Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Interessant! I hvor stor grad har flyselskapene gjort seg avhengig av GPS nav..? Flytrafikk har tross alt eksistert i noen tiår før GPS ble standard....Det er vel ikke mer enn rundt 16 år siden dette ble standard for fly, selv om GPS har eksistert en god del lenger....
    BTW - vil jo være interessant om man jammer sin egen GLONASS også....
    Sitter i bilen på Kolbotn och väntar på dotter som behöver lift. Får svara mer en annan dag när jag har mer tid. :giggle:
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.387
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    I lys av Macrons “boots on ground”-uttalelser, selv om verken han eller Frankrike nevnes med ett ord, kan det synes som diskursen er i et skifte nå?
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.569
    Antall liker
    7.101
    Inte bara över Finnmark det har ökat våldsamt. Nu har vi det gåendes mer eller mindre längs hela östra delarna från Turkiet upp genom Bulgarien, Rumänien, Ungern, Slovakien, Polen och Sverige. Det är nytt. Har aldrig förr erfart jamming genom hela Sverige, från Polen helt till landning på OSL.
    Er vel også en form for påminnelse om at det ikke bare er det europeiske Ukraina som er i krig, men også det europeiske Ukraina er en del av.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.945
    Antall liker
    1.280
    Torget vurderinger
    2
    Tyrkia er klar for å holde et fredstoppmøte med Russland til stede, sa president Tayyip Recep Erdogan fredag etter samtaler med Volodymyr Zelenskyj.

    Erdogan kom med kunngjøringen på en pressekonferanse sammen med den ukrainske presidenten i Istanbul.

    Tyrkia er også klar for å bidra sterkt til gjenoppbyggingen av Ukraina når krigen er over, forsikret Erdogan.

    – Mens vi fortsetter å stå i solidaritet med Ukraina, skal vi videreføre arbeidet vårt for å avslutte krigen med en rettferdig fred basert på forhandlinger, sa den tyrkiske presidenten.

    Før møtet besøkte Zelenskyj et tyrkisk skipsverft der to skip bygges for Ukrainas marine.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Er vel også en form for påminnelse om at det ikke bare er det europeiske Ukraina som er i krig, men også det europeiske Ukraina er en del av.
    Det tristeste er at man godtar og aksepterer at det er krig. Erfaringsmessig kan man legitimere hva faen som helst i krig. Jeg klarer ikke å se på dette som annet enn en fallitterklæring over de gode intensjoner. Muligens hadde vi aldri gode intensjoner? Akkurat nå kriger vi om ting vi uansett ikke forstår. ...og diplomatiet fremstår like stupid som før...
     
    Sist redigert:

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.945
    Antall liker
    1.280
    Torget vurderinger
    2
    – Jeg har litt kontakt med folk jeg kjenner som fortsatt bor i Donetsk. De har ikke lyst til å bo der, og er redde. FSB følger med på hva folk gjør, så de er redde for å prate med meg. De kan bli straffet for det, forteller han.

    En kamerat av Uzlov klarte å flykte fra Donetsk i 2023, og dro til Tyskland. Uzlov forteller at kameraten er overbevist om at Russland selv angriper Donetsk by regelmessig.

    – Alle i Donetsk vet det. De hører på lyden at granatene avfyres kun to til tre kilometer utenfor byen, fra russiskkontrollert territorium. Russland juger bare de åpner munnen. De lyver om absolutt alt, forteller Uzlov.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    – Jeg har litt kontakt med folk jeg kjenner som fortsatt bor i Donetsk. De har ikke lyst til å bo der, og er redde. FSB følger med på hva folk gjør, så de er redde for å prate med meg. De kan bli straffet for det, forteller han.

    En kamerat av Uzlov klarte å flykte fra Donetsk i 2023, og dro til Tyskland. Uzlov forteller at kameraten er overbevist om at Russland selv angriper Donetsk by regelmessig.

    – Alle i Donetsk vet det. De hører på lyden at granatene avfyres kun to til tre kilometer utenfor byen, fra russiskkontrollert territorium. Russland juger bare de åpner munnen. De lyver om absolutt alt, forteller Uzlov.
    Ja, apropos det:
    1709986648765.png
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi får vel snart se hvor mange A-50 som gikk med i natt. Om muskovittene påstår de skjøt ned en sverm av 40 droner betyr vel det at ganske mange av dem ble ødelagt i det de traff de tiltenkte målene. Avskjære en innkommende drone med en parkert A-50 - great success!!

    Edit: Det er ikke spor av luftvern i aksjon på videoklippene fra angrepet. Det virker som flyplassen er helt uten luftvern, eller så er mannskapet på fylla en sen fredagskveld.


    1709986722692.png

    1709986913386.png
     
    Sist redigert:

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    3.529
    Torget vurderinger
    4
    Robin Horsfall

    Overcoming adversity. Leadership in every environment.Overcoming adversity. Leadership in every environment.

    It's a battle of decency against indecency, a battle that effects us all.

    I am often confronted by American people asking why I engage with the politics of the USA. They ask what business it is of people in Europe or the UK and claim that because we are so far away we don't know what we are talking about.

    I must agree many of us are bewildered by the litigious manner in which US politics is conducted. An endless stream of subpoenas and law suits that end up nowhere, strange unedifying or even disgusting outbursts in the House of Representatives and Congressional Committees that would mean instant expulsion in any European government. Despite that however, the US system has worked to the benefit of the western world since its conception.

    The republic chose its own form of democracy to choose a government of the people every four years, and it has stood up to scrutiny for more than 200 years.

    I follow US politics because it directly affects everyone in the world. Washington DC is the modern Rome, the world is ruled from there, whether we like it or not. Europe is the USA's largest trading partner, we are intimately connected at every level of finance and politics.

    My current interest is based almost solely on the effects that US policy has on OUR war against Russia. A war that directly involves us all. We fund and supply, Ukrainian soldiers and civilians do the fighting. Very convenient for us.

    The current battle in the USA to continue to contribute to this war is a deep concern. The prevarication and refusal of Republican Speaker of the House, Mike Johnson to vote on a proposed bill to continue funding Ukraine's defence appears to have two purposes. The most obvious is that Trump controls Johnson and Johnson controls the House. Trump wants disorder and failure in the USA for the next eight months so that he can offer to restore order with an extreme right wing government. This has echoes of 1930 about it.

    The second reason is that Trump is in the thrall of Putin and admires his autocratic style of government. Putin needs victory in Ukraine, but he can't get it. If Republicans can halt Ukrainian successes until November and Trump can steal the next election Putin will be offered his victory on a plate. Europe will become vulnerable, the USA will become isolated and Putin will be regarded as the greatest political and military strategist since Gengis Khan.

    What happens every day in Congress effects everyone in the world, every mother and child in Gaza, every sailor in the Red Sea, every teacher below ground in Kyiv and every business in the City of London and Zurich.

    I was thrilled by Joe Biden's State of the Union Speech yesterday. It gives me hope for the future, for a future in which decency and democracy will continue to lead our world order.

    It's a battle of decency against indecency, a battle that affects us all.

    Who Dares Shares

    Robin Horsfall
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Europa burde i utgangspunktet ikke trenge USA. Europa har tre ganger så mange innbyggere som Russland og økonomiene og produksjonskapasiteten er, om man faktisk vil, fantasitsk mye større. Nok atomvåpen har man (England og Frankrike) også til å lage relativt mye ugagn om det skulle komme dit. Europeiske politikere er veike fordi velgerene er veike. Her på berget kan jeg omtrent garantere at Vedum aldri vil være for ett eller annet i EU-regi dersom han mener at det ikke gavner bønder i Ytre Tufsingdal. Det kan være greit å nå, for en gangs skyld, erkjenne hvor lite opptatte vestlige politikere og velgere er av ting som faktisk betyr noe. Regjeringen Støre har brukt milliarder av kroner på å splitte kommuner og fylker, men å finansiere Nammo for å lage artilleriammo det klarer de ikke før det har gått et par år. De prøver å gi folk en illusjuon av at de er på ballen, eller "følger nøye med" som Støre sier, men innenrikse saker trumer fortsatt alt. Tyskland vil ikke sende Taurus-missiler fordi det kan hende Putin blir sur om de brukes til å ødelgge broen til Krim. Det er lett surrealistisk å se hvor opptatte de er av hva som står i Hurdals-erklæringen som om ingen ting vesentlig har skjedd i verden siden den ble skrevet så da må den nødvendigvis fortsatt gjelde.

    I mosetning til hva som er popilært å mene om dagen finnes jeg ikke redd for at Russland skal utvide sine militære eksapader vestover. De sliter som faen med Ukraina og det absolutt siste de har lyst på er en annen front med enormt lange logistikklinjer.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Generelt enig, men når det gjelder Ukraina tror jeg politikerne er signifikant veikere enn folket. I alle fall har jeg til gode å snakke med noen som ikke mener at vi burde gjøre langt mer enn vi gjør; menn, kvinner, unge, gamle.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Generelt enig, men når det gjelder Ukraina tror jeg politikerne er signifikant veikere enn folket. I alle fall har jeg til gode å snakke med noen som ikke mener at vi burde gjøre langt mer enn vi gjør; menn, kvinner, unge, gamle.
    Det er veldig lett å si at man må gjøre noe, men om å gjøre noe (altså støtte Ukraina) får konsekvenser på hjemmebane så tipper jeg støtten er langt mer såder også i gen pop.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Generelt enig, men når det gjelder Ukraina tror jeg politikerne er signifikant veikere enn folket. I alle fall har jeg til gode å snakke med noen som ikke mener at vi burde gjøre langt mer enn vi gjør; menn, kvinner, unge, gamle.
    Mjau, men eg trur folket vil vera meir delte når det kjem til den nødvendige gjenoppbygginga av eit (realistisk) totalforsvar her til lands. Det vil nødvendig gå på kostnad av noko.

    Det same gjeld vedvarande militær stasjonering i Aust-Europa, med ein revansjelysten russisk bjørn siklande på hi sida av grensegjerda.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er veldig lett å si at man må gjøre noe, men om å gjøre noe (altså støtte Ukraina) får konsekvenser på hjemmebane så tipper jeg støtten er langt mer såder også i gen pop.

    Enig i det, men vi kan jo enkelt støtte Ukraina i langt større og mer aktiv grad enn vi gjør per nå, helt uten at det får noen konsekvenser for Herr og Fru Hvermannsen. Og det tror jeg det er ganske så stor aksept for.

    Mjau, men eg trur folket vil vera meir delte når det kjem til den nødvendige gjenoppbygginga av eit (realistisk) totalforsvar her til lands. Det vil nødvendig gå på kostnad av noko.

    Det same gjeld vedvarande militær stasjonering i Aust-Europa, med ein revansjelysten russisk bjørn siklande på hi sida av grensegjerda.

    For all del, helt enig. Å bygge et forsvar som faktisk er verdt navnet blir en tung jobb som nok mange etterhvert vil motsette seg. Hvis jobben i det hele tatt påbegynnes da, for gjeninnføring av verneplikt og monstrøse forsvarsutgifter er neppe noen valgvinner. Ikke før russen har brent minst halve Finnmark i alle fall, og da er det kanskje en smule sent.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Ikke før russen har brent minst halve Finnmark i alle fall, og da er det kanskje en smule sent.
    Tror vel egentlig at ikke så fryktelig mange ville brydd seg noe enormt om det heller om det nå kom til det en gang. Selv i Kyiv går livet stort sett sin vante gang, visstnok. Om Norges riksgrense plutselig gikk for eksempel et sted rundt E45 (som er ca midt i Finmark) fremfor ved Jakobselven så ville ikke veldig mange merke allverdens forskjell i sitt daglige liv.

    Norge har strengt tatt en utsterekning og et (manglede) befolkningsgrunnlag til å kunne forsvare sitt areal om nødvendig. Tyskland er bare litt større enn Norge i areal men har ca 15 ganger så mange innbyggere. Jeg tror vel ikke man bør ha for store illusjoner om forsvarsviljen i en rimelig god og mett befolkning. Det er mulig jeg tar feil selvsagt, men jeg kan vanskelig se for meg at ungdom fra Oslo i stort antall skal kaste latten sin i vasken og reise til et sted de aldri har vært (altså Finmark) for å sloss for en eller annen grense.

    Hva russeren eventuelt skulle med dette landområdet er også vanskelig å se, det er vel omtrent det eneste arealet Sovjet frivillig har gitt fra seg bortsett fra salget av Alaska da de skjønte at imperiet hadde blitt noe upraktisk stort.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Til gjengjeld har vi ikke plass til vindmøller.så de få som bor i steinrøysa gjør desto mer ut av seg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva russeren eventuelt skulle med dette landområdet er også vanskelig å se, det er vel omtrent det eneste arealet Sovjet frivillig har gitt fra seg bortsett fra salget av Alaska da de skjønte at imperiet hadde blitt noe upraktisk stort.
    Det er vel fint lite som tyder på at muskovittenes «legitime sikkerhetsinteresser» i å ha kontroll på kystene på begge sider av inn- og utseilingen for nordflåten har blitt noe mindre i det siste. De behøver kanskje ikke Finnmarksvidda, men 1) Barentshavet er like grunt som før og strategiske atomubåter må gjennom det før de kan gå dypt og skjule seg, 2) nordflåten har blitt relativt mye viktigere for putin etter at han har mistet svartehavsflåten sin i kamp med et land uten marine og østersjøflåten hans er effektivt korket inne i NATO-innsjøen, 3) sjøgående droner er plutselig en ting som effektivt kan hindre muskovittiske overflatefartøy å nå åpent hav, og 4) klimaendringene gjør nordøstpassasjen til en potensielt viktig sjørute til Kina.

    Jeg tror vi har grunn til å være litt bekymret for Finnmarkskysten og Svalbard på 5-10 års sikt. Derfor pågående NATO-øvelse for å øve på å slå tilbake akkurat det, i håp om å vise selv de mest tungnemme der borte at det virkelig ikke vil være en god idé å forsøke.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Jeg tror vi har grunn til å være litt bekymret for Finnmarkskysten og Svalbard på 5-10 års sikt. Derfor pågående NATO-øvelse for å øve på å slå tilbake akkurat det, i håp om å vise selv de mest tungnemme der borte at det virkelig ikke vil være en god idé.
    Joda jeg skjønner da også det. Men jeg tenker vel at veien derfra til noe stort sug i nasjonen til å ofre unge menn for noe slikt er ganske lang, i velfødde samfunn så er nok holdningen om at det er noen andre, ofte staten uten refleksjon om man selv er en del av den, som skal ta støyten ganske utbredt. Dette er jo langt på vei velstandens svøpe. men har det fint og har for mye å tape så hvorfor ta risken? Et noenlunde sivilisert samfunn har også minimalt med pressmidler eller incentiver de kan bruke om folk ikke vil. Husker ikke hvor, men jeg las et sted at dersom noen noensinne invaderte USA (i praksis umulig, men la gå) så ville man ganske enkelt sveipe over New York, Seattle og San Fransisco etc men om man kom til the hearthlands så ville man få ganske mye trøbbel.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Du kan vel gå igjennom førstegangstjenesten uten at ordet «Russland» nevnes, politisk korrekt måvite. Norsk ungdom trenger å vite at det sitter noen millioner ungdom borti der som skoleres i å hate alt vi står for her i vesten. I det hele tatt; vi må vurdere allmenn verneplikt igjen, med vekt på å utdanne egen befolkning. I militære ferdigheter og å forstå trusselbildet rundt oss. Det gir motivasjon og gjør det også lettere å se når Putins nettroll er på ferde. En del nordmenn sliter med det nå.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Du kan vel gå igjennom førstegangstjenesten uten at ordet «Russland» nevnes, politisk korrekt måvite. Norsk ungdom trenger å vite at det sitter noen millioner ungdom borti der som skoleres i å hate alt vi står for her i vesten. I det hele tatt; vi må vurdere allmenn verneplikt igjen, med vekt på å utdanne egen befolkning. I militære ferdigheter og å forstå trusselbildet rundt oss. Det gjør det også lettere å se når Putins nettroll er på ferde. En del nordmenn sliter med det nå.
    Tja, jeg er personlig ikke så veldig sikker på hva trusselbildet faktisk er. I disse tider så er det jo populært å tenke at Russland har ambisjoner om å komme seg til et sted til Europas utpost ved klippene i Portugal men selv har jeg litt problemer med å se akkurat det som en særlig stor trussel eller spesielt gjennomfærbart om jeg tar feil i første punkt.

    Jeg har heller ikke særlig tro på at det er mulig å mobilisere en enorm forsvarsvilje i den norske befolkningen, jeg tror vel at man generelt har hatt det for godt for lenge til denslangs. Det er kanskje mulig å endre kulturen over lang tid til noe mer i retning av f.eks Finland, men det kommer til å ta sin tid.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Man må nå uansett begynne et sted. Forsvarsevne består jo av folk +utstyr + vilje. Vi må forbedre oss på alt det der.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja, jeg er personlig ikke så veldig sikker på hva trusselbildet faktisk er. I disse tider så er det jo populært å tenke at Russland har ambisjoner om å komme seg til et sted til Europas utpost ved klippene i Portugal men selv har jeg litt problemer med å se akkurat det som en særlig stor trussel eller spesielt gjennomfærbart om jeg tar feil i første punkt.
    Det scenariet er nok ikke spesielt aktuelt, men nålestikk i perifere områder for å utfordre alliansens samhold og vilje til gjensidig forsvar må vi regne med. Om NATO lar det skure vil neste steg være å utøve negativ kontroll over resterende Europas forsvars- og utenrikspolitikk under trussel om mer våpenmakt, omtrent som med Finland under den kalde krigen. De tok «bare» Karelen, men finnene måtte balansere på en knivsegg i 50 år for ikke å pådra seg muskovittenes vrede.

    Svalbard, østover langs Finnmarkskysten og finsk Lappland er slike «perifere» områder hvor muskovia kan påberope seg «legitime sikkerhetsinteresser» og «provokasjoner» for å skape seg en «strategisk buffersone», i den tro at urbane europeere tenker som du. Og en generasjon senere er de nylig erobrede områdene blitt en del av muskovia-imperiet, og man forlanger en ny «strategisk buffersone» foran det igjen. Rinse & repeat.

    Husk at «murmansk» betyr «nordmanns». Hvordan ble hele kola muskovittisk? Hvor vil du sette ned foten? Alta? Lyngen? Lofoten? Trondheimsfjorden?
     
    Sist redigert:

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.945
    Antall liker
    1.280
    Torget vurderinger
    2
    Håper det snart kommer noen satellittbilder fra Taganrog
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Det scenariet er nok ikke spesielt aktuelt, men nålestikk i perifere områder for å utfordre alliansens samhold og vilje til gjensidig forsvar må vi regne med. Om NATO lar det skure vil neste steg være å utøve negativ kontroll over resterende Europas forsvars- og utenrikspolitikk under trussel om mer våpenmakt, omtrent som med Finland under den kalde krigen. De tok «bare» Karelen, men finnene måtte balansere på en knivsegg i 50 år for ikke å pådra seg muskovittenes vrede.

    Svalbard, østover langs Finnmarkskysten og finsk Lappland er slike «perifere» områder hvor muskovia kan påberope seg «legitime sikkerhetsinteresser» og «provokasjoner» for å skape seg en «strategisk buffersone», i den tro at urbane europeere tenker som du. Og en generasjon senere er de nylig erobrede områdene blitt en del av muskovia-imperiet, og man forlanger en ny «strategisk buffersone» foran det igjen. Rinse & repeat.

    Husk at «murmansk» betyr «nordmanns». Hvordan ble hele kola muskovittisk? Hvor vil du sette ned foten? Alta? Lyngen? Lofoten? Trondheimsfjorden?
    Nå er det heldigvis ikke mitt lodd i livet å sette med foten. Men jeg tror foten settes ned langt senere enn man skulle håpe og tro.

    Jeg tror vel kke viljen til å dø for Finnmark er allverdens men det er forsåvidt bare synsing fra min side. Godt mulig jeg tar feil. Jeg er selv såpass gammel at det uansett ikke blir meg i første omgang. Jeg har selv aldri vært der en gang, lengste nord i landet jeg har vært er Ramsund som vel er lengre nord enn de fleste i Norge har vært.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Det definerer og beskriver også stort sett også den allmene kunnskapen om nord....
    Set kan du godt si men Norges ve og vel står og faller heller ikke på østlige deler av Finnmark så jeg _tror_ viljen i majoriteten av Norges befolkning er såder. Forsvaret har helt sikkert en annen oppfatning av det men om bæsjen tefffer vifta trenger man nok folk.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.569
    Antall liker
    7.101
    Det er veldig lett å si at man må gjøre noe, men om å gjøre noe (altså støtte Ukraina) får konsekvenser på hjemmebane så tipper jeg støtten er langt mer såder også i gen pop.
    Man trenger jo bare spole et år tilbake for å se om folk flest brydde seg mer om at ukrainere satt i bomberom med i beste fall nødaggregat, eller om vi her hjemme måtte betale ågerpris for vår strøm grunnet disse utenlandsledningene.

    At våre strømpriser stort sett hadde fulgt de kontinentale over tid og at den viktigste forklaring for de økte strømprisene over hele Europa skyltes nettopp den spesielle folkemordsoperasjonen, heftet ikke ved at det folkelige engasjementet rundt disse ledningene var langt større enn folkelig press for at vår regjering måtte gjøre mer for å hjelpe Ukraina.

    Dette unnskylder ingenlunde vår regjering som har vært alt annet enn fremoverlent når det gjalt som mest, og definitivt ikke kan skylde på manglende ressurser eller parlamentarisk støtte på Stortinget. Litt trist at vi har en statsminister som både kan og forstår Ukraina og utenrikspolitikk bedre enn de fleste, men som ikke bare er begrenset av SP men også behovet for å demonstrere til en hver tid at han er en "arbeiderpartimann" og ikke "forkledd høyremann".
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.945
    Antall liker
    1.280
    Torget vurderinger
    2
    “The presence of #NATO forces in Ukraine is not unthinkable,” he said, according to the Foreign Ministry’s tweet. He said he appreciated Macron’s initiative “because it is about Putin being afraid, not us being afraid of Putin.”

     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Interessant! I hvor stor grad har flyselskapene gjort seg avhengig av GPS nav..? Flytrafikk har tross alt eksistert i noen tiår før GPS ble standard....Det er vel ikke mer enn rundt 16 år siden dette ble standard for fly, selv om GPS har eksistert en god del lenger....
    BTW - vil jo være interessant om man jammer sin egen GLONASS også....
    Inte nödvändigvis flyselskapene, men flyproducenterna. För oss i kommersiell drift och de flesta med oss så är inte detta ett väldigt stort problem, ännu, det är mer irriterande och framför allt, provocerande. Jag har hört om business jets som får stora problem med jamming då en del av de nyaste business-maskinerna förlitar sig helt och hållet på GPS. Då blir du fort lost in space..

    De flesta kommersiella flygmaskinerna i dag är inte totalt beroende av GPS, men mer och mer av inflygningar baseras på GNSS/GPS. Huvudnavigeringen är ett IRS-system som uppdateras av primärt GPS-signaler för störst noggrannhet, men kan uppdateras traditionallet av markbundna radiofyrar som VOR och DME. Dessa har mindre noggranget än GPS så vi mister en del av naviveringsnøyaktigheten vid navigering med bara VOR och/eller DME som uppdatering.

    Ett exempel. Flyger vi en-route genom östeurope flyger vi stort sett i luftrum med ett Required Navigational Performance (RNP) på 2 nautiska mil. Vår Actual Navigational Performance (ANP) ligger normalt på 0.02 nautiska mil med GPS-uppdatering på navigationssystemet. När så GPS blir jammet får vi en varning på skärmen och vanligvis jammes först en GPS-mottagare så båda, så kommer den ena tillbaka och försvinner så igen. Det är oftast så progressen är. Det som då händer när båda jammes är att navigationssystemet ombord inte längre får uppdatering via GPS på vår aktuella position och börjar sakta drifte. Det vi då gör är att manuellt slå på uppdatering via DME som vanligvis är deaktiverat så länge GPS är operativt. Vår ANP kryper då ned från 0.02 NM nøyaktighet till runt 0.2 NM och stabiliserar sig där. Med andra ord, inget stort problem och fortfarande långt innanför kravet i det aktuella luftrummet på 2 NM.

    Problemet blir när inflygningar blir mer och mer baserade på GPS. Vi har fler och fler av dessa runt omkring i Europe och en handfull i Norge. Jammes då GPS kan vi inte utföra den approachen som bara baserar sig på GPS. Per i dag heller inte ett stort problem då alla platser med GPS-baserade inflygningar också har konventionella inflygningar, men detta kommer bli ett stort problem i framtiden då allt utvecklas i den riktningen där en kan skräddarsy approacher baserade på GPS genom dalar och runt bebyggelse för minst möjlig støy, mest bränsleeffektivitet, runt hinder på marken och framför allt mer säkert.

    Vi är inte fullt ut där ännu, men vi kommer dit om inte allt för länge.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Nå er det heldigvis ikke mitt lodd i livet å sette med foten. Men jeg tror foten settes ned langt senere enn man skulle håpe og tro.

    Jeg tror vel kke viljen til å dø for Finnmark er allverdens men det er forsåvidt bare synsing fra min side. Godt mulig jeg tar feil. Jeg er selv såpass gammel at det uansett ikke blir meg i første omgang. Jeg har selv aldri vært der en gang, lengste nord i landet jeg har vært er Ramsund som vel er lengre nord enn de fleste i Norge har vært.
    For å sitere en komiker, siden Forsvar i/av Norge vil være komikveld, ingen ser den grense.. i mitt hode er det en grense som gjelder og det er en ring med et tall. Alt utenfor det vil nok bli lett overgitt med mindre:
    1.strømprisen i ring 3 går til himmels og
    2. det kommer inn utenlandsk kraftig militærhjelp

    Pkt 2 er faktisk ikke så veldig sannsynlig dersom det samtidig pågår andre konflikter som krever militær innsats andre steder i verden, som er ganske sannsynlig dersom noen skulle utfordre NATO.

    Helt enig med @Asbjørn, testene kommer til å være i nord, Finland, Norge, Svalbard og havområdet i mellom
    Sverige kanskje på en øy..
    Derav pkt 1, går det dårlig i Finnmark, ryker vindmøllene og olje/gass Hammerfest, kan det være noen i ring 3 løfter øyebrynet (har jo ikke andre bryn) en sliten stund, men så tar man seg en kaffe, leser DN og Finansavisen for å finne andre investeringsobjekter. Ungdommen sitter på gutte og jenterommet hjemmet hos mor og far og spiller på pcen, gjerne krigsspill..
    Og gamlisene som er ferdig med sin verneplikt og litt til sitter på gamlisrommet med en PC og er tastaturkrigere på et Hi-Fi forum
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er det vel ikke akkurat pågående strategi vi diskuterer her, men politikken som føres her i landet, og hvilke konsekvenser det medfører. . Vi gæmlisene som vokste opp med tvungen verneplikt visste at dette var noe de aller fleste av oss bare måtte godta, som en del av et kollektivt samfunnsansvar, - et samfunnsansvar som har forvitret til det uigjenkjennelige. Den allmene forståelsen blant yngre mennesker idag ser nokså klart ut til å dreie seg om "hva er det egentlig vi har krav på fra samfunnet?" - i motsetning til holdningen gjennom etterkrigs tiårene hvor det var en selvfølge at man gjennomførte det man var pålagt. At datidens førstegangstjeneste og kanskje ikke minst rep.øvelser ofte ble oppfattet som meningsløse er en annen ting. Soldatopplæring dreier seg om å lære seg å beherske utstyret man får utdelt og deretter følge ordre, ikke bedrive egne vurderinger etter metoden "jeg ville nå ikke gjort det slik..." En form for allmen verneplikt i dag ville uten tvil være verdifullt for å gjenopprette forståelsen for at et fungerende samfunn også stiller krav til innbyggerne, og ikke bare slik det er blitt idag - "Hva kan Staten gjøre for meg...."
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.998
    Antall liker
    724
    For å sitere en komiker, siden Forsvar i/av Norge vil være komikveld, ingen ser den grense.. i mitt hode er det en grense som gjelder og det er en ring med et tall. Alt utenfor det vil nok bli lett overgitt med mindre:
    1.strømprisen i ring 3 går til himmels og
    2. det kommer inn utenlandsk kraftig militærhjelp

    Pkt 2 er faktisk ikke så veldig sannsynlig dersom det samtidig pågår andre konflikter som krever militær innsats andre steder i verden, som er ganske sannsynlig dersom noen skulle utfordre NATO.

    Helt enig med @Asbjørn, testene kommer til å være i nord, Finland, Norge, Svalbard og havområdet i mellom
    Sverige kanskje på en øy..
    Derav pkt 1, går det dårlig i Finnmark, ryker vindmøllene og olje/gass Hammerfest, kan det være noen i ring 3 løfter øyebrynet (har jo ikke andre bryn) en sliten stund, men så tar man seg en kaffe, leser DN og Finansavisen for å finne andre investeringsobjekter. Ungdommen sitter på gutte og jenterommet hjemmet hos mor og far og spiller på pcen, gjerne krigsspill..
    Og gamlisene som er ferdig med sin verneplikt og litt til sitter på gamlisrommet med en PC og er tastaturkrigere på et Hi-Fi forum
    Gud bedre, klarer du å produsere ett innlegg uten å nevne »ring 3»?
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Nei, og det har vært diskutert tidligere så det burde være godt kjent. Har dog moderert meg litt og nevner ikke alltid ring... I denne saken er det faktisk ikke å komme utenom at absolutt alle beslutninger relatert til forsvaret (og endel annet offentlig) sitter inne i ring 3.

    Det største volumet av folk er innen "ring 3" og danner dermed "gulvet" for vårt felles forsvar. Volumet av folk i "ring 3" brukes ofte som argument for at beslutninger skal skje innen "ring 3", jmf diskusjon ved forsøk på å flytte ut offentlige organisasjoner av ring 3
    Dersom ring 3 ikke vil så skjer det intet noen andre steder i norge.

    Og liker man ikke det er det intet man kan gjøre med det

    Så derfor er ring 3 en vesentlig faktor i all samfunnsutvikling i norge. Det er gutta i ring 3 som feks beslutter at ny Europavei fra BeRRRRgen og østover ikke er samfunnsmessig økonomisk, som beslutter at norges eneste jernbane med overskudd IKKE skal ha dobbelt spor (sjekk den samfunnsmessige kostnaden på det for spesielt for sverige, men også (Nord-)Norge), som bruker 50 milliarder på en dobbeltsporet jernbane som sparer pendlerne til sentrum av ring 3 10 eller 15 min mindre pendlertid. Samtidig er Europaveien østover fra BeRRRRGen stengt på dagtid grunnet steinras... og det sitter et par gamliser i en gammel båt midtfjords og ser etter ras ovenfra som varsles til vakta på land som kan stenge europaveien dersom det kommer ras
    Det var også folk fra "ring 3" som lurte på hvorfor det var så store fergekøer i nord (covid sommerene); man kunne jo bare sette inn flere ferger..
    Det var også folk fra "ring 3" som var redde for å kjøre bil på vestlandet, det var ikke fordi de lokale kjørte så fort eller farlig..

    Folket på bøgda er opptatt av ring 3 fordi konsekvensene er så store og derfor synes jeg det er viktig å ha det i mente .. alltid
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn