesia, New Zealand, Singapore, and Taiwan (considered a territory of China, but ruled by its own administration since 1949).

The countries and territories mentioned in the list imposed or joined the sanctions against Russia after the start of a special military operation of the Russian Armed Forces in Ukraine.

The government noted that according to this decree, Russian citizens and companies, the state itself, its regions and municipalities that have foreign exchange obligations to foreign creditors from the list of unfriendly countries will be able to pay them in rubles.»

Du vet det ikke står så bra til med statsfinansene når du truer med å utbetale i egen valuta.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn