Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    Larsson eller ikke bør bort.
    Det overrasker meg å se sensurkåtheten ovenfor folk man ikke er enig med. Jeg tar INGEN som helst stilling til noen sine meninger i dette innlegget, men jeg bare sier at så lenge ingen har brutt noen forumregler eller kommet med hets eller andre styggheter så kan jeg ikke se noen grunn til å kaste ut noen.
    At noen tror Antoine er Larsson er absurd. Han skriver og ordlegger seg på en helt annen måte og deltar på andre tråder, noe Larsson aldri gjorde. Har man et minimum av språkøre, eller øyne, så vil man lett se at det ikke er samme person. Igjen, jeg tar ikke stilling til det dere er uenige om. Men la personforfølgelsen ligge.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.349
    Sted
    Trondheim
    Det er jo ikke det at man er uenig som er problemet, men at han bare gjentok igjen og igjen utsagn som beviselig var løgn. Slike innlegg har man ikke bruk for - det er ikke diskusjon, bare forsøk på å ødelegge.
    Hvis han kunne skrive noe som han faktisk kunne underbygge, eller i hvert fall fremme sine meninger uten å basere dem på usannheter (som at "det er vesten sin skyld" og "vesten ville ikke gi Russland noen innrømmelser" (i forhandlinger der "vesten" ikke var part)) ville det jo stille seg annerledes.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    Det er jo ikke det at man er uenig som er problemet, men at han bare gjentok igjen og igjen utsagn som beviselig var løgn. Slike innlegg har man ikke bruk for - det er ikke diskusjon, bare forsøk på å ødelegge.
    Hvis han kunne skrive noe som han faktisk kunne underbygge, eller i hvert fall fremme sine meninger uten å basere dem på usannheter (som at "det er vesten sin skyld" og "vesten ville ikke gi Russland noen innrømmelser" (i forhandlinger der "vesten" ikke var part)) ville det jo stille seg annerledes.
    Jeg går som sagt ikke inn i noe som helst argumentering om saken. Du gjør det og beviser perfekt mitt poeng: At dere kun vil bli kvitt han som ikke er med på ryggpissingen. Hvor mange innlegg tror du blir stående igjen om man tar bort alt av gjentagelser i denne tråden? Han var langt fra den verste. Og hvem synes du skal avgjøre hvilke innlegg "man har bruk for"? Du?

    "Fremme sine meninger uten å basere dem på usannheter". Den var god. Om alle baserer sine meninger på DIN sannhet, hva blir det igjen av diskusjon da? 😂
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    denne har gått meg forbi. nok et lite bidrag til mentaliteten:

     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Det dreier seg om fascistisk propaganda og relativisering av folkemord. Man kan like gjerne hylle Hitler her inne. Et sted går grensa for akseptabel oppførsel.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.349
    Sted
    Trondheim
    Hans sannheter var jo: "Russland hadde ikke noe valg", "Man måtte stoppe diskrimineringen av russere", "Må stoppe NATOs ekspansjon mot øst", "Ukraina er en naturlig del av Russland", "Vesten ville ikke gi noen innrømmelser", "Ukraina brøt Minsk II avtalen" etc...
    "Russland hadde ikke noe valg"? - seølvfølgelig hadde de det. Forhandle og faktisk følge de avtalene de hadde underskrevet på kunne jo være et sted å starte
    "Stoppe diskrimineringen av russere" - Hvilken diskriminering. Hvis det er språk det er snakk om er jo Zelenskij russisktalende, så han ble vel diskriminert da?
    "Stoppe NATOs ekspansjon mot øst" - NATO ekspanderer ikke mot øst. Land i øst ønsker å bli med i NATO for å skaffe seg sikkerhet mot Russland, og det kan man jo skjønne, men Ukraina var ikke aktuell for NATO-medlemskap, så det argumentet henger jo ikke på greip
    "Ukraina er en naturlig del av Russland" - Ukraina eksisterte før det ble noe Russland. Kyiv var en "storby" før Moskva ble en jaktutpost. Ukraina har lang tradisjon for å være et selvstendig land
    "Vesten ville ikke gi noen innrømmelser" - i og med at "Vesten" ikke var en del av noen forhandlinger kunne de vel knapt gi noen innrømmelser?
    "Ukraina brøt Minsk II avtalen" - nei, det var Russland som gjorde det

    Så hva står igjen? At Russland har lov å diktere hva andre land skal bestemme innenfor sine egne grenser? Jeg tror ikke helt at jeg kjøper det argumentet.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    Det dreier seg om fascistisk propaganda og relativisering av folkemord. Man kan like gjerne hylle Hitler her inne. Et sted går grensa for akseptabel oppførsel.
    Selv om du er dundrende uenig gir det deg ingen rett til å kalle ham facist. Han hyllet hverken Putin, Hitler eller andre diktatorer. Det eneste han gjorde var å se bakgrunnen med andre øyne enn stort sett alle andre. Selv om det provoserer må det være lov. Du beviser i enda større grad mitt poeng. Sjelden har jeg sett større hets og hat mot en person enn i denne tråden, og det sier ikke lite her på HFS. Grensa for akseptabel oppførsel er virkelig noe du burde reflektere over selv.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    3.235
    Torget vurderinger
    1

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.349
    Sted
    Trondheim
    Selv om du er dundrende uenig gir det deg ingen rett til å kalle ham facist. Han hyllet hverken Putin, Hitler eller andre diktatorer. Det eneste han gjorde var å se bakgrunnen med andre øyne enn stort sett alle andre. Selv om det provoserer må det være lov. Du beviser i enda større grad mitt poeng. Sjelden har jeg sett større hets og hat mot en person enn i denne tråden, og det sier ikke lite her på HFS. Grensa for akseptabel oppførsel er virkelig noe du burde reflektere over selv.
    Jeg er totalt uenig med deg. Om han er fascist eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men de "fakta" han baserte sine synspunkter på er alle sammen tilbakevist. Han kan selvfølgelig opprettholde sine synspunkter, og det er helt legitimt, men da må han jo kunne vise til hvorfor han mener det han gjør. Det kan ikke være grunnet i de "fakta" han oppgir, for det er kun ting han har funnet på pro-Putin websider og det som Kellyann Conway i sin tid kalte "alternative fakta", eller det som vanligvis oppfattes som løgn.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.720
    Torget vurderinger
    96
    Jeg er totalt uenig med deg. Om han er fascist eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men de "fakta" han baserte sine synspunkter på er alle sammen tilbakevist. Han kan selvfølgelig opprettholde sine synspunkter, og det er helt legitimt, men da må han jo kunne vise til hvorfor han mener det han gjør. Det kan ikke være grunnet i de "fakta" han oppgir, for det er kun ting han har funnet på pro-Putin websider og det som Kellyann Conway i sin tid kalte "alternative fakta", eller det som vanligvis oppfattes som løgn.
    Du skjønner ikke hva det er jeg prøver å påpeke.
    Spørsmålet er om dere kan kaste ham ut av tråden, og på bakgrunn av hvordan enkelte andre oppfører seg her så synes jeg ikke det er noen grunn til det. Om han har rett eller ikke er helt irrelevant. På et diskusjonsforum er du nødt til å akseptere folk som tar feil.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.349
    Sted
    Trondheim
    Joda, jeg skjønner hva du vil påpeke. Og han er vel ikke kastet ut, han skjønte at han ikke kom noen vei.
    Jeg tror ikke han har tatt feil, jeg tror at han med vilje har prøvd å påvirke diskusjonen basert på usannheter. Hver gang det er blitt påpekt feil i hans "fakta" har han bare gjentatt det samme - typisk propagandasnakk.
    Han må jo gjerne mene at Russland er i sin fulle rett til å angripe et fredelig naboland og drive terrorbombing, men han kan ikke forvente å få mye gjenhør fra innbyggere i et slikt fredelig naboland.
     
    Sist redigert:

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.387
    Antall liker
    11.094
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Godt Nytt År til alle deltakere i tråden!

    De kaller det 5 realistiske scenarioer for året som kommer. Nr 5 er full seier til Ukraina (snaut 4% sannsynlighet). Full seier til Moskva er ikke nevnt, men nr 1 er vel nærmest. Hva tror dere? Jeg tror vel nr 2 er ganske sannsynlig, men krysser fingre og håper på noe som ligner nr 4.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    1
    Godt Nytt År til alle deltakere i tråden!

    De kaller det 5 realistiske scenarioer for året som kommer. Nr 5 er full seier til Ukraina (snaut 4% sannsynlighet). Full seier til Moskva er ikke nevnt, men nr 1 er vel nærmest. Hva tror dere? Jeg tror vel nr 2 er ganske sannsynlig, men krysser fingre og håper på noe som ligner nr 4.
    Realisten i meg spår Alternativ 2, ispedd en dash av 4.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Åpenbart en variant av nr 1;
    Første test er allerede igang og Israel leverer så det holder (husk at det har vært stor import av jøder fra russland til israel og mange nok av de sitter i maktposisjoner). Det er godt mulig at det holder med israel for at alternativ nr 1 slår inn med full styrke
    Når europa får besøk av noen terrorister, Mossad/tilsvarende, så blir europeerne fullt opptatt med håndtering av det og russerne fyrer opp på sosiale medier (les feks det som foregår i Frankrike nå). Mottak av de tusenvis palestinske flyktningene som israelittene har tvangsdrevet fra Gaza og Vestbredden, vil ta opp den resterende økonomiske kapasiteten i de europeiske landene.

    trumpen tar valget, USA endelig ut av NATO - det var på tide..

    Snipp snapp snute, eventyret er ute, velkommen til hammer og sigd fra vladivostok til Lisboa
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    869
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Krigskorrespondenten Ragnar Skre har skrevet en artikkel i Ny Tid. Tar gjerne imot en mer lesbar utgave enn screenshoten han legger ved.
    Du kan lagre bildet fra Twittersiden, så kan du åpne i f.eks en PDF-viewer og forstørre det der.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.387
    Antall liker
    11.094
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Krigskorrespondenten Ragnar Skre har skrevet en artikkel i Ny Tid. Tar gjerne imot en mer lesbar utgave enn screenshoten han legger ved.
    Jeg er alltid interessert i hva antropologer mener om ting, men her er jeg litt delt. Det han skriver om Georgia stemmer med det jeg har lest meg til, men Ukraina, ikke så mye. Boka han nevner er en 60 siders tekst som mener at vesten og spesielt usa må ta ansvaret for at russerne følte seg presset, med argumenter vi har hørt mange ganger før. Og i likhet med andre som vi har diskutert med hevder boka at det var Putin som angrep, og han hadde alternativ til krig, før teksten durer videre med å legge skylden på USA. Statskupp i UKR blir nevnt osv. Dessuten stemmer det vel ikke at slike stemmer er sensurert. De kommer da stadig frem i denne konflikten..
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    Funfact: Hvert år får jeg Tuss og Troll av min fru i julegave. Men i år var det litt spesielt, fordi jeg dro kjensel på et par figurer blant de som utgjorde åsgårdsreia. Kanskje et passende sted å plassere de?
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Fant denne på LinkedIn (Mark Lindsey):

    Yesterdays attack of Russia missiles on Ukraine was the biggest military failure of Russia in a long time, maybe ever.

    The strategic balance has shifted after less the 24 hours, allow me to explain how Russia lost the "Billion Dollar Brawl" in a catastrophic manner.

    This attack involved a very substantial amount of weapons, 105 missiles, fired in a time and space coordinated fashion on select targets. The idea behind such an attack against air defense is to overwhelm the defending side with force, in a so called "saturation attack".

    Any missile system only has a limited amount of ready to fire missiles, before it needs to reload. The well known Patriot System has 4 Missiles per Launcher Truck with PAC-2 Missiles, and 16 with the smaller PAC-3 Missiles.
    The IRIS-T System is similar, with 8 Ready to Fire Missiles per Truck.

    Once they are fired, you need to take a truck, reload the launcher with new "boxes", that are both the storage and launch container.

    So why did the strategic balance shift today?

    Russia has saved up cruise missiles and other missile assets for quite some time, to plan and execute this attack on critical civilian infrastructures of Ukraine. They have used their intelligence assets to try to understand how the Air Defense of Ukraine is structured. They have employed so called SEAD/DEAD Missions using Anti-Radiation Missiles and Electronic Warfare, both aimed at rendering Air Defense ineffective and destroying it. This was not "nothing", this was likely the best game-plan they could execute, with the assets available.

    Despite these efforts, they were only able to hit with less than 5% of the ordnance employed, 7 hits out of 105 targets is pretty dismal. That cost several hundred billion rubles, that's several million rubles for each innocent civilian they killed. They did't kill Ukrain8ian air defenses and they did not overwhelm the air defense system. So the Russian attack was a last ditch effort to destroy Ukraine's critical infrastructure, which the Russians have been trying to do for going on 2 years.

    That's a failure of Russian strategic aviation, and signals that Russia, despite gains on the ground, will no longer be able to massively attack Ukrainian critical infrastructures. This would have been unthinkable a year ago, this is a huge triumph for Ukraine but also the countries supporting it.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Spesielt å tenke på at NASAMS-utstyret som jeg syslet med i sin tid nå står i Ukraina og plukker ned russiske missiler. Godt å se at det virker som det skal.
     
    Sist redigert:

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    869
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er alltid interessert i hva antropologer mener om ting, men her er jeg litt delt. Det han skriver om Georgia stemmer med det jeg har lest meg til, men Ukraina, ikke så mye. Boka han nevner er en 60 siders tekst som mener at vesten og spesielt usa må ta ansvaret for at russerne følte seg presset, med argumenter vi har hørt mange ganger før. Og i likhet med andre som vi har diskutert med hevder boka at det var Putin som angrep, og han hadde alternativ til krig, før teksten durer videre med å legge skylden på USA. Statskupp i UKR blir nevnt osv. Dessuten stemmer det vel ikke at slike stemmer er sensurert. De kommer da stadig frem i denne konflikten..
    Ja, han har jo noen poenger, men fremstår likevel som Putin's nyttige idiot.
    Jeg skjønner meg ikke på alle disse som på liv og død skal relativisere Russlands handlinger og på en måte unnskylde dem, fordi vesten kunne kanskje gjort litt mer. Det virker som at Russland kan gjøre hva de vil fordi de jo er kjent for å være hard i klypa. Mens Vesten og andre må holde seg for gode til å svare. (minner meg litt om de som mener at mediene burde omtale Trump med 50% gode og 50% dårlige nyheter)
    Og han hopper glatt over den totale sensuren i Russlands, mens hans innlegg vil kunne brukes fritt i propagandaen.
    Resultatet med en slik relativisering er at aggressoren for gjøre akkurat hva han vil uten konsekvenser. Og uskyldige må bare finne seg i å bøte med livet.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Den asymmetrien der, joha, er helt umulig å overse når du først har blitt klar over den. Du finner den igjen på veldig mange felter innenfor politikk/samfunnsliv.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis russerne nå går etter sivile mål i Ukraina, er det legitimt for Zelenskyj å gå etter sivile mål i Russland?
    Nei. Men det er legitimt å gå etter militære mål der de måtte befinne seg, og om muskovittene lar egne luftvernmissiler falle ned i egne boligstrøk er ikke det noe å løpe til FNs sikkerhetsråd for.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke så lett når Ukraina får kritikk for russisk materiell som faller i hodet på russere. Det er ganske mange som synes at Ukraina ikke skal gå etter militære mål inne i Russland, samtidig som mange har stor forståelse for at Russland 'forsvarer' seg ved å terrorbombe sivile i Ukraina (Boys Will be Boys, det er sånn russerne er...osv).

    Media er ikke akkurat hjelpsomme her.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvis russerne nå går etter sivile mål i Ukraina, er det legitimt for Zelenskyj å gå etter sivile mål i Russland?
    Nei, og det vil han jo overhode ikke gjøre.

    Det vil redusere internasjonal støtte til Ulraina, og styrke Putin i Russland. Bedre å ta ut militære mål...se er det fortsatt nok av.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Russland kjører nå en krigsøkonomi med en voldsom prioritering av krigsindustrien, de får massivt med militært utstyr fra Nord Korea, Iran og Syria. I tillegg er Kina en joker......


    Bl.a.
    – Ingenting stopper Russland fra å øke produksjonen til tusenvis av droner i måneden. Hvis Vesten kun reagerer når Russlands nye fabrikker er oppe og fungerer, vil det være for sent.

    Fabian Rene Hoffmann, forsker ved UiO, mener at hvis det var Nato som var i krig med Russland, villle denne typen fabrikker blitt bombet.

    – Vi prøver å få Ukraina til å kjempe en krig på en måte Nato aldri ville ha gjort det. Jeg forstår ikke hvorfor politikerne ikke forstår hvor viktig det er å støtte Ukraina militært. Det er fascinerende hvor stor denne politiske feilen er.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn