Rykende Rotel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • trympa

    Medlem
    Ble medlem
    05.11.2019
    Innlegg
    27
    Antall liker
    18
    Neida, åpne spørsmål er ikke teite. :)

    Jeg forstår det slik at du har en til forsterker som du kan bruke?
    👍🙂
    Har en til som står koblet i stereo og spiller nå.🙂
    Fins jo mye bedre forsterkere der ute.
    Men jeg liker lyden i de.
    Men åpner er jo en mulighet for å begynne å se etter noe annet
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.593
    Antall liker
    7.142
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Gjør deg selv en tjeneste, og dropp dette med brokobling av forsterkere. De blir ekstra varme, og strømforsyninger og utgangstrinn blir svette.

    Spesielt NAD-fansen og CV-fansen er veldig glade i å brokoble forsterkere, ofte med forutsigbart resultat. Jeg har reparert en NAD til nevøen min, etter akkurat et slik stunt...

    Litt avhengig av hva du skal drive, så anbefaler jeg å se etter klasse D-saker.

    Jeg registrerte denne på brukten - det er et sabla godt kjøp, og disse UCD 180-modulene er knall til prisen (men ikke brokoble)...

    Om du går glipp av den, og ikke ser deg forbalt med å koble litt selv, kan du bestille deg UCD 180 eller UCD 400-moduler fra Hypex (diyclassd.com) sammen med tilhørende strømforsyning SMPS400 (enten 400A180 eller 400A400) sammen med kabelkit og så gjenbruke Rotel-kabinettet. Det kommer seg på €89 eller €110 pr forsterkermodul og €99 pr strømforsyning. Dvs enten €188 eller €209 pr side. Så må du regne penger for kabelsett, frakt og mva.

    Johan-Kr
     
    Sist redigert av en moderator:

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.985
    Antall liker
    1.058
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Uten å ha forsterkeren i hånden, men etter bildene, ser jeg et skremmende potensiale for å drepe trafoer; om øvre innfesting (metall) kommer i kontakt med senter-bolt...har du en kortsluttet "vikling"...
     

    trympa

    Medlem
    Ble medlem
    05.11.2019
    Innlegg
    27
    Antall liker
    18
    Gjør deg selv en tjeneste, og dropp dette med brokobling av forsterkere. De blir ekstra varme, og strømforsyninger og utgangstrinn blir svette.

    Spesielt NAD-fansen og CV-fansen er veldig glade i å brokoble forsterkere, ofte med forutsigbart resultat. Jeg har reparert en NAD til nevøen min, etter akkurat et slik stunt...

    Litt avhengig av hva du skal drive, så anbefaler jeg å se etter klasse D-saker.

    Jeg registrerte denne på brukten - det er et sabla godt kjøp, og disse UCD 180-modulene er knall til prisen (men ikke brokoble)...

    Om du går glipp av den, og ikke ser deg forbalt med å koble litt selv, kan du bestille deg UCD 180 eller UCD 400-moduler fra Hypex (diyclassd.com) sammen med tilhørende strømforsyning SMPS400 (enten 400A180 eller 400A400) sammen med kabelkit og så gjenbruke Rotel-kabinettet. Det kommer seg på €89 eller €110 pr forsterkermodul og €99 pr strømforsyning. Dvs enten €188 eller €209 pr side. Så må du regne penger for kabelsett, frakt og mva.

    Johan-Kr
    Hadde nok gått fint om jeg hadde holdt meg innenfor rotel sin anbefaling på impedans ved brokobling.
    Jeg har regelmessig kjent på de og har ikke opplevd de som ekstremt mye varmere.
    Er en solid trafo på 1kw i disse så strømforsyningen er god.
    Ved en nærmere titt så har den ene likeretterbroen kortsluttet
    Takk for tips mtp andre muligheter,er muligens på tide å bytte ut 90 talls utstyret 🙂
     
    Sist redigert av en moderator:

    trympa

    Medlem
    Ble medlem
    05.11.2019
    Innlegg
    27
    Antall liker
    18
    Uten å ha forsterkeren i hånden, men etter bildene, ser jeg et skremmende potensiale for å drepe trafoer; om øvre innfesting (metall) kommer i kontakt med senter-bolt...har du en kortsluttet "vikling"...
    Den ene likeretterbroen kortsluttet.
    Er ikke bulker i kabinettet så ingen kontakt mellom chassi og trafobolt har forekommet
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    1.334
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Tja, ved brokobling ser forsterkeren halve impedansen av høyttalerne men du ønsker ikke å opplyse om hvilke høyttalere du spiller på, men du påpeker jo selv du ikke fulgte manualens anvisninger. Jeg brokoblet ikke Coda forsterkeren men likeretteren røyk likevel i ene kanalen, dette på elektrostater som ellers går som en lek med disse forsterkere. Hadde en Pioneer M90a effekttrin hvor sikringskretsløpene slo ut over fire watt......
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.995
    Antall liker
    23.094
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Uten å ha forsterkeren i hånden, men etter bildene, ser jeg et skremmende potensiale for å drepe trafoer; om øvre innfesting (metall) kommer i kontakt med senter-bolt...har du en kortsluttet "vikling"...
    Om dette skjer (har prøvd) 😂 ,
    da slår primærsikringen i samme sekund, du slår på bryteren = ommgående ;)
    Ikke noe med lekk her. Enten eller.
     
    Sist redigert:

    trympa

    Medlem
    Ble medlem
    05.11.2019
    Innlegg
    27
    Antall liker
    18
    Tja, ved brokobling ser forsterkeren halve impedansen av høyttalerne men du ønsker ikke å opplyse om hvilke høyttalere du spiller på, men du påpeker jo selv du ikke fulgte manualens anvisninger. Jeg brokoblet ikke Coda forsterkeren men likeretteren røyk likevel i ene kanalen, dette på elektrostater som ellers går som en lek med disse forsterkere. Hadde en Pioneer M90a effekttrin hvor sikringskretsløpene slo ut over fire watt......
    De har spilt på flere ulike høyttalere,det er ikke poenget.
    Den spilte ikke når den gikk opp i røyk,jeg hadde akkurat slått den på
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn