Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.075
    Sted
    Oslo
    Hvis noen får tilbake pengene må dere ikke returnere til meg. Men setter pris på om.. Ta så kontakt på PM
    Har vips og PayPal og bankkonto 😊
    Gutta våre får rest summen vi samlet inn i morgen. 🥰
    Jeg var i utgangspunktet ikke med på innsamlinga, men da jeg så svaret fra Spleis ville jeg og henge meg på.
    Overfører penger straks.
    Oppfordrer flere å bli med.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Jeg var i utgangspunktet ikke med på innsamlinga, men da jeg sa svaret fra Spleis ville jeg og henge meg på.
    Overfører penger straks.
    Oppfordrer flere å bli med.
    Okai.. 🥰
    Skjønner folk blir provosert.. 😠

Hvis andre vil støtte, skriv på Privat melding at du er ny støtter.. Slik at jeg får notert ned dei nye, slik at jeg får overført nok til dei 😊
    Må notere ned.. Så alle pengene blir overført. 🥰

Sist redigert:

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.891
    Alle monner drar og ukrainerne ikke bare trenger eller fortjener vår hjelp, jeg mener vi også er forpliktet til å hjelpe der vi kan bidra. De kjemper ikke bare for sin egen overlevelse som land, nasjon og folk, men også for oss.

Da gjelder det også å støtte ukrainsk økonomi, som Putler gjør det han kan for å ødelegge.

Slik Ukraina for mange i Vesten til nylig bare ble ansett å være nok "et korrupt drittland", som vi også har fått servert gjentatte ganger her inne, så er det vel fortsatt relativt ukjent at Ukraina i tillegg til å være verdens kornkammer også har lange tradisjoner på high tech. Igor Sikorsky ble født i Kyiv omtrent ett hundre år før Oleg Antonov døde samme sted. Nok ikke det mest miljøvennlige, kanskje, men jeg kan forstå mine ukrainske venner (samt mine venner som er flynerder) at gjenoppbyggingen av Mriya og få den på vingene igjen blir viktig, slik AN-225 også var for ukrainernes drømmer om at også de som nasjon hadde noe spesielt å bidra med.

Jeg har i ti år anbefalt alle mine venner oppsatt med Mac i heimen å skaffe seg MacPaws CleanMyMac, fordi jeg mente det var vel verdt pengene for å holde datamaskinen optimalisert utover det Apple selv gjør. Ante faktisk ikke at MacPaw var ukrainsk før jeg oppdaget et lite ukrainsk flagg på deres logo i slutten av februar, og melding om at de besluttet å holde sitt hovedkontor i Kyiv, til tross for bombeangrepene. Har ikke blitt mindre anbefalinger av MacPaw dette året.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Ja, har lært kjempemye om Ukraina.
    Vi selv sliter jo med korrupsjon.. 400 milliarder i året, sa de på nyhetene hin dagen.
    At de produserer så mye korn og annet var jeg ikke klar over. Det er enormt.
    Et veldig takknemlig folk. Det ser jeg utfra hva som blir skrevet fra han jeg har kontakt med.
    Vi har snakket på stream også.. Men begge er dårlig i engelsk.. Men det funket 😊😂
    Men vi tar det mest via Google translate 😊

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Trondheim
    Ukraina har ikke bare Sikorsky og Antonov blant kjente personer. Også innen kulturlivet har Ukraina mye å skryte av. Siden vi er på en hifi/musikk forum kan jo følgende musikere innen den klassiske genren som er født i Ukraina nevnes:

Sergei Prokofiev
    Reinhold Glière
    Igor Markevitch
    Vladimir Horowitz
    Emil Gilels
    Nathan Milstein
    Valentina Lisitsa
    Leonid Kogan
    Shura Cherkassky
    Mischa Elman
    Benno Moiseiwitsch
    Mieczyslaw Horzowski
    Emanuel Feuermann

blant andre

Musikkutdannelsen i Odessa er viden kjent

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.647
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Klarte bare halvparten.
    Til gjengjeld har jeg hørt Kyiv Kammerkor gjøre litt av greiene sine på Prøysenhuset av alle steder. Gud brutle. Vi sendte med dem isskraper og termoser med Defrost Youth Choir-logoer på og dirigenten deres fikk hettejakke. Good times.

Dere tåler en musikkvideo med Kyiv Kammerkor:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Bergen
    Alle monner drar og ukrainerne ikke bare trenger eller fortjener vår hjelp, jeg mener vi også er forpliktet til å hjelpe der vi kan bidra. De kjemper ikke bare for sin egen overlevelse som land, nasjon og folk, men også for oss.

Da gjelder det også å støtte ukrainsk økonomi, som Putler gjør det han kan for å ødelegge.

Slik Ukraina for mange i Vesten til nylig bare ble ansett å være nok "et korrupt drittland", som vi også har fått servert gjentatte ganger her inne, så er det vel fortsatt relativt ukjent at Ukraina i tillegg til å være verdens kornkammer også har lange tradisjoner på high tech. Igor Sikorsky ble født i Kyiv omtrent ett hundre år før Oleg Antonov døde samme sted. Nok ikke det mest miljøvennlige, kanskje, men jeg kan forstå mine ukrainske venner (samt mine venner som er flynerder) at gjenoppbyggingen av Mriya og få den på vingene igjen blir viktig, slik AN-225 også var for ukrainernes drømmer om at også de som nasjon hadde noe spesielt å bidra med.

Jeg har i ti år anbefalt alle mine venner oppsatt med Mac i heimen å skaffe seg MacPaws CleanMyMac, fordi jeg mente det var vel verdt pengene for å holde datamaskinen optimalisert utover det Apple selv gjør. Ante faktisk ikke at MacPaw var ukrainsk før jeg oppdaget et lite ukrainsk flagg på deres logo i slutten av februar, og melding om at de besluttet å holde sitt hovedkontor i Kyiv, til tross for bombeangrepene. Har ikke blitt mindre anbefalinger av MacPaw dette året.
    Skikkelig OT; merker du noen forskjell med MacPaw, i tilfelle kan du si noe konkret? Dilemma; litt forsiktig med sw fra Ukraina siden russerne helt sikkert vil gjøre alt de kan for å ødelegge, både selve sw, men også angripe de som benytter sw

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Trondheim
    Gjenkjente to navn av tretten. Jaja.... 😔
    Du får høre mer på klassisk musikk. Jeg har plateinnspillinger med alle utøverne der. Det er vel bare Lisitska som fremdeles er i live. Utøverne på den listen regnes vel som legender innen sine områder.

PS: Siden IT ble nevnt - sikkerhetsselskapet Kaspersky (som bl.a. står bak mye av sikkerheten i Windows) er russisk...

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.676
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    David Oistrakh manglet for øvrig på listen. Stygg glipp.

De 4-5 siste navnene på listen er alle for øvrig særdeles betydningsfulle utøvere i den historiske tradisjon som man kanskje mer har hørt om, enn hørt på. Jeg har definitivt ikke hørt innspillinger med alle men de er historisk sett særdeles betydningsfulle både som utøvere og som tradisjonsbærere.

Og det er en sterk overvekt av jøder. Odessas jødiske befolkning har beriket verdenskulturen i ufattelig grad.

Sist redigert:

Wishmaster

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    3.600
    Torget vurderinger
    1
    Ukrainske styrker hviler ikke selv om nordsiden av Dnipro og Kherson by er frigjort fra russerne, allerede på lørdag skal de ha vært over munningen av elva og over til Kinburn Peninsula, hvor de gjør stor fremgang, nå går det til og med rykter om at de har kommet seg over elva ved Antonivka og pisker russerne ut av Oleshky. Alt dette selvsagt for å få russerne langt nok unna Kherson by så fort som mulig slik at den ikke blir lagt i ruiner.

https://www.thedrive.com/the-war-zo...-iranian-drone-strikes-in-past-week-kyiv-says

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.676
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er interessant om disse ryktene blir bekreftet.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Trondheim
    Hvis Ukraina får et brohode over Dnipro blir det vanskeligere for russerne å flytte mye av styrkene i Kherson til Donetsk og Luhansk. Og da er det ikke veldig langt for ukrainerne å bevege seg ned til Krym. Og som det ble nevnt i en video lenger oppe - hvis Ukraina stenger av vanntilførselen til Krym og også går mot Melitopol (forsyningslinjene forbi Melitopol er allerede innenfor HIMARS-rekkevidde) vil styrkene i Kherson og på Krym begynne å merke ressursmangelen. Hvordan skal Russland da får forsyninger inn til de avstengte områdene? De tør ikke bruke Svartehavsflåten. Kerch-broen er nede. Landforbindelsen opp mot Mariupol er delvis avstengt...
    Skip over Azov-havet?

Sist redigert:

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.891
    Ukrainske styrker hviler ikke selv om nordsiden av Dnipro og Kherson by er frigjort fra russerne, allerede på lørdag skal de ha vært over munningen av elva og over til Kinburn Peninsula, hvor de gjør stor fremgang, nå går det til og med rykter om at de har kommet seg over elva ved Antonivka og pisker russerne ut av Oleshky. Alt dette selvsagt for å få russerne langt nok unna Kherson by så fort som mulig slik at den ikke blir lagt i ruiner.

https://www.thedrive.com/the-war-zo...-iranian-drone-strikes-in-past-week-kyiv-says
    Kinburn-landtungen har vel bare noen få landsbyer og ellers mest sump, men om de får satt seg et brohode der så vil de kontrollere innseiling til både Mykolaiv og Kherson.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.891
    Skikkelig OT; merker du noen forskjell med MacPaw, i tilfelle kan du si noe konkret? Dilemma; litt forsiktig med sw fra Ukraina siden russerne helt sikkert vil gjøre alt de kan for å ødelegge, både selve sw, men også angripe de som benytter sw
    Vi har to iMacer som er henholdsvis fem og syv år gamle samt en seks år gammel MB Pro. Kjører CleanMyMac en gang i måneden eller så for å rydde opp og maksimalisere ytelsen. Merker godt forskjellen før og etter. Har man en ny maskin med godt med kraft og internminne er kanskje ikke forskjellen så stor, men det er ikke ubetydelig med søppel som samler seg opp selv med helt vanlig bruk.

Ellers har jeg tiltro til at om noen så er nettopp MacPaw oppmerksom på russiske trusler. Like etter invasjonen i februar blokkerte de all bruk av sin programvare i Russland (og Belarus, tror jeg).

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Trondheim
    David Oistrakh manglet for øvrig på listen. Stygg glipp.

De 4-5 siste navnene på listen er alle for øvrig særdeles betydningsfulle utøvere i den historiske tradisjon som man kanskje mer har hørt om, enn hørt på. Jeg har definitivt ikke hørt innspillinger med alle men de er historisk sett særdeles betydningsfulle både som utøvere og som tradisjonsbærere.

Og det er en sterk overvekt av jøder. Odessas jødiske befolkning har beriket verdenskulturen i ufattelig grad.
    Og Igor Oistrakh. Beklager.
    Kompenserer med å spille litt Schumann fremført av Benno Moiseiwitsch (på The Liszt Legacy settet).

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.891
    Kompenserer med å spille litt Schumann fremført av Benno Moiseiwitsch (på The Liszt Legacy settet).
    Kjenner vel bare til halvparten av navnene på listen din, så her må det høres mer klassisk.

På den annen side har jeg vært på flere ypperlige fremføringer i den vakre operaen i Odesa og gitt min skjerv til det rike kulturlivet der ellers.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.676
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det settet har jeg. Så da har jeg kanskje disse musikerne i samlingen lell.....

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Oppdatering.
    Jeg har nå overført resten av Spleis summen. Og han skulle sende legen deira avgårde nå til apoteket.
    Det gikk fint med dei nå. Dei hadde slått tilbake et angrep i natt. ❤🇺🇦

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.031
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    virker for utrolig for å være sant, men visstnok skal russerne ha oppgradert fra å stjele vaskemaskiner til å istedenfor stjele med seg vaskebjørner (!!!) under tilbaketrekningen/flukten fra Kherson.

Sliter litt med å tro at dette faktisk kan stemme, men det er litt for mange kilder som hevder at det har skjedd.

Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Her har de handlet for resten.

Dere som har slengt dere på etterpå, sender jeg over samlet litt senere. Om 1 dag tenker jeg, hvis det kommer enda mer inn i dag.

En slags overraskelse presang til dei blir jo det. 😊

Dei er igjen evig takknemlig og skulle hilse så mye å takke. 😍🥰

Nå har de nok på dagens skader og et par dager fremover. 😊

Kl 17:00 skulle de komme seg til hel..bort derfra de var nå sa de.

Vi har jo hørt om russerne som stjeler alt. Dette stemte sa de.. Tømt alt.. Til og med Toaletter stjeler dei, sa han.
    Men det var ikke det verste... Det verste var at de også har stjålet Hundehus.. 🙄

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    18.058
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.859

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.589
    Torget vurderinger
    2
    Ny runde med terrorbombing er i gang:

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Halve Ukraina blir nå beskutt.. Blant annet fra svartehavet
    Og vår mann har fått hørt at hans hus der han har leilighet er blitt beskutt i Kiev.
    Og han får ikke tak i foreldra..
    Men var ingen sammenheng på de to sakene..
    Vi kan bare tenke oss...

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Jeg blir Gaaal..... Bare rot..

Nå har Spleis ombestemt seg ser det ut som.
    Og det er jo bra. 😍

Men nå må dere som har deltatt på Spleis og gitt til meg på nytt, gi meg en lyd så jeg får returnert dere den summen som dere også gav meg privat.
    Husk si hvilke sum det var.
    Og på hvilke måte det skal overføres på.

. Screenshot_20221115_151838_com.android.chrome.jpg

Fikk ny mail må..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn