Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Du tror at USA hadde sittet stille i båten om de hadde allierte seg med Russland?

    Mitt nick er forøvrig Antoine (fransk), ikke Antonovsky. Det står klart og tydelig her.
    Det får være måte på å være hårsår.
    Her inne tulles og vris det på nicknames hele tiden.
    Og diskusjoner kan gå ei kule varmt.
    Istedet for å bli furten og sur, og melde fra til "overlæreren ",
    ta det som en mann, vær gla vi kan diskutere fritt og ikke er nødt til å ligge i en skyttergrad og vite at fienden har flere artilleri granater.
    Du kan argumentere deg blå om hva som kunne vært gjort før 2022, nå er vi i 2024 og krigen er i sitt tredje år, og invasjons makten ser ikke ut til å vike en tomme.
    Tvertimot fortsetter de nedslaktingen på begge sider.
    Makan til stupid Putinitet.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    For 7 år siden avduket Putin et minnesmerke over annerledes tenkende i Moskva og sa at forfølgelse av slike mennesker aldri måtte skje igjen.

    I dag svarte Putin med å fengsle nok en annerledes tenkene til 2,5 års fengsel for å ha kritisert myndighetene og krigen. Det var en fredsaktivist fra Memorial som fikk dommen sin i dag.
    Nå nå. Han kritiserte jo selve frihetskampen til de frihetselskende russerne må vite.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    For 7 år siden avduket Putin et minnesmerke over annerledes tenkende i Moskva og sa at forfølgelse av slike mennesker aldri måtte skje igjen.

    I dag svarte Putin med å fengsle nok en annerledes tenkene til 2,5 års fengsel for å ha kritisert myndighetene og krigen. Det var en fredsaktivist fra Memorial som fikk dommen sin i dag.
    Men det var hans egen skyld.
    Han var medlem i organisasjonen som mottok Nobel fredspris i et obskurt land langt-borti-vekki-stan en plass.. Han prøvde ikke godt nok å få til en fredsdeal med myndighetene som ble så presset av ham at de
    - omringet hagen hans, de skulle bare øve litt
    - så sendte inn en mann i uniform inn i hagen bare for å snakke med ham, men han ville ikke snakke
    - så sendte de en lastebil med skikkelige mannfolk med noen trestokker i hendene
    snip snap snute
    eventyret ute
    for mann med fred i tankene
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Feil, de var dominert av ukrainere som kunne snakke russisk, men det betyr hverken at de var russiske eller at de ønsket seg mot russland.
    De snakket russisk fordi slekta var fra Russland. Selv om MSM aldri dekker fra den andre siden av fronten betyr ikke at ingen rapporterer derfra. En grunn til at Russland greier seg bra i de okkuperte områdene er fordi sivilbefolkningen er for dem. Hvis ikke hadde det vært en gerilliakrig der tror jeg og langt vanskeligere for russland.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Jeg kom inn i verden for over 50 år siden, men synes dette også er off topic og ganske så uvesentlig. Jeg har studert veldig, veldig mye. For å forstå må man også klare å være objektiv. Det er svært viktig. Folk som har barn har ikke kunne gjort det jeg har brukt tiden på. Har du studert mye?
    Nei,
    strøk i barnehagen da jeg tok finnkniven og øvde på litt slakting; grååådig gøy så lenge det varte, litt stutt etterpå - slapp ut i fjor, ny runde
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Det får være måte på å være hårsår.
    Her inne tulles og vris det på nicknames hele tiden.
    Og diskusjoner kan gå ei kule varmt.
    Istedet for å bli furten og sur, og melde fra til "overlæreren ",
    ta det som en mann, vær gla vi kan diskutere fritt og ikke er nødt til å ligge i en skyttergrad og vite at fienden har flere artilleri granater.
    Du kan argumentere deg blå om hva som kunne vært gjort før 2022, nå er vi i 2024 og krigen er i sitt tredje år, og invasjons makten ser ikke ut til å vike en tomme.
    Tvertimot fortsetter de nedslaktingen på begge sider.
    Makan til stupid Putinitet.

    Jeg bare påpeker fakta. Jeg er imot nedslaktingen og mener at den eneste farbar vei er forhandlinger selv om det blir vanskelig. Jeg her endelig det blir noe av fremmøtet i Sveits og at Russland i allefall kan bli invitert i andre runde.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.387
    Antall liker
    11.090
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Russisk talende ukrainere er fortsatt ukrainere; ikke russervennlige som bor i feil land. Det er desinformasjon skapt av russerne.
    Og krigen har ført til en kraftig nasjonsbygging i Ukraina, en mer samlet befolkning som alle ønsker et selvstendig Ukraina fritt for russisk innflytelse. Det er forårsaket av russerne forresten, ikke USA.
    Og de to proxy republikkene er så dårlig drevet og vanskjøttet at de som var russisk vennlige før ikke er det lengre. En skulle tro at russerne ville skape et attraktivt utstillingsvindu i proxyrepublikkene som skulle fungere som PR for russisk levevis og styresett, men neida! I praksis har de gjort det motsatte. Og det bekrefter vel og ar russerne ikke prøver å vinne nye venner, bare betvinge folk og land der de presser seg frem. Men terror, tortur og trusler satt i et korrupt system som har vart siden 2014 gjør geriljakrig krevende..
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    '
    Det jeg hadde i tankene var at alle parter nå har klargjort sine synspunkter og at videre debatt over samme tema er fånyttes. Man går bare i en evig ring.
    Det regner fælt i BeRRRRgen akkurat nå så da er dette tidsfordriv mens man lytter på Hi-Fi, akkurat nå Spanische tanze/Sarasate (spansk og tanze ? vel vel)
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Jeg bare påpeker fakta. Jeg er imot nedslaktingen og mener at den eneste farbar vei er forhandlinger selv om det blir vanskelig.
    Slik britene burde forhandla med Hitler i 1940, og latt ham beholde alt han hadde okkupert i Vest Europa?
    Det hadde blitt "fred", slik du så inderlig ønsker , men hvilken fred?
    Kjemp for alt hva du har kjært
    Dø om så det gjelder!
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    3.235
    Torget vurderinger
    1
    Tror at russerne kraftig må gire opp produksjonen av fly nå, ellers går beholdningen sakte men sikkert ned mot null :)
    Kan se ut til at russland fikk 27 fly 2022 og 24 fly i 2023 fordelt på diverse Su30, Su34, Su35 og Su57. Med tanke på at de har mistet godt over 300 i nesten samme tidsrom, så kan man anta at det totale antallet er minkende?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Et helt absurd spørsmål synes jeg. Selvfølgelig var det rett å stå opp mot nazismen. Nei, den sammenhengen seg jeg overhodet ikke. Å sammenligne de to krigene blir bare absurd.

    Generelt så vil ukrainere som bor i vest og i midten være interessert i tilknyting til Vest-europa. Det er naturlig. I øst og sør- er det er ganske stor befolkning som føles seg mest tilknyttet Russland. Sivilbefolknningen som bor i de okkuperte fylkene nå er gjennomgående for Russland. Jeg vil anta at de etnisk ukrainske i de områdene har flyktet.

    Ukraina var et splittet land og det er ikke mindre splittet nå for å si det forsiktig.
    ... og i det øyeblikket de valgte en samlende leder i et demokratisk valg, da overfalt Russlands armé Ukraina helt uprovosert. For Putin er nemlig en despotisk imprealist som ikke tåler at hans naboer velger andre enn ham.
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Nei,
    strøk i barnehagen da jeg tok finnkniven og øvde på litt slakting; grååådig gøy så lenge det varte, litt stutt etterpå - slapp ut i fjor, ny runde
    Så du har aldri studert storpolitikk, geopolitikk og makroøkonomi?
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Antoinsky påpeker ikke fakta, men kommer med en fremstilling av begivenhetene som tatt rett ut av russiske propagandatekster.

    Mitt nick er Antoine, ikke Antoinsky om du skulle være opptatt av fakta for det er jeg. Sky er typisk russisk endelse. Jeg har intet med Russland å gjøre, selv om jeg var der en gang som naiv 20-åring.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    3.235
    Torget vurderinger
    1
    De snakket russisk fordi slekta var fra Russland.
    Vel, Ukraina og Kiev var et blomstrende handelsknutepunkt i flere hundre år før russland var påtenkt, så slekta er nok mere fra Kiev Rus enn fra Muskovia hvis man går langt nok tilbake.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Mitt nick er Antoine, ikke Antoinsky om du skulle være opptatt av fakta for det er jeg. Sky er typisk russisk endelse. Jeg har intet med Russland å gjøre, selv om jeg var der en gang som naiv 20-åring.
    Å så synd, du føler deg trakassert nå.
    Vi får ta det opp i neste FAU møte.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.387
    Antall liker
    11.090
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Antoinsky påpeker ikke fakta, men kommer med en fremstilling av begivenhetene som tatt rett ut av russiske propagandatekster.
    Mitt nick er Antoine, ikke Antoinsky om du skulle være opptatt av fakta for det er jeg. Sky er typisk russisk endelse. Jeg har intet med Russland å gjøre, selv om jeg var der en gang som naiv 20-åring.
    OK, da. så var det en feil i utsagnet mitt.
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Vel, Ukraina og Kiev var et blomstrende handelsknutepunkt i flere hundre år før russland var påtenkt, så slekta er nok mere fa Kiev Rus enn fra Muskovia hvis man går langt nok tilbake.
    Med slekta tenkte jeg mer på far og mor, besteforeldre og oldefedre.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Å, jeg er en rettferdig kar. Ikke si det.... Jeg kan absolutt være meget tydelig hvor noen er urettferdig mot noen. Men dette synes jeg har lite med saken å gjøre, tjua. Rimelig off-topic...
    Slett ikke, krig (eller spesialoperasjoner) skjer på så mange nivå, her er min greie:

    - har en feit nabo som bor sammen med en annen kar, de trener mye på helsestudio og bokser litt inni mellom, også drikker de endel vodka, ihvertfall hiver de tomme vodkaflasker inn i hagen min
    - jeg er bare en og jeg trener ikke på helsestudio, ei bokser jeg, jeg lytter kun til Hi-Fi..
    - men jeg har et jækla fint uteområde på grensa til naboen med en feit grill, peis og ung kjerring som liker å gå lett kledt når været tillater
    - jeg inviterte de på en liten grillings en kveld med godt vær; biff, kreps og snadder, kjerringa gikk litt lettkledt som vanlig, tenkte jeg skulle ta opp temaet med vodkaflaskene
    - det gikk dårlig, de hisset seg opp noe kraftig og begynte å klå på madammen
    - jeg stakk på do og ringte politiet som kom og ba naboen skjærpe seg, vi skrev en liten avtale om gjensidig respekt å sånn, og henviste bla til de kommunale reglene for søppel,
    - det ble bare verre, no tar naboen seg til rette og bruker min uteplass for sine fester og grillinger
    - når jeg ber ham, vennlig - vi er da sivilisert- om å ligge unna min eiendom så svarer han stygt, flesker muskler og spytter etter meg
    - så sier han at grillplassen er hans og at den står på hans eiendom, det er jo bare tull iht kartverket så står den i 1 m fra hans grense inn på min eiendom
    - naboen henviser til at i år 1423 så var disse to eiendommene en eiendom og at oppsplitting som skjedde etter det var en feil så han skal bare rette opp gamle synder

    Leser jeg deg rett så skal jeg nå tilby naboen en minnelig løsning, der han får grillplassen min fordi
    1, jeg var så lur å invitere ham på en grillings
    2, hans påstand om eiendommen fra 1423

    Høres lurt ut, nei takk.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Da går vi bare i ring som en påpekte. Jeg har skrevet masse om det nå. Gå tilbake og les om du vil.
    Gi meg noen stikkord, bare, for jeg kan ikke se det i dine utlegninger, utelukkende påstander om "USA er slemme", "Proxy" og "Provoserende valg av samarbeidspartnere".
    Jeg er ute etter f.eks. trusler om angrep, om ødeleggelse av deres handelslinjer med utlandet, om historiske ødeleggelser av matlagere, om økonomiske sanksjoner og boikott, etc. Finnes noe slikt fra Ukrainas side?
    Fra Russlands side finnes de i mengder, nemlig.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Så du har aldri studert storpolitikk, geopolitikk og makroøkonomi?
    Nei, ikke annet en det jeg lærte i barnehagen før de tok meg ut derfra, deretter er det kun en skole som gjelder; MSc livets harde skole, uten et eneste plagiat
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    869
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    De var det før invasjonen. Lenge før. Byene så vidt jeg vet var dominert av russere som snakker russisk.
    Som sagt så var/er det Ukrainere som snakker russisk. Men så vidt jeg vet så er det en ganske overveldende majoritet i USA som snakker engelsk. Har ikke hørt noe om at England dermed mener seg berettiget til å invadere USA (og vice versa). Og her kunne vi ha nevnt spanskspråklige, tyskspråklige etc etc. Hvilke rettigheter mener du egentlig at Russland har i Ukraina angående de russiskspråklige, eller andre språklige for den del.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Leser jeg deg rett så skal jeg nå tilby naboen en minnelig løsning, der han får grillplassen min fordi
    1, jeg var så lur å invitere ham på en grillings
    2, hans påstand om eiendommen fra 1423

    Høres lurt ut, nei takk.
    Du glemte jo det viktige poenget at dere har samme dialekt. Ergo eier de snart hele tomta di, huset ditt, og kona di. Og så "glemte" du behendig å nevne at du har en veldig godt forhold til han politinaboen din nede i gata, han som også digger hifi og musikk. Klart sånt får konsekvenser, du må pinadø se til å velge rett omgangskrets, din krigshisser.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    En norsk artist fikk en lite fordelaktig kontrakt annullert fordi han var kraftig alkoholisert og dritings da han undertegna
    Kanskje det er denne norske rettsfortolkning Putin holder på, for å underkjenne avtaler inngått av Jeltsin?
    Avtalen fra 94 om å anerkjenne Ukrainas grenser og integritet betyr tydeligvis intet
    Russerne angrer kanskje på den avtalen, tror Ukraina også angrer på at de i den avtalen ga fra seg kjernevåpen
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Som sagt så var/er det Ukrainere som snakker russisk. Men så vidt jeg vet så er det en ganske overveldende majoritet i USA som snakker engelsk. Har ikke hørt noe om at de dermed mener seg berettiget til å invadere USA (og vice versa). Og her kunne vi ha nevnt spanskspråklige, tyskspråklige etc etc. Hvilke rettigheter mener du egentlig at Russland har i Ukraina angående de russiskspråklige, eller andre språklige for den del.
    Det er videre et seriøst problem, om du trekker en parallell til balterstatene. Konsekvensene av et slikt verdensbilde må jo bli at de landene sporenstreks melder seg ut av NATO og gir seg selv bort til Russland. Tross alt er det en god og fredelig gest, ikke sant.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.041
    Antall liker
    20.227
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Slett ikke, krig (eller spesialoperasjoner) skjer på så mange nivå, her er min greie:

    - har en feit nabo som bor sammen med en annen kar, de trener mye på helsestudio og bokser litt inni mellom, også drikker de endel vodka, ihvertfall hiver de tomme vodkaflasker inn i hagen min
    - jeg er bare en og jeg trener ikke på helsestudio, ei bokser jeg, jeg lytter kun til Hi-Fi..
    - men jeg har et jækla fint uteområde på grensa til naboen med en feit grill, peis og ung kjerring som liker å gå lett kledt når været tillater
    - jeg inviterte de på en liten grillings en kveld med godt vær; biff, kreps og snadder, kjerringa gikk litt lettkledt som vanlig, tenkte jeg skulle ta opp temaet med vodkaflaskene
    - det gikk dårlig, de hisset seg opp noe kraftig og begynte å klå på madammen
    - jeg stakk på do og ringte politiet som kom og ba naboen skjærpe seg, vi skrev en liten avtale om gjensidig respekt å sånn, og henviste bla til de kommunale reglene for søppel,
    - det ble bare verre, no tar naboen seg til rette og bruker min uteplass for sine fester og grillinger
    - når jeg ber ham, vennlig - vi er da sivilisert- om å ligge unna min eiendom så svarer han stygt, flesker muskler og spytter etter meg
    - så sier han at grillplassen er hans og at den står på hans eiendom, det er jo bare tull iht kartverket så står den i 1 m fra hans grense inn på min eiendom
    - naboen henviser til at i år 1423 så var disse to eiendommene en eiendom og at oppsplitting som skjedde etter det var en feil så han skal bare rette opp gamle synder

    Leser jeg deg rett så skal jeg nå tilby naboen en minnelig løsning, der han får grillplassen min fordi
    1, jeg var så lur å invitere ham på en grillings
    2, hans påstand om eiendommen fra 1423

    Høres lurt ut, nei takk.
    Du glemmer, (for å sette perspektivet på plass), at du er over 50, du har ingen barn, du klager til politiet nå, så snart det er det minnste.......... og at du stadig bor hjemme hos mamma 🤣
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Du glemte jo det viktige poenget at dere har samme dialekt. Ergo eier de snart hele tomta di, huset ditt, og kona di. Og så "glemte" du behendig å nevne at du har en veldig godt forhold til han politinaboen din nede i gata, han som også digger hifi og musikk. Klart sånt får konsekvenser, du må pinadø se til å velge rett omgangskrets, din krigshisser.
    Jeg tar hintet
    Har søkt om en egen stat, Hi-FiStan, den ligger akkurat mellom ukraina og tran. Tran er godt for D-vitamin
    Nasjonalforsamlingen er Satyricon
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Det ER russisk propaganda. Det ser du på språket.
    Hvorfor må jeg drive på å gjenta ting til et uendelige? Jeg er sterkt imot propaganda. Jeg prøver å avsløre propaganda. Jeg har absolutt nada, nada mer russisk propaganda å gjøre. Jeg kan heller ikke et kløyve ord av russisk.

    Vær så sill å la meg slippe å kommenter slike tullete påstander. Det meningsløst!
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Og jammen ga ikke Diskutabel seg. Jeg er enig, det finnes nok at skriv og tale som jeg har lagt ut om de skulle være interessert. Det er godt forklarte videoene.
    Nicket mitt er Disqutabel!! Med bokstaven Q!!
    Du er herved rapportert! ;)

    Men mer alvorlig: hva er det jeg ga meg på? Noe jeg misset her?
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Vet ikke. Det er bare å la være. Ingen tvinger deg (tror jeg)...
    Men i huleste da... Please...... Det er ikke jeg som begynner det kjøret der. De som sprer løgner må stoppe. Da kan jeg slippe å gjenta til det uendelige. Vær nå litt voksen da :)..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn