Det var det ikke. Horde hadde en helt spesifikk betydning under det mongolske riket. Djengis Khan organiserte hæren sin i fire horder. Jeg refererte helt spesifikt til deres taktikk i strid."Mongolske horder"
Det høres jo ikke rasistisk ut i det hele tatt
Min fiendes fiende er min venn.....Og som også Finnene sa: "Vi liker Hitler".
Trur heller han hadde rodd til England...I 1939 hadde @Asbjørn meldt seg frivillig til tjeneste i SS for å drepe mest mulig Russere, akkurat som farfaren min.
Jeg håper han brenner i helvete,
Ref mine synspunkter på trumps fascistiske maktovertagelse i USA. Det er faktisk mulig å være innbitt motstander av autoritære regimer i største almenhet. Etnisitet er ikke en del av det. Jeg har gode kolleger både fra arkhangelsk og tsjelabinsk, men de hadde vett nok til å komme seg ut derfra i tide.Trur heller han hadde rodd til England...
UKR ønsker seg flere stridsvogner. Er de idioter ? Nei, overhodet ikke, selvfølgelig. Denne krigs dynamikk er slik som den alltid har vært, tiltak og mottiltak. Det fins intet wunderwaffen.Det er når man ser slike reportasjer at man tenker på hvor lurt det er at regjeringen vår kjøper inn nye stridsvogner. Stikk i strid med hva vår forsvarssjef anbefaler og resultatene man ser fra slagmarkene i Ukraina.
Kanskje vi beveger oss litt bort frå Ukraina, men det er uomtvisteleg at forsvarssjefen vår offentleg ønskte å prioritera annleis, men vart overstyrt politisk.UKR ønsker seg flere stridsvogner. Er de idioter ? Nei, overhodet ikke, selvfølgelig. Denne krigs dynamikk er slik som den alltid har vært, tiltak og mottiltak. Det fins intet wunderwaffen.
Nå ble vel Forsvarssjefens innspill irrelevant for en god stund siden. Etter de siste vedtak om forsvarsløftet får han alt "han ønsket seg" inkludert langtrekkende rakettartilleri.Kanskje vi beveger oss litt bort frå Ukraina, men det er uomtvisteleg at forsvarssjefen vår offentleg ønskte å prioritera annleis, men vart overstyrt politisk.
Ærleg sak, det, vi veit det er mange ulike interesser som styrer kva slags våpen ein satsar på. Eitt av dei er ulike militærfaglege synspunkt. Andre er kva du arbeider med (er jobben å driva panserkrig, meiner du truleg at stridsvogner er skikkeleg bra) og distrikts- og industripolitiske omsyn.
Tja, gitt mye større budsjetter å handle for er det vel heller ingen automatikk i at tyske strindsvogner med produksjonslinje i Trøndelang ville stått veldig høyt på prioriteringslisten. Jeg aner ikke hva forsvarets faglige prioriteringer faktisk er, du har kanskje en ide om det. Når man får en eller annen form for carte blanche så er det neppe spesielt lurt å kritisere valgene til den politiske ledelsen som har gitt en nevnte kort. Det er vel ingen som tror at SP-ministerens insistering på hvor ekstremt viktig det var å bestemme seg fort hadde noesomehelst med forsvarsevne å gjøre? Noen stridsvoger gir rimelig nok mer forsvarsevne enn ingen stridsvogner, men det er ikke det samme som at det er hva man vil bruke rundt 20 milliarder på om man kunne velge fritt.Nå ble vel Forsvarssjefens innspill irrelevant for en god stund siden. Etter de siste vedtak om forsvarsløftet får han alt "han ønsket seg" inkludert langtrekkende rakettartilleri.
Ser at Forsvarssjefens daværende uttalelse tas til inntekt for at at Stridsvogner er utgått på dato/ubrukelige på dagens slagmark. Det er selvfølgelig tøv. Han prioriterte kort og godt annerledes ut i fra en begrenset sum penger. En ærlig sak, det skjer stadig vekk. Og han blei ikke hørt.
For en gangs skyld har politikerne, og kanskje forvalterne i Fdep våknet, bedre sent en aldri så dette ser lovende ut (og som vi har diskutert i en annen tråd)Nå ble vel Forsvarssjefens innspill irrelevant for en god stund siden. Etter de siste vedtak om forsvarsløftet får han alt "han ønsket seg" inkludert langtrekkende rakettartilleri.
Ser at Forsvarssjefens daværende uttalelse tas til inntekt for at at Stridsvogner er utgått på dato/ubrukelige på dagens slagmark. Det er selvfølgelig tøv. Han prioriterte kort og godt annerledes ut i fra en begrenset sum penger. En ærlig sak, det skjer stadig vekk. Og han blei ikke hørt.
Men det var da.
Dette er forrige forsvarssjefens fagmilitære råd fra 2019. Hvor mye av dette er blitt gjort hittil?For en gangs skyld har politikerne, og kanskje forvalterne i Fdep våknet, bedre sent en aldri så dette ser lovende ut (og som vi har diskutert i en annen tråd)
For de som har fulgt med, og for de som raljerer med Forsvaret.
Sjekk alle langtidsplanene for Forsvaret så ser man at de, i flg noen, idiotiske forsvarsansatte i åresvis har lagt frem ulike alternativer for forsvarets utvikling.
Så kan dere peke på 1, eller flere gang(er) der forsvarets anbefalte og ønskede plan/nivå er/ble fulgt fra la oss si 1982 (den dagen jeg starter på min karriere på vei til gamlis i forsvaret fra livets harde skole)
Dersom dere ikke finner noe kan dere gjerne fortsette klagesangen på gamlisene i forsvarets harde skole..
jeg anbefaler heller get a real life..
Det foregår nok i alle verdens land som skal ha Forsvar for forsvar (ala Norge) eller angrep (russland Kina USA Iran israel mm).Sånn apropos droner:
FFI har utviklet en sverm med angrepsdroner
Norge ligger lang fremme innen droneforskning. FFI har fått militære overvåkingsdroner og angrepsdroner til å samarbeide.www.ffi.no