Selv tror jeg verken ukrainere eller palestinere er spesielt tjent med at det dras for mange paralleller mellom de to.
Det er nok av krigsforbrytelser begge steder til å diskutere dem hver for seg og i egen kontekst.
Selv tror jeg verken ukrainere eller palestinere er spesielt tjent med at det dras for mange paralleller mellom de to.
Det er nok av krigsforbrytelser begge steder til å diskutere dem hver for seg og i egen kontekst.
Nå, som de etterhånden har fått bukt med Telegram, Tenet Media m.fl., kan det undreMan bør ikke være det minste overrasket:
Vis vedlegget 1057394Leaked Files from Putin's Troll Factory: How Russia Manipulated European Elections - VSquare.org
Leaked internal documents reveal how a well-coordinated Russian campaign supported far-right parties in the European Parliament elections.vsquare.org
Indeed.
Vis vedlegget 1057395
Iflg media er det mest sannsynlege ein bug (ev malware) som har trigga overoppheting av batteriet. Det kan ein vel gjera med ei slags systemmelding, reknar eg med?Ad eksploderende personsøkere og telefoner... jeg skjønner hvordan det er mulig, - hvis man har tilgang til enhetene...
men hvordan og når har evt israelerne fått tilgang til enhetene???
Det er nok en forskjell på våpen man har kjøpt og våpen som doneres til en av partene i en pågående konflikt.Dette med begrensninger på bruk av våpentyper må sette i gang en del tankevirksomhet blant våpenkjøpene rundt i verden.
Det har jeg tenkt lenge, alle løse deler er trolig stjålet og solgt på svartebørsen. Og derfor blir det med sabelraslingen, igjen og igjen.putin bør være seriøst bekymret for om de oppskrytte atomvåpnene hans i det hele tatt fungerer.
Dette kan jeg forsåvidt være enig i, men den viktige likheten er at både Ukraina og Gaza har blitt angrepet med fullstendig urimelige og uproporsjonale midler. Den viktige forskjellen er at verdenssamfunnet ikke må finne på å bevæpne palestinere på samme måte som ukrainerne, da det ikke vil føre noe som helst godt med seg.Selv tror jeg verken ukrainere eller palestinere er spesielt tjent med at det dras for mange paralleller mellom de to.
Og 3) utviklingen går mye fortere enn hva norske statlige anskaffelsesprosesser er konstruert for. Det fungerer ikke å ha et ti-årig anskaffelsesprogram for en ny dronemodell, med omfattende runder for å få inn alle krav og en ny etasje bygget for å få plass til alle byråkrater som skal innarbeide dette i en kravspec for en flyvende panserubåtdrone. Det vil ha gått fjorten teknologigenerasjoner før den kravspec’en er ferdigskrevet.Det er nok en forskjell på våpen man har kjøpt og våpen som doneres til en av partene i en pågående konflikt.
Om konflikten har påvirket våpenkjøpere rundt om i verden så er det nok et par ting som er blitt tydligere 1) Russiske våpen er dårlige og 2) man trenger mye hardware.
At det var så ekstremt viktig å få kjøpt Leopard-stridsvogner for ikke å miste plassen sin i køen fremstår også som helt absurd (forsvarrsjefen ville rimelig nok ikke ha de gitt hva han har sett i Ukraina) men når saken kom om prouksjonslinje i Trøndelag så falt brikkene på plass også der.Og 3) utviklingen går mye fortere enn hva norske statlige anskaffelsesprosesser er konstruert for. Det fungerer ikke å ha et ti-årig anskaffelsesprogram for en ny dronemodell, med omfattende runder for å få inn alle krav og en ny etasje bygget for å få plass til alle byråkrater som skal innarbeide dette i en kravspec for en flyvende panserubåtdrone. Det vil ha gått fjorten teknologigenerasjoner før den kravspec’en er ferdigskrevet.
En sterkt medvirkende grunn til at jeg sluttet på Forsvarets Forskningsinstitutt for lenge siden var at det ikke hjalp hvilke analyser vi gjorde hvis distriktspolitikk ble lagt i den andre vektskålen. Trumfet alle faglige hensyn. Jeg kan ikke gi detaljer, men det var noen konkrete tilfeller som jeg virkelig ikke likte. (For ordens skyld: Dette gjaldt et våpensystem som ikke lenger er i bruk.)At det var så ekstremt viktig å få kjøpt Leopard-stridsvogner for ikke å miste plassen sin i køen fremstår også som helt absurd (forsvarrsjefen ville rimelig nok ikke ha de gitt hva han har sett i Ukraina) men når saken kom om prouksjonslinje i Trøndelag så falt brikkene på plass også der.
Hvem skulle ha trodd det, men det ser ut til at muskovittenes skryt var bare tull. Ammunisjonslageret hadde flere bunkere, men de gikk av i en kjedereaksjon. Pengene til å bygge det gikk formodentlig med til noe helt annet. Ingen vil noensinne finne ut, osv.
Vis vedlegget 1057554
Vis vedlegget 1057555
putin bør være seriøst bekymret for om de oppskrytte atomvåpnene hans i det hele tatt fungerer.
Kan ikke annet en gang å være 100% enig.En sterkt medvirkende grunn til at jeg sluttet på Forsvarets Forskningsinstitutt for lenge siden var at det ikke hjalp hvilke analyser vi gjorde hvis distriktspolitikk ble lagt i den andre vektskålen. Trumfet alle faglige hensyn. Jeg kan ikke gi detaljer, men det var noen konkrete tilfeller som jeg virkelig ikke likte. (For ordens skyld: Dette gjaldt et våpensystem som ikke lenger er i bruk.)
Det ser nesten ut som dagens regjering har koppiert Nygårdsvoll regjeringen fra 1935 og utover. Starter å bygge opp forsvarsevnen, men gjør det for sent..Kan ikke annet en gang å være 100% enig.
Som tidligere diskutert
- anskaffelser til forsvaret kan unntas helt fra lov om off anskaffelse
- enhver off anskaffelse over et visst beløp havner i samme qa kvern, det betyr at så og si ethvert våpensystem havner der
— der sitter det mange uten militær kompetanse eller erfaring og skal qa sikre, selv om forsvaret har flust med personell med teknisk og anskaffelse kompetanse
- skikkelige artig å være militær offiser med militær og sivil mastergrad og bli spurt om det mest selvsagte ala hvorfor brunost på brødskiva
Så skal det sies, Ukraina krigen ser ut til å få øyelokkene opp fra ring 3 (beklager atter en gang). Nå ser det nesten direkte tildeling ut…
Ikke et sekund for tidlig
Iskander, S-300, Nordkoreanske raketter, glidebomber og mye annet gøy. 22 eksplosjoner som ga utslag på 2,0 til 3,2 på richter. (Den digre eksplosjonen på havna i Beirut var på 3,3)2,8 på Richter. Hva var det egentlig som gikk i lufta der?
Iskander, S-300, Nordkoreanske raketter, glidebomber og mye annet gøy. 22 eksplosjoner som ga utslag på 2,0 til 3,2 på richter. (Den digre eksplosjonen på havna i Beirut var på 3,3)
Ukraine destroys large warehouse with Iskander and Tochka-U missiles in Russia's Tver region, sources
Read morenewsukraine.rbc.ua
To minutter med big badaboom:
x.com
x.com
Noen har bedre kontakter i redaksjonene enn andre. Det var også førstesideoppslag i alle medier da en enkeltstående meningsmåling i USA tydet på at asset’en trump hentet innpå Harris. Det var før debatten og påfølgende gapskratt. Nå hagler det inn med meningsmålinger hvor Harris leder med 6-7 prosentpoeng, men det er knepptyst. Ikke et ord om det.Merkelig stille om dette i norsk media. I alle fall finner jeg ingenting. Det synes som om hovedsakelig Putins propaganda og tomme trusler får mediaoppmerksomhet. Ikke imponert over media; denne tråden er vel beste kilde til nytt om Ukrainakrigen. Mye bra på you tube også...
There are two major classes of incidents resulting in explosions:
Ammonium nitrate decomposes in temperatures above 169 °C (336 °F). Pure AN is stable and will stop decomposing once the heat source is removed, but when catalysts are present, the reaction can become self-sustaining (known as self-sustaining decomposition, or SSD). This is a well-known hazard with some types of NPKfertilizers and is responsible for the loss of several cargo ships.
- In the first case, the explosion happens by the shock induced detonation. The initiation happens by an explosive charge going off in the mass, by the detonation of a shell thrown into the mass, or by detonation of an explosive mixture in contact with the mass. Examples are Kriewald, Morgan, Oppau, Tessenderlo, and Traskwood.
- In the second case, the explosion results from a fire that spreads into the ammonium nitrate (AN) itself (Texas City, Brest, Tianjin, Beirut) or to a mixture of an ammonium nitrate with a combustible material during the fire. The fire must be confined at least to a degree for successful transition from a fire to an explosion (a phenomenon known as "deflagration to detonation transition", or DDT). Pure, compact AN is stable and very difficult to initiate.
Bare å tilbyde å slepe dem hjem......... Mot betalingForresten, bare vent til at skipet «ruby» ber om lov til å søke nødhavn ved Håkonsvern. Motorstopp, beklager, beklager, ber om slep til nærmeste store havn. Ja, takk, Håkonsvern kan passe. Dypvannskai og greier. Ingen fiendtlige hensikter.
Vis vedlegget 1057705
Det er forsåvidt riktig at lasten ikke vil eksplodere helt av seg selv, men det holder med en enkelt velplassert fenghette og en tilkoblet personsøker begravd i lasterommet, med eller uten mannskapets kjennskap.
List of ammonium nitrate incidents and disasters - Wikipedia
en.wikipedia.org
Her er intervjuet de skriver om. Ganske underholdene. Det smeller godt i bakgrunnen.Fra WaPo om bombelageret:
" Russian authorities played down the attack and the Tver regional government Telegram channel said that “a fire started as a result of drone debris falling while air defense forces were repelling an attack,” but made no mention of the ammunition storage facility."
Ruby don't take your load to townBare å tilbyde å slepe dem hjem......... Mot betaling
Inferno i Toropets i Tver fylke. Droneangrep utløste russisk panikk. (aftenposten.no)Merkelig stille om dette i norsk media. I alle fall finner jeg ingenting. Det synes som om hovedsakelig Putins propaganda og tomme trusler får mediaoppmerksomhet. Ikke imponert over media; denne tråden er vel beste kilde til nytt om Ukrainakrigen. Mye bra på you tube også...
Ruby Tuesday?Ruby don't take your load to town