"Salg fra fast salgssted" i Finn-annonser. Ugyldig forbehold?

• Trådstarter Kleine Freiheit
  • Startdato

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.500
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Viste ikke at det var 5 års reklamasjonsrett på en brukt vare. Trodde det ble regnet fra datoen det ble kjøpt nytt.
Det er vel og bra at vi forbrukere blir ivaretatt, men dette synes jeg virker høyst urimelig.

K

Kleine Freiheit

Gjest
Kanskje det. Men med tanke på at man har 2 år ved bruktkjøp fra privatperson er det ikke urimelig at reklamasjonsrett også gjelder ovenfor forhandler.

C

Cyber

Gjest
Forferdelig useriøs aktør. I tillegg til at de prøver å snike seg unna kjøpsloven, er noen av tingene hysterisk overprisede. Tekstene i annonsene er pompøse og dårlig skrevet. Ett produkt hadde også titler etter selve modellnavnet som ikke eksisterer. Handler virkelig noen av denne aktøren?
Dårlig skrevet?

"Lydsignatur: REFERANSEN av distinktiv dynamisk Super-High-End Bass innenfor 10-40kvm"

:D

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.215
Hmmmm... aaaah. bilselgere prøver seg med 3 mnd bruktbilgaranti. Får folk til å tro at de kun har 3 måneders reklamasjonsrett. Sleipinger!

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.297
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Dette med reklamasjon på bruktkjøp er juridisk sett ikke så helt enkelt...

En mangel er en feil med varen, men langt fra alle feil er mangler:

Eksempel: Normalt vil en girkasse på en ny bil som går i stykker etter to år definerers som en mangel. Men en girkasse som ryker hvis bilen er åtte år gammel, er normalt ikke en mangel, selv om det er en feil ved bilen...

Johan-Kr

K

Kleine Freiheit

Gjest
Å få medhold for feil blir selvsagt vanskeligere jo eldre et produktet er. Alt er selvsagt heller ikke en mangel.

Poenget med tråden var å få avklart at det å gi 3 måneder reklamasjon (ikke garanti!) ikke er i tråd med forbrukerkjøpsloven. Pluss litt folkeopplysning.

Et eksempel hvor det kanskje er er rett på reklamasjon:

Jeg kjøper 4 år gamle høyttalere fra en forhandler. 2 år etter kjøp skjer det man knapt har hørt om før; magneten løsner fra chassiset på basselementet, kanskje en feil ved limet? Den har vært i normal bruk, og verken vært utsatt for ekstreme temperaturer eller noe annet.
Her ville jeg reklamert ovenfor butikk, dette skal holde lenger. Hvorvidt de får det dekket av produsent er ikke mitt problem, jeg forholder meg til selger.

Synspunkter for eller imot?

Mvh
KL

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.242
Torget vurderinger
96
"Produktet selges som BRUKT ( - uten at det tidligere har vært solgt til kunde ) med 3 mnd. reklamasjonsrett fra FAST UTSALGSSTED."

Har ikke HFS noen retningslinjer som bør forby slike useriøse annonsører? Det kunne like gjerne vært skrevet: "Jeg har pakket dem ut og spilt litt på dem, så vips kan jeg slippe å gi 2 års garanti og 5 års reklamasjon" Har ett ord for dette: Kjeltringstreker.

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Antall liker
1.185
Sted
Lund, Krs
Torget vurderinger
183
Jeg bare gisper etter luft......ord blir fattige.....at han gidder!

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.242
Torget vurderinger
96
Men hvorfor får man lov til å holde på sånn her? Det bryter åpenbart mot norsk lov.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.188
Torget vurderinger
2
Finn.no er ansett som en seriøs side, og det er tydeligvis ingen som reagerer der.

Jeg skal ta en prat med han.

Mvh
Høvdingen

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.242
Torget vurderinger
96
Den verste hittil: "Høyttalerne selges som BRUKT i original uåpnet eske med 3 mnd. reklamasjonsrett - fra FAST UTSALGSSTED !
Annonsene bør fjernes UMIDDELBART, og forbrukerombudet bør tipses om denne kjeltringen.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.242
Torget vurderinger
96
Finn.no er ansett som en seriøs side, og det er tydeligvis ingen som reagerer der.

Jeg skal ta en prat med han.

Mvh
Høvdingen
Fyren definerer nye ting som brukt for å slippe å følge garantibestemmelser i forbrukerkjøpsloven. Det er svakt og merkelig at dere lar dette slippe igjennom. Og, er finn.no retningsgivende for hva som tillates her? Det visste jeg ikke.

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Antall liker
1.185
Sted
Lund, Krs
Torget vurderinger
183
Finn har dessverre ikke kontroll på markedsføringsloven de heller, selv om intensjonene er god.
Mange bruktbilforhandlere som selger uten garanti, eller "selges for kunde".

Dette er sleiphet satt i system for å lure deg. Da har du valget i å bli lurt/irritert, eller si fra direkte til selger hva du mener om den slags oppførsel. Har selv valgt det siste. Har levert klage til Bilbransjeforbundet, og Forbrukerrådet med hell.

Denne overnevnte Farsundbo, har jeg aldri handlet av tross mange besøk. Trenger ikke stor nese for å lukte lunta i den sjappa.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.242
Torget vurderinger
96
Norge har verdens beste lov for forbrukere, og dette faller enkelte tungt for brystet å måtte følge. Forståelig at noen forhandlere synes vi er vel godt beskyttet, men det er nå den loven de plikter å følge. Nå snakker jeg ikke bare om aktøren omtalt i denne tråden. Har hatt et par diskusjoner i større kjedebutikker. Men jeg har også positive opplevelser. Her hjemme har vi hatt 2 produkter med feil, kjøpt hos vår lokale Lefdalbutikk. Vi har fått service etter loven til punkt og prikke, og butikken har tatt ansvar. Vi endte opp med produkter vi ble fornøyd med, og også et positivt inntrykk av butikken. Er ikke dette noe man vinner på i det lange løp?

Sist redigert:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Finn har dessverre ikke kontroll på markedsføringsloven de heller, selv om intensjonene er god.

Dette er sleiphet satt i system for å lure deg. Da har du valget i å bli lurt/irritert, eller si fra direkte til selger hva du mener om den slags oppførsel. Har selv valgt det siste. Har levert klage til Bilbransjeforbundet, og Forbrukerrådet med hell.

Denne overnevnte Farsundbo, har jeg aldri handlet av tross mange besøk. Trenger ikke stor nese for å lukte lunta i den sjappa.
Jeg er litt usikker her, men er det opp til finn.no, Torget her, eller hvilken som helst annonseformidler å ha kontroll på markedsføringsloven?

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.242
Torget vurderinger
96

Jeg er litt usikker her, men er det opp til finn.no, Torget her, eller hvilken som helst annonseformidler å ha kontroll på markedsføringsloven?
Aner ikke. Men det gir et dårlig inntrykk at annonsekronene er viktigere enn å ha ryddige forhandlere som annonsører. Tilfellene gjengitt over her er vel ganske håpløse.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.188
Torget vurderinger
2
Det er nå slik at kjøpsloven ikke kan fravikes, men når en selger fastslår og åpent legger frem vilkår på forhånd så blir det jo opp til kjøper å vurdere om en vil kjøpe eller ikke. Da vet en hva en går til iallefall. Hva med de som lover gull og grønne skoger med tanke på f.eks. service, og som etter en handel ikke er å få tak i, eller som bruker 2 år på å gjennomføre en reparasjon?

Jeg synes enkelte blåser dette litt mye opp, og ord som kjeltring osv. blir å strekke dette altfor langt.

Vi har som sagt tidligere tatt tak i saken, og jeg regner med at annonsene vil endre seg snarlig.

Mvh
Høvdingen

Ps: vedkommende er ikke annonsør på disse sidene, og om han hadde vært det, så ville ikke det utgjort noen forskjell.

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Antall liker
18.474
Sted
El-returen
Torget vurderinger
44
Godt HFS tar tak i det. Jeg tipset forbrukerrådet for flere måneder siden om saken. Det har ikke skjedd mye, så om flere gjør det samme vil det forhåpentligvis ha en effekt.

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Antall liker
18.474
Sted
El-returen
Torget vurderinger
44
Her er svaret jeg fikk 1. juli i fjor. Trodde ærlig talt ikke det var så lenge siden.

"Hei

Slik jeg forstår det, lurer du på om en forretning kan selger varer "som brukte", for å fraskrive seg reklamasjonsansvar.

Innledningsvis gjør vi deg oppmerksom på at du nå får generelle råd og veiledning basert på din fremstilling av saken. Svaret må derfor ikke anses som en konklusjon. Alle henvendelser blir besvart med enkle råd, og/eller tips til andre steder hvor du vil kunne få hjelp. Innenfor våre lovområder, som forbrukerkjøp, håndverkertjenester og angrerett, vil vi forsøke å gi deg noe mer utfyllende svar.

Kjøp av varer fra en næringsdrivende blir regulert av forbrukerkjøpsloven. Det følger av forbrukerkjøpsloven at selger ikke kan avtale eller gjøre gjeldende ugunstigere vilkår for forbrukeren, enn det som følger av loven. Så nei, selger kan ikke avtale for eksempel kortere reklamasjonsfrist. Men dersom varen faktisk er brukt, kan man ikke forvente det samme som om varen er ny. Reklamasjonsfristen etter forbrukerkjøpsloven er i utgangspunktet to år, men fem år dersom varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år.

Selger kan for øvrig selge varer "som den er". Det er vanlig når man selger brukte biler, for eksempel. Reklamasjonsfristen vil være like lang, men det skal mer til for at varen skal anses å være mangelfull. Du kan lese mer om rettigheter ved kjøp av varer her: Garanti og reklamasjon - Forbrukerrådet.no

Forbrukerkjøpsloven kan du lese i sin helhet her: Lovdata - Sender deg til riktig side...

Vi håper dette vil være til hjelp.

Med vennlig hilsen"

Konklusjonen må være at det ikke er lovlig.

X

X186841

Gjest
Det der var rimelig tåpelig sagt ! Er man forretningsdrivende får man forholde seg til forbrukerkjøpsloven eller finne noe annet å gjøre og kan ikke forsvares eller bortforklares med tragiske sammenligninger.

Det er nå slik at kjøpsloven ikke kan fravikes, men når en selger fastslår og åpent legger frem vilkår på forhånd så blir det jo opp til kjøper å vurdere om en vil kjøpe eller ikke. Da vet en hva en går til iallefall. Hva med de som lover gull og grønne skoger med tanke på f.eks. service, og som etter en handel ikke er å få tak i, eller som bruker 2 år på å gjennomføre en reparasjon?

Jeg synes enkelte blåser dette litt mye opp, og ord som kjeltring osv. blir å strekke dette altfor langt.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.242
Torget vurderinger
96
Det der var rimelig tåpelig sagt ! Er man forretningsdrivende får man forholde seg til forbrukerkjøpsloven eller finne noe annet å gjøre og kan ikke forsvares eller bortforklares med tragiske sammenligninger.

Enig. Fantastisk klønete formulert, og man aner jo tydelig hvor sympatien ligger her. Loven er klar, det er IKKE lov å gi dårligere garantier og reklamasjon enn det loven fastslår. Så jo, kjeltring er ikke overdrevet. Det er sleipt og gjennomskuelig det han forsøker seg på. Se i tillegg på prisene, som er alt annet enn rimelige. Hvis man skulle forsake 2 års garanti og 5 års reklamasjon, ville jeg forventet lave priser. Noe som ikke er tilfellet med denne aktøren.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.188
Torget vurderinger
2

Alle som driver forretning skal selvfølgelig følge loven. Det er derimot veldig mange forretninger som følger "egen" praksis når det gjelder håndhevelse av reklamasjon, og jeg vil heller bli advart på forhånd, fremfor å bli overrasket i i etterkant.

X

X186841

Gjest
Den "egne" praksisen kan de bare drive med så lenge de har konfliktsky eller uopplyste kunder. Men det er jo også forsåvidt greit å vite hvor man bør gå på forhånd.

Topp Bunn