Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.346
    Det er synet som vi i vesten forfekter. Spør du en putinstøttende russer så er det en konflikt som ble påtvunget dem fra vestlig innblanding i ukraina.

Det er uklokt å gi disse blod på tann.

Vi ønsker fred i ukraina, ikke sant.

(Hvis noen nå påstår at jeg forsvarer Putin så viser jeg deg til optikeren)
    Mener du at det ikke finnes en del grupperinger med neo-fascistiske / nazitiske holdninger også i Russland, var spørsmålet.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Mener du at det ikke finnes en del grupperinger med neo-fascistiske / nazitiske holdninger også i Russland, var spørsmålet.
    Jeg vet ikke om noen militære styrker i russland som er neo-fascister, nei.

Alle land har personer med nazistiske holdninger. Ikke alle har disse i nasjonalgarden.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.346
    Se på alle de som skriker om no fly zone. De ber om krig mellom USA og russland.

Se på opinionen i USA. Svært mange støtter det tiltaket.

Vi er på stien som heter evige eskaleringer. Siste nytt er at Biden feilet å stå imot importforbudet mot russisk olje. Et idiotisk tiltak som lager helvete overalt. Korn, industri, varme, transport.

Når dette heller ikke virker, hva er neste steg?
    USA er heldigvis ikke et diktatur som Russland (enda). Derfor spiller det liten rolle hvor "sterk" Biden er, når man har nok idioter med stemmerett i det ødelagte demokratiet de sliter med i USA i disse dager. Så her retter du baker for smed.
    Demokratiets "svakhet" i dette tilfellet, er mulligheten til å ta dumme flertallsavgjørelser.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    At Biden er svak er et svært stort problem. Det betyr at han er en pushover for hauker og andre som har sine agendaer.

Han ønsket i går å stå imot importforbudet. Feilet så det sang.

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    509
    Er det noen her som oppriktig mener at det ikke var behov for å gjøre noe som helst i Ukraina før Russene fikk nok??
    Situasjonen der er jo nesten identisk med Kososvokrigen, men da var det NATO som gikk inn:
    (Bare bytt ut Kosovo med Donetsk og Luhansk og Serbia med Ukraina osv...)

Kosovokrigen begynte som borgerkrig og utviklet seg til en internasjonal storkonflikt der NATO i 1999 gikk inn med flyangrep. Flyangrepene var rettet mot mål i Serbia og serbiske styrker i Kosovo og Metohija. Konflikten endte med at føderale jugoslaviske styrker ble trukket og Kosovo ble satt under FNs administrasjon. Kosovo og Metohija var en provins sør i Serbia som var en del av Jugoslavia.

Etter økende misnøye med Serbias styre av Kosovo og stadig mer tilspisset forhold mellom etniske serbere og kosovoalbanere innledet kosovoalbanske separatister i 1996 geriljakrigføring mot serbiske myndigheter i Kosovo. Dette ble omtalt som frigjøringskrig av kosovoalbanerne og terrorisme av serberne. I 1999 gikk NATO, som frem til 1997 hadde klassifisert UÇK som terrororganisasjon,[1][2] til militær intervensjon mot Jugoslavia med den offisielle begrunnelse å stanse overgrep begått av serbiske styrker mot albanske sivile og å «hindre en humanitær katastrofe».[3] En omfattende bombekrig fra NATOs side fulgte, samtidig som Kosovos frigjøringshær (UÇK) fortsatte kampen på bakken. Flere hundre tusen ble jaget på flukt internt i Kosovo og over grensen til nabolandene.[3] Fordrivelsen av sivilbefolkningen tiltok sterkt under NATOs bombekrig.[4]

Krigen resulterte i at den jugoslaviske militære tilstedeværelsen i Kosovo opphørte, og at Kosovo ble stilt under internasjonal administrasjon og med fredsbevarende styrker tilstede. Republikken Kosovo erklærte seg selvstendig i 2008 og er delvis anerkjent som en selvstendig stat.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.055
    Torget vurderinger
    4
    At Biden er svak er et svært stort problem. Det betyr at han er en pushover for hauker og andre som har sine agendaer.

Importforbudet i USA er jo bare ren symbolpolitikk da den utgjør ca 3% av totalen. Man bytter jo bare havner på noen oljetankere

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.653
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Demokratiets "svakhet" i dette tilfellet, er mulligheten til å ta dumme flertallsavgjørelser.
    Her er du inne på noe vesentlig, som er vanskelig å demme opp for. Hvordan øyeblikkets følelser forsterkes av at "alle" skal mene det samme. Da er man straks over i at "alle" også mister perspektiv, siden meninger på siden blir oppfattet som en trussel mot det riktige. Politikere lar seg presse av slikt, selvsagt, fordi de i neste omgang er avhengig av at flertallet av "alle" ved neste valg stemmer på de.

"Alle" mener nå at Vesten må gjøre mer for å hjelpe Ukraina, uansett om det skulle medføre direkte kamper mellom Nato og Russland. Fordi det er "riktig". Hvertfall er vi på glid dit.

Dette er et dilemma med demokrati. Det er uansett den beste styreformen vi har. Men den betinger at politikere er i stand til å se forbi selvforsterkende stemningsbølger, noe som er en mangelvare.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.346

Et ønske om å være diktator kan funke, dersom du jobber deg bevisst i den retning, Putin har fått det til, Donald var for dum, men kanskje noen andre er smarte nok ved neste korsvei.
    Så Bidens svake sider har null og nix med dette å gjøre, på den annen side er det et sidespor i debatten.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.346
    Jeg vet ikke om noen militære styrker i russland som er neo-fascister, nei.

Alle land har personer med nazistiske holdninger. Ikke alle har disse i nasjonalgarden.
    For ordens skyld, de neo-fascitiske / nazistiske militser i Ukraina er et sterkt og tydelig problem. Jeg har stor forståelse for Putins ønske om å få fjernet disse.
    Problemet i saken, er selvsagt forholdsmessighet, og vikarierende motiver, samt det problemet at et slikt angrep garantert kommer til øke oppslutningen om disse bedritne militsiaene radikalt.
    Putin later som om han vil slukke et bål med bensinbomber.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.653
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    En oppfølging av mitt forrige innlegg.

Jeg har hele tiden hevdet at Putins mål er at Krim offisielt blir russisk, samt at Ukraina pålegges "nøytralitetsavtale". Sett utenfra er det helt rimelig å komme til en slik konklusjon.

Problemet med det, er at konklusjonen ikke kan godtas, fordi Putin er "ond". Han må derfor ville noe langt mer. Dessuten er ikke en slik konklusjon basert nok på følelser; den tar ikke inn over seg at alle land har rett til frihet til selv å velge. Til det er det å si at konklusjonen kommer av det jeg ser Russland vil ha nytte av- altså kun en politisk observasjon. Ukraina burde selvsagt, som alle andre land, ha frihet til å velge selv. Men Russland godtar altså ikke det. Der ligger, dessverre, realiteten. Dette kunne vært demmet opp for med tidligere reaksjoner mot Putin og Russland, noe som i all hovedsak ikke har vært tilfelle. Å blande Nato inn i denne konflikten, vil kunne medføre langt større lidelser enn hva vi ser nå- siden den vil kunne eskalere til en global konflikt og krig. Det vil ingen være tjent med.

Løsningen på problemet Putin ligger i hvorvidt sanksjoner, etter at krigen i Ukraina får en løsning, fortsetter.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.267
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    For ordens skyld, de neo-fascitiske / nazistiske militser i Ukraina er et sterkt og tydelig problem. Jeg har stor forståelse for Putins ønske om å få fjernet disse.
    Problemet i saken, er selvsagt forholdsmessighet, og vikarierende motiver, samt det problemet at et slikt angrep garantert kommer til øke oppslutningen om disse bedritne militsiaene radikalt.
    Putin later som om han vil slukke et bål med bensinbomber.
    som jeg skrev i #6363
    Noen stor maktfaktor i Ukraina, utenfor Mariupol-området, er imidlertid ikke Azov-bevegelsen og de høyreekstreme partiene som omgir dem. President Vladimir Putins gjentatte påstander om at nabolandet må avnazifiseres faller derfor på sin egen urimelighet.

De høyreekstreme og nynazistiske ultranasjonalistene får ikke mer enn et par prosent i valg, og eksperter påpeker at Putin vil finne mange med de samme holdningene blant de russisk-støttede separatistene i Øst-Ukraina.
    Blant dem var den russiske krigsherren Vladimir Zhoga, som ledet den nynazistiske Sparta-bataljonen i utbryterrepublikken Donetsk.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.346
    En oppfølging av mitt forrige innlegg.

Jeg har hele tiden hevdet at Putins mål er at Krim offisielt blir russisk, samt at Ukraina pålegges "nøytralitetsavtale". Sett utenfra er det helt rimelig å komme til en slik konklusjon.

Problemet med det, er at konklusjonen ikke kan godtas, fordi Putin er "ond". Han må derfor ville noe langt mer. Dessuten er ikke en slik konklusjon basert nok på følelser; den tar ikke inn over seg at alle land har rett til frihet til selv å velge. Til det er det å si at konklusjonen kommer av det jeg ser Russland vil ha nytte av- altså kun en politisk observasjon. Ukraina burde selvsagt, som alle andre land, ha frihet til å velge selv. Men Russland godtar altså ikke det. Der ligger, dessverre, realiteten. Dette kunne vært demmet opp for med tidligere reaksjoner mot Putin og Russland, noe som i all hovedsak ikke har vært tilfelle. Å blande Nato inn i denne konflikten, vil kunne medføre langt større lidelser enn hva vi ser nå- siden den vil kunne eskalere til en global konflikt og krig. Det vil ingen være tjent med.

Løsningen på problemet Putin ligger i hvorvidt sanksjoner, etter at krigen i Ukraina får en løsning, fortsetter.
    Leste du denne, Lars_erik? (tidliger linket, men denne tråden har stor fart....):

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    509
    Hva med å bruke hodet og finne artikler som har et snev av sannhet? Hovmod = fakta?
    Alle artiklene har et snev av sannhet. Og vi leter alle etter artikler som underbygger vår egen oppfatning. Vi ignorerer artikler som sier det motsatte, så enkle er vi faktisk. Hvor mange brukere her har du ignorert?
    Hovmod= Motsatt av ydmyk.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Liten by
    Alle artiklene har et snev av sannhet. Og vi leter alle etter artikler som underbygger vår egen oppfatning. Vi ignorerer artikler som sier det motsatte, så enkle er vi faktisk. Hvor mange brukere her har du ignorert?
    Hovmod= Motsatt av ydmyk.
    Ingen!
    Et snev av sannhet? Og da mener du at det skal tas like seriøst?
    Gud bedre...

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    509
    som jeg skrev i #6363
    Noen stor maktfaktor i Ukraina, utenfor Mariupol-området, er imidlertid ikke Azov-bevegelsen og de høyreekstreme partiene som omgir dem. President Vladimir Putins gjentatte påstander om at nabolandet må avnazifiseres faller derfor på sin egen urimelighet.

De høyreekstreme og nynazistiske ultranasjonalistene får ikke mer enn et par prosent i valg, og eksperter påpeker at Putin vil finne mange med de samme holdningene blant de russisk-støttede separatistene i Øst-Ukraina.
    Blant dem var den russiske krigsherren Vladimir Zhoga, som ledet den nynazistiske Sparta-bataljonen i utbryterrepublikken Donetsk.
    Høres ut som Tyskland på 30-tallet...."de har ikke noe makt nå så de er ikke noe problem"
    Helt utrolig at avnazifisering kun er galt når Putin gjør det alene?!

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.267
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Helt utrolig at avnazifisering kun er galt når Putin gjør det alene?!
    Det er vel å vri ting til det ugjenkjennelige.
    Så Russlands invasjon er for å styrke menneskeverdet og likebehandling?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.653
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Leste du denne, Lars_erik? (tidliger linket, men denne tråden har stor fart....):
    Jo, har det. Mye jeg er enig i, mye jeg er uenig i.

Vesten har endelig våknet, noe som var på tide. Helt enig.
    At Ukraina kan kreve? Nei, desverre. Den eneste løsningen er at Putin får det han var ute etter. Dette er ikke et helteepos, men den virkelige verden. Og Nato kan ikke gå inn.

Løsningen på problemet Putin vil være om sanksjoner fortsetter etter krigen.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.346
    som jeg skrev i #6363

Ekstremismen i det politiske livet er etter all sannsynlighet håndterbart. Det er når grupperinger bevæpner seg, det begynner å bli problematisk.
    (vi kommer til å se samme sak i USA om ikke så alt for lenge, gruppene finnes allerede, og våpen har de i generøse mengder).
    Og at krigsherrer skaper problemer i Ukraina, er vel om ikke annet noe denne krigen har satt på kartet med all mulig tydelighet.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.681
    Torget vurderinger
    1
    Den virkelige verden er at Putin ikke får det han er ute etter. Det løpet er kjørt forlengst....

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    509
    Det er vel å vri ting til det ugjenkjennelige.
    Så Russlands invasjon er for å styrke menneskeverdet og likebehandling?
    He he, ja det var det du nettopp gjorde nå!! Vridde mitt innlegg til dette:
    "Så Russlands invasjon er for å styrke menneskeverdet og likebehandling?"
    Du må jo selvsagt få lov tolke hva avnazifisering i Ukraina vil føre til..

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.346
    Du tar dine artikler seriøst og jeg tar mine, sånn er det bare.
    Om du hadde tatt dem seriøst, hadde du forsøkt å sjekke sannhetsgehalten i dem. Om du ikke gjør det, tar du dem bare som god fisk som default, hvilket er det motsatte av å ta ting seriøst.

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    509
    Om du hadde tatt dem seriøst, hadde du forsøkt å sjekke sannhetsgehalten i dem. Om du ikke gjør det, tar du dem bare som god fisk som default, hvilket er det motsatte av å ta ting seriøst.
    Ditto på den :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.010
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ekstremismen i det politiske livet er etter all sannsynlighet håndterbart. Det er når grupperinger bevæpner seg, det begynner å bli problematisk.
    (vi kommer til å se samme sak i USA om ikke så alt for lenge, gruppene finnes allerede, og våpen har de i generøse mengder).
    Og at krigsherrer skaper problemer i Ukraina, er vel om ikke annet noe denne krigen har satt på kartet med all mulig tydelighet.
    Det var litt instruktivt å se hvordan europeiske høyreekstreme slo knute på seg selv i 2014. De visste ikke helt om de skulle støtte sin guru Putin og hans russiske nasjonalisme eller ukrainske nasjonalister. Resultatet var at høyreekstreme frivillige endte opp omtrent likt fordelt mellom skyttergravene på begge sider. Putins "denazifiseringsargument" er bare tull. Det han forsøker å knuse er ideen om et liberalt demokrati og erstatte det med sin egen autoritære nasjonalisme.

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    509
    Derfor sjekker jeg opp artikler og påstander fra ukjente kilder.
    Av og til finner jeg kilder som er upålitelige.
    Jeg finner også kilder som er upålitelige. Kanskje de er det samme som dine, kanskje ikke.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.346
    Det var litt instruktivt å se hvordan europeiske høyreekstreme slo knute på seg selv i 2014. De visste ikke helt om de skulle støtte sin guru Putin og hans russiske nasjonalisme eller ukrainske nasjonalister. Resultatet var at høyreekstreme frivillige endte opp omtrent likt fordelt mellom skyttergravene på begge sider. Putins "denazifiseringsargument" er bare tull. Det han forsøker å knuse er ideen om et liberalt demokrati og erstatte det med sin egen autoritære nasjonalisme.
    At høyreekstreme finner dette vanskelig, kan jeg forstå, det blir jo fullstendig umulig for dem når Putin trekker "avnazifiserings-kortet", ettersom Putins styre har så åpenbare fascistoide trekk.
    Den sterke mann
    Nasjonalisme
    Hatet mot annerledes tenkende
    Hatet mot LGB(og resten av alfabetet)
    Skruppelløsheten for å befeste egen, diktatoriske makt

Dette finnes det altså mennesker som forsvarer, mens de snakker ned et åpent, inkluderende og liberalt demokrati.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.348
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg får Raga Rockers-låter og tekstlinjer i hodet i dag.
    Slakt var jeg innom før i dag, og nå Diktator. Krohn ftw!

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.063
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok dessverre en myte. Det at polakkene slåss med hester mot panservogner under tyskernes angrep i dagene etter 1.september 1939. Den gjentas stadig.

Hexmasters Faktoider: Polska kavalleriet

Dr.E
    Ikke så brutalt som man forestiller seg det, men "not quite true, but very nearly is".

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.346
    Jeg finner også kilder som er upålitelige. Kanskje de er det samme som dine, kanskje ikke.
    Jeg ser i det minste at du gjentatte ganger linker til sider som er åpenbart feilaktige, men sånt spiller sikkert ingen rolle, så vi lar den ligge tenker jeg. Blir bare trist av at folk er så lette å forlede,

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    509
    Jeg ser i det minste at du gjentatte ganger linker til sider som er åpenbart feilaktige, men sånt spiller sikkert ingen rolle, så vi lar den ligge tenker jeg. Blir bare trist av at folk er så lette å forlede,
    Liker at du sier "feilaktige" som "et snev av sannhet, bare venstre-, høyre- eller bare vridd i en retning man ønsker ;) Men, ok vi kan la den ligge.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.063
    Torget vurderinger
    2
    ^ Om "snev av sannhet". Scenen under har gått verden rundt.

En stridsvogn setter to skudd i en privatbil. Det blir til "angrep på sivile".
    Samtidig har man nå sett en del crazy molotov-runs med privatbil mot russiske panserkjøretøy.
    Og dermed kan vi regne med at stående ordre er blitt at slike kjøretøy skal tas ut.

Samme skjedde i Irak, etter at amerikanerne hadde fått noen selvmordsbombere i bil rett i front.

Det kan selvsagt være at det er sivile i bilen og at de har helt uskyldige hensikter.

Skjermbilde 2022-03-09 kl. 13.59.36.png

Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Liten by
    Kilder:
    FN korrupsjonsindex:
    1646831114274.png Ifølge denne Russland ligger på 30 og Ukraina på 33 (lavest tall er verre).
    Hvordan passer det med dine fakta?

Da burde vel Ukraina innvadere Russland da?

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Liten by
    Skulle du har sett? ...han overdriver????
    Verdens ende! Her må det handles. Ikke mere McDonalds i Ukraina. Nei...vent....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn