Får prøve å oppsummere inntrykkene etter å ha benyttet min hjemmelagede flatsølv 3 x 10 mm av 99,99% fintsølv fra K.A. Rasmussen i silkestrømpe og linolje over tid.
- Det tar en del tid før linolja har herdet og slutter og avgi lukt
- Kabelen trenger litt innspillingstid. FØR linolja har tørket helt så opplevde jeg variasjoner. Spesielt ille var det de første 3-4 timene. Deretter blir det sakte bedre. Dette til tross for at jeg har både stekt og tørket de vel og lenge. I relativt lang tid hørte jeg en betoning eller fremhevelse i øvre mellomtone. F.eks kunne noen trommer på slagverk stikke seg frem, men dette har jeg ikke hørt de siste 2 ukene og jeg antar at det var et innspillings / tørkefenomen. Jeg poengterer dette for at dere ikke skal gi opp om det lyder litt frempå i starten.
- Jeg tror det er hensiktsmessig å benytte en stram strømpe og ikke en strømpe som er vid om det skal benyttes linolje. Linolje og strømpe kleber seg til lederen og en vid strømpe gir ujevn berøring. Vet ikke om dette påvirker signalet i noen særlig grad.
Lyden:
Dette må være lyden av nesten ingenting. Jeg tror denne kabelen har svært lite signatur og egenlyd. Sitter med en følelse av at alt som kan slippes igjennom faktisk slipper igjennom. Det er slik jeg ønsker at en kabel skal påvirke signalet. Lydsiganturen skal genereres i pick up eller dac, resten av kjeden frem til høytalerne skal forsterke og lede signalet.
Bassen er nå rask og potent samt den går veldig dypt når dette foreligger på plata. Borte er den litt slepende feite bassen jeg hadde tidligere. Borte er også tillagt vekt i øvre bass og nedre mellomtone. Mellomtone og diskant er veldig oppløst og oppleves som raskere enn tidligere. Dette gir bedre dynamikk og transienter. Bredde høyde og dybde gjenngis stort der hvor dette foreligger på plata, men på innspillinger hvor artistene står tett gjengis det slik også. Plater med feit lyd gjengis med feit lyd. Solveig Slettahjel på Antology får en gedigen nærhet. Vokalen er svært innsiktsfull, varm og detaljert uten slør av noe slag. Det samme oppleves med Cohen og Bibb. Genesis blir lys og detaljert men ikke hard og flisete. Her vil jeg poengtere at lyden blir ikke hard og spiss, men oppløst og innsiktsfull.
Sitter du med et godt balansert anlegg som ikke heller mot lys eller hard lyd, tror jeg denne kan passe veldig bra. Det er klart at noen ønsker seg feit "kobberlyd" og da passer denne kanskje ikke.
En siste lille observasjon som kan ha betydning for noen men ikke alle. Jeg har i lang tid mistenkt at variasjoner i lydgjegivelse jeg har opplevd skyldes oppbygging av statisk elektristet. Variasjonene er i allefall kraftig redusert med sølv - silke - linolje høytaler kabelen, og jeg mistenker at dette kan skyldes linolje behandlingen. Gamle Duelund hadde kanskje rett!