Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.693
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Er det noe USA/NATO og Russland har vært flinke til ( m noen unntak,) så er det å ikke komme i direkte militær konfrontasjon.
    Stakkars Ukraina, men vi får håpe at det fortsetter slik!
    Disse konvoiene kan sammenlignes med Cuba- krisen.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.553
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Russerne er forhåpentligvis ikke så dumme at de angriper konvoiene på NATO-medlemmers territorium, eller hva tror du, Lars_Erik?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.693
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ja, og da vet de at den lille utflukten til Ukraina er ugjenkallelig over. Er det noe de der er flinke til så er det å rope høyt.
    Det er jo selvsagt lov å leve på naivitet og håp.

Som sagt; dette ligner på 1962.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.693
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^Russerne er forhåpentligvis ikke så dumme at de angriper konvoiene på NATO-medlemmers territorium, eller hva tror du, Lars_Erik?
    Vi får håpe det. Men Russland måtte trekke seg under Cuba- krisen. Det samme, med motsatt fortegn, er en mulighet nå.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.693
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Er de lasta med atom missiler?
    Andre militær leveranser til Cuba blei jo ikke stoppa.
    Poenget er hvorvidt Russland ser dette som en fiendtlig handling fra NATOs side- noe de sannsynligvis vil gjøre. Da vil de også hevde at Nato var den aggressive part.

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    437
    Sted
    Bergen
    Alt har en grense. Blir Ukraina ofret og Putin slipper unna med dette vil det bli et sår som ikke gror. Fortsettelsen vil mer minne om 2. enn første verdenskrig.

Frykten under Cuba krisen var at den ville uønsket eskalere som under 1. verdenskrig. Erfaringene derfra var med på å hindre at det skjedde.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.693
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det var utplassert russiske styrker på Cuba.
    Som USA reagerte på. Nå er faren at Russland vil ta som en fiendtlig handling at Nato seiler inn våpen til Ukraina. Da er vel lærdommen fra Cuba at USA/NATO må gi etter- for å unngå eskalering.

Igjen; her er det snakk om virkeligheten, ikke hvordan man ønsker at verden skulle vært.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.610
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes sammenligningen med Cubakrisen blir veldig søkt. Det USA reagerte på var plassering av atomvåpen så nært USAs grenser (det er bare ca. 10 mil fra Havana til Key West) at man ikke ville ha muligheten til å reagere hvis de ble avfyrt. At Cuba var en del ar Sovjets interessesfære eller at det var russiske styrker og våpen der var ikke en del av problemet.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.693
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg synes sammenligningen med Cubakrisen blir veldig søkt. Det USA reagerte på var plassering av atomvåpen så nært USAs grenser (det er bare ca. 10 mil fra Havana til Key West) at man ikke ville ha muligheten til å reagere hvis de ble avfyrt. At Cuba var en del ar Sovjets interessesfære eller at det var russiske styrker og våpen der var ikke en del av problemet.
    Situasjonen vil kunne bli lik; stormakt mot stormakt. I så måte mener jeg at den ikke er søkt.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.610
    Sted
    Trondheim
    Sammenligningen blir ikke mindre søkt av at du mener at den er det. Det var utplassering av atomvåpen som førte til Cubakrisen, ikke noe annet.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.693
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Sammenligningen blir ikke mindre søkt av at du mener at den er det. Det var utplassering av atomvåpen som førte til Cubakrisen, ikke noe annet.
    Det kommer akkurat på det samme; situasjonen vil kunne bli likedan. Stormakt mot stormakt. Er ikke årsaken til Cuba- krisen som er poenget. Poenget er en mulig konfrontasjon mellom USA/NATO og Russland.

G

Gjestemedlem

Gjest
    NATO er en forsvarsallianse. Ukraina er ikke medlem og blir derfor ikke beskyttet. Sverige og Finland ser nå hvor mye "nøytralitet" beskytter dem mot russisk aggresjon. Regner med begge er medlemmer om ikke så lenge.

... men det er jo nok av venstrevridde naustegubber i begge land, spesielt S. så det kan ta sin tid.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.693
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    La meg gå litt videre på en mulig konfrontasjon mellom Vesten og Russland.

Siden Russland har erklært at de ser på disse konvoiene som en fiendtlig handling, vil første steg være å steppe up ordbruk. Dernest muligens fly i nærheten. Dette vil etterhvert føre til forhandlinger mellom Vesten og Russland. Hva vil de mest sannsynlig ende med?

Utrekning fra Ukraina, Krim blir russisk òg Ukraina må underskrive en nøytralitetsavtale, fremforhandlet mellom Vesten og Russland, mot at Vesten trekker tilbake våpenleveranser. Hvem vinner på det?

Tror man snarest bør slutte å anse Putin som uforberedt og "gal".

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.051
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det kommer akkurat på det samme; situasjonen vil kunne bli likedan. Stormakt mot stormakt. Er ikke årsaken til Cuba- krisen som er poenget. Poenget er en mulig konfrontasjon mellom USA/NATO og Russland.
    Av det lille jeg kan tolke er det ingen av sidene som ønsker en storkonflikt eller atom for den saks skyld.

Klart det 50 fantasillioner aper som ønsker sine ord i historiebøkene og "ekspertene" spruter frem som flatlus på ei hore. Dessuten er det mye gammelt nytt som gjentas i pressen, som dette konvoi problemet.

Flere av oss som er urolige, tross alt kan livet vårt føkkes til av idioter, men du finner nok hverken svar i denne tråden eller blant andre meningsytrere. Du får se på det store bildet og krysse fingrene som resten av oss.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg tror nok ikke et russisk jagerfly som angriper en våpentransport i Polen har så veldig stor sjans for å returnere til Russland.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.693
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror nok ikke et russisk jagerfly som angriper en våpentransport i Polen har så veldig stor sjans for å returnere til Russland.
    Skrev ikke det heller.

Her vil det ikke være snakk om angrep, derimot vise sin tilstedeværelse.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.550
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi er vitne til at Goliat voldtar David med full kraft og så spikkes det om hva som er rett og galt og whataboutisme. Det gjør meg dårlig.
    Vi er nødt til å stå opp mot Putin og hans regime. De bruker alle virkemidler for å forføre og desinformere egne innbyggere og andre som lar seg forføre av RT. Sputnik og nett-troll som prøver å vri dette til å være en kamp mot nazister og NATO. Sludder og vås.
    Putin og hans innerste krets ønsker å bygge et imperium og da trenger de ytre fiender.
    Står ikke Europa sammen mot Goliat nå så står resten av landene som ikke er med i Nato for tur.
    Og jeg er veldig enig med Stoltenberg; Jeg vil ikke leve i en verden som er slik at nabolandene til Russland ikke får lov til bestemme sin egen utenrikspolitikk. Det er det dette egentlig dreier seg om.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.693
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Og hva tror du skjer med et russisk jagerfly som viser sin tilstedeværelse i Polen?
    Jeg sa vel heller ikke spesifikt Polen. Det var det OMF som gjorde.

Den situasjonen jeg beskrev, er høyst reell.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.693
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ... ;)

Uansett - da blir det poff. Selv geniet Putlin må tenke at det er dumt...
    Han kommer selvsagt ikke til å angripe. Derimot vil han true med det òg vise seg fram.

Uansett er det han som kommer til å tjene på det.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.911
    Han kommer selvsagt ikke til å angripe. Derimot vil han true med det òg vise seg fram.

Uansett er det han som kommer til å tjene på det.
    Til nå har han for det meste fremvist en fordømt fadese, hvor de er nødt til å benytte ren terrorbombing og artilleribeskytning av sivile, fordi det er det eneste den armėen hans får til.
    Blitzkrieg fikk de ikke til, endatil mot noen som skulle vært langt underlegne.
    Hadde de ikke hatt et forholdsvis stort antall mekaniserte avdelinger ville de vært avkledd som en komplett vits. Putin vet fordømt godt at den dagen de kødder med Nato så er det løpet hans kjørt.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.693
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Til nå har han for det meste fremvist en fordømt fadese, hvor de er nødt til å benytte ren terrorbombing og artilleribeskytning av sivile, fordi det er det eneste den armėen hans får til.
    Blitzkrieg fikk de ikke til, endatil mot noen som skulle vært langt underlegne.
    Hadde de ikke hatt et forholdsvis stort antall mekaniserte avdelinger ville de vært avkledd som en komplett vits. Putin vet fordømt godt at den dagen de kødder med Nato så er det løpet hans kjørt.
    Her er det omvendt; Nato "kødder" med ham.

For meg ser det ikke ut som om den ukrainske befolkningen opplever invasjonen som en "fadese".

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.911
    Her er det omvendt; Nato "kødder" med ham.

For meg ser det ikke ut som om den ukrainske befolkningen opplever invasjonen som en "fadese".
    Jeg sa jo også utmerket tydelig at de driver med terror der borte. Ingenting om hvordan den ukrainske befolkningen opplever det. Om det skulle være tvil om det kan du spørre noen av de millionene mennesker som har passert grensene de siste dagene.
    Rent militært er den gjengen der på 1945-nivå hva angår taktikk og presist utstyr.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.693
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvor er det han evt. skulle vise seg frem? Over et NATO land? Isåfall - poff.
    Tviler jeg sterkt på. Det vil fremprovosere reaksjoner tilbake. Mest sannsynlig vil det øke styrken på ordkrigen mellom Vesten og Russland.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.693
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg sa jo også utmerket tydelig at de driver med terror der borte. Ingenting om hvordan den ukrainske befolkningen opplever det. Om det skulle være tvil om det kan du spørre noen av de millionene mennesker som har passert grensene de siste dagene.
    Rent militært er den gjengen der på 1945-nivå hva angår taktikk og presist utstyr.
    Tror det er på tide med en annen innfallsvinkel enn tro og håp her.

Fortsatt er det slik at jeg faktisk er motstander av Putins handlinger. Men realisme er viktig.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg håper at Vesten er urokkelig i idéen om at vi er forbi tiden hvor imperialister kan gjøre som de vil mot de svakere stilte og at vi er helt kompromissløse på det.
    Jeg håper at de siste store imperialistene forstår at den tiden nå er forbi.

Det er helt utenkelig for meg å blindt akseptere at man skal snu ryggen til og la Putin få det som han vil, og late som om den kjemiske rensingen av "terrorister" og "neo-nazister" som vil følge både i Ukraina og Russland de neste årene ikke vil skje.
    Selvfølgelig vil det skje, det vet vi basert på Putins historie.
    Skal vi samtidig late som om andre små stakkars land som Georgia ikke blir neste stoppested? Kan jo bare late som det er for det beste å la det gå som det går uansett?

Nei, man skal ikke så inderlig vel tåle urett som ikke rammer en selv.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.911
    Tror det er på tide med en annen innfallsvinkel enn tro og håp her.

Fortsatt er det slik at jeg faktisk er motstander av Putins handlinger. Men realisme er viktig.
    Tro og håp? Hva annet enn ren terrorbombing og plaging av sivile er det de har fått til da?
    Legge byer i grus, det får de til, ikke stort annet.
    Befolkningen der borte har de sørget for at kommer til å hate Russland for all fremtid.
    Dette kommer til å bli en fadese av bibelske proporsjoner.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn