Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    .
    At Norge rekker å svi av mange, mange milliarder på noe som ikke viser seg å være verdt pengene er vel ikke usannsynlig, det har vi gjort før.
    Ja, mange ganger.

    Forsvaret er en tung organisasjon hvor alle nye tanker må modnes over tid. Mye konservativ tenkning der. Bare det å la homoseksuelle menn, samt kvinner tjenestegjøre i forsvaret på lik linje med heterofile menn, var jo en tung bøyg å komme over for en del eldre offiserer. Hvis en ser tilbake i tid.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Medvedev, tidligere president og nå nestleder for russlands nasjonale sikkerhetsråd uttaler nå at russland aldri vil gi seg før Ukraina har kapitulert og landet er tilbakeført til russland.

    Det går nok mot at Nato på et tidspunkt blir involvert i krigen.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    .
    Ja, mange ganger.

    Forsvaret er en tung organisasjon hvor alle nye tanker må modnes over tid. Mye konservativ tenkning der. Bare det å la homoseksuelle menn, samt kvinner tjenestegjøre i forsvaret på lik linje med heterofile menn, var jo en tung bøyg å komme over for en del eldre offiserer. Hvis en ser tilbake i tid.
    Litt oppkonstruert den der om Forsvaret som svært konservativt. Forsvaret vårt var/er et godt speilbilde på samfunnet generelt. Første kullet med kvinner i Forsvaret begynte sin befalsutdanning på Sjømilitære Korps (SMK) i Horten i 1977. De fikk en egen kaserne på utsiden av leiren. Vi var tidligst ute ift resten av Europa med kvinner i militæret. De andre forsvarsgrenene fulgte på noen år senere.

    Har førstehåndskjennskap til dette da jeg fikk lugar (Marinen vettu`) i trekaserna inne på leirområdet samme år.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    men eg trur at valet om å kjøpa nye Leopardar rett og slett var politisk styrt.
    Forsvarssjefen prøvde å få stoppet prosessen men lykkes ikke med det, det er i alle fall et tegn. Uten at jeg har fulgt dette nøye har jeg inntrykk av at anskaffelsen har vært svært omdiskutert internt i forsvaret, og den kan neppe ha blitt mindre så etter det som har skjedd i Ukraina. Det er heller ikke bare militære hensyn som skal tas men en fin suppe av militære vurderinger, politiske, forhold til allierte og distriktspolitikk i Norge og sikkert mye annet.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    1.277
    Torget vurderinger
    2
    Går med rekordfart mot 500 000. Putin må nok øke den skjulte mobiliseringen, eller ta en ny runde med mobilisering en måneds tid etter "valget".

    1000006381.png
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.543
    Sted
    Sørlandet
    26. november 2022 kl. 03:42

    Forsvarssjefen sier nei til nye stridsvogner – høster kritikk

    I fjor godkjente Stortinget innkjøp av nye stridsvogner til Forsvaret. Men forsvarssjef Eirik Kristoffersen ønsker å stanse innkjøpet. Det vekker reaksjoner.
    Torsdag har forsvarssjefen gitt regjeringen råd om å stanse kjøpet og heller satse på nye helikoptre og langtrekkende våpen.

    – Jeg er skuffet over forsvarssjefen. Han har ikke involvert organisasjonene i denne debatten internt før han ga sitt råd til regjeringen. Jeg hadde forventet at han kontaktet oss, og jeg mener han bryter både det som er god skikk, men også at det er et brudd på hovedavtalen, sier leder Torbjørn Bongo i Norges offisers- og spesialistforbund til Klassekampen.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Litt oppkonstruert den der om Forsvaret som svært konservativt. Forsvaret vårt var/er et godt speilbilde på samfunnet generelt. Første kullet med kvinner i Forsvaret begynte sin befalsutdanning på Sjømilitære Korps (SMK) i Horten i 1977. De fikk en egen kaserne på utsiden av leiren. Vi var tidligst ute ift resten av Europa med kvinner i militæret. De andre forsvarsgrenene fulgte på noen år senere.

    Har førstehåndskjennskap til dette da jeg fikk lugar (Marinen vettu`) i trekaserna inne på leirområdet samme år.
    For ikke å snakke om verdens første kvinnelige ubåt sjef
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.815
    Antall liker
    2.807
    Torget vurderinger
    1
    Har man luftvern nok til å nøytralisere luftangrep mot militære og sivile mål? Hvis ikke så må man ha det. Har man nok droner til å nøytralisere alt som kommer kjørende og gående på bakken? Hvis ikke må man ha det. Resten av pengene kan vi bruke på å demme opp for hybridkrigen fra øst.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sannsynligvis altfor lite, uansett hvor mye det er, spesielt med en motstander som driver terrorbombing med droner og missiler mot sivile mål som boligblokker, kjøpesentre og infrastruktur alle steder de kan slippe gjennom.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Og mens Jonas Gahr Støre fortsatt befinner seg i 1939:

    Ingen forsvar for mannen, men vi må ikke glemme at tilogmed politikere har to tanker i hodet samtidig og det som sies utad sjelden samsvarer med det som skjer på bakrommet. Jeg tviler på at noen av våre politikere er stut dumme!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ingen forsvar for mannen, men vi må ikke glemme at tilogmed politikere har to tanker i hodet samtidig og det som sies utad sjelden samsvarer med det som skjer på bakrommet. Jeg tviler på at noen av våre politikere er stut dumme!
    Støre er absolutt ikke dum, men sannsynligvis konfliktsky og naiv, han tror at det er mulig å snakke fornuft med Putin, Hitler, Trump osv. Speak softly and carry a big stick burde være slagordet som vår regjering styrer etter.

    Desverre bak betalingsmur, men det illustrerer behovet for å være mer fremoverlent og proaktiv nå.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ja hva har vi egentlig av luftvern? Noen som vet?
    Pr.dato har vi vel kun fire relativt begrensede NASAMS systemer, dersom det siste er kommet ut av tørkeloftet hvor det var parkert i et par tiår, og ellers ikke er kannibalisert for deler til de tre andre...
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    1.277
    Torget vurderinger
    2
    Har man luftvern nok til å nøytralisere luftangrep mot militære og sivile mål? Hvis ikke så må man ha det. Har man nok droner til å nøytralisere alt som kommer kjørende og gående på bakken? Hvis ikke må man ha det. Resten av pengene kan vi bruke på å demme opp for hybridkrigen fra øst.
    Bør også ha en del sjødroner. Russerne har mange båter og vi har mange havner og mye kystlinje. Flere av skipene dems har nok midler mot droner og raketter i lufta, men basert på svartehavet, så virker sjødroner som en god motgift. Får man utviklet god undervannsdroner så kan de kanskje brukes mot ubåter også?
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Noen må vel snart lese skriften på veggen og få stengt grensa dit for en femti års tid eller noe. Sånn til å begynne med ihvertfall.

    Det som kommer ut av skolevesenet der fremover vil ha vært utsatt for en hjernevask av episke proporsjoner. Adolfen drev på fra 1933 til 1945, og kom egentlig godt på vei han og, mens russerne har fått vasket hjernene sine uavbrutt og i stadig større grad siden årtusenskiftet.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    russerne har fått vasket hjernene sine uavbrutt og i stadig større grad siden årtusenskiftet.
    Men kor godt funkar det eigentleg, hjernevask, altså?

    Dei eg har snakka med som voks opp i siste del av Sovjetunionen har eg inntrykk av at hadde eit veldig distansert forhold til statleg hjernevask. Liksom: regimet lyg, og vi berre jattar med om vi må, elles driv vi med vårt.

    Informantgrunnlaget mitt er temmeleg selektivt, då.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.815
    Antall liker
    2.807
    Torget vurderinger
    1
    Har du hørt hvordan russere på gata snakker? Se på 1420- kanalen på YT. Folk diskuterer og liksom-veier for og imot. Halvtørt halvintellektuelt ordvalg på mange av dem, men i bunn og grunn følelsesløse tomskaller de fleste der. Studerer internasjonale relasjoner, historie og annet fint, men ender opp med både forstå og forsvare folkemordet i nabolandet. Det det er jaggu noe for seg selv.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Ja. Har forholdsvis nært kjennskap til et par stk derfra. Folk som jeg trodde var oppegående og orientert. De har fri tilgang til media herfra, da de jobber på norske fartøy. Må si jeg ble litt skeptisk etter noen samtaler der de gikk litt på limpinnen og avslørte sitt syn på forskjellige tema. Nok til at jeg ser en burde bli kvitt dem snarest.
    Edit: Dette er folk mellom 30 og 40-ish.Ikke barn av kommunismen og Sovjet.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    Edit: Dette er folk mellom 30 og 40-ish.Ikke barn av kommunismen og Sovjet.
    Nei, det er den langsiktige effekten av indoktrinering eg stiller litt spørsmål ved, iallfall i samfunn som er litt mindre totalitære enn Nord-Korea.

    Det at store delar av Aust-Europa på temmeleg kort tid vart samde om at “den reelt eksisterande sosialismen” ikkje var særleg attraktiv, etter 45 år med statleg propaganda, eller at folk i Iran fann ut i fjor at dei skulle protestera mot det guddommeleg rettleidde demokratiet, nesten like lenge etter revolusjonen, ymtar om at det ikkje er lett å hjernevaska folk skikkeleg. Det kan ikkje berre vera CIA si forteneste.

    Eg trur det er annleis under ein pågåande krig.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.566
    Antall liker
    7.097
    Men kor godt funkar det eigentleg, hjernevask, altså?

    Dei eg har snakka med som voks opp i siste del av Sovjetunionen har eg inntrykk av at hadde eit veldig distansert forhold til statleg hjernevask. Liksom: regimet lyg, og vi berre jattar med om vi må, elles driv vi med vårt.

    Informantgrunnlaget mitt er temmeleg selektivt, då.
    Man trenger ikke hjernevaske så veldig mange om man bare har tilstrekkelig med folk flest som jatter med og putler med sitt.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.566
    Antall liker
    7.097
    Er ikke så overrasket over at han kommer med sånne uttalelser, er mer overrasket over at nordmenn støtter han ved å kjøpe hans biler.
    Nå lar jo heller ikke nordmenn seg affisere av at kineserne har internert nærmere to millioner uighurer i konsentrasjonsleire, eh, folkehøyskoler, når de først har lyst på noe vulgært fra solens rike.

    Skal godt gjøres å unngå alt som er kinesisk eller produsert der. Å unngå å kjøpe bil derfra burde være overkommelig uten alt for store anstrengelser.

    Tesla er like uaktuelt for min del som å bruke Twitter til å formidle det.
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.791
    Antall liker
    2.350
    Sted
    Portugal
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    1.277
    Torget vurderinger
    2

    Sergej Kotov ble satt i drift i januar 2021 og hadde et mannskap på inntil 80 personer. Prisen på fartøyet var rundt 65 millioner dollar, ifølge det ukrainske forsvarets etterretningstjeneste. Fartøyet skal ha vært utstyrt med det russiske mobile luftvernsystemet Tor-M2KM SAM.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    3.527
    Torget vurderinger
    4
    En optimist

    Robin Horsfall
    Robin HorsfallRobin Horsfall(First Name,)


    Russia is losing this war.

    Another Russian warship has been badly damaged by navy drones. Patrol ship, Sergey Kotov came under attack last night in the south of Crimea and was struck at least twice.

    The poweful effects of sea going drones must be forcing naval commanders across the word to review the safety of their entire fleets. Ukraine has sunk more than 25% of the Black Sea Fleet without possessing a warship of their own. The powerful results obtained by marine drones has forced Russia to cease many operations in the Black Sea region. However, Russian ships are not safe even in Russian territory. The cruiser, Olenegorsky Gornyak was sunk the same way in the port of Novorossiysk last year.

    Russia is helpless to defend its ships against these attacks. Their defensive guns cannot depress low enough to engage at close range and their radar cannot locate drones carrying up to 1000 pounds of explosive riding close to the surface with a profile that is often smaller than the surrounding waves.

    Although this is a major concern for Russia, NATO chiefs will be examining new ways of defending their own fleets in the light of this new development.

    In the air, Russia has started to take dramatic losses in fighters and fighter bombers. This included 10 Su-34 fighter-bomber jets, two Su-35 jets and another Russian A-50 airborne early warning and control aircraft. This equated to more than one billion dollars worth of irreplaceable aircraft.

    Some pundits have suggested that Ukraine moved at least one Patriot air defence system away from city defence duties and placed it close to the front lines. Reports or rumours from Russia indicate that pilots are loathe to fly because they feel helpless in the face of these top level US weapons.

    If Russia lose their air prescence over Donbas and the Asov Sea their ground troops will find themselves at a serious disadvantage.

    Despite some minor land advances in the east at a terrible cost, Russia is losing this war.

    Slava Ukraini!

    Who Dares Shares

    Robin Horsfall
    Image preview
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.039
    Antall liker
    20.222
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Bra og lett fattelig info om, hva russerne holder på med.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    1.277
    Torget vurderinger
    2
    ICC utsteder arrestordre på russiske militærtopper

    Den internasjonale straffedomstolen (ICC) har utstedt arrestordre på de to russiske militærtoppene Sergej Kobylasj og Viktor Sokolov.
    Begge er ettersøkt for angrep på ukrainsk infrastruktur i perioden oktober 2022 til mars 2023, opplyser ICC tirsdag.
    – Det er grunn til å tro at de to er ansvarlige for rakettangrep fra russiske styrker under deres kommando mot Ukrainas elektrisitet-infrastruktur fra minst 10. oktober til minst 9. mars, heter det i kunngjøringen fra domstolen.

    ICC skriver videre at de sivile ødeleggelsene fra angrepene har vært langt større enn den militære nytten.

    Admiral Viktor Sokolov var på det gjeldende tidspunkt sjef for den russiske Svartehavsflåten, mens Sergej Kobylasj, som er generalløytnant i den russiske hæren, på det tidspunktet han er ettersøkt for, var i ledelsen i det russiske flyvåpenet, ifølge kunngjøringen fra ICC.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn