Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.189
    Antall liker
    11.019
    Biden fremstår som en uklar, gammel gubbe. Og det samsvarer jo også godt med virkeligheten. Men allikevel mange ganger bedre en Trump.

    Mvh
    -BB-
    Det bekymrer meg mer enn bare litt at USA styres av gamle, merkelige og tydelig reduserte mennesker. De fleste av oss har vel fått med seg Nancy Pelosi's temmelig skranglete fremtreden forleden, det er ikke akkurat sånne vi ønsker skal kontrollere verdens største maktsentrum. Jeg sitter som på nåler hver gang det offisielle USA uttaler seg om noe som helst, og håper at de i størst mulig grad holder kjeften.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.967
    Antall liker
    39.607
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg var bare interessert i finne ut hvem disse mange er som kaller ham en nikkedukke
    Sannsynligvis de som misunner ham den status han har oppnådd. Er verken overbegeistret for ham eller partiet han representerte, men han har jaggu fått det til i livet. Synes forøvrig han gjør en god profil for alliansen og snakker bedre engelsk enn Biden.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.526
    Antall liker
    37.596
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Etter min mening er det på høy tid at de sender inn Valery Gerasimov for å få slutt på den labre innsatsen. Kun han har tilstrekkelig pondus til å få denne spesialoperasjonen tilbake på skinnene (siden Shoigu synes å være opptatt med noe annet). Gi mannen en mobiltelefon og få ham til fronten pronto!
    ISW vil ha det til at generaloberst Alexander Chayko har blitt sendt over grensen for å dele ut medaljer og hjelpe på moralen. Det ville jo være verdt en Switchblade eller Baktayar.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Det bekymrer meg mer enn bare litt at USA styres av gamle, merkelige og tydelig reduserte mennesker. De fleste av oss har vel fått med seg Nancy Pelosi's temmelig skranglete fremtreden forleden, det er ikke akkurat sånne vi ønsker skal kontrollere verdens største maktsentrum. Jeg sitter som på nåler hver gang det offisielle USA uttaler seg om noe som helst, og håper at de i størst mulig grad holder kjeften.
    Ja, men de Amerikanske departementene er sterke og Biden lytter nok til Pentagon og Langley. Var mer bekymret med Trump selv om han ikke var en krigshisser så var han egenrådig og uerfaren i denne sammenhengen.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.678
    Antall liker
    13.365
    Sted
    Sørlandet
    Det bekymrer meg mer enn bare litt at USA styres av gamle, merkelige og tydelig reduserte mennesker. De fleste av oss har vel fått med seg Nancy Pelosi's temmelig skranglete fremtreden forleden, det er ikke akkurat sånne vi ønsker skal kontrollere verdens største maktsentrum. Jeg sitter som på nåler hver gang det offisielle USA uttaler seg om noe som helst, og håper at de i størst mulig grad holder kjeften.
    Me too! Er det innafor å håpe at scenen så raskt som mulig kan klargjøres for Kamala Harris?

    Vi lever i skumle tider med så mye som foregår utenfor allmenhetens innsyn at det vil skrives mange bøker om dette i ettertid.

    Apropos min tur til Gotland Ring så er den nå dessverre avlyst og i går ble Gotland nevnt spesifikk av Zelensky.

    -BB-
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.474
    Antall liker
    3.860
    Torget vurderinger
    4
    Måtte sjekke den ut- Ser ikke hyggelig ut nei
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Legg merke til hva han sier her:

    – Her står vi også overfor en vanskelig erkjennelse: En vil så gjerne tro at det bare er en gal mann på toppen som driver dette frem. Jeg har heller ikke lyst til å demonisere russere, men det er et faktum at det er en ganske stor bevegelse i Russland som er ekstremt nasjonalistisk, sier han og understreker.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.189
    Antall liker
    11.019
    Legg merke til hva han sier her:

    – Her står vi også overfor en vanskelig erkjennelse: En vil så gjerne tro at det bare er en gal mann på toppen som driver dette frem. Jeg har heller ikke lyst til å demonisere russere, men det er et faktum at det er en ganske stor bevegelse i Russland som er ekstremt nasjonalistisk, sier han og understreker.
    Akkurat som i USA, med andre ord. For å si det med Hardingfele; "Spennende tider".
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.848
    Antall liker
    22.612
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    En lille kommentar til noen av dere, med alle de negative kommentarene om Stoltenberg.
    Set litt fra utenfor Norge, virker han som en serdeles kompetent mann for jobben. Rolig, avbalansert, visionær, passende temperament,
    nevn selv flere.
    Om den høgen til dansken, Anders Fogh Rasmussen, som satt der før Stoltenberg hadde sittet der nå,
    hadde det kanskje sett mye verre ut i dag. Han var aggresiv, no-bullshit typen, og hadde sikkert dratt Nato inn i konflikten nå.
    Bare et lite tankespinn :)
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.316
    Antall liker
    6.709
    Legg merke til hva han sier her:

    – Her står vi også overfor en vanskelig erkjennelse: En vil så gjerne tro at det bare er en gal mann på toppen som driver dette frem. Jeg har heller ikke lyst til å demonisere russere, men det er et faktum at det er en ganske stor bevegelse i Russland som er ekstremt nasjonalistisk, sier han og understreker.
    Hvis jeg husker rett sa de på kveldsnytt for et par dager siden at 27 % av russerne er for den spesielle militæroperasjonen. I alle land har man et bredt spekter av holdninger og meninger. Russland er intet unntak. Ikke Ukraina heller. Til og med i Norge er det ulike meninger. ellers hadde dette vært en kjedelig tråd.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.474
    Antall liker
    3.860
    Torget vurderinger
    4
    Drill baby drill

    USAs president Joe Biden og EU-kommisjonens leder Ursula von der Leyen legger fredag frem planer for at Europa skal bli mindre avhengig av russisk gass.

    Planen er at USA skal forsyne EU med minst 15 milliarder kubikkmeter naturgass (LNG) ekstra i år, og tallet ventes å øke fremover, ifølge Det hvite hus.

    Målet er å erstatte 50 milliarder russisk gass med alternative forsyningskilder. I fjor forsynte USA Europa med 22 milliarder kubikkmeter, ifølge data fra EU.

    Financial Times omtalte gassplanen til USA og EU torsdag, med henvisning til anonyme kilder.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.372
    Antall liker
    1.877
    En lille kommentar til noen av dere, med alle de negative kommentarene om Stoltenberg.
    Set litt fra utenfor Norge, virker han som en serdeles kompetent mann for jobben. Rolig, avbalansert, visionær, passende temperament,
    nevn selv flere.
    Om den høgen til dansken, Anders Fogh Rasmussen, som satt der før Stoltenberg hadde sittet der nå,
    hadde det kanskje sett mye verre ut i dag. Han var aggresiv, no-bullshit typen, og hadde sikkert dratt Nato inn i konflikten nå.
    Bare et lite tankespinn :)
    Uten å ha stemt i retning AP/Stoltenberg i sin tid, må jeg si meg enig. Stoltenberg er det nærmeste vi har kommet en statsmann siden
    Kåre Willoch. En mann som har opptredt profesjonelt i sitt virke.
    Det som er fostret i senere tid her til lands har ikke kommet over pendlerboligsvindelnivået, og fremstår som en gjeng barnehageunger.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.316
    Antall liker
    6.709
    Mye interessant her:

    Ekspert om det som møtte Putin: - Det har sjokkert ham (tv2.no)

    Russland-ekspert Inna Sangadzhieva sier det russiske imperiet er i ferd med å kollapse. – Vi er helt på slutten av imperiets fall.

    Sangadzhieva er oppvokst i Kalmykya sørvest i Russland og jobber nå som seniorrådgiver i Helsingforskomiteen, som jobber for menneskerettigheter. Hun mener det nå begynner å slå sprekker rundt Russlands president, Vladimir Putin.

    – Han føler seg lurt av sine egne og nå er mange av disse arrestert. Og det er jo en naturlig utvikling. Når et diktatur viser svakhet, så begynner folk å gå løs på hverandre. Og ingen av dem som står rundt ham er trygge.

    – Han er nå hissig, sint og veldig aggressiv. Men utad ønsker han å vise seg som på det møtet på Luzjniki-stadion, som en sterk og populær leder.

    Hun viser til Putins siste offisielle opptreden, hvor han møtte opp på en fotballstadion og talte til folkemassen som hadde møtt opp. Sangadzhieva sier de frammøtte er folk som blir «tvunget» til å møte opp.

    – Alt er falskt. De som møter opp på slike møter blir tvunget til det. De får penger og er redde for å miste jobben dersom de ikke kommer.


    Russland-eksperten sier krigen i Ukraina ikke er Russland som går til krig mot Ukraina, men mot Vesten og USA. Hun trodde selv ikke at det var så store sjanser for at Russland faktisk ville invadere Ukraina. Hun mener veldig mye av det egentlig handler om informasjonskrig, og om å skremme.

    – Det er på en måte viktig å forstå at det eneste målet Putin har, er å beholde makten.

    Videre peker hun på at FSB (den føderal sikkerhetstjeneste i Russland) ga Putin feil inntrykk av hvor lett og vellykket invasjonen av Ukraina kom til å bli.

    – Ifølge gravjournalistene Andrei Soldatov og Irina Borogan gjorde FSB en stor feil da de fortalte ham at Ukraina er splittet, at Zelenskyj er svak, at dette bare ville bli en liten mini-versjon av Krim-annekteringen og at «vi skal bare ta litt, og alle kommer med blomster og blir glade». Han ble feilinformert.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.189
    Antall liker
    11.019
    De blant oss
    som hatet Amerika.
    Det er stemmer vi
    ikke trenger å lytte
    noe særlig mer til

    DN i dag




    Frithjof Jacobsen DN
    Bak mur.
    Jeg mener på generelt grunnlag at hat er et jævla tullebegrep, som misbrukes i stor grad. Å være kritisk til er mye mer presist. Og det er viktigere enn noensinne å være kritisk til supermakter, USA medregnet.
    Jeg har aldri hatet noen, verken mennesker, institusjoner eller land, i hele mitt liv. Men jeg er uansett kritisk til en masse av det som skjer i verden.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.678
    Antall liker
    13.365
    Sted
    Sørlandet
    Rockevokalist Fridtjof har som regel mye fornuftig å komme og hans kritiske kommentarer leser jeg med et lite smil om munnen:

    C/P fra DN:

    Mens vi venter på Putins tilbaketog fra Ukraina, kan vi finne en viss nytelse i å bivåne hvordan alle de som mente invasjonsvarslene var amerikansk propaganda kryper tilbake i sine egne gjørmete spor.
    Selvrehabiliteringen er i full gang. Mens krigshandlingene dreper, skader og sulter ut ukrainere i kjellere og tilfluktsrom, har de som for en måned siden var Russlands nyttige idioter nå inntatt offerrollen. Flere av dem har allerede børstet av seg sin kognitive kollaps og gjeninntatt ekspertrollene på fjernsyn.
    Tormod Heier, som avfeide opplysningene om de russiske invasjonsplanene som «krigsretorikk», har gått lego-versjonen av en kanossagang, og brukes nå flittig som militær «ekspert» i NRK og VG.
    Les også:
    Det rosa skiftet
    dnPlus
    Klassekampens politiske redaktør, Bjørgulv Braanen, var også raskt ute med sin kommentar «Ja, jeg tok feil». Han fikk forutsigbar hyllest fra den norske medieeliten i Oslo, for å bruke en sekkebetegnelse Braanen bør være kjent med. Etter denne øvelsen trår Braanen videre i kjente spor, og bruker nå Europas samlede respons på krigen som et argument for at vi kan klare oss uten USA som vår viktigste sikkerhetsgaranti.
    Partiet Rødt har klart kunststykket å snakke seg bort fra sine egne ekstreme sikkerhetspolitiske standpunkter, uten å skifte den egentlige politiske kursen. Men det er ingen grunn til å tro at Rødt har endret sitt grunnleggende syn på hverken Nato eller USA, selv om partiets profiler later som om de for tiden lever greit med Nato.
    Artikkelen fortsetter under annonsen

    Det er en ærlig ting å ta feil. Det er heller ikke vanskelig å innrømme det, når det er så åpenbart som i denne krigen. Men det ligger ingen egentlig erkjennelse i å bare påpeke det åpenbare. Hvis de som nå står med buksene nede skal få dem opp igjen på en anstendig måte, må de erkjenne hvor feilslutningene oppsto. Det er det så langt ingen tegn til.
    Les også:
    Hvor går Europas «røde linjer»?
    dnPlus
    Det er den underliggende antiamerikanismen som er grunnmuren for de korthusene av noen sikkerhetspolitiske byggverk som disse tre og deres meningsfeller presenterte. Den altomfattende skepsisen til USA lå bak deres fullstendige feiloppfatning av Putins Russland og den sikkerhetspolitiske situasjonen. Å bygge sikkerhetspolitiske standpunkter på antiamerikanisme er nødt til å gå galt.
    Det som har skjedd før og under Ukraina-krigen er det endelige eksempelet på det. Det er USAs lederrolle som har reddet dagen for Vesten og Europa. Solid amerikansk etterretning gjorde at Vestens regjeringer var forberedt på invasjonen lenge før den skjedde. Det igjen gjorde at et samlet sett med sanksjoner, og en samlet likelydende fordømmelse, kunne komme umiddelbart. USA har ikke pralet med sin lederrolle, men den har vært svært tydelig for alle med en viss innsikt i hva som har skjedd i Nato og EU.
    At USA er engasjert i europeisk sikkerhet, er en forutsetning for at vi er trygge. Det finnes ikke noe alternativ til denne sikkerhetsgarantien i dag, og heller ikke i overskuelig fremtid. Å late som det, er ikke bare dumt. Det er også farlig.
    Les også:
    Ingenting er som en felles fiende
    dnPlus
    Heier, Braanen og deres følgesvenner har aldri brydd seg om dette. De har ufortrødent jobbet for å bryte ned det viktige båndet over Atlanteren. Metoden har vært å fremstille USA som noe mellom en brutal krigshissende idiot, en krigsforbryter, eller en stat med andre sikkerhetspolitiske interesser enn våre egne. Samtidig er Russlands vedvarende militære overgrep dysset ned.
    I Syria jevnet russerne Aleppo med jorden for å støtte diktatoren Assads massedrap på egen befolkning. Dette ble knapt nevnt av den «sikkerhetspolitiske opposisjonen», som var mest opptatt av at USA fikk øve og trene mer i Norge.
    Selv om disse stemmene aldri har klart å rokke ved norsk Nato-medlemskap eller vår allianse med USA, har de dessverre hatt noe effekt. De har bidratt til at Norge ikke har klart å se trusselen fra Putin klart nok. I Hurdalserklæringen tas det for eksempel til orde for en ny sikkerhetsdialog i nord. Det er et tegn på hvor naive vi har vært.
    Nå kommer det en ny debatt om sikkerhetspolitikk. Den bør i hovedsak føres av yngre generasjoner enn de som dominerer debatten i dag. Det er deres fremtid det handler om. Den forstokkede antiamerikanismen som har fått så stor plass i debatten, er det ingen grunn til å høre på lenger. Det er nå klart at de tok feil. I alt.(Vilkår)
    Den forstokkede antiamerikanismen som har fått så stor plass i debatten, er det ingen grunn til å høre på lenger
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Så det at to enormt store leverandører av mat er i krig med hverandre, har ingen betydning for nevnte matvarepriser, tenker du da, eller?
    Matvareprisene går opp fordi Biden, liksom?

    Det som er så synd, er at verden er så kompleks. At den ikke er enten svart eller hvit, liksom. Alltid skal det være en eller annen drittsjattering der.
    Selvsagt har det en innvirkning. Jeg har aldri hevdet at det har ingen innvirkning.

    Bidens løsninger forverrer matvarekrisen. Det er en grunn til at verden er nøytrale til konflikten.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.189
    Antall liker
    11.019
    @BeetleBug ^ Takker for gjengivelsen av artikkelen.
    Det er hat-begrepet jeg reagerer på, det resterende kan man gjerne debattere. Jeg er selv en klar USA-skeptiker, men innser samtidig at vi er avhengige av USA av sikkerhetsmessige årsaker. Men det er litt som å ha en bestevenn som er kriminell; det er slitsomt å måtte omgås med en som gjør en masse greier du er sterkt motstander av. Det eneste naturlige for meg, ville jo være å be min venn instendig om å holde opp med sine kriminelle handlinger, men jeg ville være glad i ham uansett.
    Ergo mener jeg det er helt på sin plass å jobbe for å a) få USA til å oppføre seg sivilisert, og b) jobbe for å være trygg også uten USA.

    Ellers enig i at Jacobsen er en dyktig vokalist. Og journalist, for den del. :)
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.189
    Antall liker
    11.019
    Selvsagt har det en innvirkning.

    Bidens løsninger forverrer matvarekrisen. Det er en grunn til at verden er nøytrale til konflikten.
    Den verden jeg lever i er ikke nøytrale i konflikten.
    Og dessverre har det konsekvenser å stå med rak rygg. Enten det gjelder gass eller mat.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.967
    Antall liker
    39.607
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er selv en klar USA-skeptiker
    Man kan være skeptisk til alle makthungrige og alle nasjoner har svin på skogen, lille Norge intet unntak. Man trenger ikke å elske alt ved USA, men om jeg må velge side... Jeg unnskylder uansett ikke Putins handlinger bare fordi USA også beviselig har voldtatt flere land.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.829
    Antall liker
    19.239
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Lure på hvilken side Hr @Larson ville stått på, hvis han hadde levd under WW2? Han kommer selvfølgelig ikke til å svare, for han unngår ubehagelige spørsmål.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.398
    Antall liker
    2.847
    Sted
    Liten by
    Det bekymrer meg mer enn bare litt at USA styres av gamle, merkelige og tydelig reduserte mennesker. De fleste av oss har vel fått med seg Nancy Pelosi's temmelig skranglete fremtreden forleden, det er ikke akkurat sånne vi ønsker skal kontrollere verdens største maktsentrum. Jeg sitter som på nåler hver gang det offisielle USA uttaler seg om noe som helst, og håper at de i størst mulig grad holder kjeften.
    Det jeg lurer på er; hvor er Kamela Harris? Hun er jo totalt borte fra alt, eller er det noe jeg ikke har fått med meg?
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.046
    Antall liker
    10.467
    @BeetleBug ^ Takker for gjengivelsen av artikkelen.
    Det er hat-begrepet jeg reagerer på, det resterende kan man gjerne debattere. Jeg er selv en klar USA-skeptiker, men innser samtidig at vi er avhengige av USA av sikkerhetsmessige årsaker. Men det er litt som å ha en bestevenn som er kriminell; det er slitsomt å måtte omgås med en som gjør en masse greier du er sterkt motstander av. Det eneste naturlige for meg, ville jo være å be min venn instendig om å holde opp med sine kriminelle handlinger, men jeg ville være glad i ham uansett.
    Ergo mener jeg det er helt på sin plass å jobbe for å a) få USA til å oppføre seg sivilisert, og b) jobbe for å være trygg også uten USA.

    Ellers enig i at Jacobsen er en dyktig vokalist. Og journalist, for den del. :)
    Tok meg den friheten å lese det du skrev med HFS metoden, etter en del vriing og vrenging så kom jeg frem til at du er en Putin fanboy.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.189
    Antall liker
    11.019
    Det jeg lurer på er; hvor er Kamela Harris? Hun er jo totalt borte fra alt, eller er det noe jeg ikke har fått med meg?
    Nei, hun er dessverre underlig anonym. Ei dame jeg har stor tro på, hun burde helt klart vært betydelig mer tilstede i det daglige, det hadde åpenbart vært fordelaktig.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.820
    Antall liker
    10.270
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Skrevet av en amerikaner med dype røtter i Ukraina og venner/familie i landet. Jeg tror han treffer en spiker på hodet:

    Missing in this is the somewhat messianic vision Russia has had about itself since nearly the founding of the Moscow Rus (in the aftermath of the Mongol's destruction of the Kyivian Russ) and how Moscow came to view itself as the third, and final, home for Roman Empire (the first being Rome, of course, the second being Constantinople)--- and how Moscow and Russia plays a critical world role as this successor.

    And as I said, this vision tends to be messianic, as they see themselves as the defender of these civilized values against a decadent, decayed West and a primitive, brutal East. It sounds farcical, but these beliefs have pervaded Russian identity and decision making for generations. And while Russian youth today, with the internet, tend to be more "modern" in their views, Putin is doing all he can to quash this trend and retain what he thinks is a historically important place for Russia as a defender of it's Roman and moral legacy.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.445
    Antall liker
    20.290
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Tok meg den friheten å lese det du skrev med HFS metoden, etter en del vriing og vrenging så kom jeg frem til at du er en Putin fanboy.
    Trosbekjennelsen.

    - Jeg tar fullstendig avstand fra Putins (Putle, Putler, dverg, tass, dvergtass, bunkerrotta, diktator, despot, gale, uforberedte, kreftsyke, botoxfylte, fotsoppbefengte, taper) krigføring i Ukraina. Med dette frasies også alle nyanser og kritikk av Vesten, da slikt medfører avstraffelse ved verbal steining. Forholdsmessighet er min Gud, og alt som ellers kunne vært galt er en fornektelse av denne min Gud. Denne min Gud er den eneste sanne Gud.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.590
    Antall liker
    503
    Man kan være skeptisk til alle makthungrige og alle nasjoner har svin på skogen, lille Norge intet unntak. Man trenger ikke å elske alt ved USA, men om jeg må velge side... Jeg unnskylder uansett ikke Putins handlinger bare fordi USA også beviselig har voldtatt flere land.
    Det er helt naturlig, det er mye værre når naboen sin sønn gjør noe galt enn når egen sønn gjør noe galt.
    Hver enkelt har sitt fargede syn på konflikten og noen få klarer å være "flat" (nøytrale uten bruk av EQ ;-).
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.538
    Antall liker
    17.440
    Torget vurderinger
    2
    Skrevet av en amerikaner med dype røtter i Ukraina og venner/familie i landet. Jeg tror han treffer en spiker på hodet:

    Missing in this is the somewhat messianic vision Russia has had about itself since nearly the founding of the Moscow Rus (in the aftermath of the Mongol's destruction of the Kyivian Russ) and how Moscow came to view itself as the third, and final, home for Roman Empire (the first being Rome, of course, the second being Constantinople)--- and how Moscow and Russia plays a critical world role as this successor.

    And as I said, this vision tends to be messianic, as they see themselves as the defender of these civilized values against a decadent, decayed West and a primitive, brutal East. It sounds farcical, but these beliefs have pervaded Russian identity and decision making for generations. And while Russian youth today, with the internet, tend to be more "modern" in their views, Putin is doing all he can to quash this trend and retain what he thinks is a historically important place for Russia as a defender of it's Roman and moral legacy.
    Hovedtesen til Martti J. Kari, den finske etterretningsoffiseren. "Den sentrale årsaken til at vi i Vesten misforstår Russland og russernes motiver og utsagn. Vi innbiller oss at de deler vårt verdensbilde."
    Han trekker opp presis denne "historiske arven" og viser hvordan denne også legitimerer taktisk bruk av løgn, siden disse er berettiget av plikten man er pålagt som forsvarer av den historiske identiteten.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.967
    Antall liker
    39.607
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er helt naturlig, det er mye værre når naboen sin sønn gjør noe galt enn når egen sønn gjør noe galt.
    Hver enkelt har sitt fargede syn på konflikten og noen få klarer å være "flat" (nøytrale uten bruk av EQ ;-).
    Vet ikke hva du snakker om jeg og driter egentlig i det.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.820
    Antall liker
    10.270
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hovedtesen til Martti J. Kari, den finske etterretningsoffiseren. "Den sentrale årsaken til at vi i Vesten misforstår Russland og russernes motiver og utsagn. Vi innbiller oss at de deler vårt verdensbilde."
    Han trekker opp presis denne "historiske arven" og viser hvordan denne også legitimerer taktisk bruk av løgn, siden disse er berettiget av plikten man er pålagt som forsvarer av den historiske identiteten.
    Ja. Årsaken til at jeg postet dette sitatet er at det oppsummerer en følelse jeg sitter med etter å ha lest ørlite russisk historie. Romanovboka av Montefiore, en god del revolusjons/prerevolusjons litteratur (helt nylig Lenin on a train) samt Pollestads Volgabok som jeg pt er midt i.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Etter min mening er det på høy tid at de sender inn Valery Gerasimov for å få slutt på den labre innsatsen. Kun han har tilstrekkelig pondus til å få denne spesialoperasjonen tilbake på skinnene (siden Shoigu synes å være opptatt med noe annet). Gi mannen en mobiltelefon og få ham til fronten pronto!
    Er ikke han også "borte" nå? Tror Putte må kontakte Frelsesarmeens avdeling for bortkommne personer!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Me too! Er det innafor å håpe at scenen så raskt som mulig kan klargjøres for Kamala Harris?

    Vi lever i skumle tider med så mye som foregår utenfor allmenhetens innsyn at det vil skrives mange bøker om dette i ettertid.

    Apropos min tur til Gotland Ring så er den nå dessverre avlyst og i går ble Gotland nevnt spesifikk av Zelensky.

    -BB-

    Er redd for at Kamala Harris ikke er helt tam hun heller.

    Slemt sagt aspirerer hun til å bli demokratenes svar på Trump!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.526
    Antall liker
    37.596
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke han også "borte" nå? Tror Putte må kontakte Frelsesarmeens avdeling for bortkommne personer!
    Sporløst, forsvant sammen med Shoigu:
    Dessuten ser det ut til at Zhirinovsky kanskje har spist noe han ikke tålte, eller mer sannsynlig, holder på å stryke med av covid.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Legg merke til hva han sier her:

    – Her står vi også overfor en vanskelig erkjennelse: En vil så gjerne tro at det bare er en gal mann på toppen som driver dette frem. Jeg har heller ikke lyst til å demonisere russere, men det er et faktum at det er en ganske stor bevegelse i Russland som er ekstremt nasjonalistisk, sier han og understreker.

    Det er helt riktig. Nasjonalistiske og rasistiske!

    Vigrid ville vært bortimot mainstream der borte!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn