Med en akutt fare for å gjøre denne utmerkede tråden til en digersjon så minner Rødt meg ikke så rent lite om hvvordan man generelt har valg å forholde seg til klimaendringer. Man trodde - og de treigseste tror fortsatt - at så lenge man tenker de riktige tankene så ordner ting seg etter hvert. Om man er i harmoni med sin egen overbevisning så spiller ikke fysike realiteter i naturen eller militære realiteter på bakken noen særlig rolle. Har man - etter egen definisjon - tenkt de korrekte tankene og kanskje endatil vært skikkelig sprø og skrevet en kronikk eller to så vil det meste etter hvert ordne seg selv.
Rødt har hatt (delvis forståelig) og har fortsatt (totalt uforståelig) en ide om at bare man moralsk sterkt nok fordømmer noe så vil den på andre siden etter hvert innse feilen og komme på bedre tanker, Ideen om at man har med noen å gjøre som ikke i de hele tenker i de baner må, basert på tilgjeneglig bevismateriale, fremstå som helt absurd i denne gjengens tankegods. Hva skal man med presisjonsgranater, HIMARS-skyts og trening av ukrainske jagerflypiloer på F-16 i USA når man kan gi kunstnere asyl? Hele ideen om at man på ett eller ann et tidspunkt, heldigvis sjelden, må sette makt bak ideene sine og være villig til å ofre noe - det være seg materiell, personell eller ideer fremstår som heltfremmed for Norges politiske ytre venstre. Kanskje spesielt når fienden er det tidliger sosialistiske fyrtårnet Sovjet, nå bedre kjent som Russland uten at jeg tror gamlisene i Rødt ser forskjellen. Det hjelper ikke at det faktisk er noen andre som tar de største ofrene. man kan ikke en gang sende hjelp for å sørge for at de når sitt mål eller noe som bidrar til å korte ned tiden lidelsen tar. Det skulle faen meg tatt seg ut.
Utsagnet for Dr.Dong om at Rødt har vært klare i sin støtte til Ukraina er noe av det som har provisert meg mest på svært lenge. Det har partiet selvsagt ikke vært og det er forhåpentligvis helt åpenbart for enhver som aldri har vurdert å kaste en stemme i det partiets generelle retningo g kanskje endatil noen som har tenkt at dette er en fin gjeng man kan stemme på. En revolusjon kan da umulig være rare greiene. De har bidratt med ord og knapt nok det, men har utvist negativ vilje til å faktisk bidra men noe som faktisk kan endre realiteten. Og det selv lenge, lenge etter at realiteten burde være åpenbar for enhver. Det finnes ingen synelig vilje til å endre sitt standpunkt og nettsiden til partiet angående denne sakssfæren fremstår som en spøk som ikke er morsom. Den var det aldri, men det var ikke så åpenart som det er nå.
Enste grunnen til at denne møkkagjengen ikke er i stand til å gjøre varig skade er, som Noruego er inne på, at de ikke har allverdens innflytelse. Hvorfor noen av nasjonens egenerklærte mest opplyste del av befolkningen mener at man bør stemme på denne møkkagjengen kommer jeg aldri til å skjønne. Heldigvis har de i praksis så godt om ingen innflytelse over norsk politikk, men den kunne fort ha fått det. Kommer de over sperregrensen ved neste korsvei så bør stemmegiverene vurdere å gå ut i skogen for godt.
Om, og man får håpe om, at Russland kastes ut av Ukraina så vil det være fordi denne gjengen og likesinnede ikke hadde innflytelse på internasjonal politikk. Det er fortsatt noen voksna hjemme rundtomkring.