Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hadde vært interessant å vite hvorfor Olaf Scholz må presses.....

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.552
    Torget vurderinger
    2
    Tyskerne har vel et håp om at Russland ikke skal skru igjen alle kranene. Tror Scholz må innse at nå er det vann og brød og stearinlys en stund. Det tyske Wirthschaftswunder skal gå for minst halv maskin til dette er over.

Og den beslutningen sitter langt inne.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Siden Kremlin nå sier at det ikke diskuteres mobilisering så må vil vel nesten anta at mobilisering er rett rundt hjørnet?

"Don't believe anything until the Kremlin denies it" som DarthPutin sier.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Tyskerne har vel et håp om at Russland ikke skal skru igjen alle kranene. Tror Scholz må innse at nå er det vann og brød og stearinlys en stund. Det tyske Wirthschaftswunder skal gå for minst halv maskin til dette er over.

Og den beslutningen sitter langt inne.
    Scholz gikk jo selv ut tidligere i dag for å berolige tyskerne om de kom til å klare seg greit gjennom vinteren også uten russisk gass, så noe skurrer fortsatt litt.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette er kanskje et mer realistisk bilde:
    Chuck Farrer er gjerne på den litt optimistiske siden, mens f eks DeepStateMap er mer konservative og venter på bilder og offisielle bekreftelser. Tror kanskje han er litt foran skjema her, men det er jo kommet opplysninger om at russerne har stukket fra Svatove, Starobilsk og Kreminna. Det er likevel et stykke fra «russerne har stukket» til «ukrainerne har kontroll». Det er også milits fra LPR/DPR som må tørkes opp. Det seneste bildet jeg har sett fra Svatove var en veldig nervøs LPR-militsmann som påsto at de fortsatt hadde kontroll der. Vi får se, ikke sikkert han er der lenger.

Andre er enda mer nervøse:
    Om de har ressurser til å fylle på i et evt gjennombrudd her kan de vel rulle opp mesteparten av Luhansk "bakfra"?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Scholz gikk jo selv ut tidligere i dag for å berolige tyskerne om de kom til å klare seg greit gjennom vinteren også uten russisk gass, så noe skurrer fortsatt litt.
    Jeg er usikker på hvor mye det har med realitetene å gjøre, samt hva "klare seg greit" betyr. Til neste år skal også muligens bunnskrapte lagere fylles opp på ny og da med potensielt enda mindre flyt østfra - den var tross alt ganske stor en god stund i år før den ble strupet stadig mer.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.143
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Om de har ressurser til å fylle på i et evt gjennombrudd her kan de vel rulle opp mesteparten av Luhansk "bakfra"?
    Ja, det er hva jeg tror vil skje. Nordre Luhansk er tynt befolket jordbruksland uten naturlige barrierer eller befestede stillinger. Det kan gå ganske fort når det rakner videre. Det virker som russerne fikk rasket sammen noen styrker og gjorde motstand ved Lyman, men det var i høyden en dags forsinkelse i videre fremrykning. De har også fått frem noe artilleri på østsiden av Oskil og har skutt mot sivile mål i Kupyansk, så der har de ikke kollapset helt ennå. Vi får se. Mulig min prognose om at ukrainerne vi ta tilbake nordre Luhansk denne uken var litt optimistisk, men det er bare et spørsmål om tid.

Ellers, kanskje den viktigste artikkelen jeg har lest på ganske lenge:
    Les den. Deretter, les den en gang til.

Sist redigert:

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Jeg er usikker på hvor mye det har med realitetene å gjøre, samt hva "klare seg greit" betyr. Til neste år skal også muligens bunnskrapte lagere fylles opp på ny og da med potensielt enda mindre flyt østfra - den var tross alt ganske stor en god stund i år før den ble strupet stadig mer.
    Vet ikke, men tyskerne skal jo få ferdig to svære LNG-terminaler innen utgangen av året, så noe er da på gang fra de circa null terminalene de har nå.

Dette sammenliknet med spanjolene som vel har syv i drift.

Ellers, to av de atomkraftverkene som egentlig skulle vært stengt ned for gått ved nyttår blir satt i beredskap om det skulle bli nødvendig, ikke i aktiv drift.

Vi får se.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.252
    Torget vurderinger
    4
    5 på gang

Each of the government’s five mobile LNG terminals will be able to provide a minimum of 5 billion cubic meters (bcm) of gas per year, although some may be able to regasify around 8 bcm. Imports from Russia were historically around 50 bcm per year

Dekker 50%+ av russisk import

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.590
    Sted
    Bergen
    Ja, det er hva jeg tror vil skje. Nordre Luhansk er tynt befolket jordbruksland uten naturlige barrierer eller befestede stillinger. Det kan gå ganske fort når det rakner videre. Det virker som russerne fikk rasket sammen noen styrker og gjorde motstand ved Lyman, men det var i høyden en dags forsinkelse i videre fremrykning. De har også fått frem noe artilleri på østsiden av Oskil og har skutt mot sivile mål i Kupyansk, så der har de ikke kollapset helt ennå. Vi får se. Mulig min prognose om at ukrainerne vi ta tilbake nordre Luhansk denne uke var litt optimistisk, men det er bare et spørsmål om tid.

Takk, tung og lang (ihvertfall på mobil skjerm), men, tør jeg si, et must lesestykke

Takk igjen til dere som tydeligvis har go kunnskap, både nåtid og historisk, go oversikt og deler så villig. D e meget interessant og lærerikt å følge. Håpe dere fortsatt tar dere tid til å holde trykket.

Hva skal man med Dagsrevyen når man har HiFiS…

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    En av de mer bisarre analysene jeg har sett, det virker ikke som forfatteren er klar over at gassprisen i Europa er enormt mye høyere i Europa og andre steder enn i USA og tenker at det ikke har så å si da gass uansett har kostet mye mer tidligere. Det har den ikke i Europa. I motsetning til olje er ikke gass et globalt marked.

Right now, natural gas is trading for a global price of around $8 per MMBTU (a BTU is an arcane unit involving the amount of energy required to heat a fixed amount of water). That’s not a historically high price
    ...
    Europe is rich. If it can’t get super-cheap gas through a pipeline from Russia, it will just get more expensive gas from elsewhere. Energy bills will go up. It will generate inflationary pressure. None of that stuff is good. But no one is going to freeze, and no national economies are going to fold because of this. Europe is now paying a price for gas that’s higher than it has been, but it’s still way cheaper than it used to be.

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.590
    Sted
    Bergen
    En av de mer bisarre analysene jeg har sett, det virker ikke som forfatteren er klar over at gassprisen i Europa er enormt mye høyere i Europa og andre steder enn i USA og tenker at det ikke har så å si da gass uansett har kostet mye mer tidligere. Det har den ikke i Europa. I motsetning til olje er ikke gass et globalt marked.

Right now, natural gas is trading for a global price of around $8 per MMBTU (a BTU is an arcane unit involving the amount of energy required to heat a fixed amount of water). That’s not a historically high price
    ...
    Europe is rich. If it can’t get super-cheap gas through a pipeline from Russia, it will just get more expensive gas from elsewhere. Energy bills will go up. It will generate inflationary pressure. None of that stuff is good. But no one is going to freeze, and no national economies are going to fold because of this. Europe is now paying a price for gas that’s higher than it has been, but it’s still way cheaper than it used to be.
    Hmm, vet ikke om jeg er helt enig i din tolkning.

Dersom man leser hele artikkelen som, jeg synes, tar opp et viktig punkt mht (en av) Putlers motivasjon for å gå til krig nå. Når man ser bakover i tid på priser på energi og gass sol vind andelen av energipriser ift hverandre, og hvordan økning av grønn energi ville redusere Putlers makt over spesielt Europa.

Så da passa d bra å ta en øvelse

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.143
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja, LNG levert Europa er omtrent HH + $1. Gammelt bilde:

1663088374319.jpeg

Om HH nå er ca $8, så er det mulig å få LNG levert Europa til litt under $10. Spørsmålet er vel mest mottakskapasitet.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Sist jeg sjekket var gass ca 15 ganger så dyr i Europa som i usa (vet ikke eksakt hva det er nå men lavere) og bare tilgang på nok er et stort problem.

8 dollar / MMTBU tilsvarer 27 EUR / MWh men prisen i Europa er ca 200 EUR/MWh etter å ha vært så høy som 340 EUR/MWh

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.143
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke rart det er en del LNG-skip underveis, kanskje, hvis man kan kjøpe for $8 i USA, bruke $1 på å transportere det, og selge for $70 eller deromkring.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Snyder i fint driv dette!

Lange linjer og full av gullkorn, det kan man like.

(enda litt strammere redigering og det hadde bare vært å ramme inn og henge på veggen. Eventuelt rundt Mearsheimers hals)

Edit: Har hatt abonnement på FA i rundt 25 år og har noen hyllemeter med lyseblå farge. Denne hadde jeg ikke fått lest ennå før @Asbjørn gjorde oppmerksom på den, og at den attpåtil ligger ute åpent.

Har alt delt den med i alle fall ti bekjente i løpet av kvelden, og oppfordrer andre til også å dele så bredt det lar seg gjøre.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Ikke rart det er en del LNG-skip underveis, kanskje, hvis man kan kjøpe for $8 i USA, bruke $1 på å transportere det, og selge for $70 eller deromkring.
    Det er også en av flokene med ymse former for pristak som diskuteres. Europa må i praksis overby Asia for LNG-laster, asiatiske priser følger stort sett europeiske siden de konkurrer om de samme lastene.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.370
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det er også en av flokene med ymse former for pristak som diskuteres. Europa må i praksis overby Asia for LNG-laster, asiatiske priser følger stort sett europeiske siden de konkurrer om de samme lastene.
    Hvor kommer denne LNG`en fra?

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    …og USA har ingen interesse av å prioritere EU…?
    Nåværende administrasjon har definitivt en interesse av å forsvare og holde oppe det transatlantiske i en tid hvor Putin kaster loss over steppene og kan stryke det europeiske fra sin eurasiske drøm.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.580
    Hvor kommer denne LNG`en fra?
    LNG kommer fra mange kanter. Ettersom det er den eneste gassen som kan fraktes på skip, så selges den typisk der gassprisene er høyest. Jeg antar at LNG terminaler er en flaskehals i Europa nå…

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Ikke vanskelig å skjønne ukrainsk frustrasjon over at Vesten er tilbakeholdne med å offisielt anerkjenne Russland som en statlig sponsor av terror. Andre land har fått merkelappen for langt mindre.

Ukrainerne forberedes på en vinter som kan bli både kald, mørk og lang.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.874
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Tatt opp flere ganger før. Flott at pressen omsider ser det også.

- Alle flyktninger er like, men noen flyktninger er likere enn andre. I hvert fall om du ser hvordan flyktninger fra Ukraina behandles sammenliknet med flyktninger fra andre land

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.332
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Ikke vanskelig å skjønne ukrainsk frustrasjon over at Vesten er tilbakeholdne med å offisielt anerkjenne Russland som en statlig sponsor av terror. Andre land har fått merkelappen for langt mindre.

Ukrainerne forberedes på en vinter som kan bli både kald, mørk og lang.

Russerne er nå på bakbena og vi i vesten bør køle på for å få dette overstått raskest mulig.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.590
    Sted
    Bergen
    LNG kommer fra mange kanter. Ettersom det er den eneste gassen som kan fraktes på skip, så selges den typisk der gassprisene er høyest. Jeg antar at LNG terminaler er en flaskehals i Europa nå…
    Se forøvrig NRK Debatten nå

• Liker
    Reaksjoner: Bx

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    782
    Tatt opp flere ganger før. Flott at pressen omsider ser det også.

- Alle flyktninger er like, men noen flyktninger er likere enn andre. I hvert fall om du ser hvordan flyktninger fra Ukraina behandles sammenliknet med flyktninger fra andre land
    Var det ikke du som skulle fylle huset med syriske flyktninger?
    Hvordan går der prosjektet?

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.626
    Torget vurderinger
    2
    Helt tragisk at Tyskland står så hardt på bakbeina for nærmest å ikke gjøre en dritt. Kan ikke skjønne at det ikke blir mer bråk på hjemmebane. De stikker vel fortsatt kjepper i hjulene på andre land som ønsker å sende tyskprodusert utstyr.

Her er en artikkel fra 18. januar 2022:

En fra januar 2022:

Edit: Hadde alt vårt militære materiell vært produsert i Tyskland hadde vi ikke gjort noen av de donasjonene Norge har gitt til Ukraina. Håper de som vurderer anbudet på tanks til Norge tar det med i betraktningen. Polen har i år inngått avtale for kjøp av tanks fra USA og Sør-Korea.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.143
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi kommer til å finne mye, mye stygt i tidligere okkuperte områder. Et lite Bucha i hver landsby, et stort i byer som Balakliya, Izyum og Kupyansk. Hva vi vil finne i storbyer som Kherson og Mariupol vil jeg helst ikke tenke for mye på ennå.
    Det burde være krystallklart at det eneste rette er å bevæpne ukrainerne til tennene for å få kastet ut putinistene fortest mulig, Hver forsinkelse i våpenleveranser fører til at folk dør helt unødvendig. Hva Macron og Scholz tror de holder på med når de ringer putin vet jeg ikke. Det er ingen ting å diskutere før russland har trukket seg tilbake til riksgrensene de selv anerkjente i 1991 og høytidelig garanterte å respektere i 1994 da de fikk overta Ukrainas atomvåpen.

Wishmaster

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    3.628
    Torget vurderinger
    1
    'Hello, is this Ukraine?' I want to surrender – Russian soldiers realise they are losing the war

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Helt tragisk at Tyskland står så hardt på bakbeina for nærmest å ikke gjøre en dritt. Kan ikke skjønne at det ikke blir mer bråk på hjemmebane. De stikker vel fortsatt kjepper i hjulene på andre land som ønsker å sende tyskprodusert utstyr.

Her er en artikkel fra 18. januar 2022:

En fra januar 2022:

Edit: Hadde alt vårt militære materiell vært produsert i Tyskland hadde vi ikke gjort noen av de donasjonene Norge har gitt til Ukraina. Håper de som vurderer anbudet på tanks til Norge tar det med i betraktningen. Polen har i år inngått avtale for kjøp av tanks fra USA og Sør-Korea.
    Kanskje svaret finnes her;

Bl.a.
    Mottakarane av dei russiske pengetransaksjonane skal vere parti, toppleiarar og politikarar i fleire enn 20 land. Nokre av betalingane skal ha skjedd allereie i 2014.

Anslaget på 3 milliardar kroner er minimum, og ikkje taket, hevdar dei, då landet sannsynlegvis har utført fleire på hemmeleg vis.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Det beste vi kan gjøre for alle parter, sivile russere også, er å køle på med våpen og bli kvitt Putin snarest mulig.
    Spot on.

Som jeg la til i min kommentar til @Asbjørn lenke til Snyders artikkel i siste FA, som jeg leste på T-banen hjem fra jobb; - denne bør deles så bredt det lar seg gjøre.

Mange ressurspersoner her inne med kontakter inn i det politiske på så mange plan. Jeg kommer i alle fall til å fortsette å bruke mitt personlige nettverk til å mobilisere det jeg kan for at ukrainerne får forsterket støtte nå, ikke til våren.

Dette betyr også at vi alle må bruke de kontakter vi har utover HFS til å påvirke det vi kan, også når det gjelder naboen som er i harnisk over prisøkningen på grandis på Rema, alt mens ukrainerne står midt oppe i den mest eksistensielle kampen for Europas fremtid siden Hitler, også for oss.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.420
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje svaret finnes her;

Bl.a.
    Mottakarane av dei russiske pengetransaksjonane skal vere parti, toppleiarar og politikarar i fleire enn 20 land. Nokre av betalingane skal ha skjedd allereie i 2014.

Anslaget på 3 milliardar kroner er minimum, og ikkje taket, hevdar dei, då landet sannsynlegvis har utført fleire på hemmeleg vis.
    Norga skal i allafall IKKE selge gass til underpris/refundert til Tyskland med korrupte prorussiske ledere, ref debatten på NRK i kveld

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Vi kommer til å finne mye, mye stygt i tidligere okkuperte områder. Et lite Bucha i hver landsby, et stort i byer som Balakliya, Izyum og Kupyansk. Hva vi vil finne i storbyer som Kherson og Mariupol vil jeg helst ikke tenke for mye på ennå.
    Det burde være krystallklart at det eneste rette er å bevæpne ukrainerne til tennene for å få kastet ut putinistene fortest mulig, Hver forsinkelse i våpenleveranser fører til at folk dør helt unødvendig. Hva Macron og Scholz tror de holder på med når de ringer putin vet jeg ikke. Det er ingen ting å diskutere før russland har trukket seg tilbake til riksgrensene de selv anerkjente i 1991 og høytidelig garanterte å respektere i 1994 da de fikk overta Ukrainas atomvåpen.
    Har alt sett for mange rapporter og bilder til å fordøye. Torturerte og drepte pensjonister med avskjærte ører inkludert.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn