|
Sånn er nok ståa en aprildag i 2025.Hva USA angår så er nok den deklarasjonen verdt mindre enn dasspapiret den ikke er skrevet på.
Ja. Men europa mangler helt essensielle ting som USA leverer i dag i en høyteknologisk krig.Europa må nå samle seg å sende mye mere utstyr.
Det må jo bli en deal, tenk på alle de livene de sparer!! (/IRONIMODUS OFF)Sånn er nok ståa en aprildag i 2025.
Som det ser ut nå så er freds-ballen spilt over til Zelenskyj. Vance og Trump har stilt et ultimatum, enten godtar Ukraina den dealen USA har gjort med Putin, eller USA trekker seg ut sammens med all militær støtte og etterretning til Ukraina.
Sånn er vistnok dealen i hovedtrekk:
- russland får Krim
- russland får kontroll over alle fylkene dem i dag kontrollerer (frosne frontlinjer), det vil i praksis si at fylkene over tid blir en del av russland, for alltid.
- russland får en garanti at Ukraina aldri bli Nato-medlem
- russland får gradvis lettelse i alle sanksjoner, inkludert SWIFT
- russland-USA skaper tettere økonomiske relasjoner som skal gavne begge land
- Ukraina får en lovnad om fred og et håp om at dem ikke på nytt blir angrepet av russland
- ingen sikkerhetsgarantier fra USA
Så hva er spådommen til folket her, deal or not deal?
Men selvfølgelig. Totalt forutsigbart, og dessuten forutsagt i et antall innlegg også her inne.Litt gull, glitter, heder og ære for å lokke Trump enda mer over på russisk side.
Og så er det ideen om et Trump Tower i den russiske hovedstaden. Tjenestepersoner har diskutert muligheten for å bygge et 150-etasjers Trump Tower i Moskva City, det moderne forretningsdistrikt i byen.
Enig i dette dessverre. Resultatet er at Europa må begynne å ta ansvar selv. Både for egen økonomi (her kan man begynne med Draghi-rapporten), og for eget forsvar. Disse to tingene henger nøye sammen. Norge kan også begynne å ta ansvar. Norge har tjent enorme summer de siste årene, delvis pga denne krigen. Dette bør Norge bruke på å sikre Ukrainas frihet (og dermed også sikre resten av Europa). Jeg er dessverre usikker på om Europa og Norge klarer å ta dette ansvaret.Det jeg egentlig venter på er at de store statslederne i europa manner seg opp og taler Trump midt imot i det offentlige rom.
Jeg leser kommentarer på at hvis USA letter på sanksjonene mot Russland/Kina sånn at kinesiske våpen flommer inn i Russland, samt at russlands økonomi styrker seg, så vil det bli veldig farlig for Ukraina. Og oss.
At europa har en Nato-alliert som tilrettelegger for at den største trusselen for vår sikkerhet skal vinne frem med sin aggresjon, det er en absurd situasjon. Men like fullt høyst reell.
Mens her i trygge Norge sitter det altså voksne folk og påstår at Ukraina bare skal gi seg, og at de som ikke ser begge sider ikke kjenner fakta. For selv kjenner de tydeligvis fakta bedre enn politikere med 30 års fartstid. Gudbedre.Det er ikke to likeverdige parter i denne krigen. Det er én part som bomber og én som blir bombet, påpeker hun.
- Ansvaret for å stoppe krigen ligger på Putin alene.
Hvorfor ikke nevne navn, både de som leser, de som er aktive i denne tråden, og de resterende i samfunnet som mener dette. Dersom folk har denne type holdninger så bør det imøtegås og de må tåle, og det trur jeg de gjør, å stå for sine meninger..
Noen (navn nevnes ikke) mener "ja, sånn er det". Faens idioter.
![]()
Massivt angrep mot Kyiv – ni drept og mer enn 70 såret
Det søkes desperat etter overlevende i ruinene etter et kombinert drone- og rakettangrep mot Ukrainas hovedstad.www.vg.no
Svaret på dette er enkelt: Jeg hadde behov for å ta fram min indre rabulist og kalle dem ved deres rette navn ("faens idioter"), og dersom jeg rettet dette skytset mot navngitte forumdeltakere, ville det være et brudd på forumreglene, og det ville sannsynligvis bli slettet.Hvorfor ikke nevne navn, både de som leser, de som er aktive i denne tråden, og de resterende i samfunnet som mener dette. Dersom folk har denne type holdninger så bør det imøtegås og de må tåle, og det trur jeg de gjør, å stå for sine meninger
dækern, glimrende og lurt. Notert for evt videre bruk..Svaret på dette er enkelt: Jeg hadde behov for å ta fram min indre rabulist og kalle dem ved deres rette navn ("faens idioter"), og dersom jeg rettet dette skytset mot navngitte forumdeltakere, ville det være et brudd på froumreglene, og det ville sannsynligvis bli slettet.
Venter til det kommer bedre bilder.![]()
What Satellite Images Reveal About the Destruction of russia’s 51st GRAU Arsenal Near Moscow | Defense Express
The first satellite images of the explosion site have confirmed the scale of the destructionen.defence-ua.com
Ethvert bilde av en gigantisk røyksopp over et muskovittisk arsenal er et godt bilde.Venter til det kommer bedre bilder.
Skal ikke kimse av Titten Tei !!!Ine Eriksen Søreide, tidligere utenriksminister, lang politisk erfaring:
Aha.. takk for den.For Antoine (eller Lyngen som han het her før) er det nok ingen vits; han er fastlåst i sin opplevelse og sin ubegripelige bruk av ordet "fakta", de faste brukerne av tråden trenger heller ikke dette, men for andre som stikker innom kan det være greit med en presisering:
Seriøst ja, i fredsforhandlingene og hva russerne må oppgi for å få til en fredsavtale, så er det at russerne lar være å ta hele Ukraina.Så Trump mener at russerne har vært greie med Ukraina, siden de ikke har okkupert hele landet...![]()
Fordi det første er et løfte som de tenker å bryte når det passer dem, og da er et avvæpnet rest-Ukraina utenfor NATO et enklere bytte enn et væpnet til tennene.Seriøst ja, i fredsforhandlingene og hva russerne må oppgi for å få til en fredsavtale, så er det at russerne lar være å ta hele Ukraina.
Og muligens at ukrainerne ikke må gi fra seg alle våpnene sine, men dette er ikke russerne like keen på.
Selvfølgelig. Mens russerne argumenterer på det motsatte, at ukrainerne utgjør en sikkerhetstrussel mot russland.Fordi det første er et løfte som de tenker å bryte når det passer dem, og da er et avvæpnet rest-Ukraina utenfor NATO et enklere bytte enn et væpnet til tennene.