Så høyt spiller et korps!

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.778
Antall liker
21.665
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
De fleste av oss trives med ca. 75 dB(A) i snitt fra stereoen under seriøs lytting. På forsterkede konserter er det ofte mye høyere, men man tenker ofte at konserter uten PA er omtrent som hjemme, eller?

Jeg målte Hamar Ungdomskorps i et par minutter i Storhamar kirke i går:
D2BE4BDB-E1BD-44BB-B674-27A93C74EE0D.png

Wowza!
 
S

Syncrolux

Gjest
Det var kanskje ikke så høyt som man skulle tro heller?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.487
Antall liker
35.331
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Dog langt høyere en hva jeg normalt spiller hos meg.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.956
Antall liker
11.362
Sted
Ytterst i havgapet...
Målt ute i publiken er det kanskje riktig, ---- er nok vesentlig høyere for de som sitter midt oppi det.... :cool:

Det får meg igjen til å lure på de som gjentatte ganger påstår at de ser nåla på svinge godt til høyere for 1kW.....
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg har spilt trombone i korps. Særlig mer bråk enn det skal godt gjøres å lage!
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.778
Antall liker
21.665
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
HUK spiller nok med mindre dynamikk enn et godt voksenkorps gjør i det samme stykket.

Om jeg husker riktig var dette det kvasi-julestykke som heter Sleigh Ride (trur eg, husker ikke komponisten, burde vite. Ottone?).

Fikk ikke med meg noen av piskeslagene som kjøkkenavdelingen lager ved å klikke to lange stykker hardtre i hop. Da hadde peaken nådd tresifret.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.956
Antall liker
11.362
Sted
Ytterst i havgapet...
Nå satt stort sett jeg og de andre flisespikkerne ytterst enten på ene eller andre sida, men det er høyt nok der og... Har forresten registrert at det blie mer og mer vanlig med lyddempende tiltak blant musikerne...
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.778
Antall liker
21.665
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Dette var en samkonsert med Defrost Youth Choir. Det er nok snillere for ørene å være korsanger enn korpsmusiker. Tipper 10-12 dB. Målte ikke.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.286
Antall liker
11.089
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Vi har nylig testet nytt øvingslokale, ganske trangt og ikke helt ferdigstilt.
Min sidemann måler dB godt oppe på 90-tallet, gjennomsnitt over flere minutter.
Det skal dempes, og vi diskuterer vikremidler. Litt OT her, kan dukke opp i andre tråder kanskje.

kvasi-julestykke som heter Sleigh Ride (trur eg, husker ikke komponisten, burde vite. Ottone?).
Mest sannsynlig Leroy Anderson sin Sleigh Ride.
Alternativt Prokofiev Troika fra Løytnant Kije ?
 
Sist redigert:
L

Lassencad

Gjest
De klassiske koncerter jeg har været til når lydniveau op til noget mit anlæg må ingen måde ville kunne håndterer :)
:)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.778
Antall liker
21.665
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Sparker deg på leggen ved neste høve, Slukster.

Er blitt vanlig med stoler med passiv demping bak hodet i orkestre, spesielt foran tromboner og kjøkkenavd.
3523C9F5-D643-4F27-8751-6C09623EC7D5.jpeg
 
Sist redigert:

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.874
Torget vurderinger
23
🤭 🤭 hihi.......
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Jentene mine klaget over ubehagelig høyt lydnivå, spesielt den eldste av de to.
Jeg foreslo for dirigent bruk av hørselsvern og argumenterte for at det brukes hørselsvern o de store symfoniorkestre.
Svaret var kontant NEI. Det hjalp ikke å referere til hørselskade blant musikerne i symfoniorkestrene.
Ubegripelig mener nå jeg at unge skal lide. Er rimelig sikker på att øvingslokale de benyttet den gang hadde betydelig høyere verdier enn hva åpningsinnlegget viser. Vil tro att deres siste konsert lå på målingen nivået som vises i innlegget i den salen som ble benyttet da.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.778
Antall liker
21.665
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Om du ikke har noe å bidra med hold kjeft. Vi kan jo tro at du er så dust som du framstår.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.956
Antall liker
11.362
Sted
Ytterst i havgapet...
Nei, kor i helvete.... :cool: Hvis ikke dette er storartet musikk, så vet ikke jeg.... men greit nok, - noen er mer interessert i baken...
John Rutter har forresten en rekke fantastiske korverk, - om enn med en slags umiskjennelig klang og signatur..

 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.332
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Denne høres like høy ut som en elgitar uten tilkoblet strøm i samme rom..

Det er også en grunn til at man har gjerne trombone og fremoverrettet horn på første rekke, trombone trenger også mye plass fremover. På andre rekke så har man gjerne oppover rettede horn. Tuba overdøver det meste uansett, om man ønsker det. Så det skal litt til å bli døv når man sitter der og spiller på første rekken da lyden ikke er direkte fra hornene imot musikerne. Andre rekken er også gjerne 3. 4. stemme etc. og de skal ikke ha så mye volum som 1. og 2. stemme.
At det ligger på 90dB høres i mine ører ganske fornuftig ut i et korps, men nå har jeg sittet mer i første rekken enn som publikum..
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.778
Antall liker
21.665
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det som er kjipt (for musikerne) er at symfonisk oppsatte janitsjarkorps slik jeg har sett dem har de stilleste instrumentene foran. Fløyter, klarinetter, og bak sitter gjengen som gir foroversveis.
Defrost Youth Choir skal ha to kirkekonserter sammen med Brøttum Brass neste helg. Skal måle og kikke da og.

Tillegg: Korps er egentlig utendørsgreier da. Marsj marsj ut i krigen.
 
Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.332
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Det som er kjipt (for musikerne) er at symfonisk oppsatte janitsjarkorps slik jeg har sett dem har de stilleste instrumentene foran. Fløyter, klarinetter, og bak sitter gjengen som gir foroversveis.
Defrost Youth Choir skal ha to kirkekonserter sammen med Brøttum Brass neste helg. Skal måle og kikke da og.

Tillegg: Korps er egentlig utendørsgreier da. Marsj marsj ut i krigen.
Det er fordi treblåsere ødelegger hørselen når det piper og skjærer ut i øra på alle andre. :p
Personlig så har jeg bare spillt i rent brass korps, så der var det ingen treblåsere. Treblåsing kan være kult det, men det krever gjerne tiårs spilling for å spille en hel sang rent og har til gode å høre et janitsjar ungdomskorps med treblåsere som faktisk spiller fint/rent.
Men det er nok mest for å få frem lyden av de litt bedre som direkte lyd da det naturlig ikke har like mye trykk som blåserne lengre bak.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.286
Antall liker
11.089
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
.......
Tillegg: Korps er egentlig utendørsgreier da. Marsj marsj ut i krigen.
Ja, strykeinstrumenter tåler ikke å være ute i allslags vær, og lager for lite lyd. De lages i stor grad for hånd, også idag, og derfor dyrere.
Korps har opprinnelse i militærmusikk, som hadde en viktig praktisk funksjon, men også i blåsere som spilte seremonielt for kongelige og geistlige.
Det ble også brukt i religiøse prosesjoner og senere i arbeiderbevegelsens aktiviteter, som alt var utendørs. Frelsesarmeen inkludert. Blåseinstrumenter fikk et enormt oppsving med den industrielle revolusjonen, da instrumenter kunne produseres bedre, raskere og billigere, og teknologi muliggjorde mekanikk og ventiler som var umulig tidligere.
Korps var så utbredt og populært fram til for hundre år siden at vi kan si det var den vanligste musikkform folk flest fikk oppleve. De dominerte en hel æra i vår kultur, helt til kringkasting og plateindustrien kom med neste.
 
Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.286
Antall liker
11.089
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
..............
Fikk ikke med meg noen av piskeslagene som kjøkkenavdelingen lager ved å klikke to lange stykker hardtre i hop. Da hadde peaken nådd tresifret.
Interessant poeng der også.
Jeg mener det heter slapstick, og i noen noter står det oppført som "whip".
Tradisjonen, tror jeg, er at det er en lydeffekt som skal ligne piskeslag. Kanskje med opphav i teatret, slik som vindmaskin og tordenark.
Screenshot 2021-12-03 at 19.39.19.png

Eksempel her, Stavanger Brassband i Grieghallen, med slapstick og tordenark.
Prøv å få til realistisk slapstick på nært hold med hifien hjemme, lykke til.
 
Sist redigert:

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.778
Antall liker
21.665
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Litt mindre en tordenarket Culshaw fikk laget til Das Rheingold!

^Ang ungdommeligheten i HUK. De yngste er ikke stort eldre enn 11 og de eldste er avgangselever ved musikklinja på Stange VGS. Til sammenlikning får du tildligst begynne i Defrost Youth Choir året du fyller 14 og du kan være med ut året du fyller 26. Ambisjonsnivået er også noe ulikt i de to ensemblene.
 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.474
Antall liker
9.805
Sted
Interiore Simplicitate
De fleste av oss trives med ca. 75 dB(A) i snitt fra stereoen under seriøs lytting. På forsterkede konserter er det ofte mye høyere, men man tenker ofte at konserter uten PA er omtrent som hjemme, eller?

Jeg målte Hamar Ungdomskorps i et par minutter i Storhamar kirke i går:
Vis vedlegget 768860

Wowza!
Hadde nesten venta det skulle være enda høyere, det er mye energi i et korps. Eller i et storband for den del.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.778
Antall liker
21.665
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg lovte brassbandmålinger. De gikk dessverre pandefløyten før jul. Fuglene må vite når det blir konserter igjen. Det frivillige kulturlivet tiltakes til døde.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Gjorde en mobilmåling her om dagen av et janitsjarorkester på 55 musikanter.
Lytteavstand 10-12 m.
Peaket på 94db.
Laveste var ca 45....
Dynamisk, oh yes.

mvh
Proffen
 
Topp Bunn