Rykende Rotel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • trympa

    Medlem
    Ble medlem
    05.11.2019
    Innlegg
    27
    Antall liker
    18
    Hei
    Har en Rotel rb981 som ikke ville mer.
    Den ga fra seg en røyksky sekunder etter at jeg slo den på.
    Ser ut som det er ringkjernetrafoen som har kortsluttet,siden den var veldig varm og man ser sot på viklingene.
    Kondensatorene ser fine ut og var ikke varme.
    Er en aldrende effektforsterker,med forsåvidt god lyd
    Er dette verdt å reparere?
    Mvh
     

    Vedlegg

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.457
    Antall liker
    6.146
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    Hei
    Har en Rotel rb981 som ikke ville mer.
    Den ga fra seg en røyksky sekunder etter at jeg slo den på.
    Ser ut som det er ringkjernetrafoen som har kortsluttet,siden den var veldig varm og man ser sot på viklingene.
    Kondensatorene ser fine ut og var ikke varme.
    Er en aldrende effektforsterker,med forsåvidt god lyd
    Er dette verdt å reparere?
    Mvh
    Uten å kunne noe om reparasjoner på slikt vil jeg tru at det fort vil koste mer å sette den i stand en å kjøpe en lik brukt på bruktbørsen.
     

    trympa

    Medlem
    Ble medlem
    05.11.2019
    Innlegg
    27
    Antall liker
    18
    Uten å kunne noe om reparasjoner på slikt vil jeg tru at det fort vil koste mer å sette den i stand en å kjøpe en lik brukt på bruktbørsen.
    Ser den,de er ikke så ofte til salgs kanskje.
    Har to stykker av disse som er brokoblet så får nøye meg med den ene fremover
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.774
    Antall liker
    510
    Sted
    Stockholm
    Ser at den ene kondensatoren på venstre side buler ut. Det er tegn på overoppheting.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.917
    Antall liker
    3.099
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Legg til litt penger i forhold til rep kostnad og kjøp en bedre forsterker.
     

    trympa

    Medlem
    Ble medlem
    05.11.2019
    Innlegg
    27
    Antall liker
    18
    For å slippe en diskusjon om hvorvidt kondensatorene buler eller lekker så tok jeg noen nærbilder av disse.
    Det eneste som var varmt i forsterkeren var trafoen da man ser at plasten er smeltet.
    Det tok kanskje 2 minutter fra røyken kom til forsterkeren var åpnet,da jeg kjente på komponentene innvendig så var kun trafoen varm.
    Den er faktisk litt varm enda 🙂
     

    Vedlegg

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.412
    Antall liker
    16.645
    Sted
    Østfold
    Kan dette rett og slett være en rykende fersk nyhet?

    Men seriøst, jeg tror du skal være forsiktig med å konkludere med at kondensatorene er ok. Imidlertid sitter det også likerettere mellom trafo og kondensatorer som også kan ha tatt kvelden. Hvis du har kortslutning i trafo vil det gå en eller annen sikring.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.412
    Antall liker
    16.645
    Sted
    Østfold
    Ja, på det første bildet ser det ut som at det ytre laget med wrapping har smeltet. Vanligvis når en trafo blir veldig varm er det fordi det er mye belastning på sekunundærsiden, ikke fordi det er noe feil med selve trafoen. Men så spørs det om den eventuelt kan ha tatt skade da.
     

    trympa

    Medlem
    Ble medlem
    05.11.2019
    Innlegg
    27
    Antall liker
    18
    Kan dette rett og slett være en rykende fersk nyhet?

    Men seriøst, jeg tror du skal være forsiktig med å konkludere med at kondensatorene er ok. Imidlertid sitter det også likerettere mellom trafo og kondensatorer som også kan ha tatt kvelden. Hvis du har kortslutning i trafo vil det gå en eller annen sikring.
    Rent visuelt er de ok og de var ikke varme er min eneste påstand.
    Det eneste som vitner om at noe er defekt er trafoen da den var veldig varm til den grad at plasten har smeltet på den.
    Jeg sier ikke at noe annet kan ha forårsaket at den tok kvelden
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    1.777
    Sted
    Horten
    Kan jo være noe softstart-greier på den som har tatt kvelden. -Tipper det ligger noe under det svarte dekslet bak powerknappen. :cool:
     

    trympa

    Medlem
    Ble medlem
    05.11.2019
    Innlegg
    27
    Antall liker
    18
    Kan jo være noe softstart-greier på den som har tatt kvelden. -Tipper det ligger noe under det svarte dekslet bak powerknappen. :cool:
    Den klikket som vanlig i gang uten å lage ulyd, det tok ca. 1 minutt før det ble brumming i høyttaleren og røykskyen kom,så jeg vet ikke
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.917
    Antall liker
    3.099
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Hva som er bedre avhenger av høyttalere rommet og din personlige smak. Det ligger mye bra på Finn.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.412
    Antall liker
    16.645
    Sted
    Østfold
    Den enkleste måten å sjekke dette på er å koble trafoen fra likeretteren og se om den oppfører seg normalt. Så forsøker man å lade opp kondensatorbanken via en motstand og måler hvor mye energi som går.

    Ellers er det muligheter her:

    1675175578472.png


    UCD180, Embla og Proton (VU kongen) kanskje? De er jo litt i samme gate effektmessig og lydmessig som Rotel. Tipper Proton likner mest, og hvem vil vel ikke ha en VU-konge?

    EDIT: Ser ut til at den Proton var litt mindre enn jeg trodde. Spørs hva du skal drive av høyttalere da.
     

    trympa

    Medlem
    Ble medlem
    05.11.2019
    Innlegg
    27
    Antall liker
    18
    Den enkleste måten å sjekke dette på er å koble trafoen fra likeretteren og se om den oppfører seg normalt. Så forsøker man å lade opp kondensatorbanken via en motstand og måler hvor mye energi som går.

    Ellers er det muligheter her:

    Vis vedlegget 888476

    UCD180, Embla og Proton (VU kongen) kanskje? De er jo litt i samme gate effektmessig og lydmessig som Rotel. Tipper Proton likner mest, og hvem vil vel ikke ha en VU-konge?
    Har en rb981 til så jeg har brukt de to i årevis som brokoblet med rotel preamp.
    Får vel selge unna alt eller nøye meg med en rb981 i stereo
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.995
    Antall liker
    23.095
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Har reparert en del Rotel tilbake i tiden. Ikke unormalt med en trafo som "smelter".
    Det som skjer, er at den bli´r for varm og smelter lakk på én vikling. Da bli´r den litt varmere
    og smelter et par stykker till. Dette fortsetter, til den oppfører seg, som du har opplevd.
    Er sikker på, at hovedårsaken er, at du har kjørt den brokopplet, og impedansen på
    høyttalerne dine er for lav til lang tids drift.
    Best råd....... Glem den og nøyes med IKKE å kjøre brokoppling på den, som stadig virker.
    Det var er fin forsterker til prisen..... med strek unner VAR.
    En ny trafo med samme kapasitet koster vel unner 1000,- kr. om du finner den.
    Som noen skriver, er det kanskje likevel en fin idé å få checket forserker, ensretter, kondensatorer m.m.,
    før du spenderer penger på den ;)
     

    trympa

    Medlem
    Ble medlem
    05.11.2019
    Innlegg
    27
    Antall liker
    18
    Har reparert en del Rotel tilbake i tiden. Ikke unormalt med en trafo som "smelter".
    Det som skjer, er at den bli´r for varm og smelter lakk på én vikling. Da bli´r den litt varmere
    og smelter et par stykker till. Dette fortsetter, til den oppfører seg, som du har opplevd.
    Er sikker på, at hovedårsaken er, at du har kjørt den brokopplet, og impedansen på
    høyttalerne dine er for lav til lang tids drift.
    Best råd....... Glem den og nøyes med IKKE å kjøre brokoppling på den, som stadig virker.
    Det var er fin forsterker til prisen..... med strek unner VAR.
    En ny trafo med samme kapasitet koster vel unner 1000,- kr. om du finner den.
    Som noen skriver, er det kanskje likevel en fin idé å få checket forserker, ensretter, kondensatorer m.m.,
    før du spenderer penger på den ;)
    Jeg har nok tenkt tanken på at jeg selv er skyld i dette 🙂
    Du kan nok ha rett i at jeg kan ha pusha lykken mtp impedans 🙂 har vært flink til å kjenne om de har vært varme og de har ikke gått i protect mode,men har nok gått i brukerfeilbaret som de fleste.

    De har jo fungert lenge og har jo ingen stor verdi heller.
    Har allerede koblet om den siste forsterkeren til stereo nå.🙂
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.412
    Antall liker
    16.645
    Sted
    Østfold
    Jeg tror jeg har en sånn stående, som er defekt, som ble satt igjen av en ansatt for typ snart 20 år siden. Jeg vet ikke hva som feilet den, men om det er noe annet så kan det være den har en fungerende trafo.
     

    trympa

    Medlem
    Ble medlem
    05.11.2019
    Innlegg
    27
    Antall liker
    18
    Jeg tror jeg har en sånn stående, som er defekt, som ble satt igjen av en ansatt for typ snart 20 år siden. Jeg vet ikke hva som feilet den, men om det er noe annet så kan det være den har en fungerende trafo.
    Ja,det kan jo være verdt å sjekke ut
    Hvor holder du til i landet? 🙂
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.412
    Antall liker
    16.645
    Sted
    Østfold
    Rakkestad, midt i Østfold. Vi har tømt rommet den stod i, så jeg må sjekke hvilket lager den har havnet på.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    982
    Antall liker
    698
    Har du tjekket om brokoblingen er kortsluttet?
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    1.334
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ikke relevant men hadde en Coda forsterker der hadde to problemer, først var der et høyt smell og en sky av svart støv, der var noe der smalt der strømmen kom inn, etter det var reparert gikk den ene likeretter! Ikke så morsomt.
    Min Bryston har også vært en til i Canada, den smalt sikringen hele tiden og til slutt ville den ikke slå seg på, de sa det var strømforsyningen til den digitale delen.
     

    trympa

    Medlem
    Ble medlem
    05.11.2019
    Innlegg
    27
    Antall liker
    18
    Ikke relevant men hadde en Coda forsterker der hadde to problemer, først var der et høyt smell og en sky av svart støv, der var noe der smalt der strømmen kom inn, etter det var reparert gikk den ene likeretter! Ikke så morsomt.
    Min Bryston har også vært en til i Canada, den smalt sikringen hele tiden og til slutt ville den ikke slå seg på, de sa det var strømforsyningen til den digitale delen.
    Sikringene er hele på min og det smalt ikke inne i forsterkeren, bare poppet i høyttaleren og begynte å brumme.
    Er ikke noe digital del på denne
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.500
    Antall liker
    1.407
    Torget vurderinger
    1
    God, gammel varm lyd det. 🙂 Det er en ettertraktet vare du har der.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.995
    Antall liker
    23.095
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Tenker at om du er nødt til å spørre om dette,
    er det klokeste vel bare å skru på lokket, og be om hjelp da.
    Du risikerer bare å ødelegge mere, selv om noen kaller også dette for "Learning by Doing" 😁
     

    trympa

    Medlem
    Ble medlem
    05.11.2019
    Innlegg
    27
    Antall liker
    18
    Tenker at om du er nødt til å spørre om dette,
    er det klokeste vel bare å skru på lokket, og be om hjelp da.
    Du risikerer bare å ødelegge mere, selv om noen kaller også dette for "Learning by Doing" 😁
    Wow! Var ikke klar over at dette var rakettforskning 😂
    Men det er klart om man ikke er innvidd i forsterkerens indre kretser så er det ikke noen vits i å lære seg noe nytt.
    Jeg er håndverker av yrke og har absolutt ikke tommelen midt i hånda.
    Har bygd noen høyttalere og delefilter tidligere og drevet masse med bilstereo så interessen for teknikk er absolutt tilstede.
    Forsterkeren er uansett død og jeg får bare google meg fram til svaret istedet da
    En gylden mulighet for meg til å lære mer om forsterkere siden interessen er der.
    Hvertfall for å luke ut hvilke komponenter som er ødelagt og hvor mye som evt. må byttes før den evt. blir reparert.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.995
    Antall liker
    23.095
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Søk på bilde av "Brokoppling". Så vil du se, at den består av 4 dioder.
    Om du vet, hvordan man måler rettning og lekk med ett DMM, da er
    det bare å gå i gang. Eneste måling, du kan stole på, er å lodde den ut først . ;)
     
    Sist redigert:

    trympa

    Medlem
    Ble medlem
    05.11.2019
    Innlegg
    27
    Antall liker
    18
    Søk på cilde av "Brokoppling". Så vil du se, at den består av 4 dioder.
    Om du vet, hvordan man måler rettning og lekk med ett DMM, da er
    det bare å gå i gang. Eneste måling, du kan stole på, er å lodde den ut først . ;)
    Om det holder med å bruke et digitalt multimeter så går det greit,det bruker jeg endel i mitt virke som biloppretter.
    Har flere i slekten som jobbet som reparatører innen stereo og tv og drev egen tv og stereobutikk,de er desverre gått bort nå.
    Var litt enklere når ting gikk i stykker når de var blant oss 🙂
    Analogt oscilloskop har jeg derimot ikke 😂
    En diode slipper vel strøm igjennom bare en vei også.
    Får sørge for å lade ut kondensatorene med en pære eller en motstand først,får se hva jeg finner
     

    Vedlegg

    trympa

    Medlem
    Ble medlem
    05.11.2019
    Innlegg
    27
    Antall liker
    18
    Står jo klart beskrevet i manualen. Hvilke høyttalere spiller du på?
    Hva mener du?
    Jeg har nok belastet forsterkeren feil med høyttalere med for lav impedans over tid.
    Er klar over hva som står i manualen.
    Poenget med tråden er om hva følgeskadene av den overopphetede trafoen kan være og om det er noe vits i å reparere
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.281
    Antall liker
    24.883
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Når den magiske røyken slipper ut av en gammel forsterker som den der reparerer man den ikke.
     

    trympa

    Medlem
    Ble medlem
    05.11.2019
    Innlegg
    27
    Antall liker
    18
    Når den magiske røyken slipper ut av en gammel forsterker som den der reparerer man den ikke.
    Ok,jeg får nesten følelsen av at jeg er teit som engang har laget tråden 😂👍
    Forum i et nøtteskall
    Jeg er egentlig mest nysgjerrig på hva slike havari forårsakes av og evt. hva som må byttes.
    En gylden mulighet for meg å lære noe nytt.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.281
    Antall liker
    24.883
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Neida, åpne spørsmål er ikke teite. :)

    Jeg forstår det slik at du har en til forsterker som du kan bruke?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn