Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.770
    Antall liker
    9.419
    Sted
    Trondheim
    Ja, anarki betyr vel i utgangspunktet at enhver kan gjøre som han vil. Så man bygger de veiene man selv vil kjøre på. Og rent vann kan man jo bare hente i bekken for å bygge vannverk krever jo en myndighet som kan gjøre det, og myndigheter skal man ikke ha. Skatt skal man jo ikke betale da man ikke har noen å betale skatt til.
    Det er i praksis den sterkestes rett. Altså omtrent det som Russland prøver å hevde mot Ukraina nå.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Det er ingen selvfølge at folk stiller seg bak samfunnsbyggingsprosjektene og statslederne slik vi i økende grad har gjort i de seneste to århundrer. Hitler og Stalin mobiliserte millioner til kverna på østfronten, jeg tror ikke engang Kina kan klare å gjennomføre noe slikt i dag. Ting endrer seg hele tiden. Våre sivilisasjoners hang til å vokse varer ikke nødvendigvis evig. Mange er misfornøyde med våre statsledere i dag, hvilket kanskje er et tegn på at vi ikke opererer like samlet som f.eks. da Gerhardsen var statsminister.
     
    Sist redigert av en moderator:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.074
    Antall liker
    3.763
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dr. Bass kan jo gå foran som et godt eksempel og si fra seg sitt norske statsborgerskap, flytte ut av landet og se hvordan det vil gå i et mer "ideelt" samfunn.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.574
    Antall liker
    9.763
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Med Dr i tittelen bør han i hvert fall ha tilgang til helsetjenester. Det blir verre med resten.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.770
    Antall liker
    9.419
    Sted
    Trondheim
    Helsetjeneste - entall!

    PS: Hvis man vil se anarki i praksis kan jeg anbefale tv-serien 1883!
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Så langt derifra, men man kan jo undre seg over at han velger å bosette seg i et demokrati.
    Antageligvis er han født her. Og strengt tatt bør det være en privatsak hvor han foretrekker å bo. Mitt poeng er at det skal veldig lite til før debatten dreier seg fra sak til person.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.806
    Antall liker
    2.011
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor blir man hele tiden møtt med at det er bare å flytte?
    Jeg er født her og liker naturen, jeg har venner og familie i nærheten.
    Det er ikke bare å flytte, og hvor skal man flytte?
    p.s
    Jeg bidrar godt i statskassen selv om jeg ikke er enig i styresett, ei heller har jeg hatt bruk for noen av de offentlige tjenestene.
    Ikke snylter jeg på statskassen i form av subsidier (bortsett fra kompensasjonen for høye strømpriser)

    Nok om meg
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.077
    Antall liker
    8.378
    Torget vurderinger
    1
    Hva kommer det av at med en gang det blir stille fra en (eller flere) støysender(e) så dukker det opp en ny? Det kan umulig være en tilfeldighet. Det slår aldri feil.....
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.349
    Antall liker
    3.570
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor blir man hele tiden møtt med at det er bare å flytte?
    Jeg er født her og liker naturen, jeg har venner og familie i nærheten.
    Det er ikke bare å flytte, og hvor skal man flytte?
    p.s
    Jeg bidrar godt i statskassen selv om jeg ikke er enig i styresett, ei heller har jeg hatt bruk for noen av de offentlige tjenestene.
    Ikke snylter jeg på statskassen i form av subsidier (bortsett fra kompensasjonen for høye strømpriser)

    Nok om meg
    Aldri kjørt på offentlig vei, ingen skole ? ingen tannlege som ung? ingen legebesøk? etc etc Imponerende
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.618
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Sandefjord
    Mitt poeng er at det skal veldig lite til før debatten dreier seg fra sak til person.
    Det dreier seg ikke om "person" men hvordan en mener at vi alle skal leve uten regler og at det da vil bli bra. Virkeligfjern oppfatning, som jeg for min del ikke er noen tilhenger av.

    Aldri kjørt på offentlig vei, ingen skole ? ingen tannlege som ung? ingen legebesøk? etc etc Imponerende
    Skal sikkert ikke ha noe pensjon heller, og forbli evig frisk til sine siste dager.
    Antar også at maten ikke er selvdyrket heller, så all mat er jo transportert...og det krever jo infrastruktur det også...
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.806
    Antall liker
    2.011
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Aldri kjørt på offentlig vei, ingen skole ? ingen tannlege som ung? ingen legebesøk? etc etc Imponerende
    Mener du de veiene som finansieres av bilistene? Tannlegen gjorde mer dårlig enn bra for meg som unge og jeg må betale for skadene den dag i dag. Lege oppsøker jeg stort sett aldri, men hvis jeg gjør så er det privat. Og skole ja
    Poenget er at det er ingenting som ikke kunne vært løst privat, staten har ingen hensikt annet enn å holde oss som slaver (lover og regler) og drive med utpressing (skatt og avgifter)
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.806
    Antall liker
    2.011
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det dreier seg ikke om "person" men hvordan en mener at vi alle skal leve uten regler og at det da vil bli bra. Virkeligfjern oppfatning, som jeg for min del ikke er noen tilhenger av.



    Skal sikkert ikke ha noe pensjon heller, og forbli evig frisk til sine siste dager.
    Antar også at maten ikke er selvdyrket heller, så all mat er jo transportert...og det krever jo infrastruktur det også...
    Innen jeg er pensjonist så kan man se langt etter den offentlige pensjonen. Men sparer selv, man får nesten ordne dette selv.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.519
    Antall liker
    3.365
    Torget vurderinger
    1
    Krigen: Ny fase, samme løsning (våpenstøtte)
    Ukrainas hær har nok soldater, en formidabel kampvilje og en god ledelse med President Volodymyr Zelenskyj i spissen. Disse innsatsfaktorene overgår (isolert sett) de russiske. Fra Vesten mottar de dessuten topp rådgivning og etterretningsinformasjon.

    Derimot så mangler Ukraina "alt" av utstyr. De hadde ikke klart å slå tilbake det russiske bakkeangrepet i krigens første fase, uten Vestlig våpenstøtte, som var basert på nærkamp og anti-tank utstyr.

    AVSTANDSKRIG
    Den nye russiske strategien er nå artilleri-bombardement fra øst.
    Fra egen grense kjører de inn kanoner som teppebomber seg innover i Ukraina. Tanks og soldater får da en mye enklere jobb i etterkant.
    Russland har et stort arsenal av kanoner, med rekkevidde inntil 200km.
    Ukraina mangler i utgangspunktet "alt". Kanonene de har fått til nå (M777 Howitzer) har en rekkevidde på kun 25km.

    JOKEREN
    USA har moderne kanoner som knuser de russiske, med rekkevidde 500km og avansert styring/presisjon. Men amerikanerne nøler. De frykter overivrige ukrainske generaler vil skyte langt inn i Russland, og dermed krysse "den røde streken", hvor Russland erklærer krig mot USA/NATO.

    Det Hvite Hus har allikevel signalisert at Ukraina skal få kraftigere skyts. Trolig blir det en kompromissløsning, med levering av "midt-på-treet" artilleri med omtrent samme rekkevidde som de russiske. Da vil krigen på østfronten også snu til Ukrainas fordel.

    Så lenge Ukraina driver en forsvarskrig på egen jord, er faren for eskalering liten. Det er stor givervilje i Vesten. Jeg tror Russlands våpenarsenal går tomt, før de vestlige.

    STORE AVSTANDER
    Nytt materiell fra Vesten kommer inn i Ukraina over grensen til Polen, helt vest. Det er cirka 1200km bilvei unna fronten i øst. Omtrent som å kjøre Oslo - Bodø.

    Russland har systematisk ødelagt veier, broer og jernbanestasjoner i østregionen. I tillegg bedriver de sabotasje inne i Ukraina. Ukraina bruker derfor tid (dager/uker?) på å få nytt utstyr trygt frem og i posisjon. Noe opplæringstid må også påregnes.

    ----------------

    "Bend, but not break": Ukraina har posisjonert seg for en langvarig krig. Russerne skal jages ut over tid. Når de får tatt i bruk det nye tunge artilleriet, vil de også vinne frem på østfronten. Jeg er optimist på Ukrainas vegne!
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.691
    Antall liker
    10.272
    Mener du de veiene som finansieres av bilistene? Tannlegen gjorde mer dårlig enn bra for meg som unge og jeg må betale for skadene den dag i dag. Lege oppsøker jeg stort sett aldri, men hvis jeg gjør så er det privat. Og skole ja
    Poenget er at det er ingenting som ikke kunne vært løst privat, staten har ingen hensikt annet enn å holde oss som slaver (lover og regler) og drive med utpressing (skatt og avgifter)
    Det virker på meg som om du har reist og jobbet svært lite i andre land.
    Den anarkistiske drøm kan virke besnærende, men i dagens realitet, vil den være en katastrofe større enn noe annet vi har sett. I en utopisk fremtid er vi kanskje modne for noe sånt.

    Og sånn ellers synes jeg det må oppleves bånn trist å være så desillusjonert.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.618
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Sandefjord
    Så lenge Ukraina driver en forsvarskrig på egen jord, er faren for eskalering liten. Det er stor givervilje i Vesten. Jeg tror Russlands våpenarsenal går tomt, før de vestlige.
    Jeg er av den oppfatningen at nettopp giverviljen vil bli sterkt redusert om Ukraina eventuelt skulle brukt slikt materiell utover eget forsvar innenfor eget territorium.
    Kan ikke tenke meg at utstyr er gitt "in blanco" mtp bruksområder/utstrekning.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.839
    Antall liker
    13.321
    No gas for the Dutch.
    Spurte en voksen og antagelsen (så langt) er at det bare er snakk om en liten omøblering på hvor gassen flyter hvordan, ikke på totalmengden fra Russland til EU. Futures-markedet for gass har knapt reagert på nyheten. Ikke at det er noen fasit, men det er i det minste et slags uttrykk for konsensus som da ser ut til å være at dette ikke har noen betydning.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.770
    Antall liker
    9.419
    Sted
    Trondheim
    Aldri kjørt på offentlig vei, ingen skole ? ingen tannlege som ung? ingen legebesøk? etc etc Imponerende
    Ja, han har heller aldri hatt behov for å få kjørt bort søppel. Ikke trenger han rennende vann heller. Jeg er egentlig litt imponert.

    Men fra spøk til alvor - jeg tror at en eller annen stat i midtvesten i USA styrt av republikanerne ville passet godt for ham. Det er områder jeg ville holdt meg langt unna - der tror jeg ikke det er spesielt godt å bo.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.349
    Antall liker
    3.570
    Torget vurderinger
    4
    Mener du de veiene som finansieres av bilistene? Tannlegen gjorde mer dårlig enn bra for meg som unge og jeg må betale for skadene den dag i dag. Lege oppsøker jeg stort sett aldri, men hvis jeg gjør så er det privat. Og skole ja
    Poenget er at det er ingenting som ikke kunne vært løst privat, staten har ingen hensikt annet enn å holde oss som slaver (lover og regler) og drive med utpressing (skatt og avgifter)
    Hvis du tenker deg litt om - hvordan tror det det hadde vært med en del tjenester i vårt land med det antall mennesker og den geografien vi har? men når vi er på slavenivået i diskusjoner blir det vanskelig
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.806
    Antall liker
    2.011
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ja, han har heller aldri hatt behov for å få kjørt bort søppel. Ikke trenger han rennende vann heller. Jeg er egentlig litt imponert.

    Men fra spøk til alvor - jeg tror at en eller annen stat i midtvesten i USA styrt av republikanerne ville passet godt for ham. Det er områder jeg ville holdt meg langt unna - der tror jeg ikke det er spesielt godt å bo.
    Mener du tjenestene vi betaler for til kommunen? Forøvrig finnes det endel private vannverk i Norge der kommunen ikke klarer å levere
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.806
    Antall liker
    2.011
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvis du tenker deg litt om - hvordan tror det det hadde vært med en del tjenester i vårt land med det antall mennesker og den geografien vi har? men når vi er på slavenivået i diskusjoner blir det vanskelig
    Nærmest alt er privatisert og mange tjenester kunne vært bedre og billigere dersom byråkratiet ikke hadde vært involvert.
    Hvilke tjenester tenker du på?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.563
    Antall liker
    3.682
    Sted
    Sunnmøre
    Poenget er at det er ingenting som ikke kunne vært løst privat, staten har ingen hensikt annet enn å holde oss som slaver (lover og regler) og drive med utpressing (skatt og avgifter)
    Eg forstår at anarkiet ditt har eit slags libertariansk tilsnitt, og har mange spørsmål om korleis du har tenkt å løysa ei heil rekkje problem (det hadde eg for så vidt hatt om du var venstreanarkist òg). Kan du ikkje starta ein eigen tråd om dette?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.303
    Antall liker
    7.968
    Sted
    Oslo
    Leser i (vestlige uetterrettelige) medier at det er bekymring over at omverdenen kan bli krigstrøtt og ikke bry seg så mye om Ukraina.
    Her på sentralen begynner det òg å gå lengre tid mellom innleggene.
    Selv Putler etterplaprerne begynner å gå tomme!
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.391
    Antall liker
    3.314
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Eg forstår at anarkiet ditt har eit slags libertariansk tilsnitt, og har mange spørsmål om korleis du har tenkt å løysa ei heil rekkje problem (det hadde eg for så vidt hatt om du var venstreanarkist òg). Kan du ikkje starta ein eigen tråd om dette?
    Hvorfor det? Han får jo stadig "mat" her inne - og koser seg / smiler godt i skjegget...
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.074
    Antall liker
    3.763
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Fordi det kunne vært interessant å høre mer om tankene, eller mangelen på sådan, som ligger bak et slikt prinsipp.
    Men det har absolutt ingenting med russland eller deres krigføring i Ukraina, så jeg er enig i at det hadde vært fint å fått en egen tråd om han ønsker å snakke om dette.
    Om det blir lærerikt, underholdene eller bare frustrerende vet jeg ikke, men jeg synes det kunne vært interessant å sett hvordan det hadde utartet seg.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.730
    Antall liker
    15.878
    Torget vurderinger
    2
    Spurte en voksen og antagelsen (så langt) er at det bare er snakk om en liten omøblering på hvor gassen flyter hvordan, ikke på totalmengden fra Russland til EU. Futures-markedet for gass har knapt reagert på nyheten. Ikke at det er noen fasit, men det er i det minste et slags uttrykk for konsensus som da ser ut til å være at dette ikke har noen betydning.
    Tar litt tid å registrere strupingen.





     

    Vedlegg

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Vi kan se at inflasjonen i Europa forrige måned er på hele 8,1 %.

    For en gangs skyld så svir de økonomiske sanksjonene for dem som setter de i liv. Vi får se hvor lenge Europa er villig til å sette seg selv i brann for at USA skal nå sine mål.

    Det blir spennende å se hvem som er statsledere rundt omkring i Europa om ett år. Massiv sosial uro venter oss.

     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.806
    Antall liker
    2.011
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor det? Han får jo stadig "mat" her inne - og koser seg / smiler godt i skjegget...
    Hvorfor skulle jeg gidde å lage en tråd om dette? Jeg kommenterte opprinnelig utsagnet om at russland har skylda i matkrisen og det ironiske rundt hylekoret som beskylder russland for alt mulig rart når det er alle sin skyld. Spesielt de som støtter nedstenginger som er faktisk den største bidragsyteren til dit vi er på vei.
    Og verre skal det bli

    området som kalles russland har gitt oss fine damer, god vodka og mange gode filmer
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.303
    Antall liker
    7.968
    Sted
    Oslo
    Hvorfor skulle jeg gidde å lage en tråd om dette? Jeg kommenterte opprinnelig utsagnet om at russland har skylda i matkrisen og det ironiske rundt hylekoret som beskylder russland for alt mulig rart når det er alle sin skyld. Spesielt de som støtter nedstenginger som er faktisk den største bidragsyteren til dit vi er på vei.
    Og verre skal det bli

    området som kalles russland har gitt oss fine damer, god vodka og mange gode filmer
    From Russia with love?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.770
    Antall liker
    9.419
    Sted
    Trondheim
    Jeg kommenterte opprinnelig utsagnet om at russland har skylda i matkrisen og det ironiske rundt hylekoret som beskylder russland for alt mulig rart når det er alle sin skyld.
    Det som ble nevnt er at Russland har skyld i at 25 millioner tonn (mener jeg det var) hvete ikke kommer ut til forbrukerne. Hvordan noen andre enn Russland kan være skyld i det kan jeg ikke se da de har angrepet Ukraina, stålet en god del av kornet og blokkerer utskipningshavner slik at det kornet som tross alt ligger klart til eksport ikke kommer på markedet.

    PS: Nå er Ukraina bare den 8. største hveteprodusenten i verden, så helt tomt for korn er det jo ikke. Russland er på 3. plass med en produksjon på ca 85 millioner tonn og det skaffer jo en del inntekter til Russland, men ikke fra de landene som sanksjonerer Russland.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn