Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.574
    Antall liker
    9.762
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Programmeringen av egen befolkning er det vel Putin som står for.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.806
    Antall liker
    2.011
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Så hvis jeg skal følge din teori
    Mobberen blir fryst ut, alle i skolegården blir oppfordret til å mobbe han, dette går så langt at mobberen til slutt blir voldelig og kommer neste dag med et våpen for å drepe lærere og elever.
    Istedenfor å undersøke hva som er grunnen til konflikten.. kanskje den som ble mobbet faktisk ba om det?
    Ukraina har jo gjennom historien ikke akkurat vært et forbilde for et godt land og demokrati, men når det passer vestlige warlords så er plutselig Ukraina et skole eksempel for godt demokrati og må forsvares for enhver pris, om det så betyr å kaste sine egne borgere ut i krig.

    Herlig
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.351
    Antall liker
    9.595
    Torget vurderinger
    2
    Hva er egentlig eskaleringen her ? En allerede rimelig ubrukelig rørledning er nå gjort helt ubrukelig. Russerne fortsetter med trusler som før. Om disse truslene og begrunnelsen for dem har rot i virkeligheten ser ikke ut til å ha noen betydning. Som før altså.
    Det er vel for å vise hva Russerne kan gjøre med visse andre rørledninger tenker jeg,,,,,,uten norsk gass blir det en veldig kald vinter i Europa
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.806
    Antall liker
    2.011
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ja, for hva betyr vel et lille folkemord og ambisjon om å utslette en nasjon av noen og førti millioner personer mot de høye strømprisene, eller de uhyrlige lidelsene vi som folk har vært gjennom grunnet år med nasjonale coronarestriksjoner.
    Vi snakker ikke om høye strømpriser, men vi snakker om eskalering til fullblods kris mellom stormakter.
    Det er vel forresten ganske mange Russere i Ukraina, eller det var, nå er de blitt kjeppjaget ut.
    Du støtter vel behandlingen samene fikk i gamle dager også du da?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.806
    Antall liker
    2.011
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor bryr vi oss ikke om at en terror organisasjon har tatt over Afghanistan feks? Vi inviterer de til og med over for en prat i innleid privatjet.
    De driver forresten og dealer med vår største fiende Russland nå. Skal handle råvarer av de
    Samme med Kina
    India mfl
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    813
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    2
    Vi snakker ikke om høye strømpriser, men vi snakker om eskalering til fullblods kris mellom stormakter.
    Det er vel forresten ganske mange Russere i Ukraina, eller det var, nå er de blitt kjeppjaget ut.
    Du støtter vel behandlingen samene fikk i gamle dager også du da?
    Forresten ganske mange russere som nå forlater Russland. På desperat flukt fra Putins kjøttkvern. Dette kan man selvsagt ikke sitte og forholde seg nøytralt til, aller minst basert på svevende antagelser om «kjeppjagede russere fra Ukraina».
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.273
    Antall liker
    418
    Vi ser en massiv nasjonsdannelse i Ukraina. Kan blir spennende å se hva som skjer etter krigen. Jeg vil tro at russisk- og ukrainsk-språklige begge blir Ukrainere på sin hals. Tror svært få (annet enn Quislinger og dem med svin på skogen) vil forlate et slikt Ukraina og dra til Putins Russland.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.302
    Antall liker
    7.960
    Sted
    Oslo
    Forresten ganske mange russere som nå forlater Russland. På desperat flukt fra Putins kjøttkvern. Dette kan man selvsagt ikke sitte og forholde seg nøytralt til, aller minst basert på svevende antagelser om «kjeppjagede russere fra Ukraina».
    Det er vel ingen tvil om hvem som kjeppjager russere ut av Russland for tiden.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.806
    Antall liker
    2.011
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    De samme argumentene resirkuleres.
    Fryktelig forutsigbart.
    Det er som om det nye trollet ikke har fått med seg at vi allerede diskuterer på den 687'ende siden.
    Det er så utrolig underholdende når man går tom for argumenter..
    Veldig forutsigbart
    Men men
    Heia krig
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.806
    Antall liker
    2.011
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Forresten ganske mange russere som nå forlater Russland. På desperat flukt fra Putins kjøttkvern. Dette kan man selvsagt ikke sitte og forholde seg nøytralt til, aller minst basert på svevende antagelser om «kjeppjagede russere fra Ukraina».
    Ja de må vi ta imot med åpne armer, akkurat som alle de Syriske mennene som flyktet og lot kone og barn være igjen i dritten.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.360
    Antall liker
    1.771
    Sted
    Bergen
    Denne utvekslingen som nå skjer her med Dr_ synes meget kjent i denne tråden. Jeg anser at det er to ulike hovedretninger
    1. de som leter etter alle bevis for at også andre har gjort feil og derfor kan russerne. I tillegg har vi alltids historien som viser samme type angrep fra aktørene derfor skal russerne også få lov. Og hva bryr vi oss om en skjebne i et land som sikkert har sine svin på skogen. Og russerne slutter sikkert når de har fått Donbas++

    2. De fleste andre som ikke synes at det er greit at dette skjer noe og det kan fort smitte videre til oss

    Man får velge hva man står for, forhåpentligvis får man fred i sjela til man senkes ned til 6 foten

    Forøvrig, se operasjon Barbarossa på Kunnskapskanalen, ser det kjent ut?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.806
    Antall liker
    2.011
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.806
    Antall liker
    2.011
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er vel ikke jeg som kaller andre troll, foruten kommentaren min om Ukrainske troll. Og de er det nok mange av.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.522
    Antall liker
    9.295
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Bla.

    I believe Putin’s tactical nuclear weapons are unusable. Even if their vehicles do work, the minute they turn their engines on to move
    they will be picked up by US and NATO intelligence.

    I hope the private discussions the Biden and Putin administrations have apparently been having are along the lines of, ‘you move your tactical nukes and NATO will take them out with long range precision guided missiles’.
    The most likely nuclear scenario is, I believe, an attack by Russia on a nuclear power station in Ukraine. This could have a similar effect to a tactical nuclear explosion but would be easier to deny for the Russians, who accuse Ukraine of deliberately bombing their own power stations.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.360
    Antall liker
    1.771
    Sted
    Bergen
    p.s https://www.reuters.com/markets/com...al-russian-oil-products-gas-wheat-2022-09-27/

    Bedre at vi fryser og sulter for å være prinsippfaste. Mye bedre at en terrororganisasjon knytter bånd til Russland enn at vi gjør det.
    Putin har avkledd økonomien, i en fiat verden er ikke penger en dritt verdt, råvarer er verdt noe. Nye bånd skapes og vi ender opp med noe mye verre enn vi startet med.
    Definitivt helt uenig med deg . Skulle likt å se hva du baserer din angst for det på
    Men det er en menneskerett å være redd
    Krigsatmosfæren er ikke for snøfnugg Det trudde jeg at alle hadde fått med seg ifm 1939/40
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.806
    Antall liker
    2.011
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Denne utvekslingen som nå skjer her med Dr_ synes meget kjent i denne tråden. Jeg anser at det er to ulike hovedretninger
    1. de som leter etter alle bevis for at også andre har gjort feil og derfor kan russerne. I tillegg har vi alltids historien som viser samme type angrep fra aktørene derfor skal russerne også få lov. Og hva bryr vi oss om en skjebne i et land som sikkert har sine svin på skogen. Og russerne slutter sikkert når de har fått Donbas++

    2. De fleste andre som ikke synes at det er greit at dette skjer noe og det kan fort smitte videre til oss

    Man får velge hva man står for, forhåpentligvis får man fred i sjela til man senkes ned til 6 foten

    Forøvrig, se operasjon Barbarossa på Kunnskapskanalen, ser det kjent ut?
    Sorry, jeg prøver å holde meg for god til å kommentere, men når jeg ser side opp og side ned med folk som heier for krig. Og linker til twitter meldinger som harselerer med døde mennesker og folk ler av det så klarer jeg ikke la være.
    Er liksom en spøk for mange og noe man kan le av. Jeg syns ikke det er særlig morsomt at unge mennesker dør, være seg Ukrainske eller Russiske.
    Forsåvidt mener jeg at alle som er i militæret er noen svake mennesker som tar i mot ordre og gjør ting som ikke er greit.
    Det er ikke greit å drepe, uansett om det er "fienden".
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.806
    Antall liker
    2.011
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Definitivt helt uenig med deg . Skulle likt å se hva du baserer din angst for det på
    Men det er en menneskerett å være redd
    Krigsatmosfæren er ikke for snøfnugg Det trudde jeg at alle hadde fått med seg ifm 1939/40
    Jeg har ikke angst, men jeg mener det er svært klokt å presse en av de største nasjonene på denne jorda, en nasjon som er rik på ressurser, til å handle med styresmakter som absolutt ikke er mors beste barn.
    Det vil ikke føre noe godt med seg.
    Vi har jo sett så langt at de eneste som har lidd under sanksjonene er vesten, Russisk økonomi går så det griner, og i ressurskrisen skapt etter Covid så finnes det nok av kjøpere.
    Men hva gjør vi vel ikke for å støtte opp om prinsippene våre.
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.273
    Antall liker
    418
    Dersom du sliter med prinsippene her; hjelpe et land som blir prøvd utsatt for et folkemord og ser på det som krigshissing kan jeg ikke si annet enn at jeg er svært uenig. Kan heller ikke si at denne tråden har"harselering med døde mennesker og folk ler av det" som kjennetegn. Noen Putin-troll har det vært og noen som gjerne vil virke "balansert" og "fredssøkende" men som minner om "appeasement" tilnærmingen mot Hitler. Ikke-vold strategier fungerer mot en human motpart som må støtte seg på et hjemmepublikum, ikke mot diktatorer med nær uinnskrenket makt og kontroll på opposisjon.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.302
    Antall liker
    7.960
    Sted
    Oslo
    En gang for over åtti år siden var det en bebarta liten herremann som mente at østerrikerne var tyskere, og slik ble det.
    I Sudetenland bodde det også tyskættete som burde være tyskere, og slik ble det.
    Mange hadde sympati for den lille herremannen med bart, bla tanta i Akersgata.
    I Danzig bodde tyskere som ikke hadde landforbindelse til Das Vaterland, det måtte han gjøre noe med.
    Men selv hvor redde mange var for den lille mannen med bart, så sa man at nå var det nok.
    5 harde år kosta det de landene, men spør du noen nå om det var verdt det, tror jeg de fleste ville ha sagt ja, for om ikke hadde vi forgått!
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.806
    Antall liker
    2.011
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hadde vi bare holdt oss til å hjelpe et land som blir utsatt for folkemord så, men vi prøver jo alle retninger for å presse Russland til å reagere og eskalere.
    Jeg hadde håpet at våre folkevalgte hadde prøvd diplomati, men det virker ikke som det er interessant å prøve en gang.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.976
    Antall liker
    2.237
    Jeg har ikke angst, men jeg mener det er svært klokt å presse en av de største nasjonene på denne jorda, en nasjon som er rik på ressurser, til å handle med styresmakter som absolutt ikke er mors beste barn.
    Det vil ikke føre noe godt med seg.
    Vi har jo sett så langt at de eneste som har lidd under sanksjonene er vesten, Russisk økonomi går så det griner, og i ressurskrisen skapt etter Covid så finnes det nok av kjøpere.
    Men hva gjør vi vel ikke for å støtte opp om prinsippene våre.
    Vennligst ikke mat Trollet.

    Dr.E
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.806
    Antall liker
    2.011
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    En gang for over åtti år siden var det en bebarta liten herremann som mente at østerrikerne var tyskere, og slik ble det.
    I Sudetenland bodde det også tyskættete som burde være tyskere, og slik ble det.
    Mange hadde sympati for den lille herremannen med bart, bla tanta i Akersgata.
    I Danzig bodde tyskere som ikke hadde landforbindelse til Das Vaterland, det måtte han gjøre noe med.
    Men selv hvor redde mange var for den lille mannen med bart, så sa man at nå var det nok.
    5 harde år kosta det de landene, men spør du noen nå om det var verdt det, tror jeg de fleste ville ha sagt ja, for om ikke hadde vi forgått!
    Du glemte å nevne hvor skrudd tyskerne ble i mellomkrigstiden, litt som vi prøver å skru Russland nå.
    Dette skapte grobunn for nettopp at denne mannen kunne ture på.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.569
    Antall liker
    8.150
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Forgått hadde vi vel ikke, men vi hadde kanskje ikke vært det samme folket som vi er i dag.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.522
    Antall liker
    9.295
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Putler ser på diplomati og forhandlinger som et show for kyllinger, det er makta som rår.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.436
    Antall liker
    11.247
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde håpet at våre folkevalgte hadde prøvd diplomati, men det virker ikke som det er interessant å prøve en gang.
    Det har blitt prøvd fra 2014 og frem til ganske nylig. Ukraina og en rekke nasjoner har brukt mye tid og energi på dette, inntil man innså at du ikke kan forhandle med russerne.. (det visste du vel før du flåset i vei, men det skader ikke å gjenta fakta innimellom.)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.730
    Antall liker
    15.878
    Torget vurderinger
    2
    Forøvrig må man være obs på det som skjer, og vil skje, i nord litt øst for delelinja

    Det er ingen stor kunst å spå hvor neste slag vil stå. Det forventes å bli litt tøffere siden alle supermaktene møttes her og har direkte interesser som er av en annen dimensjon en dagens pågående forsvarskrig..
    Ja, når russerne har vurdert nye områder å slå til i, er ekstraterritorielle, i forhold til Atlanterhavspakten, gitt å ha blitt prioritert. Om de har momentum og ressurser til å gjøre noe i slike områder er en annen sak.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.347
    Antall liker
    1.845
    Historien gjentar seg sies det. Og det er både på kort sikt og lengre sikt.
    Oppførselen til den lille fyren i Kreml minner veldig om en kar med bart for 80 år siden, og jammen gjentar det seg på veldig kort sikt her med en ny kar som unnskylder faenskapet på eksakt samme måte som Larson.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.302
    Antall liker
    7.960
    Sted
    Oslo
    Ja, når russerne har vurdert nye områder å slå til i, er ekstraterritorielle, i forhold til Atlanterhavspakten, gitt å ha blitt prioritert. Om de har momentum og ressurser til å gjøre noe i slike områder er en annen sak.
    Om den russiske marinen holder samme standard som den russiske hæren...
    Det er vel ikke så mye å bekymre seg for.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.806
    Antall liker
    2.011
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg skal la ekko kammeret dere være i fred, her får dere heie frem krig og død.. alt i demokratiets navn.
    Selv syns jeg det er direkte kvalmt hvordan enkelte oppfører seg.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.302
    Antall liker
    7.960
    Sted
    Oslo
    Jeg skal la ekko kammeret dere være i fred, her får dere heie frem krig og død.. alt i demokratiets navn.
    Selv syns jeg det er direkte kvalmt hvordan enkelte oppfører seg.
    Er det noe dette "ekko kammer" heier på så er det vel for faen å få slutt krigen.
    Men ikke sagt at det også virker som om det er noen krigshissere her, som mener man bør gi agressoren rett!
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.730
    Antall liker
    15.878
    Torget vurderinger
    2
    Vi får satse på at man klarer å sile i horden med russere som strømmer over grensen nå. Blant dem er det garantert en del som ikke er på flukt, men på oppdrag.
    Og andre har vært på plass en stund.


    Skjermbilde 2022-09-28 kl. 22.17.53.png
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.360
    Antall liker
    1.771
    Sted
    Bergen
    p.s https://www.reuters.com/markets/com...al-russian-oil-products-gas-wheat-2022-09-27/

    Bedre at vi fryser og sulter for å være prinsippfaste. Mye bedre at en terrororganisasjon knytter bånd til Russland enn at vi gjør det.
    Putin har avkledd økonomien, i en fiat verden er ikke penger en dritt verdt, råvarer er verdt noe. Nye bånd skapes og vi ender opp med noe mye verre enn vi startet med.
    Så du er redd for at en mini økonomi som russerne sammen med røverstaten Taliban skal skape verdens undergang ?
    Kun en ting som skaper undergangen og det er russernes bruk av avåpen
    Alt annet er håndterbart, hold hodet kaldt, pust dypt og håp at russerne holder seg i skinnet utover det djevelskapet de allerede har skapt
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.360
    Antall liker
    1.771
    Sted
    Bergen
    Om den russiske marinen holder samme standard som den russiske hæren...
    Det er vel ikke så mye å bekymre seg for.
    Den russiske marinen er et annet vesen Holder å nevne ubåter lastet med eksplosiv sprengkraft. Det holder at noen av de kan losse sine våpen ut i bruk
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.806
    Antall liker
    2.011
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Så du er redd for at en mini økonomi som russerne sammen med røverstaten Taliban skal skape verdens undergang ?
    Kun en ting som skaper undergangen og det er russernes bruk av avåpen
    Alt annet er håndterbart, hold hodet kaldt, pust dypt og håp at russerne holder seg i skinnet utover det djevelskapet de allerede har skapt
    Nei, jeg snakker om deals med Algerie, Japan, Korea, Kina, India, Afghanistan, Azarbadjan mfl. Er vi tjent med at Russland bygger sterke økonomiske bånd med disse, bare fordi vi er for stolte til å handle med Russland?
    Og en annen ting, det er ikke økonomi som betyr noe, det er tilgang på råvarer. Det har denne situasjonen vist i så klartekst.
    Økonomien i vesten står for fall, jeg blir svært overrasket om vi ikke får en resesjon snart som vil få depresjonen på 20/30 tallet til å virke som en liten tilbakegang.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn