lars_erik
Rubinmedlem
Jeg har intet som helst ønske om at Russland skal vinne. Og jeg ser selvsagt følgene, dersom de vinner.Det kan være greit å tenke over hva konsekvensene for mannen i gata blir om Russland vinner.
Dersom Russland ikke vinner - så vil Ukraina få massiv internasjonal hjelp og bygge opp landet sitt i rekordfart.
- Først kommer det trolig en "mobb" som henretter/voldtar/mishandler de som har kjempet hardest mot Russland.
- Så vil russiskvennlige få alle maktposisjoner i samfunnet.
- Eiendommer/formue vil tatt og tildelt russiskvennlige.
- Ukrainerne vil bli lavkaste i sitt eget land.
- Unge menn vil bli sendt til andre land som kanonføde for Putins ego.
Så det er god grunn til å anta at kampviljen er stor!
Det kan være greit å huske på at det er veldig stor forskjell på å mobilisere et invasjonsforsvar - hvor alle alle voksne menn har våpen og det å drive invasjon i et annet land - hvor alle er fiender. Det er jo ikke slik at hvis de dreper hverandre i stort antall så vinner russerne om de står igjen med 50 000 mann.
Hvis Ukraina har fått mobilisert reservene sine (som så vidt jeg forstår er soldater som relativt nylig har gått ut av tjeneste) - så er de trolig nærmere 400 000 som nå kjemper mot invasjonsstyrken. Så kan man si at reservene er dårlig trent - joda, men det er vel også naturlig at mange av de er stasjoner nær sine hjem og kjenner terreng/landskap godt - og selvsagt har en helt annen motivasjon. Så om Russland skal ta dette - så må de faktisk være ganske overlegne militært (fordi 3-400 000 mann legger ikke ned våpen mot en fiende som ikke er helt overlegen - og da er Putin i trøbbel om han allerede har mistet 1/4 av sine folk) - og det er det veldig lite som tyder på.
Jeg er derimot fly forbanna på Vesten, som i alle år har latt Putin slippe unna med det aller meste. Georgia, Syria, Ukraina i 2014, dopingskandalen, massiv påvirking av presidentvalget i 2016. Ukraina nå kommer som en følge av denne unnfallenhet, der sanksjoner og reaksjoner knapt har vært brukt- hvertfall ikke i et slikt omfang at det har påvirket Putin annet enn å forsterke troen på at han kan gjøre som han vil. Dette blør Ukraina for nå.