Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.820
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    "Mongolske horder"

Det høres jo ikke rasistisk ut i det hele tatt :unsure:
    Det var det ikke. Horde hadde en helt spesifikk betydning under det mongolske riket. Djengis Khan organiserte hæren sin i fire horder. Jeg refererte helt spesifikt til deres taktikk i strid.
    Dagens muskovia startet som mongolenes lydige vasaller, og det synes.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.820
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Trur heller han hadde rodd til England...
    Ref mine synspunkter på trumps fascistiske maktovertagelse i USA. Det er faktisk mulig å være innbitt motstander av autoritære regimer i største almenhet. Etnisitet er ikke en del av det. Jeg har gode kolleger både fra arkhangelsk og tsjelabinsk, men de hadde vett nok til å komme seg ut derfra i tide.

Som jeg har nevnt før: En del av min familiehistorie er tyskernes forsøk på å sende min mor og hennes familie til konsentrasjonsleirene som antatte jøder. Det var det siste minnet som satt igjen i min demente mor den uken hun døde. Jeg måtte trøste henne og forsikre henne om at det hadde gått bra. Min morfars involvering i motstandsarbeid fant herrefolket og deres lojale medløpere aldri ut av.

Min fortsatt levende svigermor har også godt med flaggermus på loftet nå, men et av hennes varige barndomsminner er at hun som 4-5-åring med lange lyse krøller ble brukt som kamuflasje oppå ryggsekker med sprengstoff til Oslo-gjengen. Tyske vaktposter var mer opptatt av å dikke med dukken enn å sjekke hva hun satt på. Det hun husker best var hvor livredd hennes far var på de turene. Vi har fortsatt et smykkeskrin han lagde, med kongens H7 på lokket og valgspråket «Alt for Karen» skåret inn rundt. Bare det ville betydd enveisbillett til Grini ved eventuell husransaking.

Selv vokste jeg opp i en HV-familie på bøgda med plakaten på veggen hengt opp på kjøkkenet. En av naboene hadde tjenestegjort som løytnant ved Narvik, en annen hadde blitt torturert av Rinnan-banden og gikk med hakekors innbrent med glødende jernkrok på låret.

Nei, jeg liker ikke autoritære fascist-regimer, uansett hva de selv kaller seg. Det er vanskelig å bedømme hvordan man ville vært og hva man ville tenkt i en hypotetisk situasjon i en annen tid, men jeg foretrekker å tro at jeg ville vært omtrent på linje med Høyres C J Hambro og hans prinsippfaste motstand mot både fascistiske og kommunistiske diktaturer i mellomkrigstiden.

Sist redigert:

Proethifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.233
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Davos Impressions and Ukraine: Dealing with a Cult

PHILLIPS P. OBRIEN 25.01.2025

Well, Davos was certainly worth going—if only to observe some gory examples of where things. I cant say that anything you see or hear at Davos is at all definitive—but they are useful snapshots of where things stand. And listening specifically to Americans and Europeans when they talk about Ukraine, for instance, certain things do stand out. Americans are basically operating within a cult—searching for clues of what dear leader is thinking. Europeans are arguably worse. They know that they are faced by a cult—and that the cult is very dangerous—but for now much of their leadership is desperately trying to suck-up to the cult

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.837
    Det er når man ser slike reportasjer at man tenker på hvor lurt det er at regjeringen vår kjøper inn nye stridsvogner. Stikk i strid med hva vår forsvarssjef anbefaler og resultatene man ser fra slagmarkene i Ukraina.
    UKR ønsker seg flere stridsvogner. Er de idioter ? Nei, overhodet ikke, selvfølgelig. Denne krigs dynamikk er slik som den alltid har vært, tiltak og mottiltak. Det fins intet wunderwaffen.

Behovet for mobil direkte ildstøtte under framrykking/eller forsvar ivaretas av Strv og lettere kampkjøretøy som Bradley, CV 90 m.fl samt div arvet/erobret materiell .
    Slik vil situasjonen være i overskulig framtid. Mottiltak mot droner leveres på siste versjoner av pansrede kjøretøy og noe av dette kan også ettermonteres. De kan være av både passiv og aktiv art.

Og til slutt taktikk, må aldri glemmes. Forenklet sagt hvordan man bruker materiellet på slagmarken. Når det gjelder taktikk så er heldigvis RUS nesten 100 år tilbake i tid. Men de lærer, men heldigvis også seint.

Materiellets beskaffenhet må også nevnes, en Leopard 2 (tyskprodusert) stridsvogn måtte det 11 angrep av RUS droner før den måtte gi tapt. Men personellet klarte seg. Det ligger 100-vis av videoer som viser tilsvarende med russiske strv som T-70 og sågar stoltheten T-90, verdens beste iflg Putler .

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.114
    Sted
    Sunnmøre
    UKR ønsker seg flere stridsvogner. Er de idioter ? Nei, overhodet ikke, selvfølgelig. Denne krigs dynamikk er slik som den alltid har vært, tiltak og mottiltak. Det fins intet wunderwaffen.
    Kanskje vi beveger oss litt bort frå Ukraina, men det er uomtvisteleg at forsvarssjefen vår offentleg ønskte å prioritera annleis, men vart overstyrt politisk.

Ærleg sak, det, vi veit det er mange ulike interesser som styrer kva slags våpen ein satsar på. Eitt av dei er ulike militærfaglege synspunkt. Andre er kva du arbeider med (er jobben å driva panserkrig, meiner du truleg at stridsvogner er skikkeleg bra) og distrikts- og industripolitiske omsyn.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.837
    Kanskje vi beveger oss litt bort frå Ukraina, men det er uomtvisteleg at forsvarssjefen vår offentleg ønskte å prioritera annleis, men vart overstyrt politisk.

Ærleg sak, det, vi veit det er mange ulike interesser som styrer kva slags våpen ein satsar på. Eitt av dei er ulike militærfaglege synspunkt. Andre er kva du arbeider med (er jobben å driva panserkrig, meiner du truleg at stridsvogner er skikkeleg bra) og distrikts- og industripolitiske omsyn.
    Nå ble vel Forsvarssjefens innspill irrelevant for en god stund siden. Etter de siste vedtak om forsvarsløftet får han alt "han ønsket seg" inkludert langtrekkende rakettartilleri.

Ser at Forsvarssjefens daværende uttalelse tas til inntekt for at at Stridsvogner er utgått på dato/ubrukelige på dagens slagmark. Det er selvfølgelig tøv. Han prioriterte kort og godt annerledes ut i fra en begrenset sum penger. En ærlig sak, det skjer stadig vekk. Og han blei ikke hørt.

Men det var da.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.720
    Nå ble vel Forsvarssjefens innspill irrelevant for en god stund siden. Etter de siste vedtak om forsvarsløftet får han alt "han ønsket seg" inkludert langtrekkende rakettartilleri.

Ser at Forsvarssjefens daværende uttalelse tas til inntekt for at at Stridsvogner er utgått på dato/ubrukelige på dagens slagmark. Det er selvfølgelig tøv. Han prioriterte kort og godt annerledes ut i fra en begrenset sum penger. En ærlig sak, det skjer stadig vekk. Og han blei ikke hørt.
    Tja, gitt mye større budsjetter å handle for er det vel heller ingen automatikk i at tyske strindsvogner med produksjonslinje i Trøndelang ville stått veldig høyt på prioriteringslisten. Jeg aner ikke hva forsvarets faglige prioriteringer faktisk er, du har kanskje en ide om det. Når man får en eller annen form for carte blanche så er det neppe spesielt lurt å kritisere valgene til den politiske ledelsen som har gitt en nevnte kort. Det er vel ingen som tror at SP-ministerens insistering på hvor ekstremt viktig det var å bestemme seg fort hadde noesomehelst med forsvarsevne å gjøre? Noen stridsvoger gir rimelig nok mer forsvarsevne enn ingen stridsvogner, men det er ikke det samme som at det er hva man vil bruke rundt 20 milliarder på om man kunne velge fritt.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.820
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Angrep mot fly er eksplisitt nevnt i NATO-traktatens artikkel seks, kriteriene for å utløse respons ihht artikkel fem.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.716
    Sted
    Bergen

Men det var da.
    For en gangs skyld har politikerne, og kanskje forvalterne i Fdep våknet, bedre sent en aldri så dette ser lovende ut (og som vi har diskutert i en annen tråd)

For de som har fulgt med, og for de som raljerer med Forsvaret.
    Sjekk alle langtidsplanene for Forsvaret så ser man at de, i flg noen, idiotiske forsvarsansatte i åresvis har lagt frem ulike alternativer for forsvarets utvikling.
    Så kan dere peke på 1, eller flere gang(er) der forsvarets anbefalte og ønskede plan/nivå er/ble fulgt fra la oss si 1982 (den dagen jeg starter på min karriere på vei til gamlis i forsvaret fra livets harde skole)
    Dersom dere ikke finner noe kan dere gjerne fortsette klagesangen på gamlisene i forsvarets harde skole..
    jeg anbefaler heller get a real life..

Proethifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.233
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    For en gangs skyld har politikerne, og kanskje forvalterne i Fdep våknet, bedre sent en aldri så dette ser lovende ut (og som vi har diskutert i en annen tråd)

For de som har fulgt med, og for de som raljerer med Forsvaret.
    Sjekk alle langtidsplanene for Forsvaret så ser man at de, i flg noen, idiotiske forsvarsansatte i åresvis har lagt frem ulike alternativer for forsvarets utvikling.
    Så kan dere peke på 1, eller flere gang(er) der forsvarets anbefalte og ønskede plan/nivå er/ble fulgt fra la oss si 1982 (den dagen jeg starter på min karriere på vei til gamlis i forsvaret fra livets harde skole)
    Dersom dere ikke finner noe kan dere gjerne fortsette klagesangen på gamlisene i forsvarets harde skole..
    jeg anbefaler heller get a real life..
    Dette er forrige forsvarssjefens fagmilitære råd fra 2019. Hvor mye av dette er blitt gjort hittil?

IMG_1931.jpeg

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.716
    Sted
    Bergen
    For å finne det ut må man se hva politikerne bestemte vedrørende hvilke alternativ de gikk for. Synes å huske at det knapt var det laveste nivået
    Også må man stoppe all sammenlikning f.o.m. 24 feb 22 da politikere sammen med oss andre så noe nytt..

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.716
    Sted
    Bergen
    Sånn apropos droner:
    Det foregår nok i alle verdens land som skal ha Forsvar for forsvar (ala Norge) eller angrep (russland Kina USA Iran israel mm).
    Disse kapasitetene får man nok ikke se i aksjon før det blir virkelig varmt om ørene, ei heller publisert hvem som har hva. Idet de nyeste blir tatt i bruk er de så og si umiddelbart kopiert av motparten(e).
    Sjekk forresten robot hundene som løper omkring… herlig greie å få inn i skyttergrava.

Litt av utfordringen med denne teknologen er at den også vil bli brukt av kriminelle.

En liten sverm av hissige angrepsdoner inne i en by?
    Robot hunder som løper inn i en bank?
    Hvilke motmidler har man da i en helt sivil setting?

Men med trump er jeg slett ikke sikkert at dette ikke kommer ganske så snart..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn