Prøvde å finne et bilde av den der plastsylinderen som ble brukt som ansiktsbeskyttelse av moped og motorsykkelførere på 60-tallet...
Noen som husker den??
Noen som husker den??
I beg to differ!BM, Cat og Case trumfer MF.....![]()
Det merket jeg da jeg bodde i Berlevåg. Men der "saltet" de ikke bare veiene og slett ikke bare om vinteren. Og DET kunne man se på bilparken!Hvis det kalsiumkloriden du sikter til, så var det det som var standard inntil.....mulig vanlig salt er billigere, så derfor...![]()
Det saltes på ytre strøk også, men der saltes det også fra oven, så smørja blir den samme....
Tviler på at man har saltet med CaCl i mettet utgave (1,36 sg), det hadde vært et skikkelig kliss og det hadde ikke vært et grønt strå i veikanten til våren. Og tørr ikke tenke på bilene...Hvis det kalsiumkloriden du sikter til, så var det det som var standard inntil.....mulig vanlig salt er billigere, så derfor...![]()
Det saltes på ytre strøk også, men der saltes det også fra oven, så smørja blir den samme....
Saltingen foregår stort sett med saltlake som er tilpasset temperaturen.Tviler på at man har saltet med CaCl i mettet utgave (1,36 sg), det hadde vært et skikkelig kliss og det hadde ikke vært et grønt strå i veikanten til våren. Og tørr ikke tenke på bilene...
Ja men av NaCl, den er mettet ved 1,20 sg. CaCl er noe annet og ett salt som er mye tøffere mot omgivelsene.Saltingen foregår stort sett med saltlake som er tilpasset temperaturen.
Min bil kom fra Røros, kalde stabile vintre var alt den hadde opplevd. Så den var faktisk rustfri.Tviler på at man har saltet med CaCl i mettet utgave (1,36 sg), det hadde vært et skikkelig kliss og det hadde ikke vært et grønt strå i veikanten til våren. Og tørr ikke tenke på bilene...
Ja, men i alle dager da, mann, det kommer jo kun av den forferdelige uvanen herrene nordpå har med at de på død og liv skal markere revir på alt de eier og har. Jeg vil oppfordre dere til å holde på vannet til dere finner egnede porselenstrakter til behandling av denslags saltoppløsning. Og håndvask hører med i etterkant!Min bil kom fra Røros, kalde stabile vintre var alt den hadde opplevd. Så den var faktisk rustfri.
Men etter ett år i Berlvåg så den ut som om den hadde fått flekktyfus!
Nok en wannabe, altså.Når det gjelder veisalting så er vel dette den største miljøskandalen i Norge! Mye mer alvorlig enn all verdens bly i haglepatroner!
Nå har jeg jobbet på ulike flyplasser, for det meste langt nord for Sinsenkrysset i nær 40 år. Det nærmeste til dette herostratisk berømte krysset var Gardermoen.
Flyplassene bruker ikke salt for å fjerne/løsne is. Der bruker man plog roterende stålbørster og snøfres. Samt at det benyttes kjemikalier som faktisk IKKE spiser opp bilenes bremserør! Men mekanisk fjerning av sne/is er hovedvirkemiddelet. Og så legger man på sand, våt varm sand som fryser fast i underlaget. Dette blir sandpapir! Det virker!!
Men selvsagt det er en viss forskjell på å bearbeide 70x3000 meter pluss noen kilometer taksebaner sammenlignet med noen tusen kilometer offentlig vei, sånn rent økonomisk mener jeg!
Vann i veibanen er noe herk. Var det saltvann?Torsdag morgen...
![]()
Vanskelige føreforhold på E18: Syv utforkjøringer på kort tid
Det har vært en rekke utforkjøringer i gamle Sande torsdag morgen.drm24.no
Er Fendt som er regnet som Rolls Royce. Ikke JD.For UINNVIDDE.. så er DETTE traktor... alt annet er etterligninger...![]()
![]()
Traktor SKAL være grønn !!!!!!
Skrevet av wannabesJeez, er dette no å diskutere da? Det er tonnevis med forskning på omårdet, salt på veien øker trafikksikkerheten.
Her er en sintef rapport som kom allerede i 95
Har en Honda 760 på belter på hytta.Canadianbamsen klarte seg ikke bedre den
Ikke Wannabes.Bærumsfolket har da varmekabler![]()
Eller så er det Au Pairens oppgave å måke.Bærumsfolket har da varmekabler![]()