RojohII
Hi-Fi freak
Jeg synes nå man burde være veldig opptatt av å deeskalere hele greia. Jeg mener videre at Ukraina sitter med både nøkkel og hovedansvar. Å klage på Putin blir omtrent som situasjonen er nå - bare gunne på og se hvor det ender.
Det er ikke Ukraina som har okkupert tre russiske fylker, omringet Russland, og truer med å angripe om ikke en tredjepart gjør som de forlanger.Jeg synes nå man burde være veldig opptatt av å deeskalere hele greia. Jeg mener videre at Ukraina sitter med både nøkkel og hovedansvar. Å klage på Putin blir omtrent som situasjonen nå - bare gunne på og se hvor det ender.
”På meg har dette gjort et veldig inntrykk at ansvaret på de ulykker som kommer over land og folk hvis kravet avvises, legges på meg. Og det er et tungt ansvar, så tungt at jeg gruer for å bære det. Regjeringen skal ha avgjørelsen, men min stilling er klar. Jeg kan ikke gå med på de tyske kravene. Det ville stride mot alt det som jeg har oppfattet som min plikt som Norges konge siden jeg kom til landet for snart 35 år siden (…) jeg kan ikke utnevne Quisling, som jeg vet ingen tillit har (…) til statsminister. Hvis derfor Regjeringen skulle bestemme seg for å gå med på det tyske krav (…) så er det ingen annen utvei for meg enn å abdisere”. Regjeringen ga sin støtte til Kongen og de tyske kravene ble avvist. Klokken 20 samme kveld mottok Bräuer, på vei til Oslo, meldingen om at de tyske kravene ble avvist og den norske militære motstanden ville fortsette. Meldingen ble umiddelbart formidlet videre til Berlin.
Interessant synspunkt.Nürnberg-domstolen var en enorm vits. Folk fikk gå fri straks de var ferdig med å ta den første bølgen. Det var viktigere å kjøre full pupp kald krig. Kunne ikke kaste nyttige folk i fengsel da.
Usikker på hva jeg skulle si, men "interessant synspunkt" er kanskje såpass mye det er verdt å si om det.Interessant synspunkt.
Øh, så nasjonal selvbestemmelse betyr intet og at til tross for at hverken EU, NATO eller andre har truet Russlands internasjonalt anerkjente grenser siden Hitlers Operation Barbarossa i 1941, så har Kremlin rett til å diktere sine eks-sovjetiske nabolands sikkerhetsallianser, i strid med Helsingforsavtalen av 1975, som Moskva ellers er glad i å referere?Forklaringen er enkel: Vi kan ikke spole tilbake tiden. Det eneste som teller er neste skritt. Jeg mener det blir feil av USA, EU, Nato eller hvem som helst andre å bestemme neste skritt.
Jeg er pragmatiker. Hvis du synes det virker fornuftig å presse videre på den knappen, gjør nå endelig det.Øh, så nasjonal selvbestemmelse betyr intet og at til tross for at hverken EU, NATO eller andre har truet Russlands internasjonalt anerkjente grenser siden Hitlers Operation Barbarossa i 1941, så har Kremlin rett til å diktere sine eks-sovjetiske nabolands sikkerhetsallianser, i strid med Helsingforsavtalen av 1975, som Moskva ellers er glad i å referere?
Pragmatisme i denne sammenheng er vel at siden de færreste er i stand til å peke ut Ukraina på kartet så kan det umulig være så veldig nøye om Russland bare okkuperer skiten? Det er vel sånn ca hva ditt synspunkt koker ned til?Jeg er pragmatiker. Hvis du synes det virker fornuftig å presse videre på den knappen, gjør nå endelig det.
Nja... Eller at de som bor på frontlinjen har bodd i helvete i 8 år mens vi alle andre finner fornuft i debattere saker som ikke direkte berører.Pragmatisme i denne sammenheng er vel at siden de færreste er i stand til å peke ut Ukraina på kartet så kan det umulig være så veldig nøye om Russland bare okkuperer skiten? Det er vel sånn ca hva ditt synspunkt koker ned til?
Nei, det hjelpte nok ikke tutsiene i Rwanda og bosniakene i Srebrenica. Hvilken grenseløs mangel på historievitenskap?Blir det krig er det ingen part (inkludert NATO) som ikke har blod på hendene. Det å gi våpenstøtte og opplæring bidrar kun til flere ofre, kan ikke se det skal føre noe godt med seg.
Tror du det virkelig det hadde blitt færre drepte med bedre våpen?Nei, det hjelpte nok ikke tutsiene i Rwanda og bosniakene i Srebrenica. Hvilken grenseløs mangel på historievitenskap?
Det hadde da vært mer meningsfullt om du dro frem forsoningsprosessen i Rwanda som læringspunkt?Nei, det hjelpte nok ikke tutsiene i Rwanda og bosniakene i Srebrenica. Hvilken grenseløs mangel på historievitenskap?
Hvordan har det gått med crimes against humanity?Usikker på hva jeg skulle si, men "interessant synspunkt" er kanskje såpass mye det er verdt å si om det.
Rådgiverne til Mikheil Saakasjivli har sikkert fått jobb i Ukraina.Hvorfor flyr ikke Zelenskyj bare til Moskva, og tar en god og lang prat med Putin og løser greia?
Hvorfor flyr ikke Zelenskyj bare til Moskva, og tar en god og lang prat med Putin og løser greia?
Den beste Pink Floyd låta, hvis jeg måtte velgeUs and them. Problemstillingen selger godt enda.
Men hvis Ukraina backer, så setter det standarden for hva diktatorer som Putin kan finne på ved neste korsvei.Min tanke er at det burde være i Ukrainas interesse å finne ut av det, og lande på noe fornuftig. Slik det ser ut nå, er den politiske styringen der omtrent på samme idiotnivå som den norske politiske styringen av kraftproduksjon, marked og prissetting.
så da ble løsningen nato (usa) med hva det betyr av strategisk utplassering av militært overvåkings utstyr i Puting bakgård,samt muligens muligheter for mer hvis økonomisk grunnlag er der ,og man kom da fram til att dette ville Putin syntes var helt ok ? da snakker vi i beste fall dumskapJeg tror du trygt kan ta helt for gitt at Ukraina har forsøkt, til de grader, å finne ut av nettopp det.
Av samme grunn som Norge syntes det var en god idé å bli med i NATO. Man har sett hva Russland er i stand til å gjøre med et militært forsvarsløst naboland og vil ha sikkerhetsgarantier i ryggen for å kunne stå imot utpressing og maktbruk.Hvorfor i helvete synes Ukraina det er en god idé å bli medlem av NATO gitt nær forhistorie?