Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Ooops. Musk er altså en idiot.

Though Musk has received widespread acclaim and thanks for responding to requests for Starlink service to Ukraine right as the war was starting, in reality, the vast majority of the 20,000 terminals have received full or partial funding from outside sources, including the US government, the UK and Poland, according to the SpaceX letter to the Pentagon.

SpaceX’s request that the US military foot the bill has rankled top brass at the Pentagon, with one senior defense official telling CNN that SpaceX has “the gall to look like heroes” while having others pay so much and now presenting them with a bill for tens of millions per month.

Da det først ble lansert som et privat initiativ fra Space-X, tenkte jeg at det nok var penger fra USA og ev. andre bak, mens man brukte Musk/Space-X for å skape avstand til NATO og USA.

Så viser det seg altså at det var slik.

Kombinert med Musks påstand om at Krim tilhører Russland og at befolkningen i de annekterte områdene må få gå til urnene igjen, begynner jeg å stusse på hva Putin har på Musk.

Kanskje Elon skal holde kjeft en stund.
    Interessant, selv om jeg personlig ikke er i tvil om at Musk er kapabel til dette helt på egen hånd uten at Putin nødvendigvis har noe på ham. Men det ene utelukker naturligvis heller ikke det andre.

Ellers leser jeg vel dette også som nok et eksempel på risikoen ved å overlate makt og styring over kritisk samfunnsinfrastruktur i private hender.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så sant som det er sagt. Og så kan man alltids definere hva som er kritisk infrastruktur selvsagt.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Jeg begynte å lure fordi @Hønndjevelen skrev: «Både Mox og Mimir er vel blant de som prøver å vri makta fra museumsvokterne».

Virker som også de to er voktere av gammelt arvegods?
    Ingen aning. Men man har ikke personvalg i Norge så om man stemmer på Rødt så stemmer man først og fremst på partiet, ikke på personer. Det er noe begrenset intellektuell frihet i de langt fleste partier og landsmøtet er øverste organ som bestemmer politikk.

Jeg lurer bare veldig på hvordan man kan mene at man har vært tydlig i støtte til Ukraina når man vil nekte Ukraina den ene tingen de virkelig trenger - nemlig våpen og annet militært materiell til å sende okkupanten til helvete ut fra eget territorium. Det gjør man ikke med dialoggrupper, konferanser og gode tanker. Jeg kan skjønne at man tenkte det forut og i de tidlige fasene. Men nå?

Om man fortsatt i oktober 2022 tror man kan snakke Putin til fornuft eller tro at det holder å være veldig mot en okkupasjon som strider mot folkeretten så er det rimelig mørkt.

Fra nettsiden

Rødt har foreslått en rekke ting regjeringen kan gjøre:

Det ordner nok sakene. Spesielt å gi aktiviser og kunstnere asyl, da vil nok Putler tenke seg om en gang til.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Så sant som det er sagt. Og så kan man alltids definere hva som er kritisk infrastruktur selvsagt.
    Absolutt, men sikker og stabil tilgang til internett, GPS og slikt må vel regnes som innafor i dag.

Uansett, så lenge det er kritisk for ukrainerne i deres eksistensielle kamp mot folkemord så er nok vi og sikkert de fleste andre i tråden enige i at da er det kritisk infrastruktur også for oss.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Absolutt, men sikker og stabil tilgang til internett, GPS og slikt må vel regnes som innafor i dag.

Uansett, så lenge det er kritisk for ukrainerne i deres eksistensielle kamp mot folkemord så er nok vi og sikkert de fleste andre i tråden enige i at da er det kritisk infrastruktur også for oss.
    GPS har man uavhengig av StarLink - det har vært nok av bilder av russike kampfly som har consumer-grade GPS-enehter tapet fast siden de ikke klarer å lage mottakere som oppdaterer fort nok selv mens man kan kjøpe det på nærmeste sportsbutikk som har tilgang til produkter fra land med noe mer elevert teknologi.. Men jeg har lest fllere steder andekotisk, såpass at det faktisk nærmer seg data, at StarLink har vært rimelig essensielt for Ukrainske styrker for å ha sikker kommunikasjon tilgjengelig i områder hvor infrastrukturen for denslags er litt såder og nedover.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Ingen aning. Men man har ikke personvalg i Norge så om man stemmer på Rødt så stemmer man først og fremst på partiet, ikke på personer. Det er noe begrenset intellektuell frihet i de langt fleste partier og landsmøtet er øverste organ som bestemmer politikk.

Jeg lurer bare veldig på hvordan man kan mene at man har vært tydlig i støtte til Ukraina når man vil nekte Ukraina den ene tingen de virkelig trenger - nemlig våpen og annet militært materiell til å sende okkupanten til helvete ut fra eget territorium. Det gjør man ikke med dialoggrupper, konferanser og gode tanker. Jeg kan skjønne at man tenkte det forut og i de tidlige fasene. Men nå?

Om man fortsatt i oktober 2022 tror man kan snakke Putin til fornuft eller tro at det holder å være veldig mot en okkupasjon som strider mot folkeretten så er det rimelig mørkt.

Fra nettsiden

Rødt har foreslått en rekke ting regjeringen kan gjøre:

Det ordner nok sakene. Spesielt å gi aktiviser og kunstnere asyl, da vil nok Putler tenke seg om en gang til.
    Har vel alltid sett på Rødt som litt sånn flanellskjorteaktig Tilsammans-parti av søttitallskamerater, enten de opplevde tiåret eller bare ønsker de gjorde det.

Altså en gjeng med folk som aldri helt kom til hektene etter at Sovjetunionen tapte den kalde krigen, men som ellers har bidratt med nyttige korrektiver for hvorfor folk flest, verken øst eller vest for den falne mur ble vinnerne av den neo-konservative «seier».

Utrolig som det er at de åtte måneder ut i denne høyst spesielle folkemordsoperasjonen ikke ser ut til å være i stand til å reflektere litt over kart, kompass og slikt, så lar jeg meg ikke ase for mye opp. Til det er de heldigvis, i motsetning til Dim Lizzies like dogmatiske klokketro på at noe som heller ikke har funket de siste femti år endelig vil gjøre det, ute av stand til å gjøre særlig politisk skade på andre enn dem selv.

Bonuspunkt: det at Norge ikke tillater personvalg er et eklatant brudd på våre internasjonale forpliktelser.

Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.296
    Sted
    Oslo
    Relativt mange land har parti valg og ikke personvalg, tror neppe det er noe som helst brudd på noen internasjonale forpliktelser!

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Med en akutt fare for å gjøre denne utmerkede tråden til en digersjon så minner Rødt meg ikke så rent lite om hvvordan man generelt har valg å forholde seg til klimaendringer. Man trodde - og de treigseste tror fortsatt - at så lenge man tenker de riktige tankene så ordner ting seg etter hvert. Om man er i harmoni med sin egen overbevisning så spiller ikke fysike realiteter i naturen eller militære realiteter på bakken noen særlig rolle. Har man - etter egen definisjon - tenkt de korrekte tankene og kanskje endatil vært skikkelig sprø og skrevet en kronikk eller to så vil det meste etter hvert ordne seg selv.

Rødt har hatt (delvis forståelig) og har fortsatt (totalt uforståelig) en ide om at bare man moralsk sterkt nok fordømmer noe så vil den på andre siden etter hvert innse feilen og komme på bedre tanker, Ideen om at man har med noen å gjøre som ikke i de hele tenker i de baner må, basert på tilgjeneglig bevismateriale, fremstå som helt absurd i denne gjengens tankegods. Hva skal man med presisjonsgranater, HIMARS-skyts og trening av ukrainske jagerflypiloer på F-16 i USA når man kan gi kunstnere asyl? Hele ideen om at man på ett eller ann et tidspunkt, heldigvis sjelden, må sette makt bak ideene sine og være villig til å ofre noe - det være seg materiell, personell eller ideer fremstår som heltfremmed for Norges politiske ytre venstre. Kanskje spesielt når fienden er det tidliger sosialistiske fyrtårnet Sovjet, nå bedre kjent som Russland uten at jeg tror gamlisene i Rødt ser forskjellen. Det hjelper ikke at det faktisk er noen andre som tar de største ofrene. man kan ikke en gang sende hjelp for å sørge for at de når sitt mål eller noe som bidrar til å korte ned tiden lidelsen tar. Det skulle faen meg tatt seg ut.

Utsagnet for Dr.Dong om at Rødt har vært klare i sin støtte til Ukraina er noe av det som har provisert meg mest på svært lenge. Det har partiet selvsagt ikke vært og det er forhåpentligvis helt åpenbart for enhver som aldri har vurdert å kaste en stemme i det partiets generelle retningo g kanskje endatil noen som har tenkt at dette er en fin gjeng man kan stemme på. En revolusjon kan da umulig være rare greiene. De har bidratt med ord og knapt nok det, men har utvist negativ vilje til å faktisk bidra men noe som faktisk kan endre realiteten. Og det selv lenge, lenge etter at realiteten burde være åpenbar for enhver. Det finnes ingen synelig vilje til å endre sitt standpunkt og nettsiden til partiet angående denne sakssfæren fremstår som en spøk som ikke er morsom. Den var det aldri, men det var ikke så åpenart som det er nå.

Enste grunnen til at denne møkkagjengen ikke er i stand til å gjøre varig skade er, som Noruego er inne på, at de ikke har allverdens innflytelse. Hvorfor noen av nasjonens egenerklærte mest opplyste del av befolkningen mener at man bør stemme på denne møkkagjengen kommer jeg aldri til å skjønne. Heldigvis har de i praksis så godt om ingen innflytelse over norsk politikk, men den kunne fort ha fått det. Kommer de over sperregrensen ved neste korsvei så bør stemmegiverene vurdere å gå ut i skogen for godt.

Om, og man får håpe om, at Russland kastes ut av Ukraina så vil det være fordi denne gjengen og likesinnede ikke hadde innflytelse på internasjonal politikk. Det er fortsatt noen voksna hjemme rundtomkring.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Relativt mange land har parti valg og ikke personvalg, tror neppe det er noe som helst brudd på noen internasjonale forpliktelser!
    Det må du gjerne tro, men på CSCE-møtet i København i 1990 forpliktet også Norge seg til:

- respect the right of citizens to seek political or public office, individually or as representatives of political parties or organizations, without discrimination;

Min utheving.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.296
    Sted
    Oslo
    Jeg som har fulgt med i politikken omtrent like lenge som de fleste gamlisene her, vil bare minne om at ml/RV/Rødt sto på Kinas linje, og var sterkt imot Sovjet.
    Ikke at jeg unnskylder de, og i min radikale ungdom brukte mye tid på å bekjempe deres totalitære takter.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Jeg som har fulgt med i politikken omtrent like lenge som de fleste gamlisene her, vil bare minne om at ml/RV/Rødt sto på Kinas linje, og var sterkt imot Sovjet.
    Ikke at jeg unnskylder de, og i min radikale ungdom brukte mye tid på å bekjempe deres totalitære takter.
    Ja, man må nok noen generasjoner tilbake før det å stå på Kinas linje i kampen mot totalitære takter gir noen mening…

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Som rimelig radikal student på 70 tallet brukte jeg mer tid på å krangle med AKP enn med Den Konservative Studentforening.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Som rimelig radikal student på 70 tallet brukte jeg mer tid på å krangle med AKP enn med Den Konservative Studentforening.
    Vil jeg tro. Disse politiske diskusjonene på søttitallet resonnerte jo fortsatt i studentpolitikken på våre universiteter langt inn på nittitallet.

Litt som at musikken alltid er som best, så er også politikken som viktigst som engasjert student.

Hvor enn meningsløst jeg mener det er å dra inn USA og Vietnamkrigen inn i akkurat denne tråden, og da spesielt når russiske trollfabrikker aktivt bruker det for å relativisere russiske brudd på folkeretten, eller som da Putin gjorde en referanse til Hiroshima for å gjøre et poeng ut av at Russland i tilfelle ikke ville sette noen presedens for bruk av atomvåpen, så har jeg så definitivt større forståelse og toleranse for dette når det kommer fra folk som jeg antar har hatt en bevisst og prinsipiell stilling til dette siden det var aktuelt, som Disq.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.938
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Raudt har feila i Ukraina-konflikten (så langt). Det er bittert, og vi treng ikkje snakka meir om det. Helst.

Dersom du hadde spurt SUF(ml)/AKP på 1970-talet om dei ville sendt våpen til FNL eller PLO, eller om dei meinte at supermaktene burde løysa dette på fredskonferanse, trur eg det er gjeve kva svaret du ville fått. No vil eg ikkje snakka meir om dette. De andre skal få halda på.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    ^ Raudt har feila i Ukraina-konflikten (så langt). Det er bittert, og vi treng ikkje snakka meir om det. Helst.

Dersom du hadde spurt SUF(ml)/AKP på 1970-talet om dei ville sendt våpen til FNL eller PLO, eller om dei meinte at supermaktene burde løysa dette på fredskonferanse, trur eg det er gjeve kva svaret du ville fått. No vil eg ikkje snakka meir om dette. De andre skal få halda på.
    Dagens innlegg, og veldig hysj-hysj LA stil.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    Det har vært antydning til litt «krangling» i denne tråden, men litt motsetninger og «hete» kan også være av det gode. La meg utdype.

Det har lenge vært som om om gamle politiske skillelinjer ble visket ut. Dagens AP er som Høyre på 1980- eller 1990-tallet. SV fikk en av etterkrigstidens store finansministre, osv. Jeg tror det har vært en dreining mot høyre og politikerne ble likere på viktige ting som økonomisk politikk og forståelse.

Denne tråden er kanskje en påminner om at det likevel finnes forskjeller under det hele. Våre verdier står tydeligere frem enn på lenge. Forskjellige verdier kommer til utrykk gjennom f.eks. «krangel».

Det er kanskje ikke så dumt at vi reflekterer dypere over hva vi står for, hva verdigrunnlaget vårt er? Er det en mulig positiv ringvirkning av den elendigheten Russland påfører sine naboer i Europa - og ellers i verden gjennom knapphet på mat og andre varer?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.835
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    At vi har hatt en dreining mot høyre, er vel nokså uomtvistelig, med et sentralt AP som stort sett har forlatt sosialdemokratiet, men at dagens politikere har "en bedre forståelse av økonomi" er vel nærmest tidenes bomskudd, gitt den absurde satsingen på privatisering og oppsplitting av offentlige tjenenester og et tilhørende direktørvelde hinsidides enhver fornuft.. ellers kjent som NPM. Forsvarspolitikken er et annet eksemplet på vanvittig politikk basert på lobbyisme og personlige preferanser fra enkeltpolitikere med en agenda, hvor man har svidd av ukjent antall titalls milliarder, for i dagens alvorlige situasjon å sitte igjen med noe som nærmest er en parodi på et forsvar. Slik kan vi sikkert fortsette med de fleste områder som berøres av aktiv politikk, - samferdsel, helse, skole og utdanning, forsvar.... pick your poison....

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    At vi har hatt en dreining mot høyre, er vel nokså uomtvistelig, med et sentralt AP som stort sett har forlatt sosialdemokratiet, men at dagens politikere har "en bedre forståelse av økonomi" er vel nærmest tidenes bomskudd, gitt den absurde satsingen på privatisering og oppsplitting av offentlige tjenenester og et tilhørende direktørvelde hinsidides enhver fornuft.. ellers kjent som NPM. Forsvarspolitikken er et annet eksemplet på vanvittig politikk basert på lobbyisme og personlige preferanser fra enkeltpolitikere med en agenda, hvor man har svidd av ukjent antall titalls milliarder, for i dagens alvorlige situasjon å sitte igjen med noe som nærmest er en parodi på et forsvar. Slik kan vi sikkert fortsette med de fleste områder som berøres av aktiv politikk, - samferdsel, helse, skole og utdanning, forsvar.... pick your poison....
    Jeg skrev vel ikke at politikere har fått en bedre forståelse av økonomi?

«…politikerne ble likere på viktige ting som økonomisk politikk og forståelse», skrev jeg.

Likere er ikke bedre.

Poenget mitt var altså å fremheve noe annet, nemlig at det er som om forskjeller i verdier har blitt tydeligere i kjølvannet av den russiske invasjonen og folkemordet i Ukraina.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.296
    Sted
    Oslo
    Det kommer jo helt an på hva du legger i begrepet forståelse?
    At politikken er dreid mot høyre og i en mere markedsøkonomisk retning, ja visst.
    Men tror vanlige folk, og vanlige næringsdrivende har problemer med å fatte forståelsen i dagens strømpriser!

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.459
    Jeg skrev vel ikke at politikere har fått en bedre forståelse av økonomi?

«…politikerne ble likere på viktige ting som økonomisk politikk og forståelse», skrev jeg.

Likere er ikke bedre.

Poenget mitt var altså å fremheve noe annet, nemlig at det er som om forskjeller i verdier har blitt tydeligere i kjølvannet av den russiske invasjonen og folkemordet i Ukraina.
    Enig. Det at de er så like gjør meg som velger mer og mer frustrert...

Har fått litt sympati for Rødt sine kritiske synspunkter til deler av (spesielt) innenrikspolitiske problemstillinger i det siste...
    ...men holdningen deres til Ukraina og Nato gjorde det tindrende klart at det fremdeles er totalt uaktuelt for meg å stemme på de.
    Selv i lokal valg.

Hilsen en fortsatt frustrert velger.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    Har eksperter systematisk undervurdert Russlands svakheter, mens de samtldig overvurderte Ukrainas svake sider?

«Russian experts and scholars have therefore tended to look at Ukraine through the eyes of Moscow. Western media outlets and companies were nearly always headquartered in Moscow – as in the USSR – and their journalists and employees rarely traveled to Ukraine», skriver Taras Kuzio (professor of political science at the National University of Kyiv Mohyla Academy and author of Russian Nationalism and the Russian-Ukrainian War (2022) and Fascism and Genocide: Russia’s War Against Ukrainians (2023))

Lenke:

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    Enig. Det at de er så like gjør meg som velger mer og mer frustrert...

Har fått litt sympati for Rødt sine kritiske synspunkter til deler av (spesielt) innenrikspolitiske problemstillinger i det siste...
    ...men holdningen deres til Ukraina og Nato gjorde det tindrende klart at det fremdeles er totalt uaktuelt for meg å stemme på de.
    Selv i lokal valg.

Hilsen en fortsatt frustrert velger.
    Godt skrevet.

Og poenget mitt var å belyse det faktum at vi kan finne sympati med enkelte partiers synspunkter i relativt trivielle saker, mens forskjeller i verdier gjør gapet uoverkommelig i betydelige saker.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.190
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    SV kan forlate sitt "nei til NATO" synspunkt i følge Klassekampen i dag. Med Sverige og Finland på vei inn og en aggressiv nabo i øst , forsvinner muligheten for en separat nordisk forsvarsallianse. Kritikken mot NATO fortsetter, men i forslaget til nytt partiprogram står det nå at "Norge bør bruke sin posisjon til å gjøre NATO til en ren forsvarsallianse".

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    i krig og fred er det forskjellige problem som inntar hovedfokus. men av og til henger jo slikt sammen. nå er det vel russisk terrorkrig og strømprisregime som er på første rad.

hva som er et politisk problem er jo ikke skrevet i stein/himmelen; om en da ikke skal bli så generell at en snakker om frihet, sikkerhet og velferd…

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    De skjønner vel at de må ta bort et par hinder for å høste inn rømlingene fra regjeringspartiene.

Fivus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Antall liker
    651
    Torget vurderinger
    2
    Ref Rødt og Sv: Naturlig at det tar tid å endre standpunkt i saker som har vært grunnleggende bærebjelker for disse politiske partier. Noe annet ville vært oppsiktsvekkende.

Ser en på utviklinga fra 11/9-01 så har amerikanerne/NATO vært aggresorer, en oppførsel som ga gjengklang til venstresidens tradisjonelle NATO- motstand etc, mens Putins eskalerende og bøllete oppførsel gikk under radaren som en anamoli.

De færreste trodde at Europa anno 2022 kunne lide under en skitten angrepskrig og atomtrusler.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.074
    Torget vurderinger
    0
    Og i fredstid trumfer trivia prinsipper mens i krigstid ser vi en invertering?
    Sikkerhetspolitikk er i vinden igjen. Både ytre venstre og ytre høyre har problemer med sikkerhetspolitikk (de har ikke samme fiendebilde som andre).

I tillegg kommer ens syn på diktaturer, fascisme og autokrati. Her er også ytre venstre-høyre samstemt om at diktaturer kan være en fin ting. Her har «vi andre» et annet syn.

Jeg tror ens sanne farge mht. sikkerhetspolitikk og demokrati står klarere frem i 2022 enn på lenge.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.983
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Disse forsvarsstyrkene (ha!) som Belarus og Russland nå utplasserer ved grensen mellom Belarus og Ukraina; har ukrainerne kverna klar på sin side av grensen eller må de redusere innsatsen i øst?

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Disse forsvarsstyrkene (ha!) som Belarus og Russland nå utplasserer ved grensen mellom Belarus og Ukraina; har ukrainerne kverna klar på sin side av grensen eller må de redusere innsatsen i øst?
    utfra de twitterfolka jeg følger – har jo selv ingen peiling – så virker det ikke som om at de har lagt buken bar der nord. mer at kverna er klar.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.305
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4

Gitt hvordan krigen begynte og hvor angrepet på Kyiv kom fra så ville det jo være både galskap og idioti å ikke ha plenty styrker i beredskap i tilfelle en ny innsats via Belarus. Og ingenting tyder på at ukrainerne er hverken gale eller dumme.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.983
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har tenkt tanken om lang rotasjon fra kampene i sørøst til «hvile» i grenseområdene, men her absolutt ingen idé om hvordan ukrainerne holder styrkene så noenlunde i effektiv balanse. Slikt pleier da også å være hemmelig pemmelig.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.305
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er samme tanke som min. En andel trente styrker, uten foreløpigkamperfaring, og en andel som returnerer fra fronten for R&R.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn