Forsterkere Så deilig å bruke tonekontrollene!

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
5.001
Torget vurderinger
2
Min erfaring etter hvert ble nokså lik Bob Hodas.

70% plassering
20% akustikk
siste finpuss med Technics 31 band equalizer 5%.

Dro ned en peak rundt 50-65Hz det var det,men nå funker den ikke 100% lenger:(,
men klarer å leve med den peaken.

Å ta "alle" problemer vha digitale duppeditter pga feilplassering blir vel feil?
 
Sist redigert:

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
91
Torget vurderinger
7
Holdt på med tweaking og oppgraderinger i anlegget i mange år nå, og det har aldri falt meg inn å kjøpe en Pre-amp med tonekontroller.
Skulle ta seg ut!

Så fikk jeg (gratis) en gammal Marantz (PM 78 tror jeg det er) av en venn. Den gikk rett til hytta. Manglet høyttalere og kjøpte til slutt et sett Dynavoice Dm-6. Jævlig billig.
- Skulle i prinsippet kun bruke dette til "hytte-TV", så lot HiFi være HiFi.
Fyrte opp en kveld og første tanke var at det låt ikke sååå ille egentlig. Kanskje litt lite i begge frekvens-ender, eller i hvert fall i bassen. Digital radio'n fikk også prøve seg, og joda, jaggu ble det ble liv i leier'n.
Så var det jeg begynte å vri på disse knottene, litt opp på bassen, og kanskje litt ned i diskanten. Eller "By Pass". Tonalt ble det jo straks mye bedre. Fin musikk fra radio, ikke skrikete oppe, ikke for lite nede.
Radio rock på fredagskveldene ble forte et av ukas høydepunkter. Hmm. Til den nette sum av 2.590,- var dette pokker så bra value for money.

To problemer har imidlertid oppstått:

- Det ene er at det begynner å få slitemerker på Vinylen! På gulvet altså. Alle besøkende skal på død og liv ut å danse, og det bare etter noen få glass. Og jeg skjønner at jeg faktisk har en "dansefot, jeg og...
OK, dette er langt fra HiFi, men mye moro.

- Det andre er når jeg kommer hjem, og setter meg ned i lytterommet. DAB radio orker jeg ikke høre på, altfor dårlig, med steril bass og en skrikende øvre mellomtone.
Og de store forskjeller det er på innspillinger fra CD, kan også oppleves negativt. Noe "treffer" og låter toppers, mens andre enten ikke er i min smak eller er tunet til en helt annen lyd-signatur enn hva eget anlegg og rom kan by på. Disse platene blir jo bare liggende. Etter en periode med stadig nye rør til min (forrige) pre-amp, kastet jeg inn håndkledet og kjøpte meg en "ny" forforsterker:

En Luxman C-600.
Og den HAR tonekontroller. Funker fantastisk bra!
I posisjon FLAT, er det en bra preamp til prisen, men tonekontrollene fungerer meget effektivt og redder de aller fleste innspillinger, og vel så det.
Ønsker jeg litt fun-factor er det bare å løfte en db eller to ekstra i bassen, så sitter det.
Spiller jeg lavt, kobler jeg lett inn tonekontrollen(e) med fjernkontrollen. Og kan løfte ytterflankene en aning.

Skulle jeg bytte fritt, ble det nok til en av dens større brødre, en C-900 for eksempel.
Noen som har en til salgs?
Morty
 
Sist redigert:

fry

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2012
Innlegg
812
Antall liker
447
Torget vurderinger
10
Det var vel en endring på 80-90? tallet fra japanske overflødighetshorn til britisk/amerikansk/vestlig minimalisme (med unntak). To innganger og en volumknott. Vet med meg selv at jeg ble påvirket av anmeldelser (og selgere) der alt annet enn kortest mulig vei fra input til output førte til audiofil fortapelse. Problemet mitt er jo bare det at så mye av det som produseres av audiofile plater er så nitrist og intetsigende. Ja det spiller sikkert fantastisk på et fantastisk anlegg, men det gir jo meg ofte ingenting. Mens mye av det jeg liker er spilt inn på et bøttekott, under en britisk regnstorm, ved siden av aggregatet.

Så det koker vel tilslutt ned til en klassisk splitt mellom audiofile, som i en del tilfeller er ute etter perfekt reproduserte lyder, eller de som er mest opptatt av å få fot, og gjerne vrir på en bassknott for å få det, eller tilpasser hvilke låter man spiller. Ære være begge leire så lenge man er lykkelig.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.124
Antall liker
20.484
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har brukt EQ og tonekontroller hele veien.. Må til det for å få lyden jeg trives med. Neste ut på utprøvings lista er en parametrisk EQ til platespiller. Ikke mange band, men det ene treffer omtrent akkurat på mitt verste trøbbel område. Skal bli morro å teste dette ut.
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
826
Sted
Bergen
...tonekontrollene ødelegger lyden ??
Slik ser det ut i et recording studio for de som lurte på det.

IMG_2930.JPG
 

johnblund

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2015
Innlegg
591
Antall liker
1.943
Sted
Noreg
Hva er problemet her? Hvis man vil bruke tonekontroller for å tilpasse lyden som man vil ha den, er det vel bare å skru til lyden er der (uavhengig av hva Per, Pål og Espen Askeladd her måtte mene om det )? Ser ikke problemet.
Som bla. fry sier er det mange innspillinger som har behov for litt hjelp.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.901
Antall liker
2.903
Torget vurderinger
1
Det er et problem at nesten ingen forsterkere har tonekontroller. Ingen. De lager sikkert en fantastisk lyd, men du har overhode ingen egen påvirkningskraft på hva som kommer ut av lyd. Take it or leave it. Eller sell it.

Stereotypien om hifinerden som sitter å høre på fire audiofile plater og leter etter feil kom da tonekontrollene forsvant. Det er kanskje bare fire plater som høres bra ut på anlegget....

Vi vet jo alle hvor stor forskjell det er på klangbalansen på ulike plater. Den forsterkeren som dekker alt finnes ikke. Selv hører jeg aldri på pop og rock på anlegget, kun i bilen. Over anlegget er det tynt pistrete skvip alt sammen. Hjelper ikke med kabelbytte på sånt.

Bransjen har skutt seg i foten ved å kutte ut tonekontrollene, og attpå til skryte av det. Ikke rart mange rister på hodet av oss hifigærninger.
 
Sist redigert:

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.306
Antall liker
38.222
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg orker ikke å skru på toneknappen (flott ord) mellom hver sang for å finne den optimale lyden. Da prøver jeg heller å bli fornøyd med det jeg har av innstillinger, nemlig volumkontroll.
 

Sinsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Innlegg
239
Antall liker
53
Torget vurderinger
1
Har tonekontroller typisk samme Q, eller varierer dette veldig?
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.901
Antall liker
2.903
Torget vurderinger
1
Stor forskjell. Det kan virke som produsentene ikke helt har samme formål alltid. Jeg mener at de primært skal løfte mellombassen på magre innspillinger, dvs regulere rundt 300 Hz i bassen, tilsvarende i diskanten:ikke alt for høyt oppe, men der man hører at det virker på kvasse åttitallsinnspillinger, maks 10kHz kanskje ned mot 3-4kHz. Kompetansen på dette var større før i tida vil jeg påstå. Marantz har tonekontroller på sine forsterkere, men når diskanten på PM-11s3 reguleres på 20 kHz er vitsen borte.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Dersom man skulle tilbudt et produkt med mer avansert EQ og i tillegg mulighet for bruk av delefilter til å integrere subwoofer(e) til fronter, hva er da mest ønskelig av følgende:
Integrert forsterker eller forforsterker?
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.788
Antall liker
1.125
Torget vurderinger
2
Dersom man skulle tilbudt et produkt med mer avansert EQ og i tillegg mulighet for bruk av delefilter til å integrere subwoofer(e) til fronter, hva er da mest ønskelig av følgende:
Integrert forsterker eller forforsterker?
For min del ville det vært en forforsterker - og da med innebygget dac , men det ligger vel litt i kortene hvis man skal bruke digitel eq.
Men den bør også ha analoge innganger og mulighet for ht-bypass.
 

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Innlegg
661
Antall liker
107
Savner overhodet ikke tonekontroll med det anlegget jeg har nå. Likte loudness knappen på lavt volum i gamle dager. Behøves heller ikke nå.
Derimot savner jeg balanse på min Peachtree 300 grunnet de akustiske forholdene i stua.
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
402
Jeg orker ikke å skru på toneknappen (flott ord) mellom hver sang for å finne den optimale lyden. Da prøver jeg heller å bli fornøyd med det jeg har av innstillinger, nemlig volumkontroll.
Det er vel heller ikke det tonekontrollene i hovedsak er ment som? Poenget med tonekontrollene er vel helst å kunne gjøre forsterkeren tilpasningsdyktig og anvendelig til forskjellige elektronikk og forskjellige akustiske forhold? For min del ble tonekontrollene på en gammel Sansui-forsterker stilt inn når den kom i hus, eventuelt justert litt når jeg byttet høyttaler og andre ting. Å skru på forsterkeren mellom ulike sanger er selvsagt helt uaktuelt!

Det som er fint med dagens oppsett, og med denne typen gamle forsterkere, er at de spiller bra på nær sagt all musikk og film. Dette skyldes at den har bra autoritet/trøkk i bunnoktavene og en litt mer forsiktig topp (skiller ikke like mye på de forskjellige innspillingene). Nyere Mcintosh-forsterkere har fremdeles noe av den samme lydfilosofien.

De som gjerne vil ha en detaljert, klinisk og "hifi-korrekt" avspilling av film og musikk må gjerne det, men det skjer ikke i mitt hjem!
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.592
Sted
Stavanger
Det er selvsagt lov til å bruke tonekontroller uten at hifi-politiet skal bry seg.
Det er også lov å sette høyprofil hjul på den dyre sportsbilen din før du prøver hva den er god for på bane.
 

gryphongryph

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2015
Innlegg
196
Antall liker
68
Det er interesant at de japanske producenter bruger tone kontrol i deres forstærkere, Accuphase, Luxman, Denon, Yamaha og flere, Accuphase ser deres forstærkere som et kontrolcenter for køberen, og deres forstærkere er jo okey ;-)
 
S

Syncrolux

Gjest
Det er selvsagt lov til å bruke tonekontroller uten at hifi-politiet skal bry seg.
Det er også lov å sette høyprofil hjul på den dyre sportsbilen din før du prøver hva den er god for på bane.
Seriøse moderne racing/sportsbiler har justerbart understell, eller "tonekontroller" for kjøreegenskapene om du vil.... :cool:
 

equilibrium

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2010
Innlegg
928
Antall liker
609
Sted
Østenfor sol og vestenfor måne
Torget vurderinger
3
Tonekontroller og EQ (med unntak av digitale sådan) fremstilles ofte som Damien fra Omen-filmene. Personlig har jeg med ulike mellomrom hatt stor glede av denslags.
Selv venter jeg nå på en slik:
Luxman G-11
Oppgitte tall:
SNR: 115dB
Harmonisk forvrengning: 0.005% (2V ut)
Q: 2.3
Kretsen består av halvledere og kondensatorer.

Med vettug bruk har jeg litt vanskelig for å forstå hvordan dette vil være katastrofalt mer ødeleggende for lydopplevelsen enn dip'er og peaker i fri dressur. Et dedikert lytterom med riktig plassering, nok kapasitet og eventuelle nødvendige akustiske tiltak er helt klart å foretrekke, men det er vel ikke utenkelig at det er et mindretall som er utstyrt med den salige lykken her inne. Snarere er vel kanskje situasjonen for de fleste at man kjøper de produktene man begjærer, kobler de opp i det rommet man nå en gang har, med de plasseringsmessige og akustiske utfordringer det som oftest medfører, godkjent av en innenriksminister med høyfrekvent stemme og abonnement på interiørmagasiner i en prosess som får en bygningstillatelse til å fremstå som plankekjøring. Hvordan man lettere/bedre skal kunne nå et dugelig resultat med en evig rotasjon av ulike apparatuser og magiske lisser i et slikt scenario er for meg en gåte. Men jeg har så klart bare ører av hud, brusk, knokler, væske, membran og sneglehus, og ikke av edelt metall som en del andre, så jeg vet nok ikke hvor ille jeg kommer til å ha det. Ignorance is bliss?
 

E.H.

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2013
Innlegg
671
Antall liker
311
Det er selvsagt lov til å bruke tonekontroller uten at hifi-politiet skal bry seg.
Det er også lov å sette høyprofil hjul på den dyre sportsbilen din før du prøver hva den er god for på bane.
Seriøse moderne racing/sportsbiler har justerbart understell, eller "tonekontroller" for kjøreegenskapene om du vil.... :cool:
Skal man trekke det enda lenger kan man si at seriøse moderne sportsbiler har elektronisk EQ, både automatisk og justerbar sådan(Audiolense?).
Eldre slike biler hadde manuell EQ(alle biler har da dette i større eller mindre grad).

Hvorfor skal 'alle' komme med disse analogiene til biler, det virker også å være en overvekt av heller lite bilkyndige som kommer med det.

Når det gjelder tonekontroller skulle jeg faktisk ønske jeg hadde det, selv om jeg kjører alt gjennom DSP.
Jeg gidder rett og slett ikke gå inn og forandre oppsettet for å hjelpe disse innspillingene som trenger hjelp.
Noen innspillinger blir for skarpe og noen blir for tunge hos meg, for ikke å snakke om varierende lyd på konsertopptak som sendes på TV.
Nå er det slik at jeg bruker en DLCP på hver høyttaler, og det innebærer at jeg må ut av sofaen og gå helt bort til anlegget for å flippe en bryter,
om jeg vil bytte oppsett på begge høyttalerne. Det er selvfølgelig ikke aktuelt, så da setter man på noe annet som låter bedre:)

Ja til tonekontroller.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.369
Antall liker
2.816
Sted
Liten by
Det er selvsagt lov til å bruke tonekontroller uten at hifi-politiet skal bry seg.
Det er også lov å sette høyprofil hjul på den dyre sportsbilen din før du prøver hva den er god for på bane.
Seriøse moderne racing/sportsbiler har justerbart understell, eller "tonekontroller" for kjøreegenskapene om du vil.... :cool:
Men de færreste brukere har kunnskap til å justere camber og caster selv!

Ikke helt sammenlignbart, men som det meste annet misbrukes EQ og tonekontroller av de som ikke har kunnskap om hvordan man skal stille. En vanlig hifi bruker ville ikke skjønt et døyt av å justere et mixerbord, hverken i studio eller på konsert.

Personlig liker jeg tonekontroller, men bruker det ytterst sjelden.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.592
Sted
Stavanger
Hva er deiligst;
1) Effekten av tonekontroller?
2) Gleden som ligger i å gi faen i hva andre forståsegpåere måtte mene om dette? :rolleyes: 8)
3) Jeg har helt misforstått 'brodden' i trådtittelen
 
S

Syncrolux

Gjest
Det deiligste for min del er vel at mine tonekontroller (eller EQ om du vil) gir meg mest mulig puristisk ren ubesudlet perfekt hifilyd... hehe.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Jeg bruker tonekontrollene på Møkkintoshen hver eneste dag. Bor i 2 manns bolig, men er avhengig av musikk. Så jeg demper på 30 hz og 150 hz og kan dermed spille høyere når jeg oppholder meg i 2. etg eller står på kjøkkenet og lager mat. Selvfølgelig ikke til vanlig lytting når jeg er i stua, går mer på å respektere naboene.
Øker kun bassen hvis jeg har kamerater på vorspiel som spiller eldre rock med lite bass.

Bruker til og med balansen ofte. Så når jeg ligger foran den ene høyttaleren og ser på film er stemmene fremdeles i senter av TV. Kunne ikke tenkt meg å bytte ut disse mulighetene med det første.
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Egentlig rart ikke noen produsenter av hifiamper kan/vil integrere gode parametriske eq'er ala denne:

PultecEQP1AS-large.jpg
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.986
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Egentlig rart ikke noen produsenter av hifiamper kan/vil integrere gode parametriske eq'er ala denne:

Vis vedlegget 455780
Det er jo en stor fordel/must å kunne justere båndbredde (Q) på hvert enkelt filter vil jeg si. Denne mangler vel dette? Om man skal korrigere bort et spesifikt problem (f.eks bokslyd som kommer av en resonans med skarp peak på 120hz) da vil det å kun korrigere problemet og ikke masse annet i tillegg være viktig.
 
Topp Bunn