Scholz gikk jo selv ut tidligere i dag for å berolige tyskerne om de kom til å klare seg greit gjennom vinteren også uten russisk gass, så noe skurrer fortsatt litt.Tyskerne har vel et håp om at Russland ikke skal skru igjen alle kranene. Tror Scholz må innse at nå er det vann og brød og stearinlys en stund. Det tyske Wirthschaftswunder skal gå for minst halv maskin til dette er over.
Og den beslutningen sitter langt inne.
Om de har ressurser til å fylle på i et evt gjennombrudd her kan de vel rulle opp mesteparten av Luhansk "bakfra"?Dette er kanskje et mer realistisk bilde:
Chuck Farrer er gjerne på den litt optimistiske siden, mens f eks DeepStateMap er mer konservative og venter på bilder og offisielle bekreftelser. Tror kanskje han er litt foran skjema her, men det er jo kommet opplysninger om at russerne har stukket fra Svatove, Starobilsk og Kreminna. Det er likevel et stykke fra «russerne har stukket» til «ukrainerne har kontroll». Det er også milits fra LPR/DPR som må tørkes opp. Det seneste bildet jeg har sett fra Svatove var en veldig nervøs LPR-militsmann som påsto at de fortsatt hadde kontroll der. Vi får se, ikke sikkert han er der lenger.
Andre er enda mer nervøse:
Russian intelligence officers and military commanders flee Crimea, Kyiv claims – as it happened
Russian intelligence officers and military commanders in south ‘urgently resettling families’, Ukraine claimswww.theguardian.com
Jeg er usikker på hvor mye det har med realitetene å gjøre, samt hva "klare seg greit" betyr. Til neste år skal også muligens bunnskrapte lagere fylles opp på ny og da med potensielt enda mindre flyt østfra - den var tross alt ganske stor en god stund i år før den ble strupet stadig mer.Scholz gikk jo selv ut tidligere i dag for å berolige tyskerne om de kom til å klare seg greit gjennom vinteren også uten russisk gass, så noe skurrer fortsatt litt.
Ja, det er hva jeg tror vil skje. Nordre Luhansk er tynt befolket jordbruksland uten naturlige barrierer eller befestede stillinger. Det kan gå ganske fort når det rakner videre. Det virker som russerne fikk rasket sammen noen styrker og gjorde motstand ved Lyman, men det var i høyden en dags forsinkelse i videre fremrykning. De har også fått frem noe artilleri på østsiden av Oskil og har skutt mot sivile mål i Kupyansk, så der har de ikke kollapset helt ennå. Vi får se. Mulig min prognose om at ukrainerne vi ta tilbake nordre Luhansk denne uken var litt optimistisk, men det er bare et spørsmål om tid.Om de har ressurser til å fylle på i et evt gjennombrudd her kan de vel rulle opp mesteparten av Luhansk "bakfra"?
Vet ikke, men tyskerne skal jo få ferdig to svære LNG-terminaler innen utgangen av året, så noe er da på gang fra de circa null terminalene de har nå.Jeg er usikker på hvor mye det har med realitetene å gjøre, samt hva "klare seg greit" betyr. Til neste år skal også muligens bunnskrapte lagere fylles opp på ny og da med potensielt enda mindre flyt østfra - den var tross alt ganske stor en god stund i år før den ble strupet stadig mer.
Takk, tung og lang (ihvertfall på mobil skjerm), men, tør jeg si, et must lesestykkeJa, det er hva jeg tror vil skje. Nordre Luhansk er tynt befolket jordbruksland uten naturlige barrierer eller befestede stillinger. Det kan gå ganske fort når det rakner videre. Det virker som russerne fikk rasket sammen noen styrker og gjorde motstand ved Lyman, men det var i høyden en dags forsinkelse i videre fremrykning. De har også fått frem noe artilleri på østsiden av Oskil og har skutt mot sivile mål i Kupyansk, så der har de ikke kollapset helt ennå. Vi får se. Mulig min prognose om at ukrainerne vi ta tilbake nordre Luhansk denne uke var litt optimistisk, men det er bare et spørsmål om tid.
Ellers, kanskje den viktigste artikkelen jeg har lest på ganske lenge:
Les den. Deretter, les den en gang til.
Hmm, vet ikke om jeg er helt enig i din tolkning.En av de mer bisarre analysene jeg har sett, det virker ikke som forfatteren er klar over at gassprisen i Europa er enormt mye høyere i Europa og andre steder enn i USA og tenker at det ikke har så å si da gass uansett har kostet mye mer tidligere. Det har den ikke i Europa. I motsetning til olje er ikke gass et globalt marked.
Ukraine update: Natural gas, power plants, and why Putin's strategy is as bad as his tactics
This is a different kind of update. Because this is the story of why Vladimir Putin attacked Ukraine when he did, why Ukraine is waging its counteroffensive now, and how Russia is engaged in a desperate last-shot gamble that still could pay off. So...www.dailykos.com
Right now, natural gas is trading for a global price of around $8 per MMBTU (a BTU is an arcane unit involving the amount of energy required to heat a fixed amount of water). That’s not a historically high price
...
Europe is rich. If it can’t get super-cheap gas through a pipeline from Russia, it will just get more expensive gas from elsewhere. Energy bills will go up. It will generate inflationary pressure. None of that stuff is good. But no one is going to freeze, and no national economies are going to fold because of this. Europe is now paying a price for gas that’s higher than it has been, but it’s still way cheaper than it used to be.
Snyder i fint driv dette!Ellers, kanskje den viktigste artikkelen jeg har lest på ganske lenge:
Les den. Deretter, les den en gang til.
Det er også en av flokene med ymse former for pristak som diskuteres. Europa må i praksis overby Asia for LNG-laster, asiatiske priser følger stort sett europeiske siden de konkurrer om de samme lastene.Ikke rart det er en del LNG-skip underveis, kanskje, hvis man kan kjøpe for $8 i USA, bruke $1 på å transportere det, og selge for $70 eller deromkring.
Hvor kommer denne LNG`en fra?Det er også en av flokene med ymse former for pristak som diskuteres. Europa må i praksis overby Asia for LNG-laster, asiatiske priser følger stort sett europeiske siden de konkurrer om de samme lastene.
Nåværende administrasjon har definitivt en interesse av å forsvare og holde oppe det transatlantiske i en tid hvor Putin kaster loss over steppene og kan stryke det europeiske fra sin eurasiske drøm.…og USA har ingen interesse av å prioritere EU…?
LNG kommer fra mange kanter. Ettersom det er den eneste gassen som kan fraktes på skip, så selges den typisk der gassprisene er høyest. Jeg antar at LNG terminaler er en flaskehals i Europa nå…Hvor kommer denne LNG`en fra?
Russerne er nå på bakbena og vi i vesten bør køle på for å få dette overstått raskest mulig.Ikke vanskelig å skjønne ukrainsk frustrasjon over at Vesten er tilbakeholdne med å offisielt anerkjenne Russland som en statlig sponsor av terror. Andre land har fått merkelappen for langt mindre.
Ukrainerne forberedes på en vinter som kan bli både kald, mørk og lang.
Nyhetsstudio - arkiv - Zelenskyj-rådgiver varsler tøffeste vinter på 31 år
Siste nytt fra Dagbladet: Rådgiver til Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj, Mykhailo Podoljak, varsler landets innbyggere om den tøffeste vinteren siden frigjøringen for 31 ...www.dagbladet.no
Se forøvrig NRK Debatten nåLNG kommer fra mange kanter. Ettersom det er den eneste gassen som kan fraktes på skip, så selges den typisk der gassprisene er høyest. Jeg antar at LNG terminaler er en flaskehals i Europa nå…
Var det ikke du som skulle fylle huset med syriske flyktninger?Tatt opp flere ganger før. Flott at pressen omsider ser det også.
De glemte flyktningene
Ukrainske flyktninger har blitt tatt imot med åpne armer. På norske mottak sitter likevel andre flyktninger som trenger hjelpen like mye.www.dagbladet.no
- Alle flyktninger er like, men noen flyktninger er likere enn andre. I hvert fall om du ser hvordan flyktninger fra Ukraina behandles sammenliknet med flyktninger fra andre land
Kanskje svaret finnes her;Helt tragisk at Tyskland står så hardt på bakbeina for nærmest å ikke gjøre en dritt. Kan ikke skjønne at det ikke blir mer bråk på hjemmebane. De stikker vel fortsatt kjepper i hjulene på andre land som ønsker å sende tyskprodusert utstyr.
Germany could loosen arms export rules, still hesitant on tanks for Ukraine - Euractiv
Germany should loosen its restrictive arms exports rules, said Defence Minister Christine Lambrecht, though she remains reluctant to supply Ukraine with the Western battle tanks it requested. Lambrecht, a member of Chancellor Olaf Scholz's Social Democratic SPD, made the comments...www.euractiv.com
Her er en artikkel fra 18. januar 2022:
Germany continues blocking arms exports to Ukraine due to new foreign 'peace' policy - Euractiv
Germany reiterated its refusal to send defensive weapons to Ukraine that according to Kyiv would help the country fend off a potential Russian invasion. This comes as part of a new German peace policy that aims at restricting arms exports and fostering peace via diplomacy.www.euractiv.com
En fra januar 2022:
Germany blocks Estonian arms exports to Ukraine: report – DW – 01/21/2022
Germany reportedly refused to allow Estonia to send its German-made weapons to Ukraine. Estonia, Latvia and Lithuania pledged support to Kyiv against possible Russian aggression.www.dw.com
Edit: Hadde alt vårt militære materiell vært produsert i Tyskland hadde vi ikke gjort noen av de donasjonene Norge har gitt til Ukraina. Håper de som vurderer anbudet på tanks til Norge tar det med i betraktningen. Polen har i år inngått avtale for kjøp av tanks fra USA og Sør-Korea.
Spot on.Det beste vi kan gjøre for alle parter, sivile russere også, er å køle på med våpen og bli kvitt Putin snarest mulig.
Norga skal i allafall IKKE selge gass til underpris/refundert til Tyskland med korrupte prorussiske ledere, ref debatten på NRK i kveldKanskje svaret finnes her;
Hevdar Russland har overført kring 3 milliardar kroner til utanlandske politikarar og parti
Amerikansk etterretning seier tysdag at Russland har overført svært store summar til politiske parti i fleire enn 20 forskjellige land.www.nrk.no
Bl.a.
Mottakarane av dei russiske pengetransaksjonane skal vere parti, toppleiarar og politikarar i fleire enn 20 land. Nokre av betalingane skal ha skjedd allereie i 2014.
Anslaget på 3 milliardar kroner er minimum, og ikkje taket, hevdar dei, då landet sannsynlegvis har utført fleire på hemmeleg vis.
Har alt sett for mange rapporter og bilder til å fordøye. Torturerte og drepte pensjonister med avskjærte ører inkludert.Vi kommer til å finne mye, mye stygt i tidligere okkuperte områder. Et lite Bucha i hver landsby, et stort i byer som Balakliya, Izyum og Kupyansk. Hva vi vil finne i storbyer som Kherson og Mariupol vil jeg helst ikke tenke for mye på ennå.
Det burde være krystallklart at det eneste rette er å bevæpne ukrainerne til tennene for å få kastet ut putinistene fortest mulig, Hver forsinkelse i våpenleveranser fører til at folk dør helt unødvendig. Hva Macron og Scholz tror de holder på med når de ringer putin vet jeg ikke. Det er ingen ting å diskutere før russland har trukket seg tilbake til riksgrensene de selv anerkjente i 1991 og høytidelig garanterte å respektere i 1994 da de fikk overta Ukrainas atomvåpen.