På tur og reise Ryanair

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.781
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    likte spesielt godt mellomheadingen "dyrisk oppførsel"

kanskje bare en utsultingstaktikk fra ryanair slik at folk skulle handle mer fra vognene, men det slo jo ikke heldig ut denne gangen.

norwegian fortjener snart sin egen tråd de også...

er prisen for godt til å være sant, så er gjerne produktet søppel.
    og da oppfører kundene seg gjerne søplete de også.

S

Slubbert

Gjest
    Helt utrolig egentlig, men bare det koster lite nok er jo folk villige til å reise i "kuvogner"!
    Og? Folk sover også på hostels og i sovesaler, i telt, og de drar på couchsurfing, backpacking og interrail og opplever masse moro, helt uten høy standard og kostbar luksus. For mange er alternativet til å reise billig å ikke reise i det hele tatt. Hvis noen tror at billigreiser skal ha samme standard som businessklasse så bør de ta en reality check. Ser ikke noe problem i at folk reiser billig og med dårlig standard, angrer på at jeg ikke gjorde det mer selv da jeg var ung.

reise.jpg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Joda, man kan haike. Det er gratis.

Men når det kommer til Ryanair så passerer de alle grenser. Man fornedrer seg selv ved å reise med dem. Like mye som disse:

tiggere.jpg

Man er ikke lenger et menneske men transportgods.

Couachsurfing er noe helt annet. Det er en filosofi som handler om å dele.

Jeg kan se at de aller fattigste backpackerne lar seg tvinge til en ryanairtur, men det er trist å se på.

Interrail er noe helt annet. Da kjøper man en togbillett som varer en stund. Men man slipper tross alt sitte i godsvognen uten tilgang på toaletter og med kun sleske underbetalte loddtiggere å forholde seg til.

Ville hatt null problem med Interrail i dag.

Litt skeptisk til coachsurfing. Airbnb er mer min greie.

Ryanair er som å suge pikk for å få sitte på med en lastebilsjåfør til Hamburg. mao. billig men helt utelukket.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.432
    Folk tror at Ryanair er så billig. I utgangspunktet er det billig, men med alle påplussningene så blir det ikke så billig likevel.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.718
    Helt utrolig egentlig, men bare det koster lite nok er jo folk villige til å reise i "kuvogner"!
    Og? Folk sover også på hostels og i sovesaler, i telt, og de drar på couchsurfing, backpacking og interrail og opplever masse moro, helt uten høy standard og kostbar luksus. For mange er alternativet til å reise billig å ikke reise i det hele tatt. Hvis noen tror at billigreiser skal ha samme standard som businessklasse så bør de ta en reality check. Ser ikke noe problem i at folk reiser billig og med dårlig standard, angrer på at jeg ikke gjorde det mer selv da jeg var ung.

Vis vedlegget 267449
    Litt av poenget med Ryanair og det at de gjør så mange frustrerte er ikke fordi de har gjort flyreiser billige for folk flest men at folk flest ender opp med å betale mye mer enn de hadde forventet. Interrail var genialt. Før jeg var tjue hadde jeg vært i de fleste land i Europa. Det beste med hele konseptet var at man betalte en fast sum, og deretter hoppet jeg på så mange tog jeg ønsket, når jeg ønsket det. Betalte aldri noen tillegg for noe som helst. Bodde stort sett på hospitser og de billigste herberger jeg og mine kompiser kunne finne. Som regel var dette steder i nærheten av togstasjonen hvor de annonserte med en lav pris på husveggen. Hvis disse overnattingsstedene hadde fulgt Ryanairs oppskrift så hadde vi booket oss inn og betalt for rommet ved ankomst, bare for etterpå bli presentert med en prisliste for ekstratjenester som pute, dyne, lys i rommet, knagg for å henge ryggsekken, varmt vann i dusjen etc, etc. Glad det ikke var slik da jeg loffet rundt som verst.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.615

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.563
    Torget vurderinger
    0
    Nok en sak som illustrerer med all mulig tydelighet hva dette selskapet handler om.

Ryanair nektet å ta med dødssyk gutt | ABC Nyheter
    Ansatte har sikkert fått veldig streng beskjed om å ikke utøve skjønn men følge regelverket slavisk for å haie inn mest mulig gebyrer o.l. fra reisende. Sikkert oppsigelsesgrunn å utvise common sense i det selskapet der.

Du er sikkert inne på noe der ja. Men jeg ser heller ikke bort fra at man noe kynisk kalkulerer med at alt som skaper overskrifter er reklame og attpåtil reklame de slipper å betale for! "Spiller ingen rolle HVA du skriver bare du bokstaverer navnet riktig!!"

H

Hardingfele

Gjest
    Ryanairs direktør Michael O'Leary går ind på en bar i København.
    - 1 øl tak.
    - S' gerne Hr. Direktør. Det bliver lige 5 kr.
    - Hold da op det var billigt!
    - Ja vi serverer den billigste øl i hele København Hr. Direktør.
    - Her får man godt nok noget for pengene!
    - Jeg kan se at De ikke har et glas med selv, så De får nok brug for en af vores. Det koster 15 kr.
    O'Leary skulede utilfreds til bartenderen, men besluttede ikke at brokke sig. Han gik hen imod et bord for at få sin øl serveret der.
    - Undskyld men De har ikke booket et bord inden De kom. Det koster 20 kr. ekstra. Hvis De havde booket på forhånd ville det kun have kostet 10 kr. !
    - Og undskyld, men De ser ud til at være lidt for stor til vores pladser. Det koster 40 kr. ekstra at De fylder lidt for meget.
    O'Leary er tosset nu og påstår at INGEN er så små at de kan holde sig inden for de små pladser, men han accepterer alligevel og tager sin iPad op af sin taske.
    - Undskyld igen Hr. Direktør, men normalt tillader vi ikke den slags elektronik herinde, men for 30 kr. kan De købe en tilladelse.

Direktør O'Leary har nu brugt 105 kr. for at få serveret en øl til en femmer. Han er meget utålmodig og råber: " KOMMER DEN ØL SNART ! "
    - Desværre Hr. Direktør jeg har netop fået at vide at Deres øl er aflyst pga tekniske problemer og vejret. Her er Deres femmer for øllen.
    - Jamen hvad så med de andre 105 kr. Jeg har betalt?
    - I henhold til EU loven er vi kun forpligtet til at tilbagebetale prisen for øllen. Tillægs ydelser er ikke omfattet.
    - Tak for besøget og husk til en anden gang at vi serverer Københavns billigste øl!

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    5.111
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Var nettopp i Paris m/ Ryan, rolig behagelig tur, null problemer.
    Hvorfor delta i sutreklubb?

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.427
    Torget vurderinger
    2
    Ryanairs direktør Michael O'Leary går ind på en bar i København.
    - 1 øl tak.
    - S' gerne Hr. Direktør. Det bliver lige 5 kr.
    - Hold da op det var billigt!
    - Ja vi serverer den billigste øl i hele København Hr. Direktør.
    - Her får man godt nok noget for pengene!
    - Jeg kan se at De ikke har et glas med selv, så De får nok brug for en af vores. Det koster 15 kr.
    O'Leary skulede utilfreds til bartenderen, men besluttede ikke at brokke sig. Han gik hen imod et bord for at få sin øl serveret der.
    - Undskyld men De har ikke booket et bord inden De kom. Det koster 20 kr. ekstra. Hvis De havde booket på forhånd ville det kun have kostet 10 kr. !
    - Og undskyld, men De ser ud til at være lidt for stor til vores pladser. Det koster 40 kr. ekstra at De fylder lidt for meget.
    O'Leary er tosset nu og påstår at INGEN er så små at de kan holde sig inden for de små pladser, men han accepterer alligevel og tager sin iPad op af sin taske.
    - Undskyld igen Hr. Direktør, men normalt tillader vi ikke den slags elektronik herinde, men for 30 kr. kan De købe en tilladelse.

Direktør O'Leary har nu brugt 105 kr. for at få serveret en øl til en femmer. Han er meget utålmodig og råber: " KOMMER DEN ØL SNART ! "
    - Desværre Hr. Direktør jeg har netop fået at vide at Deres øl er aflyst pga tekniske problemer og vejret. Her er Deres femmer for øllen.
    - Jamen hvad så med de andre 105 kr. Jeg har betalt?
    - I henhold til EU loven er vi kun forpligtet til at tilbagebetale prisen for øllen. Tillægs ydelser er ikke omfattet.
    - Tak for besøget og husk til en anden gang at vi serverer Københavns billigste øl!

Hehe, denne var dekkende.

Jeg var i London for noen måneder siden, og jeg måtte bestille flybilletter dagen før jeg skulle reise. Det kostet kr. 7.800 for 2 stk. personer med Ryanair. Når jeg kom på flyplassen så hadde jeg ikke skrevet ut billetter på forhånd, og ettersom jeg ikke har reist med Ryanair før, så visste jeg ikke at det kostet penger å skrive ut billetter på flyplassen. Det kostet kr. 1400 ekstra, og tur-retur London kom da på herlige kr. 9.200.

Jeg skjønner at det er dyrt å bestille i siste liten, men det er litt sykt at turen ville kostet ca kr. 500 hvis jeg hadde bestilt 1-2 mnd i forveien. Det er nesten så jeg ikke skjønner at dette er tillatt, men jeg måtte til London på kort varsel, og jammen fikk jeg svi for det. Jeg var veldig blid når jeg på flyplassen fikk beskjed om at jeg måtte punge ut med kr. 1.400 ekstra for utskrift av billetter ;)

Hvis jeg skal fly med Ryanair igjen så skal jeg ihvertfall studere betingelsene med lupe.

Mvh
    Høvdingen

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.164
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har måttet skrive ut billetter hjemme de siste årene uansett hvilket flyselskap jeg har flydd med. Det er ikke noe eget med ryan air det tror jeg. Innskjekking på flyplass og laste bagasjen skjer også uten folk i skranken nå på de destinasjonene jeg har reist til.

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Ryanair 10 min unna :) Aldrig opplevd forsinkelser etc :)
    Helt topp ;)

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    5.111
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    De eneste klagene jeg har observert ved Ryan-reiser er fra de som ikke har lest bagasje / billettregler, har orientert seg hvor flyplassene befinner seg på kartet, tar sjansen med for stor håndbagasje, har glemt å krysse av for riktig opsjon i bestillingsprosedyren etc etc.
    Da er det jo veldig kjekt å ha noen å klage på for en slik "urettferdighet" ikke sant? Klage på fartsbøter er en del av samme hobby.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.927
    Var nettopp i Paris m/ Ryan, rolig behagelig tur, null problemer.
    Hvorfor delta i sutreklubb?
    Har 5-6 ganger reist med Ryanair til ulike byer i Europa, kun med håndbagasje. Flyplassene er akkurat de samme som ellers, flyene som brukes ser akkurat ut som andre fly, flycrewet ser akkurat ut som andre crew, de folkene som tanker flyet ser ut som andre folk, man står i en kø før man går ombord i flyet akkurat som Norwegian og andre flyselskap, selve flyturen oppleves akkurat samme som andre flyselskap, flyet lander på tiden, også det som andre flyselskap.

Så når Deph erfarer at Ryanair behandler folk som kveg, så kjenner jeg meg overhodet ikke igjen.

At personalpolitikken til Ryanair ikke er den beste, det er en annen sak. Men da burde vi heller ikke kjøpe varer som er produsert i asia (med en del unntak), for alle vet hvordan arbeidsforholdene og lønningene er der.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.563
    Torget vurderinger
    0
    Si hva man vil om fyren, men direkte dum er han ikke!
    O'Leary.jpg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.563
    Torget vurderinger
    0
    dum? vel... han er en igle.
    Vel det er din karakteristikk, og jeg skal ikke krangle med deg om det. Det finnes mer enn nok andre områder av større interesse der vi har ulike meninger der en meningsutveksling vil være av mye større interesse.

Men som fagforeningsmann kan jeg dog si at jeg ikke setter O'Leary noe høyere enn Kjos og vice versa, og at jeg ikke har mer respekt for noen av dem enn hva jeg måtte ha overfor en brunsnegle!

T

TT.

Gjest
    Mister Rygge Ryan air er det kroken på døra, uansett årsak. Den resterende trafikken fra MLR er ikke nok til å forsvare kostnaden ved å drive en flyplass. Ca 1000 arbeidsplasser forsvinner fra regionen. Trist uansett årsak

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.563
    Torget vurderinger
    0
    Mister Rygge Ryan air er det kroken på døra, uansett årsak. Den resterende trafikken fra MLR er ikke nok til å forsvare kostnaden ved å drive en flyplass. Ca 1000 arbeidsplasser forsvinner fra regionen. Trist uansett årsak

Postet denne også på "Klimatråden" men den passer vel bedre her...

At RyanAir "kjeppjages" ut av landet og sjefen Michael O'Leary eventuellet rulles i tjære og fjær har jeg som fagforeningsmann intet i mot! Har faktisk også noen norske kandidater til tjærebehandling jeg, men selv om jeg skulle være så heldig at fødselsdagen min falt på juleaften ville jeg nok ikke få det ønsket oppfyllt!;)

At 80,- er det som skulle gjøre at man ikke skulle ha råd til å reise...? Nei det er bare "oksemøkk" ( for å henvise til en annen tråd på OT ) Selv 500, i økning på en sydentur vil ikke redusere reiselysten. Selvsagt vil folk hyle og klage, men reise vil de uansett! Dette er en ren fiskalskatt og som slike er den selvsagt lagt så lavt at den fører til inntekt til Staten men uten at den påvirker reisemønsteret! Hvis "reiseskatten" ble satt så høyt at den virkelig påvirket folks reisevaner ville de jo slutte å reise og da ville jo ikke Staten få disse pengene.:p

Nå var det selvsagt lite lurt av Rygge Sivile Lufthavn å binde seg så totalt opp til kun en kunde, og i tllegg til en kunde som gjentatte ganger har vist seg å være så lite å stole på i enhver sammenheng! Man kan ikke investere penger i prosjekter som baserer seg på kudeforhold til RyanAir uten å være forberedt på å tape masse penger! Er man ikke forberedt på slike "overaskelser" ( bevisst bruk av hermetegn fordi det knapt kan kalles overaskelse ) har man ikke fulgt med i timen og kan egentlig bare ha det så godt!

Men sett fra Venstre sin side, hvilket er vanskelig - det må inrømmes!, så må jo denne "reiseskatten" være det alvorligste vådeskuddet dette partiet noen gang har avfyrt! Folk kommer til å fortsette med å reise, derom hersker ingen tvil, men nå vil alle som bor på østsiden av Oslofjorden sette seg inn i sine biler og kjøre over til Sandefjord for å fly med RyanAir derfra, eller opp til Gardermoen for å fly med et annet flyselskap derfra. Summen vil uansett bli større forurensing av eksosstoffer og svevestøv samt masse mere CO2 utslipp totalt sett. Ja og så har vi den lille bagatellen med de 1000 arbeidsledige som følge at Moss/Rygge legges ned! Men akkurat de vil kanskje fly litt mindre i alle fall!

Godt politisk håndtverk Skei Grande!

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    791
    Spiralis, nå har vel ikke Ryanair så mange flygninger fra Torp/Sandefjord lengre, kun London, Liverpool, Alicante og Malaga. Men de vurderer visst Gardermoen.........

Ellers var det et knakende godt innlegg :)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.563
    Torget vurderinger
    0
    Spiralis, nå har vel ikke Ryanair så mange flygninger fra Torp/Sandefjord lengre, kun London, Liverpool, Alicante og Malaga. Men de vurderer visst Gardermoen.........

Takk for rosen.:)

Det skumles i korridorene om at RyanAir funderer på å øke kapasiteten ut fra Torp og at de også kommer med noen flere reisemål. Og ja, de har siklet på OSL i lang tid, MEN de er ikke villige til å betale like mye i lufthavnavgifter som de andre selskapene gjør, i utgangspunktet i alle fall.

Det spekuleres også om hvorvidt de ville ha trukket seg ut fra Rygge uansett på grunn av arbeidsrettsakene. De gorde det da de ble dømt i Frankrike. RyanAir trives ikke når de må forholde seg til arbeidstakeres lovlige rettigheter, uansett hvor på kloden det gjelder.

Men helt uavheng av hva som skjer her på berget er det to ting som er sikkert som "Amen" i kirka,
    1. RyanAir kommer ikke til å sette noen fly på bakken på grunn av dette!
    2. RyanAir driver ikke "Blå Kors", de gjør ikke noe uten å tjene penger på det!

Og bare så det er sagt: Jeg har intet i mot at folk driver business og tjener penger på det, MEN jeg setter som en forutsettning at det gjøres innenfor loverk og avtaleverk som gjelder i arbeidslivet. Og her kommer dessverre RyanAir til kort! Blodigler som utnytter arbeidstakerne sine på det groveste! Umoralsk lederskap og slikt behøver vi ikke importere til landet! Vi har nok av "homegrown" idioter i lederstillinger som vi har!

Pommeroy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2012
    Antall liker
    353
    Ganske trist å høre på Støre og han Vedum på TV. DNA må snarest kvitte seg med Støre før de blir helt marginalisert. Det er en form for populisme uten fundament i noe som helst. En kort dunst!
    Støre har et troverdighetsproblem ved at han representerer det de sosialistiske velgerne og feministene hater aller mest her i verden;
    han er en steinrik, heterofil, middelaldrende, hvit mann fra beste vestkant langt unna multikulturen.
    Støre sliter i motbakke når han krampaktig (og nærmest motvillig) prøver å snobbe nedover, høyremann som han er. evilgrin39.gif

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.854
    Sted
    Bærum
    Ganske trist å høre på Støre og han Vedum på TV. DNA må snarest kvitte seg med Støre før de blir helt marginalisert. Det er en form for populisme uten fundament i noe som helst. En kort dunst!
    Støre har et troverdighetsproblem ved at han representerer det de sosialistiske velgerne og feministene hater aller mest her i verden;
    han er en steinrik, heterofil, middelaldrende, hvit mann fra beste vestkant langt unna multikulturen.
    Støre sliter i motbakke når han krampaktig (og nærmest motvillig) prøver å snobbe nedover, høyremann som han er. Vis vedlegget 382968
    Hvis han er høyremann, er det vel noe fornuftig ved ham?

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    791

Takk for rosen.:)

Det skumles i korridorene om at RyanAir funderer på å øke kapasiteten ut fra Torp og at de også kommer med noen flere reisemål. Og ja, de har siklet på OSL i lang tid, MEN de er ikke villige til å betale like mye i lufthavnavgifter som de andre selskapene gjør, i utgangspunktet i alle fall.

Det spekuleres også om hvorvidt de ville ha trukket seg ut fra Rygge uansett på grunn av arbeidsrettsakene. De gorde det da de ble dømt i Frankrike. RyanAir trives ikke når de må forholde seg til arbeidstakeres lovlige rettigheter, uansett hvor på kloden det gjelder.

Men helt uavheng av hva som skjer her på berget er det to ting som er sikkert som "Amen" i kirka,
    1. RyanAir kommer ikke til å sette noen fly på bakken på grunn av dette!
    2. RyanAir driver ikke "Blå Kors", de gjør ikke noe uten å tjene penger på det!

Og bare så det er sagt: Jeg har intet i mot at folk driver business og tjener penger på det, MEN jeg setter som en forutsettning at det gjøres innenfor loverk og avtaleverk som gjelder i arbeidslivet. Og her kommer dessverre RyanAir til kort! Blodigler som utnytter arbeidstakerne sine på det groveste! Umoralsk lederskap og slikt behøver vi ikke importere til landet! Vi har nok av "homegrown" idioter i lederstillinger som vi har!
    De to amen'ene dine gjelder forsåvidt alle vestlige flyselskap i dag. Størst mulig utnyttelsesgrad av flymaskiner, strekke strikken for arbeidstidsbestemmelse, kutt i inkludert servicetilbud (mer og mer betalte tilleggstjenester som f.eks pre-seating, innsjekket bagasje), outsourcing av bakketjenester osv.

Avinor (OSL) har/får et problem med gigantutbyggingen og kostnad når trafikkveksten flater ut slik det ser ut nå, bl.a. som følge av krisen i oljeservicebransjen. De må nok svelge kamelen og lage en low-cost løsning med reduserte avgifter til selskaper som Ryanair, Wizz Air osv. Og da tror jeg ikke Torp blir den langsiktige løsningen for Ryanair.

Og igjen, et knakende godt innlegg :)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.563
    Torget vurderinger
    0
    Ja det forundrer meg at Avinor har fått lov til å bygge den nye terminalbiten på Gardermoen uten noe som helst styr og ståk i det offentlige rom. Den koster vel en 2-3 Operabygg så vidt jeg vet??

Prisen pr ny "gate" blir vel i størrelsesorden 1,5-1,7 MILLIARDER!!!! Og det etter at de har valgt den minst praktiske løsningen sett fra operative hensyn. Da OSL ble bygget var man forutseende nok til å forstå at det ville bli behov for en utvidelse. Derfor ble det bygget en stor og flott tunnell ut fra terminalen til dit man hadde planlagt en like stor og identisk terminal nummer 2. Grunnen til at man laget denne tunnellen var at man ønsket at bygging avTerminal 2 ikke skulle lage problemer for trafikken mens byggingen foregikk. Og det var da også smart plalagt. MEN så kom selvsagt en ny ledelse in i Avinor og man bestemte seg for å bygge denne tarmen ut fra den gamle terminalen istedte for å følge de opprinnelige planene. Det første som skjedde var selvsagt at man ødela den allerede byggde tunnellen! Smart!! Og hvis du etter landing på OSL synes det går "vinter og vår" fra flyet lander til det står parkert ved gate så er dette grunnen!

Men det virkelige problemet ligger i at denne utvidelsen som faktisk ikke gir så mange nye gater koster en Hælvetes masse penger! Dette er penger Avinor må hente inn igjen ved å spare på andre flyplasser i landet. Fjernstyring av tårn er et slik forsøk å å hente inn penger, skjønt jeg mistenker at det også blir et pengesluk! Så ja det er ikke umulig at Avinor vil måtte bøye seg for krav fra RyanAir om lavere avgifter for å få inn noen kroner. Nå er selvsagt EU reglene slik at det ikke vil være lovlig å gi RyanAir lavere pris enn de andre selskaene over tid slik at en rabatt til RyanAir vil være å skyte seg i foten!

Vi her inne kan sikkert med få unntak enes om at RyanAir driver en forkastelig virksomhet med "unionbusting" og all verdens fanteri. Dessverre er det folk i ledende posisjoner i norsk luftfart som ser opp til O'Leary som en skinnende ledesterne og som har så veldig lyst til å gjøre det samme. Vi finner dem i Norwegian og også i det statlige Avinor, dessverre!

Så selv om Støre lydig bøyer nakken for drittsekkene har jeg personlig kun et ønske om å gi dem et solid spark bak!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn