Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K

    Khanate

    Gjest
    Jeg skal ikke uttale meg om den jevne nordmann. I min omgangskrets er bildet som tegnes, etter min subjektive oppfatning, mer nyansert enn det som formidles i våre medier. Slik jeg oppfatter de så handler det ikke om at de støtter Putin og Russland, men snarere om at de forstår at Russland har sine interesser å ta vare på, samt at konflikten ikke er ny, den startet ved kuppet i 2014, kanskje før. Gjengs oppfatning er at Russland vil vinne, og følgelig at fortellingene som formidles i våre medier er å betrakte som propaganda og direkte løgn. Med andre ord, deres oppfatning ville ikke aksepteres i denne tråden.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    7.133
    Fordelingen mellom kontra-balansert-pro kan være annerledes enn tråden gir inntrykk av og spørsmål var også om folks inntrykk av den jevne nordmanns forhold til spørsmålet.

    Personlig tror jeg det er langt færre Putin-forståere i Norge enn i Tyskland, Frankrike, Italia mv., men jeg lurte på hva andres erfaring er med stemningen ute blant folk på hfs og ellers.
    Som man spør får man svar.

    Putins uprovoserte angrepskrig mot Ukraina er folkerettsstridig. Det er et ubestridelig faktum i henhold til internasjonal lov.

    Så hva legger du egentlig i å ha et balansert forhold til dette faktum?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.668
    Antall liker
    35.629
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skal ikke uttale meg om den jevne nordmann. I min omgangskrets er bildet som tegnes, etter min subjektive oppfatning, mer nyansert enn det som formidles i våre medier. Slik jeg oppfatter de så handler det ikke om at de støtter Putin og Russland, men snarere om at de forstår at Russland har sine interesser å ta vare på, samt at konflikten ikke er ny, den startet ved kuppet i 2014, kanskje før. Gjengs oppfatning er at Russland vil vinne, og følgelig at fortellingene som formidles i våre medier er å betrakte som propaganda og direkte løgn. Med andre ord, deres oppfatning ville ikke aksepteres i denne tråden.
    Det tror jeg sier mest om din omgangskrets. Jeg tror ikke jeg har møtt noen som mener dette.
     

    Kane69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2009
    Innlegg
    229
    Antall liker
    296
    Sted
    Arendal
    Jeg skal ikke uttale meg om den jevne nordmann. I min omgangskrets er bildet som tegnes, etter min subjektive oppfatning, mer nyansert enn det som formidles i våre medier. Slik jeg oppfatter de så handler det ikke om at de støtter Putin og Russland, men snarere om at de forstår at Russland har sine interesser å ta vare på, samt at konflikten ikke er ny, den startet ved kuppet i 2014, kanskje før. Gjengs oppfatning er at Russland vil vinne, og følgelig at fortellingene som formidles i våre medier er å betrakte som propaganda og direkte løgn. Med andre ord, deres oppfatning ville ikke aksepteres i denne tråden.
    Samme her. Ingen som er noe fan av Putin, men hvis dette (invasjonen) kom ut av det blå for folk, har man levd med skyggelapper på for lenge.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.886
    Antall liker
    4.331
    Jeg skal ikke uttale meg om den jevne nordmann. I min omgangskrets er bildet som tegnes, etter min subjektive oppfatning, mer nyansert enn det som formidles i våre medier. Slik jeg oppfatter de så handler det ikke om at de støtter Putin og Russland, men snarere om at de forstår at Russland har sine interesser å ta vare på, samt at konflikten ikke er ny, den startet ved kuppet i 2014, kanskje før. Gjengs oppfatning er at Russland vil vinne, og følgelig at fortellingene som formidles i våre medier er å betrakte som propaganda og direkte løgn. Med andre ord, deres oppfatning ville ikke aksepteres i denne tråden.
    Bra du har nok bakkekontakt til å forstå at enkelte opppfatninger faller igjennom her.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.347
    Antall liker
    1.845
    Noe som er overveiende sannsynlig:
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.630
    Antall liker
    1.501
    Sted
    Sunndalsøra
    Man må være ''Bolsjevik'' for å støtte Putins sine interesser og meininger. Den russiske utenriksministern reiser til de landene og regimer som støtter de.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    7.133
    Dessverre er jo propaganda også billigere enn godt gammeldags opplysningsarbeid.

    I tillegg er EU kronisk dårlige på info som faktisk rekker massene. Trenger ikke å dra til Afrika en gang, det er bare å se på Serbia. Der viste meningsmålingene over flere år at et flertall av de spurte faktisk var sikker på at Russland var landets største økonomiske støttespiller, og ikke EU eller USA.

    Det blir nok neppe noen massemønstring mot Putins krig med det første i Sahels sandblåste streder.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.668
    Antall liker
    35.629
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det skjer derimot interessante ting på bakken. Dette er spekulasjon og tydelig merket som sådan, men det begynner å bli et tydelig mønster i at «verdifulle» erfarne enheter forsvinner fra frontlinjen og lar «frivillige» og rekrutter (=kanonføde) holde frontavsnittet i stedet. Som ved Kyiv en uke eller to før russerne rømte derfra.
    This time, I don’t think it will be a general retreat. Rather, Russian officers in Ukraine are all about to find out how well they are liked by higher command. The most important units will be withdrawn to either Crimea or all the way back to Russia. The remaining units are about to be sacrificed.

    My hunch is that Putin will “Declare Victory”, and as a “sign of good will” withdraw the aforementioned forces (announced after they have done so) and let the two breakaway republics know that they are now on their own. Good luck, boys! Putin is rooting for you but no longer going to fight for you. The eventual defeat will be lamely placed on the breakaway republics fooling no one but gives the propagandists something to work with. I think Russia will attempt to hold Crimea and hope to shut down a possible Ukrainian offensive there through international pressure. That would at least be Putin’s plan.

    That’s it. My hunch is we’re about to see this all ahead of the planned Ukrainian counter-offensive. We’ll still see fighting for a while because some of the partisans and cannon fodder will continue to fight for a while. But I do think we’re about to see the retreat of Russia’s best remaining troops effectively signaling Russia giving up any chance of winning.

    Putin needs to do this as he needs some of these troops for internal security. As a paranoid megalomaniac he’ll want loyal, high quality troops back in Russia in case anyone tries to get frisky after 85% of the Russian army was committed to a war next door and thoroughly thrashed. Someone might have finally gotten through his skull that to stay in Ukraine risks losing the entire army there. While Putin doesn’t care about the soldiers, he does care about not destabilizing his own regime.

    Russia is tapped out. I think this part will come suddenly and swiftly. There will still be a long slog for Ukraine clearing out the partisans, but the main Russian forces will leave quickly.
    Vi får se, men for meg virker det scenarioet langt mer realistisk enn det propagandadrevne «Russland vinner uansett til slutt så vi kan like gjerne bare gi opp med det samme og la dem få hva de vil ha» som vi av og til ser hos selverklærte «realistiske» og «balanserte» kommentatorer.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Jeg skal ikke uttale meg om den jevne nordmann. I min omgangskrets er bildet som tegnes, etter min subjektive oppfatning, mer nyansert enn det som formidles i våre medier. Slik jeg oppfatter de så handler det ikke om at de støtter Putin og Russland, men snarere om at de forstår at Russland har sine interesser å ta vare på, samt at konflikten ikke er ny, den startet ved kuppet i 2014, kanskje før. Gjengs oppfatning er at Russland vil vinne, og følgelig at fortellingene som formidles i våre medier er å betrakte som propaganda og direkte løgn. Med andre ord, deres oppfatning ville ikke aksepteres i denne tråden.
    Russernes forbrytelser mot menneskeheten startet lenge før 2014 i Ukraina:


    Det er til og med en MGP-vinnersang med tittelen «1944», så det forundrer meg at så mange knytter 2014 som «startdato» og Nato for øvrig til invasjonen i 2022. Russland startet med dette lenge før Nato var påtenkt.

    Dmitry Rogozin uttalte nylig at Putin nå avslutter arbeidet som Stalin påbegynte:

    «Hvis vi ikke gjør slutt på dem, slik våre bestefedre dessverre ikke gjorde unna dem, må vi dø, men ende opp med en enda større kostnad for våre barnebarn. Så la oss få dette overstått. En gang for alltid. For våre barnebarn».

    Sånn sett er «russernes interesser» å sammenlikne med den splitter pine gale manns interesser.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    7.133
    Det skjer derimot interessante ting på bakken. Dette er spekulasjon og tydelig merket som sådan, men det begynner å bli et tydelig mønster i at «verdifulle» erfarne enheter forsvinner fra frontlinjen og lar «frivillige» og rekrutter (=kanonføde) holde frontavsnittet i stedet. Som ved Kyiv en uke eller to før russerne rømte derfra.
    Er uansett neppe fordi de har gått lei av all vinningen.

    Åpenbart har jo mange av milliardene Putin har brukt på militæret de siste tjue årene også blitt skuslet bort gjennom korrupsjon. De russiske militære styrker vi ser i Ukraina i år virker jo ikke å være så forskjellig fra de vi så i andre landbaserte russiske artillerikriger som Chechnya eller Georgia. Det vil si litt som det britiske til etter den første verdenskrig, men hvor klasse er erstattet med etnisitet.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    7.133
    Det er til og med en MGP-vinnersang med tittelen «1944», så det forundrer meg at så mange knytter 2014 som «startdato» og Nato for øvrig til invasjonen i 2022. Russland startet med dette lenge før Nato var påtenkt.
    Litt spesielt å dra frem MGP som kronargument for at tråden mangler historisk forståelse.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Litt spesielt å dra frem MGP som kronargument for at tråden mangler historisk forståelse.
    Det er mange, også såkalte eksperter (Chomsky, Kissinger m.fl.), som knytter Nato til Russlands krig. Hadde de bare fulgt med på MGP, ville de ikke glemt at «operasjonene» i Ukraina startet lenge før Nato lå på tegnebrettet.

    «Nato» er bare et påskudd for russisk krigføring.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.574
    Antall liker
    9.763
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det går virkelig ikke bra for Vladdie the baddie for tiden:


    Izyum salienten blir stadig dødere. Og broene i Kherson ligger stadig tynnere an.



    Og det er ikke den eneste som visstnok har fått seg en smell. Venter med spenning på dagens oppfølgingsbilder. .
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.535
    Antall liker
    9.895
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Interessant lesning.

    Professoren sier at hun er enig med Bondarev i at uttalelser som at Ukraina må presses til forhandlinger og at Putin ikke må tape ansikt, kan skape inntrykk av splittelse og svakhet i Vesten.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.668
    Antall liker
    35.629
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror HIMARS er noe av det mest fredsbevarende på lenge. De demonstrerer et massivt teknologisk overtak som russerne ikke har en snøballs sjanse til å innhente. Vestlige våpensystemer kan prikke inn treffere på rekke og rad, uten forvarsel og uten sjanse til mottiltak, mens russiske knapt treffer riktig by om de i det hele tatt slipper gjennom luftvernet. Det gjør et visst inntrykk. Teknologisanksjonene gjør det helt umulig å selv utvikle noe lignende.

     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.574
    Antall liker
    9.763
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja og det er ikke bare HIMARS launcherne. Vestlig artilleri med skuddtakt, rekkevidde og presisjon som knuser russisk artilleri, MRLS som kan skyte samme skyts som HIMARS, osv...

    Legg også merke til ukrainernes evne til å skyte ned betydelige mengder av rusiiske missiler til tross for et langr fra optimalt luftforsvar. Det kommer de til å få etter hvert.

    En 1900 talls hær med 1800 talls strategi som fører en krig i det 21. århundre er sagt om russerne.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.691
    Antall liker
    10.272
    Nå må vel Putin invadere Ungarn for å fjerne nazistene der:

    T.o.m. Orbáns rådgivere begynner å få nok
    I motsetning til Putins temmelig særegne definisjon av nazisme og nazister, er i det minst Orbans ufyselige klikk ganske mye nærmere den allmene definisjon av denne politiske retningen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.574
    Antall liker
    9.763
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mer om HIMARS, tap på begge sider osv. Med alle mulige forbehold om kildens pålitelighet.

     
    Sist redigert:

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.872
    Antall liker
    16.205
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Det går virkelig ikke bra for Vladdie the baddie for tiden:


    Izyum salienten blir stadig dødere. Og broene i Kherson ligger stadig tynnere an.



    Og det er ikke den eneste som visstnok har fått seg en smell. Venter med spenning på dagens oppfølgingsbilder. .
    Slik ser broen ut i dag. Jeg ville vegret meg for å kjøre over med ett tungt kjøretøy.


     
    Sist redigert:

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.872
    Antall liker
    16.205
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Oppdatering fra Girkin.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.057
    Antall liker
    6.355
    Jeg skal ikke uttale meg om den jevne nordmann. I min omgangskrets er bildet som tegnes, etter min subjektive oppfatning, mer nyansert enn det som formidles i våre medier. Slik jeg oppfatter de så handler det ikke om at de støtter Putin og Russland, men snarere om at de forstår at Russland har sine interesser å ta vare på, samt at konflikten ikke er ny, den startet ved kuppet i 2014, kanskje før. Gjengs oppfatning er at Russland vil vinne, og følgelig at fortellingene som formidles i våre medier er å betrakte som propaganda og direkte løgn. Med andre ord, deres oppfatning ville ikke aksepteres i denne tråden.
    Jeg tror ikke det er vanlig å regne folkeviljen for et kupp. Men det er mulig at i land uten demokrati regnes kanskje enhver maktovertsgelse for et kupp. Særlig når deres marionett byttes ut med en som er folkevalgt.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.574
    Antall liker
    9.763
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Skal du ta ned en bro må du sprenge fundamenter. HIMARS puncher hull i brodekket og er strengt tatt ikke laget for denne type oppgaver.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.618
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Sandefjord
    Skal du ta ned en bro må du sprenge fundamenter. HIMARS puncher hull i brodekket og er strengt tatt ikke laget for denne type oppgaver.
    Enklere for Ukraina å erstatte dekket (kortsiktig) enn brokar/fundamentene. Det eneste de trenger å oppnå er å bremse/stoppe logistikken til Russland.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.574
    Antall liker
    9.763
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er rett. De trenger broen. Det er nok også derfor de setter alle skudd i samme spennet. En drone med en velplassert smartbombe i et fundament hadde tatt ned broen men gjort det tungvint å ta den i bruk igjen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn