Sørg for backup!

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.764
Sted
Phobos
Jeg må innrømme jeg har ikke undersøkt skybackyp så ekstremt nøye, men er du sikker på at man sender over bare endrede blokker i enkeltfiler? Det gjør jo saken langt bedre sånn sett.
Dette varierer fra leverandør til leverandør. Skybasert backup er noe dritt på alle måter etter min mening, men det er den mest økonomiske og funksjonelle måten å ta backup på for "mannen i gata" uten spesiell interesse eller kompetanse.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.131
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Kanskje de bare skrudde ut platene og slengte dem inn i et nytt chassis, for deretter å kjøre en sjekk av filsystemet for å gi deg "sluttrapporten" :D
I fjor plukket jeg med meg en nesten flunkende ny PC fra el-returen og alt som var galt med den, var et korrupt filsystem på systemdisken. Tipper IBAS får inn mange disker som hardware-messig er helt intakte, men som "bare" har et korrupt filsystem.

S

Syncrolux

Gjest
Jeg har backup på 5 forskjellige disker, så jeg er sikret.

En skybasert restore kan være litt tidkrevende også, for jeg vil tro at de fleste leverandørene ikke gir deg "full pupp", men struper trafikken din til et gitt antall Mb/s?

Å restore f.eks 1 TB med en hastighet på 100 Mb/s krever en del kaffekopper. Det vil ta en dags tid minst.

S

Syncrolux

Gjest
Jeg må innrømme jeg har ikke undersøkt skybackyp så ekstremt nøye, men er du sikker på at man sender over bare endrede blokker i enkeltfiler? Det gjør jo saken langt bedre sånn sett.
Dette varierer fra leverandør til leverandør. Skybasert backup er noe dritt på alle måter etter min mening, men det er den mest økonomiske og funksjonelle måten å ta backup på for "mannen i gata" uten spesiell interesse eller kompetanse.
Skytjenester er fint det ja... F.eks er gmail litt enklere å sette opp for mannen i gata, enn f.eks MS Exchange (for å ta noe som er veldig komplisert som en kontrast).

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.764
Sted
Phobos
Det tok flere uker for min del og jottacloud er ekstremt raske for nordmenn. Mot CrashPlan fikk jeg stort sett bare omlag 4 mbit/s, så der hadde det rett og slett ikke fungert.

Men uansett. Det er ikke noe problem for meg å vente et par uker på at alt er nede igjen, når alternativet er å miste dataene. De viktigste dataene er gjerne bare noen titalls gigabyte så disse er raskt nede igjen, så får resten komme etterhvert.

Min egen backupløsning er også offsite og begrenses også av min 100/100 linje, men det er mer enn bra nok siden behov for å gjenopprette flere terabyte med data nesten aldri oppstår. Jeg tok backup av et par terabyte med denne løsningen over en 1.5/0,35 mbit/s ADSL-linje også, og det fungerte også helt fint siden jeg tok den initielle syncen hjemme. Løsningen min er basert på rsync og den tar jo som kjent kun å synkroniserer de faktisk endrede blokkene i en endret fil, så det var jo en stor del av suksessfaktoren. Litt slitsomt om hele FLAC-albumet måtte overføres på nytt over 350kbit/s bare fordi man endret en tag-oppføring.

S

Syncrolux

Gjest
Du har et poeng der. Skybackup kan fungere som en slags bankboks i Sveits... Det tar litt tid å hente det som er der, men man har en viss garanti for at det ikke blir borte for alltid. For privatpersoner så er det neppe noen krise om det tar noen uker å få alle data tilbake.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Det varierer nok men de bedre tjenestene er basert på rsync med GUI.

Som et eksperiment kan du jo ta en kopi av database filen(e), gjøre de endringene du vanligvis gjør og gjøre en diff mellom gamle og nye filer.

Topp Bunn