Salg av amerikansk produsert elektronikk i Norge/Europa: CE merking m.m.

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.000
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei!

Under bestilling fra en et amerikansk merke som produserer forsterkere m.m i mindre skala, så ble det bråstopp da de ikke lenger sender ut av US da det etter sigende har blitt for vanskelig for dem å forholde seg til alle regulativer «over here». Men, de har tidligere solgt til Europa, og har 240V utstyr som opsjon.

Mitt spørsmål: Det er vel først å fremst CE godkjenningen/merkingen og det som ligger bak dette som kreves? Er dette vanskelig og oppnå?
Er det andre krav som er spesielle for EU, eller enda mer spesifikt: For elektronikk som skal selges i Norge?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.339
Antall liker
3.690
Torget vurderinger
1
Man får jo kina-CE da. China Export, ikke helt det samme da men..

 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.443
Antall liker
17.174
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Det er de «nye» EU kravene til produkterklæring som er årsaken. Produktene må er-sertifiseres, hvilket er en tidkrevende og kostbar prosess for produsent.
Flere produsenter i USA er ikke på plass med dette, og enkelte har vel «resignert» .
Mesa Boggie er ett eksempel, og produktene deres selges pr dato ikke i Europa.
 
Sist redigert:

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.773
Antall liker
10.589
Sted
London
Hei!

Under bestilling fra en et amerikansk merke som produserer forsterkere m.m i mindre skala, så ble det bråstopp da de ikke lenger sender ut av US da det etter sigende har blitt for vanskelig for dem å forholde seg til alle regulativer «over here». Men, de har tidligere solgt til Europa, og har 240V utstyr som opsjon.

Mitt spørsmål: Det er vel først å fremst CE godkjenningen/merkingen og det som ligger bak dette som kreves? Er dette vanskelig og oppnå?
Er det andre krav som er spesielle for EU, eller enda mer spesifikt: For elektronikk som skal selges i Norge?
Ville tro at alle som bygger elektronikk kan gjore en egenvurdering og gi produktet CE merking
Hvis ikke kan det kanskje grunnes i at produktet ikke er "godt nok"?
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.443
Antall liker
17.174
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Ville tro at alle som bygger elektronikk kan gjore en egenvurdering og gi produktet CE merking
Hvis ikke kan det kanskje grunnes i at produktet ikke er "godt nok"?
Det er ikke CE-merking dette dreier seg om.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.339
Antall liker
3.690
Torget vurderinger
1
Det er de «nye» EU kravene til produkterklæring som er årsaken. Flere produsenter i USA er ikke på plass med dette, og enkelte har vel «resignert» .
Mesa Boggie er ett eksempel, og produktene deres selges pr dato ikke i Europa.
Gibson kjøpte opp Mesa for ikke lenge siden, så der er det noe styr med importører etc. Har vært mye problemer med importør og slikt for Gibson i det hele og store i Europa. Ikke bare slet Gibson med å få inn betalinger, men også at de brukte trevirke fra truede arter som gjorde at det var en tid det var vanskelig å få inn Gibson til Norge også en periode irundt 2020.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.000
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Det er vel samme regler, -hva de nå måtte være, som gjelder for elektronikk for alle land i EU, er det ikke?
Kanskje noen bransjefolk/produsenter her kan opplyse oss? Det er jo tross alt en del «boutique» merker vi lovlig(?) kan kjøpe fra utlandet her på berget. Selv norsk småskala produksjon i store bokser;)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.443
Antall liker
17.174
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^^ Akkurat mht Mesa så er det som du nevner flere parallelle ting, men det det henger på nå er re-sertifiseringen.
Grunnet alle de andre sakene har dette vært nedprioritert.
Jeg har hatt dialog med Evenstad flere ganger rundt dette.
Det er en stund siden sist nå, men da hadde han fått info om at det skulle befinne seg et parti på lager i England klart for distribusjon så fort denne sertifiseringen kom på plass.
 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.773
Antall liker
10.589
Sted
London
Det er ikke CE-merking dette dreier seg om.
Hvis det ikke er CE godkjenning, hva slags sertifisering er det de trenger?
CE er et krav i mesteparten av Europa, og vi har nå UKCA her på holmen. Det er vel dette som gjør et produkt salgbart her?
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.443
Antall liker
17.174
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Tror dette kan ha sammenheng med EE-kravene og dokumentasjon i forhold til det å gjøre.
Det er etter at den ble innført av EU i 2019 det ble bråstopp.
 
Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.191
Antall liker
7.837
Sted
Oslo
Var det ikke en kjent norsk elbil lader som først ble underkjent i Sverige og siden andre steder fordi noen komponenter var et par millimeter for nære?
En gang i steinalderen snakket jeg med en norsk importør som sa at å bli NEMKO godkjent var så dyrt at å ta inn en håndfull apparater ikke svarte seg "lovlig"
Nå gjelder vel CE hele EU/EØS, men for en nisje produsent svarer det seg kanskje ikke?
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.443
Antall liker
17.174
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^^ Takk @PeriodeLytter du fant det jeg holdt på å google etter.
Nei, enkelt skal det ikke være?
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.000
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Det kan se ut som det er importør som står ansvarlig. Og det er ikke småtteri byrokratene har klart å lage til
I mitt tilfelle, så er det snakk om en produsent som kun selger direkte til sluttbruker.
Produktene er bra, kan jeg overtale selger til en handel, eller løper de en risk ved å sende? Evt, som DIY, hvor jeg må sette på et lokk eller noe.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.443
Antall liker
17.174
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Om det er (som nevnt tidligere) importør som er ansvarlig (mao du) så kan det jo kanskje i værste fall skje at produktet blir stoppet i tollen og du blir bedt om å legge frem nødvendig dokumentasjon.
Kanskje hypotetisk - og vet ikke, men…
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.979
Antall liker
11.386
Sted
Ytterst i havgapet...
CE-merking er produsentens garanti for at utstyr er iht europeiske normer, - ikke vanskeligere enn det, men det krever at produsenter gjør en jobb.....
Importør kan ikke gjøre noe med dette. Jeg forsøkte det stuntet da vi for noen år siden skulle ha et litt sært fasemeter til jobben...
Uten at jeg er helt sikker, antar jeg at privatimport kan bli stoppet i tollkontroll..
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.443
Antall liker
17.174
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Les det som står i det @PeriodeLytter linket til, så ser du at CE- merking kun er en liten del av de samlede dokumentasjonskrav.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.000
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Fint dette, med en samling reguleringer og sertifikater m.m. for alt mulig, men spørsmålet er hva som virkelig behøves for en forsterker.
Hva med all DIY som tas inn og bygges opp her i landet? Ikke ulovlig å kjøpe deler vel?
Så om man da kjøper en forsterker i «deler» som enkelt kan settes sammen, kan dette være en vei?
Om det er lov å plugge i veggen/bruke er en annen ting selvsagt.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.979
Antall liker
11.386
Sted
Ytterst i havgapet...
Selv om jeg faktisk burde vite det, så har jeg ikke sjekket om det er endringer ift tidligere regelverk... da var det faktisk slik at nettsida i en forsterker skulle kobles av sertifisert elektriker for å være lovlig.... og det er ikke engang fleip
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.333
Antall liker
16.426
Sted
Østfold
Så vidt jeg kan se er det lite endringer de siste 20 årene. EE-kravene er i hovedsak et forhandler-distributør tema og handler mest om logistikk. Utover det kan jeg ikke se at det har skjedd noen store ting på veldig lenge. CE er en erklæring om samsvar, og det gjelder å ha dokumentasjonen i orden. Men det er ikke veldig store ting som må gjøres om man allerede har UL-godkjenningen på plass. Dessuten er det ganske sjelden feil blir avdekket, og enda sjeldnere at man ikke bare får anledning til å rette feilen, oppdatere dokumentasjonen og fortsette virksomheten.

Hvilken produsent er det snakk om?
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.056
Antall liker
2.519
Selv om jeg faktisk burde vite det, så har jeg ikke sjekket om det er endringer ift tidligere regelverk... da var det faktisk slik at nettsida i en forsterker skulle kobles av sertifisert elektriker for å være lovlig.... og det er ikke engang fleip
Da jeg bygget The End på 90 tallet mener jeg huske at regelen var at alt over 24 Volt var å regne som høyvolt. Alt over 24V skulle da utføres av en autorisert bedrift. I det lå det at den som faktisk utførte jobben ikke behøvde slik autorisering. Men at bedriften som står ansvarlig for arbeide denne personen utfører hadde en eller flere personer med riktig utdannelse til å sikre at arbeidet ble utført etter forskriftene. Dette sikrer arbeid også for personer som ikke er så god til å å sitte stille på skolebenken kan utføre et fysisk arbeide under tilsyn av fagperson.

Regelen hadde forbehold om fastmontert utstyr som alltid skal utføres av autorisert firma. Trolig etter noen branner i 12V down light takamaturer hvor høy varme er problem.
 

espen

Medlem
Ble medlem
16.02.2002
Innlegg
34
Antall liker
10
Selv om jeg faktisk burde vite det, så har jeg ikke sjekket om det er endringer ift tidligere regelverk... da var det faktisk slik at nettsida i en forsterker skulle kobles av sertifisert elektriker for å være lovlig.... og det er ikke engang fleip
Det er en som selger selvbygde klasse-d forsterkere basert på ulike moduler på finn.no. Er disse i det hele tatt lovlige, eller risikerer man regresskrav om huset brenner ned?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.339
Antall liker
3.690
Torget vurderinger
1
Det er en som selger selvbygde klasse-d forsterkere basert på ulike moduler på finn.no. Er disse i det hele tatt lovlige, eller risikerer man regresskrav om huset brenner ned?
Det har det jo vært noe spørsmål om tidligere. Nå er jo Icepower modulene CE compliant, mtp. RFI, EMI og EMC etc. Men igjen så skal det kobles til 230V internt i kabinettene. Men PSU etc. Er jo integrert, så det er ikke direkte selvbygde moduler da de bare monteres og kobles til strøm (litt som selvbygger PC).

Alt over 50V beregnes vel som elektro og ikke elektronikk, det er ingen krav om godkjenning på elektronikk. Men på 230V så er det mange krav. Men noe ledninger kan man utføre selv, så lenge det ikke monteres fast på vegg og så lenge det er etter stikkontakter.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.056
Antall liker
2.519
Det har det jo vært noe spørsmål om tidligere. Nå er jo Icepower modulene CE compliant, mtp. RFI, EMI og EMC etc. Men igjen så skal det kobles til 230V internt i kabinettene. Men PSU etc. Er jo integrert, så det er ikke direkte selvbygde moduler da de bare monteres og kobles til strøm (litt som selvbygger PC).

Alt over 50V beregnes vel som elektro og ikke elektronikk, det er ingen krav om godkjenning på elektronikk. Men på 230V så er det mange krav. Men noe ledninger kan man utføre selv, så lenge det ikke monteres fast på vegg og så lenge det er etter stikkontakter.
Inne i hodet mitt kan jeg se for meg at det skal foreligge CE merking for det ferdige produktet om sakene selges som ferdig forsterker. Som slik jeg forstår det da rent logisk da bl.a. vil innbefatte krav til målinger av samlet utstråling fra kabinettet som er benyttet siden ledningsdragning og plassering av moduler i et kabinett kan påvirke samlet stråling.
Samtidig er jeg kjent med faktum at RPi sin Pico W (SOC med trådløs BT og WiFi) er ferdig sertifisert enn så lenge man ikke lager ekstern antenne til denne. Som da indikerer at regelverket kan tolkes akkurat slik som du sier. At det er nok med sertifisering av modulene for å lage et sluttdokument.

Omvei rundt dette vil jeg tro er å selge alle delene som enkeltkomponentene til selvbygg. Og som fagperson da ta betalt for å sette delene sammen som et DIY produkt. Som jeg forstår slik at fortsatt er lovlig gitt man innenfor regelverket selv kan bytte ledning på en 240V lampe.


Det er en som selger selvbygde klasse-d forsterkere basert på ulike moduler på finn.no. Er disse i det hele tatt lovlige, eller risikerer man regresskrav om huset brenner ned?
Med forsikringselskaper vet en aldri. Men de må vel dokumentere feilkilde og bevist feilbruk for å kjøre regress? Og her er vel kabler og strømrense produkter fra LessLoss langt mer i faresonen for nettopp slik problematikk enn sammenkobling utført etter en brukermanual. Da trolig av en person som forstår den bedre enn om man selv leser og monterer for første gang.

Det er vel slike hull i regelverket byrokratiet i EU og Norge gjerne tetter med slegge og lager lover som forbyr alt fra hjemmesnekring av bad til hifi bygg. Ingenting er jo mer trygt som å få en 3 mnd gjestearbeider fra østblokken til å sikre tett bad til 500.000,-. Mens man selv vil smører 2 strøk mer enn anbefalt holder det med 1 strøk totalt når man betaler ekstra for det.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.854
Antall liker
5.505
Sted
Holmestrand
Da jeg bygget The End på 90 tallet mener jeg huske at regelen var at alt over 24 Volt var å regne som høyvolt. Alt over 24V skulle da utføres av en autorisert bedrift. I det lå det at den som faktisk utførte jobben ikke behøvde slik autorisering. Men at bedriften som står ansvarlig for arbeide denne personen utfører hadde en eller flere personer med riktig utdannelse til å sikre at arbeidet ble utført etter forskriftene. Dette sikrer arbeid også for personer som ikke er så god til å å sitte stille på skolebenken kan utføre et fysisk arbeide under tilsyn av fagperson.

Regelen hadde forbehold om fastmontert utstyr som alltid skal utføres av autorisert firma. Trolig etter noen branner i 12V down light takamaturer hvor høy varme er problem.
I "gamle dager" så var vel grensen 48 V mener jeg.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.979
Antall liker
11.386
Sted
Ytterst i havgapet...
Nå drives det nå DIY over hele verda, men jeg har aldri hørt om noen som noen som har fått regress, hverken i Norge eller andre steder...
Forøvrig helt enig i at vi nå har for mange monopoler i Norge, med resultat at noen driver med ågerpriser - men heldigvis kanskje ikke veldig mange...
Elektrobransjen fikk jo sitt monopol tidlig på 1900-tallet, noe som de har forvaltet godt. Ellers er det nok forsikringsbransjen som har drevet fram alle andre krav om bruk av "fagfolk" til alt mulig.. dog - rett skal være rett, - det gjøres mye rart rundt omkring.. dessverre også av fagfolk . med eller uten kvalifikasjoner,,,
Da jeg bygde hus for mange år siden allierte jeg meg med en elektriker jeg kjente, slik at jeg gjorde det aller meste sjøl, men da en elektrokontrollør skulle innom bygget å sjekke noe, fikk en av snekkerne noia.. Han nærmest hatet denne kontrolløren. Da jeg forsiktig lurte på hvorfor, fikk jeg forklart at denne kontrolløren hadde beordret riving av deler av et anlegg.. Forklaringen fikk jeg noe senere da jeg ble bedre kjent med den samme kontrolløren... det som ble revet var en rekke stikkontakter som var lagt opp med TV-coax - for ledning er jo bare ledning for mange - bare ikke her på HFS... Det er faktisk mulig å gjøre mye selv, men det er kanskje enklere på bøgda, hvor folk i større grad kjenner hverandre.
 

espen

Medlem
Ble medlem
16.02.2002
Innlegg
34
Antall liker
10
Har bygd både forsterker, div. elektronikk og bad selv, og sover godt om natta fordi.

Når man bygger og selger slike ting, så hviler det et ansvar på utførende om at dette er i henhold.

Men det er tøysete at det er krav om elektriktrer for å bytte en fastmontert lampe...
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.628
Antall liker
1.500
Sted
Sunndalsøra
Det har vært solgt amerikanske forsterkere i mange år uten noe problem. Det er det byråkratiske EU direktivet som kan vært ''problemet' i dag', og vil være det fortsatt. Skal godt gjøres å få type godkjenning på alt. Det kan finnes noen useriøse produsenter med dårlig slutt kontrol.
 
Sist redigert:

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.628
Antall liker
1.500
Sted
Sunndalsøra
Har bygd både forsterker, div. elektronikk og bad selv, og sover godt om natta fordi.

Når man bygger og selger slike ting, så hviler det et ansvar på utførende om at dette er i henhold.

Men det er tøysete at det er krav om elektriktrer for å bytte en fastmontert lampe...
Det er hvis det skjer noe at det blir problemer. Har sett hva så kan skje, når det skal monteres en jordet armatur på kjøkken eller ute. Som elektriker og har utført forbedringer etter DLE (Det Lokale El-tilsyn) rapport. Så skal måles og dokumenteres at det er kontinutet på jordingen.
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.979
Antall liker
11.386
Sted
Ytterst i havgapet...
Faktisk enig der... og hvis det er påvist feil ved kontroll, så skal det dokumenteres.... På den annan side, - hvis man vet hva man gjør, og det trenger man ikke et L-sertifikat for vite, så ser jeg ingen problemer med å gjøre "mindre" ting sjøl. Problemet er de som tror de vet...
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.339
Antall liker
3.690
Torget vurderinger
1
Men det er tøysete at det er krav om elektriktrer for å bytte en fastmontert lampe...
Faktisk burde det ha vært krav om det hele veien. Første leiligheten min så var det brukt ringeklokke kabel til en lampe i taket..
Jeg rev ned absolutt alt av det elektriske og fikk opp en kurs til, så jeg slapp at sikringa gikk på stua når man skulle sette på komfyren. Vi røska ned alt fra sikringskursen og utover, nytt ledningsnett hele veien. En kompis som er elektriker gikk igjennom det hele og koblet til kursene etterpå.

At man bruker feil kabel bare til en lampe er skummelt nok, det er mange som ikke skjønner noe av det og bytter kabler allikevel. Gjerne bare for å få den "penere" også, mange av de jåledåsene her inne som setter utseendet foran sikkerhet uten å skjønne konsekvenser av det.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.854
Antall liker
5.505
Sted
Holmestrand
Det @espen tenker på er å koble en taklampe til/fra et eksisterende punkt, ikke trekke ledning fra sikringsskapet. Og der er jeg langt på vei enig.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.443
Antall liker
17.174
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Så lenge man skjønner hva man driver med - og vet hva/hvordan så - ja, men....
Hvem skal i såfall (i forhold til et slikt regelverk) avgjøre hvem som er kompetent, eller ikke.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.979
Antall liker
11.386
Sted
Ytterst i havgapet...
Et sertifikat er jo grei dokumentasjon… ellers kan jo annen utdanning være av betydning…
Det er jo feks også de som lærer seg vanskelige språk uten å gå på skoler, så mye er jo mulig….
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.854
Antall liker
5.505
Sted
Holmestrand
^ Så lenge man skjønner hva man driver med - og vet hva/hvordan så - ja, men....
Hvem skal i såfall (i forhold til et slikt regelverk) avgjøre hvem som er kompetent, eller ikke.
Ja, jeg ser at det er en grensegang her.
Jeg er ingeniør med både sterkstrøm og elktraftteknikk.
Jeg har installert, servet og feilsøke utstyr med spenninger opp i mot 1000V, men jeg har ikke lov til å koble til ei taklampe.
Herunder har jeg vært nødt til å tilrettevise elektrikere som ikke visste at en 3-fase motor skifter dreieretning hvis du kaster om 2 faser.
Elektrikeren byttet hovedsikring og mesteparten av det utstyret vi hadde hos kunden roterte plutselig feil vei.
Da elektrikeren ble spurt henviste han til feil på vårt utstyr, og ga seg ikke da jeg spurte hva han hadde gjort, for så å fortelle ham hva årsaken var.
Nå finnes det flinke elektrikere, akkurat som det finnes dårlige ingeniører.... jeg kan tidvis være en av disse selv. ;)
Men jeg synes det kan bli litt i det meste laget, selv om intensjonen er god.
:p
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.443
Antall liker
17.174
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Herunder har jeg vært nødt til å tilrettevise elektrikere som ikke visste at en 3-fase motor skifter dreieretning hvis du kaster om 2 faser.
Hadde tilsvarende tilfelle her med garasjeporten som ikke ville gå igjen etter at fasen ble koblet feil.
 
Topp Bunn