Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg synes nå man burde være veldig opptatt av å deeskalere hele greia. Jeg mener videre at Ukraina sitter med både nøkkel og hovedansvar. Å klage på Putin blir omtrent som situasjonen er nå - bare gunne på og se hvor det ender.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.802
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes nå man burde være veldig opptatt av å deeskalere hele greia. Jeg mener videre at Ukraina sitter med både nøkkel og hovedansvar. Å klage på Putin blir omtrent som situasjonen nå - bare gunne på og se hvor det ender.
    Det er ikke Ukraina som har okkupert tre russiske fylker, omringet Russland, og truer med å angripe om ikke en tredjepart gjør som de forlanger.

Du krever at Ukraina skal gi etter for russisk militær utpressing. Hva burde kong Haakon sagt til Curt Bräuer 10 april 1940, synes du?
    ”På meg har dette gjort et veldig inntrykk at ansvaret på de ulykker som kommer over land og folk hvis kravet avvises, legges på meg. Og det er et tungt ansvar, så tungt at jeg gruer for å bære det. Regjeringen skal ha avgjørelsen, men min stilling er klar. Jeg kan ikke gå med på de tyske kravene. Det ville stride mot alt det som jeg har oppfattet som min plikt som Norges konge siden jeg kom til landet for snart 35 år siden (…) jeg kan ikke utnevne Quisling, som jeg vet ingen tillit har (…) til statsminister. Hvis derfor Regjeringen skulle bestemme seg for å gå med på det tyske krav (…) så er det ingen annen utvei for meg enn å abdisere”. Regjeringen ga sin støtte til Kongen og de tyske kravene ble avvist. Klokken 20 samme kveld mottok Bräuer, på vei til Oslo, meldingen om at de tyske kravene ble avvist og den norske militære motstanden ville fortsette. Meldingen ble umiddelbart formidlet videre til Berlin.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Forklaringen er enkel: Vi kan ikke spole tilbake tiden. Det eneste som teller er neste skritt. Jeg mener det blir feil av USA, EU, Nato eller hvem som helst andre å bestemme neste skritt.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.869
    Nürnberg-domstolen var en enorm vits. Folk fikk gå fri straks de var ferdig med å ta den første bølgen. Det var viktigere å kjøre full pupp kald krig. Kunne ikke kaste nyttige folk i fengsel da.
    Interessant synspunkt.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.869
    Forklaringen er enkel: Vi kan ikke spole tilbake tiden. Det eneste som teller er neste skritt. Jeg mener det blir feil av USA, EU, Nato eller hvem som helst andre å bestemme neste skritt.
    Øh, så nasjonal selvbestemmelse betyr intet og at til tross for at hverken EU, NATO eller andre har truet Russlands internasjonalt anerkjente grenser siden Hitlers Operation Barbarossa i 1941, så har Kremlin rett til å diktere sine eks-sovjetiske nabolands sikkerhetsallianser, i strid med Helsingforsavtalen av 1975, som Moskva ellers er glad i å referere?

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Øh, så nasjonal selvbestemmelse betyr intet og at til tross for at hverken EU, NATO eller andre har truet Russlands internasjonalt anerkjente grenser siden Hitlers Operation Barbarossa i 1941, så har Kremlin rett til å diktere sine eks-sovjetiske nabolands sikkerhetsallianser, i strid med Helsingforsavtalen av 1975, som Moskva ellers er glad i å referere?
    Jeg er pragmatiker. Hvis du synes det virker fornuftig å presse videre på den knappen, gjør nå endelig det.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    Blir det krig er det ingen part (inkludert NATO) som ikke har blod på hendene. Det å gi våpenstøtte og opplæring bidrar kun til flere ofre, kan ikke se det skal føre noe godt med seg.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.116
    Jeg er pragmatiker. Hvis du synes det virker fornuftig å presse videre på den knappen, gjør nå endelig det.
    Pragmatisme i denne sammenheng er vel at siden de færreste er i stand til å peke ut Ukraina på kartet så kan det umulig være så veldig nøye om Russland bare okkuperer skiten? Det er vel sånn ca hva ditt synspunkt koker ned til?

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Pragmatisme i denne sammenheng er vel at siden de færreste er i stand til å peke ut Ukraina på kartet så kan det umulig være så veldig nøye om Russland bare okkuperer skiten? Det er vel sånn ca hva ditt synspunkt koker ned til?
    Nja... Eller at de som bor på frontlinjen har bodd i helvete i 8 år mens vi alle andre finner fornuft i debattere saker som ikke direkte berører.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.869
    Blir det krig er det ingen part (inkludert NATO) som ikke har blod på hendene. Det å gi våpenstøtte og opplæring bidrar kun til flere ofre, kan ikke se det skal føre noe godt med seg.
    Nei, det hjelpte nok ikke tutsiene i Rwanda og bosniakene i Srebrenica. Hvilken grenseløs mangel på historievitenskap?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Usikker på hva jeg skulle si, men "interessant synspunkt" er kanskje såpass mye det er verdt å si om det.
    Hvordan har det gått med crimes against humanity?
    Ble Bomber-Harris stilt for retten i Nurnberg? Han teppebombet sivile tyskere og la hele byer øde i brannbombing. Hvorfor ble ikke han stilt for retten og deretter dømt til henging? Vi vet jo selvsagt hvorfor. Han tilhørte seierherrene.
    Hva med Truman? Ble han stilt for retten for å atombombe Japan? Det røk med noen hundretusen sivile der i disse to bombene.
    Vi kan godt ta med Stalin også.

Nurnberg var å vise hvem det var som hadde makt, hvem som hadde vunnet. Og når showet var over, så gikk de videre. Nazitoppene ble dømt og henrettet, men når det f.eks. skulle gå videre til næringslivstoppene som forsynte disse nazistene med krigsmateriell og what-not så var tiden en annen. Det var nå ikke tid til å stille disse for noen som helst rett, fordi nå var det kald krig. Disse næringslivstoppene var nå nyttige personer. De hadde verdi som de ikke kunne kaste vekk i noe så tåpelig som prinsipper.

Det går an å tenke litt kritisk, og være obs på at seierherrene skriver historien.

Nurnbergdomstolene var en enorm maktdemonstrasjon.

Ikke at det ikke hadde noe for seg. Så spar tastatur-iveren.

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    17.953
    Torget vurderinger
    2
    Atommakter i konflikt krever en litt annen tilnærming enn lufting av klisjé ideologiske vrangforestillinger eller innbilt tro på internasjonal forbrødring tuftet på vennskap og Kardemomme-lov.

Tipser om Kiyv-Post. Et unikt perspektiv: https://www.kyivpost.com

Alt som mangler nå er Dr. Strangelove.

Skjermbilde 2022-02-11 kl. 22.34.33.png

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Spiller sikkert ingen noenfaenmegsomhelst rolle for de som bor i konfliktområdet.

Hvis man tar dette som utgangspunkt: Da blir man fort idiot når man skal prøve å forklare. Man kan ikke bortforklare dette med at det er atommakt, hvis man klynger seg til atommakt.

Hvorfor er det ikke ett eneste deeskalerende tegn i horisonten? Nesten så noen fortjener noe -men ikke de i fronten.

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    17.953
    Torget vurderinger
    2
    Dette hjelper nok. Minnes "And how many divisions does the Pope have?"

Ukraine is asking the United Nations to prove that Russia is a rightful member of the organization and its Security Council.
    In a recent interview, Ukraine’s Permanent Representative to the United Nations, Sergiy Kyslytsya, questioned why Russia is a member state. According to Kyslytsya, there are no available public records showing Russia’s accession to the United Nations or the Security Council following the collapse of the Soviet Union.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Tipper selv Putin er interessert i en vei ut av uføret. Hvis Ukraina outsourcer hele greia til Pentagon, så blir det som det blir.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.010
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Putin er interessert i det som gagner Putin. Hva det er vet selvsagt bare....Putin. Om det er en vei inn, en vei ut eller noe helt annet som vi ennå ikke kan se eller tenke oss har vi nok heller dårlige forutsetninger for å spekulere i.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Min tanke er at det burde være i Ukrainas interesse å finne ut av det, og lande på noe fornuftig. Slik det ser ut nå, er den politiske styringen der omtrent på samme idiotnivå som den norske politiske styringen av kraftproduksjon, marked og prissetting.

Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.010
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror du trygt kan ta helt for gitt at Ukraina har forsøkt, til de grader, å finne ut av nettopp det.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.194
    Min tanke er at det burde være i Ukrainas interesse å finne ut av det, og lande på noe fornuftig. Slik det ser ut nå, er den politiske styringen der omtrent på samme idiotnivå som den norske politiske styringen av kraftproduksjon, marked og prissetting.
    Men hvis Ukraina backer, så setter det standarden for hva diktatorer som Putin kan finne på ved neste korsvei.

For øvrig blir man lett pragmatiker når man blir eldre :)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.194
    Joda, gjelder Biden også. Men Ukraina utgjør ingen umiddelbar trussel for Russland. Ikke er det terrorgrupper der inne som Russland må få has på.
    At Ukraina en gang i fremtiden kan ble et aktuelt medlem av Nato, legetimerer ikke et angrep eller invasjon fra et naboland som føler sine interesser truet.

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    730
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror du trygt kan ta helt for gitt at Ukraina har forsøkt, til de grader, å finne ut av nettopp det.
    så da ble løsningen nato (usa) med hva det betyr av strategisk utplassering av militært overvåkings utstyr i Puting bakgård,samt muligens muligheter for mer hvis økonomisk grunnlag er der ,og man kom da fram til att dette ville Putin syntes var helt ok ? da snakker vi i beste fall dumskap

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hvorfor i helvete synes Ukraina det er en god idé å bli medlem av NATO gitt nær forhistorie? Hvorfor syntes NATO det var god idé? Det mest morsomme nå ville vært hvis Tyskland bare bakket ut og sa at alle får fortsette å kaste sand på hverandre i sandkassen - men dette gidder vi ikke. En større langfinger til USA kan vel neppe tenkes.

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.194
    Har lest en del kommentarer både i Norge og utlandet, inkl fra folk bosatt i Ukraina. En del kommentarer sier rett ut at dem ser det som lite sannsynlig at Putin vil invadere Ukraina, rett og slett fordi konsekvensene vil bli så enorme for alle parter, inkl europa som helhet.
    Mulig det. Og det skulle kanskje virke noe beroligende. Men for alt vi vet kan Putin ha noe mentalt grums oppe i toppen. Og til syvende og sist er det han som bestemmer.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.010
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ukraina synes vel at NATO er en god ide nettopp gitt nær forhistorie. Vanskelig å se hvorfor det er vanskelig å se. NATO på sin side er åpenbart er noget mindre entusiastisk.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.291
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    "Vår" generasjon har jamtover ikkje opplevd krig. Det er hundreogfemti år sidan USA opplevde krig på eiga mark, og om lag halva så lang tid sidan russarane hadde den store heimstadkrigen. Så sabelraslinga kan fort komme ut av kontroll. Og rullar snøballen, er han vanskeleg å stoppe, iallfall utan at nokon tapar ansikt.
    Det er nok grunn til uro. Men vi får tru det roar seg etter kvart. Uansett var det eit særs dårleg tidspunkt for slikt no, attåt korona og klimakrise.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.802
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor i helvete synes Ukraina det er en god idé å bli medlem av NATO gitt nær forhistorie?
    Av samme grunn som Norge syntes det var en god idé å bli med i NATO. Man har sett hva Russland er i stand til å gjøre med et militært forsvarsløst naboland og vil ha sikkerhetsgarantier i ryggen for å kunne stå imot utpressing og maktbruk.

Hele tankerekken din er snudd på hodet. Det er ikke NATO og USA som ønsker å ekspandere (det betyr bare kostnader, plunder og heft), men Russlands demokratiske naboland som krever å få oppbakking og solidaritet mot Putins aggresjon.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    det er altså ikke USA og nato som ekspanderer.

Nå har vi hørt dette også.

Dinosaurene fra kaldkrig-epoken har talt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn