Vi har ikke lengre nok poteter og sild til å forsyne Norge med mat, kan tenke meg at fiske oppdretter også har behov for . importvarer . Så laks til frokost lunch og middag er heller ikke noe alternativ Man kan ikke leve av olje alene …Jeg var klar over at regionen er kritisk for matforsyning globalt, men størrelsen på produksjonen er nesten ikke til å fatte. En reportasje på BBC viste til at 40% av klodens (KLODENS) solsikkemel kommer derfra, 35% av solsikkeoljen - andre matoljer, frø, frømel, osv. i tilsvarende forhold.
You ain't seen matvarepriser yet.
Vi flytter nå min kones" landhandel i byen" på landet, som en konsekvens av betydelige forsyningsproblemer for maten hun ønsker å selge. I tillegg til brems på leveranser fra utlandet, av ulike årsaker (krig, mangel på arbeidere i landbruket, vannmangel/tørke/flom), har også prisstigningen på innsatsfaktorer til landbruksproduksjon spilt inn. Mange produsenter i utlandet legger ned eller hopper over et år, om de kan. Tilsvarende skjer i Norden.
Sild i olje?Vi har ikke lengre nok poteter og sild til å forsyne Norge med mat, kan tenke meg at fiske oppdretter også har behov for . importvarer . Så laks til frokost lunch og middag er heller ikke noe alternativ Man kan ikke leve av olje alene …
Litt usikker på hva du mente her.FN gjør mye bra selv om de nødvendigvis ikke kan løse alt. Enkelte ting krever konsensus. Hva er alternativet?
Du kan like gjerne spørre; Trenger vi NATO?
France says it uncovered major Russian disinformation campaign
France uncovered a major Russian disinformation campaign aimed against Ukraine, Agence France-Presse (AFP) reported, citing French Foreign Minister Catherine Colonna on June 13.kyivindependent.com
Man skal ikke se bort fra at russiske myndigheter har dårlig kontroll med en del av det som skjer ved fronten. Det vil de selvsagt aldri innrømme, men alt tyder på at de har dårlig kontroll. Så det handler kanskje mer Im noen løse russiske kanoner enn Russland.EUs utenrikssjef Josep Borrell sier at alt tyder på at Russland har skyld i at Kakhovka-demningen i Ukraina natt til tirsdag ble ødelagt.
– Demningen ble ikke bombet. Den ble ødelagt av eksplosiver som lå i turbinrommene. Dette området er under russisk kontroll, sier Borrell til spansk rikskringkasting.
Jeg har solgt noen få Audiolense-lisenser tilrussere. Om det kommer en bestilling til vil jeg tenke at det er av privat karakter og ikke av nasjonal karakter. Jeg tenker eierinteresser og hva som tilføres den russiske stat og oligarker er det som betyr noe. Vi har videre lite å vinne og mye å tape på å gjøre livet surt for russiske konsumenter med mere det ligger noe mere bak … uten at jeg vet hvor alle de selskapene du lister opp ligger.Det er fortsatt en del, noen som Benetton, Lacoste, Clarins, Diesel, Leica, Makita, Mitsubishi, Oppo, BIC, TGI Fridays, Tupperware, Yamaha viser i prinsippet fingeren til krav om å trekke seg ut.
Andre sier mer eller mindre de rette tingene men haler ut tiden og håper det går over, som Carlsberg, Barilla, Colgate, Ecco, Heineken, Kraft Heinz, Mars, Mondelez, Nestlé, Philips, Red Bull, Procter & Gamble, Subway, Ritter Sport, Unilever, …
Yale CELI List of Companies
Since the war in Ukraine began, many companies have announced their withdrawal from Russia, but some of them still operate in Russia undeterred.www.yalerussianbusinessretreat.com
Det med å dumpe verdipapirer er litt problematisk. Hvis alle dumper russiske papirer på billigsalg, så tjener jo russiske kapitalister på det. Og alle andre taper.Jeg regner med at jeg er en av eierne i Mondelez. Jeg har flere fond, og det vil forbause meg om ikke flere av dem har investert der uten at jeg vet det helt sikkert. Realiteten er vel at vi alle må selge alle våre fond hvis vi skal boikotte eierne av disse selskapene, siden de av oss som har fond er eierne av disse selskapene
Boikotten av Freia dreier seg om å gjøre folk oppmerksomme på problemet og skape et omdømmeproblem for disse selskapene, noe det da også har gjort.
Det er jo bare å kjøpe sild og poteter fra utlandet,.....nei, vent nå litt,...Vi har ikke lengre nok poteter og sild til å forsyne Norge med mat, kan tenke meg at fiske oppdretter også har behov for . importvarer . Så laks til frokost lunch og middag er heller ikke noe alternativ Man kan ikke leve av olje alene …
Vi har ikke lengre nok poteter og sild til å forsyne Norge med mat, kan tenke meg at fiske oppdretter også har behov for . importvarer . Så laks til frokost lunch og middag er heller ikke noe alternativ Man kan ikke leve av olje alene …
Russland er også en gigant innenfor jordbruk. Fela nevnte Ukrainas andel av verdens solsikkefrøproduksjon, Russland har ca like stor andel av verdensproduksjonen.Med norsk selvforsyning og Ukrainas vanvittige andel av en del kritiske basisvarer, så er det enda større grunn til å holde russiske kleptoimperialistfingre av, vel, matfatet.
Følger ikke så mye med lenger men er det problemer eller er det de årlige revisjonsstans/vedlikeholdstansene som slår inn? De er gjerne på denne tiden av året...Prishoppet i dag kom på nyheter om at produksjonsproblemer på en del norske felt vil vare lengre enn antatt.
Greia var at produksjonen ville være redusert lengre enn først antatt, det ser i utgangspunktet ut til å være sesongbasert planlagt vedlikehold og så har det oppstått noen problemer som tar tid å fikse. Det som gir størst utslag i kapasitet som bortfaller er Nyhamna (prosseseringsanlegg).Følger ikke så mye med lenger men er det problemer eller er det de årlige revisjonsstans/vedlikeholdstansene som slår inn? De er gjerne på denne tiden av året...
Forundrer meg ikke hvis det er noe etterslep fra i fjor også.Greia var at produksjonen ville være redusert lengre enn først antatt, det ser i utgangspunktet ut til å være sesongbasert planlagt vedlikehold og så har det oppstått noen problemer som tar tid å fikse.
Høres rimelig ut, det ble vel pumpet for fulle mugger og dermed større slitasje og behov for vedlikehold muligens?Forundrer meg ikke hvis det er noe etterslep fra i fjor også.
HMS står sterk der ute men vet at noe "ikke kritisk" ble utsatt i fjor men om det er noe som blir tatt nå eller er tatt underveis etterpå vet jeg ikke. Samtidig så er jeg glad for at vi ikke har hatt hendelser der ute grunnet «fulle mugger» .Høres rimelig ut, det ble vel pumpet for fulle mugger og dermed større slitasje og behov for vedlikehold muligens?
I lenkja:On Tuesday, The Telegraph reported on how Western night vision gear, both for infantry troops and on vehicles, is giving Ukraine a significant tactical advantage, allowing them to pulse forward at night and consolidate their gains in the day
Unlike Western armies, Russia does not routinely issue night-vision gear to dismounted troops. Only a select few special forces and reconnaissance units get the equipment, says Mr Cranny-Evans. This is borne out by images of captured Russian soldiers. So far only Spetsnaz (special forces) units have been pictured with night-fighting equipment. This may be because the technology is expensive and delicate, and inexperienced or conscripted soldiers are not trusted with it. High-end units can cost tens of thousands of dollars each.
Når Haag kommer i gang kan det bli folksomt i den russiske hæren.Den russiske nasjonalforsamlingen har godkjent en lovendring som gir den russiske hæren anledning til å rekruttere mistenkte eller dømte kriminelle.