Mange takk for saklig og konstruktivt svar. Jeg får ta det i kronologisk rekkefølge:
1 - Ved å bruke bilder og fortellinger som debattantene er kjent med fra debatten her inne, samt fra fremstillingene i mediene, forsøker jeg å illustrere at det kan være dumt å terge en sovende bjørn (for å bruke et helt annet bilde). Det er selvsagt grusomt at bjørnen angriper, men man kan spørre seg hvorfor? Med andre ord, det hjelper ikke om du har moralen på din side om du ikke forholder deg til realitetene i situasjonen.
2 - Når det gjelder hvem som skader sivile så er det opplagt ulike syn på saken i de to leirene. Eva Bartlett rapporterer om systematisk terrorbombing av sivile mål i Donbass. Hvem er verst? Det vet ingen av oss. Man kalles ikke nødvendigvis bølle fordi man advarer folk mot konsekvensene av handlinger. Dette er et fenomen som utøves kontinuerlig over hele verden av myndigheter i alle land. Utenriksminister Lavrov ble spurt om hvordan de går frem for å beskytte sivile. Her er hans svar:
Question: What measures has Russia taken to protect the lives and property of civilians? What efforts has it made to establish humanitarian corridors?
Sergey Lavrov: As I mentioned earlier, the special military operation is proceeding according to plan. Under this plan, the Russian military personnel are doing everything in their power to avoid victims among civilians. Blows are carried out with high-precision weapons, first of all at military infrastructure facilities and places where armoured vehicles are concentrated. Unlike the Ukrainian army and nationalist armed groups that use people as living shields, the Russian army provides the locals with all kinds of assistance and support.
Humanitarian corridors open daily from Kharkov and Mariupol to evacuate people from dangerous districts, but the Kiev regime demands that the “national battalions” in control of those areas do not release the civilians. Nevertheless, many are able to leave with the assistance of Russian, DPR and LPR servicemen. During the special military operation, the hotline of the Interdepartmental Coordination Headquarters of the Russian Federation for Humanitarian Response in Ukraine has received requests for assistance in evacuating 2.8 million people to Russia, including 16,000 foreign citizens and employees of UN and OSCE international missions. In total, 1.02 million people have been evacuated from Ukraine, the DPR and LPR, of which over 120,000 are citizens of third countries, including over 300 Chinese nationals. There are over 9,500 temporary accommodation facilities operating in Russian regions. They have space for rest and hot meals, and everything that may be necessary. Newly arrived refugees are provided with qualified medical and psychological assistance. Hentet fra et Kinesisk intervju som er oversatt og publisert via det russiske utenriksdepartementet:
https://www.mid.ru/en/foreign_policy/news/1811525/
3 – På egenhånd med en god del hjelp i beslutningene fra de som støttet Azov bataljonen og kuppet i 2014, samt åtte år med opprustning og trening av ukrainske styrker.
Det ser BTW ut til at Azov bataljonens ledere lever i den villfarelse at deres støttespillere i vest skal komme de til unnsetning. Om det ikke var for denne villfarelsen samt deres ideologiske villfarelser ville de for lengst ha innsett realitetene og viftet med det hvite flagget.
4 – Hvem kverker sivile i konflikten? Kan det være de styrkene som benytter sivile som skjold? Sivile er blitt angrepet systematisk og målrettet siden 2014 i Donetsk og Lugansk.
5 – Det lyser vel ikke av Russisk innsats rundt Kiev. Uansett det de forsøker å gjennomføre nå er å systematisk plukke fra hverandre alt som kan gi Ukraina moment i situasjonen. Til formålet benyttes artilleri, missiler og i noen grad luftstyrker. Jeg ser at det skapes et bilde av at det går dårlig for russerne, og at de har dårlig tid. Slik jeg oppfatter situasjonen (jeg kan ta feil) så har de god tid. Tiden er på deres side. Skritt for skritt kan de med relativt høy presisjon bryte ned sin motstander, uten at de behøver å eksponere seg selv for ukrainske mottiltak. For hver dag som går blir Ukrainas manglende logistikk, manglende offensiv kapasitet og mangel på militær ledelse mer og mer påtagelig. Til syvende og sist må slagene vinnes på bakken og ikke i propagandaavdelingen.
6 – Jeg ser at russiskvennlige kanaler ønsker å tone ned effekten av disse nye håndholdte våpnene. Om det er et snev av sannhet i denne propagandaen er vanskelig å vite. Det blir spennende å se i hvilken grad de trekker veksler på M777 etc som vel er i Ukraina nå.
7 – Enig. Vanlige folk i Russland og Ukraina er opplagt ikke vinnerne i denne konflikten, eller den endeløse rustningskarusellen for den saks skyld. Men propagandaavdelingene er flinke til å overbevise folk om det motsatte. Jeg er skeptisk til at vestens bidrag skulle bidra til å «sende et signal om at angrep på suverene stater med tanke på territorial ekspansjon ikke lønner seg». Minner om diverse «konflikter» i Irak, Libya, Afghanistan etc hvor vesten skulle vinne «the hearts and minds» til mannen i gata. Afghanistans signal til vesten ville dog passe inn i denne kategorien.
8 – Hele tiden er det Russland som er aggressoren. Selv om Donbass og Lugansk systematisk er blitt utsatt for angrep mot sivile mål siden 2014, helt i strid med Krim avtalene. Jeg siterer Lavrov igjen (samme intervju som over):
Question: Russian-Ukrainian talks have attracted close attention of the international community. What are the main obstacles to the talks today? How do you regard the prospects of a peace treaty between the two parties? What kind of bilateral relations does Russia intend to have with Ukraine in the future?
Sergey Lavrov (noe forkortet av meg): At present the Russian and Ukrainian delegations are holding discussions on the possible draft almost daily, via videoconference. ……..We are in favour of continuing the talks, although the process is difficult. You are right to ask about the obstacles. For example, they include the militant rhetoric and incendiary actions of Kiev’s Western patrons. They are actually encouraging Kiev to “fight to the last Ukrainian,” pumping the country with weapons and sending mercenaries there. Let me note that the Ukrainian security services staged a crude bloody provocation in Bucha with the help of the West, to complicate the negotiation process among other things. I am confident that agreements can only be reached when Kiev starts to be guided by the interests of the Ukrainian people, and not the advisors from far away.
9 – De fleste av oss er amatører i forhold til å spå fremtiden. Uten at det stopper oss
10 – Russisk ekspansjon. Hvilke erfaringer er det du har i tankene her?
11 – En låst situasjon ala den mellom nord og syd Korea avhenger av et heftig propagandaapparat. Uten all propagandaen ville situasjonen ha endret seg helt i løpet av dager. Bortsett fra at Russland forsøker å beskytte sivile i Donbass og Lugansk så er konflikten i realiteten av liten interesse for mannen i gata. Russland er opptatt av maktbalansen, hvilket de har signalisert hele veien. Vesten ønsker å ekspandere sin makt østover. Dette er kjernen i konflikten. Det er ingen ting her for deg, meg eller menigmann i Ukraina.