Sølv eller kobber - eller begge deler

zorry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.05.2005
Antall liker
0
Kobber har 6 x bedre ledningsevne enn platina.
Platina      105.00 nΩ·m
Rhodium     43.3 nΩ·m
Kobber       16.78 nΩ·m
Sølv            15.87 nΩ·m
Som vi ser er er forskjellen mellom kobber og sølv liten (ca 5 %), mens til rhodium er forskjellen  2,6:1 (260%)! Så hvorfor man skulle bytte en billig, lett bearbeidbar leder med ypperlige elektriske egenskaper til en svært kostbar, lite tilgjengelig leder med mye dårligere elektriske egenskaper det er ikke så lett å se for en enfoldig elektroingeniør.
Kontaktegenskaper bør vel ikke forveksles med ledeevne?

Det er nok ikke lederen man bytter ut. Rhodium blir vel bare brukt som overflatebehandling til kontakter vil jeg tro? Prosessen for å få rhodium på overflaten er vel den samme som benyttes for å forgylle, altså enkel og grei for de som allerede forgyller sine kontakter. Prisen er ca 3 ganger gull, men dersom utlegget for gull f.eks er 10 øre pr kontakt, er nok 30 øre noe vi kan leve med?

At leverandørenes priser dessverre ikke står i forhold til produksjonskostnadene er nok sikkert en sannhet.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
1.874
Sted
Sjælland. Danmark.
 Tullball. "Oppustet bass" er typisk forårsaket av:

1: Underdimensjonerte, kortpustede strømforsyninger

2: Tynne høyttaler-kabler

3: Underdimensjonerte delefilterkomponenter

4: Høyttalerkabinetter; for spinkle kabinetter bygget med paralelle motstående flater osv. Jo mer du putter i dem desto mer energi bremser de opp.

5: Tunge bassmembraner i kombinasjon med spinkle magnetsystemer som dermed alt for tidlig går i elektrisk metning. Hjelper lite å ha myeforsterker om ikke magnetsystemene kan takle strømmen.

6: Høyttalersystemets avstemning. De fleste høyttalere er tunet med en innebygget "loudness".  

7:  Sist og ikke minst: akustisk og/eller mekanisk tilbakekobling.

- det er mao mye som skal være på plass før man girseg til å trekke konkusjoner ang. metallersegnethet.. ::)

Mvh.  RS  
:) :) :)
Hej RS
1. 1,6 kvt. Duelund fladvalset sølv/silke/lindolie
2. 1,6 kvt. Duelund fladvalset..
3. Håndviklede spoler uden udstråling fra Duelund.
4. Mit eget kabinet afstivet med rundstokke mm. Andre steder med matrix kabinet.
5. Basmembranerne har godt nok fået isopunkt på, men de er trådophængte og lynene hurtige. Magnet massen er fordobbelt med 100 % for bedre start og stop. De holdes i jerngreb.
6. Mine egne højttaler er tunet til flad frekvensgang og blødt afrullende. De har et lavt q på 0,33. Lukket kabinet. De lægger ikke noget til.
7. Nej, det har jeg ikke. Jeg har lagt et stort arbejde i at dæmpe vibrationer. Et lavt Q modvirker mikrofono og stående bølger.
Rigtigt at meget skal være på plads, men det er det også. Jeg havde besøg af Niels Larsen (NL Elektronik)som var yderst imponeret.

Jeg siger ikke at kobber ikke dur. Jeg har bare foretrukket sølv. Det kunne være to forforstærker der blev sammenlignet. Den ene med kobber og den anden med sølv. Der var også andre ting der var forskellige, men alligevel en del lig hinanden da det var samme konstruktør. Men de burde helst være præcis ens.
Også kabler har jeg lyttet på, bl.a. en kopi af et Duelund kabel i kobber. Men der var lidt ændringer isoleringen.

Oppustet bas er typist fordi der bruges plastik til isoleringen. Jeg har dog hørt et kabel med cykelslange som isolering og der var knald på bassen.

PS. Jeg har udskiftet kablerne i mine NLE 1000 til kraftigere typer med rigtig godt resultat.
Mvh. Sven Palvig
:D

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Antall liker
5
Hej RS
1. 1,6 kvt. Duelund fladvalset sølv/silke/lindolie
2. 1,6 kvt. Duelund fladvalset..
3. Håndviklede spoler uden udstråling fra Duelund.
4. Mit eget kabinet afstivet med rundstokke mm. Andre steder med matrix kabinet.
5. Basmembranerne har godt nok fået isopunkt på, men de er trådophængte og lynene hurtige. Magnet massen er fordobbelt med 100 % for bedre start og stop. De holdes i jerngreb.
6. Mine egne højttaler er tunet til flad frekvensgang og blødt afrullende. De har et lavt q på 0,33. Lukket kabinet. De lægger ikke noget til.
7. Nej, det har jeg ikke. Jeg har lagt et stort arbejde i at dæmpe vibrationer. Et lavt Q modvirker mikrofono og stående bølger.
Rigtigt at meget skal være på plads, men det er det også. Jeg havde besøg af Niels Larsen (NL Elektronik)som var yderst imponeret.

Jeg siger ikke at kobber ikke dur. Jeg har bare foretrukket sølv. Det kunne være to forforstærker der blev sammenlignet. Den ene med kobber og den anden med sølv. Der var også andre ting der var forskellige, men alligevel en del lig hinanden da det var samme konstruktør. Men de burde helst være præcis ens.
Også kabler har jeg lyttet på, bl.a. en kopi af et Duelund kabel i kobber. Men der var lidt ændringer isoleringen.

Oppustet bas er typist fordi der bruges plastik til isoleringen. Jeg har dog hørt et kabel med cykelslange som isolering og der var knald på bassen.

PS. Jeg har udskiftet kablerne i mine NLE 1000 til kraftigere typer med rigtig godt resultat.
Mvh. Sven Palvig
Så var det på,n igjen da. :-/ - Kan ikke dere være så snille gå i kabel-hjørne eller off-topic med innlegg som i denne strengen ?

Terjeminator

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
0
Kobber giver en oppustet bas i de opsæts jeg har sammenlignet lyden på, kobber imod sølv.
Mvh.
Sven Palvig
Dette er med andre ord kun din subjektive oppfattelse og ikke relevant. Har du virkelig ingen reelle argumenter for hvorfor sølv er bedre enn kobber ? Hva med å forklare hvorfor kobber skulle filtrere lavere frekvenser anderledes enn sølv ? Og please, ingen mere subjektivitet !

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
1.874
Sted
Sjælland. Danmark.
Det er et faktum, at enlige elektroner langt fra atomkernen er de nemmeste at løsrive fra atomet. Kobber er grundstof 29, sølv er grundstof 47 og guld er grundstof 79. Således skulle sølv og guld være de bedste til hi-fi set under det hensyn alene.
Mvh.
Sven Palvig

Terjeminator

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
0
Det er et faktum, at enlige elektroner langt fra atomkernen er de nemmeste at løsrive fra atomet. Kobber er grundstof 29, sølv er grundstof 47 og guld er grundstof 79. Således skulle sølv og guld være de bedste til hi-fi set under det hensyn alene.
Mvh.
Sven Palvig
Så du mener at f.eks gull trenger mindre påvirkning (spenningspådrag) enn kobber for å starte transport
av ladning? Harmonerer det med Colombs og Ohms lover da ?

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.150
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Selv brukte jeg litt ukritisk både sølv lodding og sølv kabler / plettede .Veg ett tilfelle brukte jeg i min siste DAC ren kobber , single strand som jeg har har god erfaring med fra interconnects.
Over raskelsen var stor da jeg plutselig hadde bass ordenlig bass fundament og definisjon i hele spekteret .Over all synes jeg kobberen gir en naturlig og homogent " lytte bilde .
Det virker for meg som sølv er en desidert partner for noe av rør utstyr som kansje trenger mer definisjon i toppen og lette opp litt av mørke bass området ?spesielllt når hele kjeden er rør ?

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.546
Kan godt følge den betragtning. Men transistor udstyr kan bringes til å lyde som rør og vice versa.

Topp Bunn